Nasze pięć minutNow is Rzeszów’s time

Infrastruktura – Środowisko – Energia
Dodatek promocyjno-reklamowy do „RZECZPOSPOLITEJ”.
11 września 2006 r.

Nasze pięć minut

Tadeusz Ferenc, prezydent miasta Rzeszowa

Postanowiliśmy wykorzystać nasze „pięć minut”, które dają pierwsze lata członkostwa w Unii Europejskiej. Staramy się pozyskiwać fundusze unijne na różne inwestycje, które zapewniają rozwój miasta. Postawiliśmy na infrastrukturę drogową, bez której nie ma co liczyć na przyciągnięcie inwestorów i dynamiczny rozwój. W związku z tym, w ramach funduszy strukturalnych realizujemy dwa duże projekty drogowe: przebudowę ulic Rzeszowa w ciągu drogi krajowej nr 4 oraz przebudowę ulic powiatowych. Prężnie rozwijające się miasto musi także inwestować w nowoczesne technologie. Dzięki dofinansowaniu z funduszy unijnych udało nam się zakończyć pierwszy etap budowy regionalnej sieci szerokopasmowej ResMAN. Realizując te ważne inwestycje, przygotowujemy jednocześnie kolejne wnioski na lata 2007-2013. Jestem przekonany, że dzięki dofinansowaniu ze środków unijnych nasze miasto wiele zyska i będzie nadal dynamicznie się rozwijać. n

Rzeszów jest wiodącym ośrodkiem przemysłowym, akademickim i kulturalnym południowo-wschodniej części Polski. Krzyżują się tu ważne szlaki komunikacji drogowej, kolejowej, a port lotniczy Rzeszów-Jasionka posiada rangę lotniska międzynarodowego. Rzeszów jest stolicą Doliny Lotniczej, stanowiącej stowarzyszenie 52 przedsiębiorstw przemysłu lotniczego oraz miejscem prężnie rozwijającego się klastra informatycznego, czego zwieńczeniem jest powołanie Stowarzyszenia Informatyka Podkarpacka. Wiele istotnych dla naszego miasta inwestycji udało się zrealizować dzięki środkom z UE. Do tej pory dofinansowanie uzyskały projekty o łącznej wartości ponad 285 mln zł, co w przeliczeniu na jednego mieszkańca wynosi 1749 zł.

Realizowane projekty

Zaczynaliśmy już od programów przedakcesyjnych. Jednym z pierwszych był wspólny projekt z 6 gminami, który pozwolił na wykonanie 65 km kanalizacji sanitarnej. Rzeszów uzyskał wówczas 4 mln zł wsparcia. W ramach kolejnego projektu „Aktywizacja nowych terenów inwestycyjnych w Rzeszowie dzięki poprawie dostępności komunikacyjnej”, dofinansowanego z Phare 2003 w wysokości 24 mln zł, wybudowano część obwodnicy północnej miasta. W perspektywie jest kontynuacja jej budowy w kierunku lotniska w Jasionce i do drogi S19. Przy 55-proc. dofinansowaniu obecnego Funduszu Spójności (dawniej ISPA) realizujemy „Program poprawy wody pitnej dla aglomeracji rzeszowskiej” na kwotę 134 mln zł. Uczestniczymy również w projektach z udziałem partnerów krajowych i zagranicznych, m.in. Wrota podkarpackie czy Podkarpacki Park Naukowo-Technologiczny.

Wnioski złożone przez Gminę Miasto Rzeszów do PO Rozwój Polski Wschodniej na lata 2007-2013

  • Regionalne Centrum Transferu Nowoczesnych Technologii Wytwarzania
  • Rozbudowa i modernizacja systemów publicznej komunikacji miejskiej w Rzeszowie
  • Budowa systemu integrującego transport publiczny miasta Rzeszowa i obszaru metropolitalnego – Etap I
  • Budowa drogi łączącej obwodnicę północną miasta Rzeszowa z drogą ekspresową S-19
  • Budowa drogi łączącej drogę krajową S-19 (węzeł Kielanówka) z drogą krajową nr 9 w ciągu ul. Podkarpackiej w Rzeszowie
  • Budowa drogi łączącej drogi krajowe nr 4, 9 i 19 w granicach miasta Rzeszowa
  • Budowa drogi wraz z mostem na rzece Wisłok łączącej ul. Podkarpacką z drogą wojewódzką nr 878
  • Rozbudowa Hali Widowiskowo-Sportowej na Podpromiu jako Centrum Wystawienniczo-Targowe
  • Połączenie dróg krajowych nr 9 i 19 z trasą S-19
  • Budowa drogi łączącej ul. Okulickiego z ul. Warszawską w ciągu drogi krajowej nr 9
  • Przygotowanie strefy nowoczesnych usług i produkcji w rejonie ul. Ciepłowniczej w Rzeszowie wraz z budową dróg dojazdowych n

Kończymy realizację dużych projektów z zakresu infrastruktury drogowej. W ramach SPO-Transport projekt pn.: „Przebudowa ulic Rzeszowa w ciągu drogi krajowej nr 4 – dostosowanie do wymogów Unii Europejskiej”. W wyniku inwestycji na kwotę 63 mln zł (UE 42,8 mln) zostanie przebudowanych ponad 13 km ulic wraz z mostem Karpackim, wzmocniona nawierzchnia jezdni do 11,5 t/oś oraz poprawi się płynność ruchu i bezpieczeństwo użytkowników drogi. W ramach SPOT korzystamy także z wsparcia Pomocy Technicznej. Przy 64-proc. dofinansowaniu ZPORR realizujemy projekt „Przebudowa ulic powiatowych w centrum miasta Rzeszowa – poprawa dostępu do sieci dróg krajowych”, który pozwoli zmodernizować 4,9 km dróg lokalnych, za kwotę 22 mln zł, w tym 16 mln zł z UE. Równolegle przebudowane zostaną chodniki, ciągi rowerowe oraz wybudowanych zostanie 211 nowych miejsc postojowych.

W sierpniu zakończyliśmy realizację nowatorskiego projektu „Budowa regionalnej sieci szerokopasmowej aglomeracji rzeszowskiej ResMAN – Etap I”, o wartości ponad 8 mln zł. Projekt pozwoli usprawnić zarządzanie miastem, a przez 44 publiczne punkty dostępu umożliwi mieszkańcom uzyskanie bezpłatnego internetu. W ramach drugiego etapu kontynuować będziemy rozbudowę sieci w celu włączania kolejnych elementów systemów.

Obecnie realizujemy nowe projekty. Budowę kanalizacji sanitarnej i deszczowej dla trzech dzielnic Rzeszowa prowadzimy w ramach projektu ZPORR pn.: „Standaryzacja ochrony środowiska poprzez skanalizowanie terenów miasta Rzeszowa”, na ponad 10 mln zł. Rozpoczynamy prace objęte projektem na kwotę 9,7 mln „Realizacja II części Podziemnej Trasy Turystycznej wraz z rekonstrukcją płyty Rynku Staromiejskiego w Rzeszowie”. Projekt w 50% dofinansowywany jest ze środków UE oraz w 10% z budżetu państwa.

Perspektywa na przyszłość

Do Programu Operacyjnego Rozwoju Polski Wschodniej zgłosiliśmy 11 zadań na kwotę 1,33 mld zł. Są to inwestycje poprawiające infrastrukturę komunikacyjną oraz wystawienniczo-targową. W ramach projektu, wspólnie z pięcioma starostwami i Politechniką Rzeszowską zamierzamy przystąpić do unowocześniania bazy edukacyjnej kształcącej kadry pod potrzeby przedsiębiorstw Doliny Lotniczej i innowacyjnych gałęzi przemysłowych.

Aby przyciągnąć inwestorów, przygotowujemy tereny pod strefę nowoczesnych usług i produkcji.

www.eRzeszow.pl

Infrastruktura – Środowisko – Energia
Dodatek promocyjno-reklamowy do „RZECZPOSPOLITEJ”.
11 września 2006 r.

 

 

Now is Rzeszów’s time

Tadeusz Florenc, Mayor of Rzeszów

We have decided to seize the opportunities created by the first few years of the EU membership. We are making efforts to obtain EU funding for various investments to ensure city development. Of particular importance for us is road infrastructure which, we believe, is an indispensable prerequisite to attract investment and foster dynamic growth. As a result, we are currently implementing two large road projects co-financed by the Structural Funds. These involve reconstruction of streets included in the national road No. 4 as well as reconstruction of poviat streets. A dynamically developing city must also invest in modern technologies. Thanks to EU funding we have completed phase one of the project for ResMAN regional broadband network. While implementing these important investments we are at the same time preparing subsequent applications for the 2007-2013 programming period. I am convinced that EU funds will bring Rzeszów many benefits and will help the city to continue on its growth path. n

Rzeszów is a leading industrial, academic and cultural centre in South-east Poland. It is a crossing point for road and railway routes and home to Rzeszów-Jesionka international airport. Apart from that, Rzeszów is the capital of Aviation Valley associating, 52 aviation companies, and a dynamically developing information cluster with the newly established Stowarzyszenie Informatyka Podkarpacka (IT association in Podkarpacie voivodeship). Many important investments in the city have been implemented with EU financial assistance. The total value of co-funded projects amounts to over 285 million PLN, that is 1749 PLN per inhabitant.

Projects under implementation

We have begun already from EU pre-accession programmes. One of the first was a joint project of 6 communes for construction of 65 km of sanitary sewage lines. Back then Rzeszów received a grant of 4 million PLN. Anther project entitled „Stimulation of new investment areas in Rzeszów through transportation accessibility improvement”, co-funded with 24 million PLN by Phare 2003, resulted in construction of a section of the city northern ring road which is now planned to be extended in the direction of Jesionka airport and the S-19 road. Currently, we are implementing a „Programme for potable water quality improvement for Rzeszów agglomeration” which has received a 55% co-funding under the Cohesion Fund (formerly ISPA), that is 134 million PLN in aid. Apart from that, we are participating in projects with national and foreign partners, among others, in the „Podkarpacie Gate” project or the „Podkarpacie Science-Technological Park” project.

Applications filed by the Commune of Rzeszów under the Eastern Poland Development Operational Programme for 2007-2013

  • Regional Centre for Transfer of Modern Production Technologies
  • Development and modernization of public transport systems in Rzeszów
  • Construction of an integration system for public transport in Rzeszów and the metropolitan area – Phase One
  • Construction of a linking road between North Rzeszów and S-19 express road
  • Construction of a linking road between S-19 express road (Kielanówka node) and national road No. 9 in the section of Podkarpacka Street in Rzeszów
  • Construction of a linking road between national roads No. 4, No. 9 and No. 19 within the city borders of Rzeszów
  • Construction of a road and a bridge on the Wisłok river to link Podkarpacka Street with voivodeship road No. 878
  • Conversion of Entertainment-Sports Hall in Podpromie into Exhibition-Fair Centre
  • Connection of national roads No. 9 and No. 19 with S-19 express road
  • Construction of a linking road between Okulickiego Street and Warszawska Street in the section of national road No. 9
  • „Preparation of modern service and production zone in the section of Ciepłownicza Street in Rzeszów and construction of access roads”. n

We are also completing large projects for road infrastructure. A project entitled „Road reconstruction in Rzeszów along national road No.4 – alignment with European Union requirements” is being financed under the Sectoral Operational Programme – Transport (SOPT). The investment of 63 million PLN (including EU assistance of 42.8 million PLN) will involve reconstruction of 13 streets and Karpacki bridge, strengthening of road surface to the capacity of 11.5 tonnes per axle as well as traffic facilitation and road safety improvement. Furthermore, we are receiving Technical Assistance under the SOPT. We have been awarded a 64% co-funding for the project „Reconstruction of poviat streets in Rzeszów city centre – access improvement to the national road network” which will modernize 4.9 km of local roads for the total of 22 million PLN, including 16 million PLN in EU aid. Parallel to this, we will also rebuild pavements and bike routes and construct 211 parking lots.

Last August we have completed implementation of an innovatory 8 million PLN-worth project „Construction of ResMAN regional broadband network for Rzeszów agglomeration – Phase One”. The project will facilitate city management and provide 44 free public Internet access points. Under Phase Two of the project we will continue network development by expanding it with subsequent system elements.

Currently, we are implementing new projects. One of them, entitled „Standardization of environmental protection through sewage system expansion in Rzeszów”, seeks to construct a sanitary sewage and storm water system in three districts of Rzeszów. This 10 million PLN-worth project is implemented under the Integrated Regional Operational Programme (IROP). Similarly, we are commencing works under a 9.7 million PLN project: „Realization of phase two of the Underground Tourist Route including pavement reconstruction in the Old Town Square in Rzeszów”. The project is co-funded by the EU in 50% and by the state budget in 10%.

Future perspectives

We have filed funding applications for 11 tasks of total value of 1.33 billion PLN under Eastern Poland Development Operational Programme. These include investments in transport infrastructure and exhibition-fair facilities. Together with five starost offices and Rzeszów University of Technology we will seek to modernize the education base necessary to provide training for future personnel in Aviation Valley and other innovative industries.

To attract investors we are preparing an area for creation of a modern service and production zone.

www.eRzeszow.pl