Telekomunikacja Polska S.A. u progu XXI wieku

ŁĄCZNOŚĆ IV
Dodatek reklamowy do RZECZPOSPOLITEJ.
nr 240 (5405) 13 października 1999 r.

Telekomunikacja Polska S.A. u progu XXI wieku
Łączy nas coraz więcej

Podstawowym zadaniem Telekomunikacji Polskiej S.A., jako narodowego operatora, jest umożliwienie Polakom porozumiewania się ze sobą. Mimo mającego miejsce w ostatnich latach błyskawicznego rozwoju techniki, pozwalającego na transmisję informacji w postaci elektronicznej, większość kontaktów na odległość wciąż ma postać tradycyjnych rozmów telefonicznych. Zamiast wysyłać faksy czy wiadomości poprzez Internet, częściej po prostu rozmawiamy, bo tak jest przyjemniej, prościej, szybciej, naturalniej, bo… czasem inaczej się nie da.

foto

Mając na uwadze taki stan rzeczy, główny nacisk kładziemy na rozbudowę naszej sieci, podnoszenie jakości usług podstawowych i uczynienie ich powszechnymi. Jednak powszechność rozumiemy nie tylko jako dotarcie ze światłowodem do każdego, najdalszego nawet zakątka kraju, ale także jako zaoferowanie możliwości korzystania z telefonu ludziom porozumiewającym się inaczej niż większość z nas. To, że ktoś nie mówi, nie słyszy czy nie widzi, nie może oznaczać dla niego utrudnionego dostępu do telefonu. Nasze usilne starania i coraz nowocześniejsze rozwiązania techniczne pomagają zniwelować barierę komunikacji pomiędzy takimi ludźmi a resztą społeczeństwa. Jesteśmy także dla nich.

*

Telekomunikacja Polska S.A. jest jedną z największych i najnowocześniejszych firm polskich. Z prawie dziewięcioma milionami abonentów TP S.A. jest niekwestionowanym liderem na krajowym rynku telekomunikacyjnym.

W rankingach publikowanych w 1998 roku przez prestiżowe tygodniki – m.in. „Politykę” i „Nowe Życie Gospodarcze” – TP S.A. zajmuje miejsca w ścisłej czołówce firm krajowych. W zestawieniu „Polityki”, która na podstawie wielkości zysku (brutto) sporządziła listę 50 najbogatszych polskich przedsiębiorstw, Telekomunikacja zajęła pierwsze miejsce. Obecnie TP S.A. zatrudnia około 73 tysięcy pracowników, którzy w ocenie osób postronnych mogą uważać się za szczęściarzy. TP S.A. po raz pierwszy znalazła się bowiem w pierwszej dziesiątce najbardziej pożądanych pracodawców 1998 roku. Wyróżnienie to przyznała największa międzynarodowa organizacja studentów AIESEC.

Rok 1998 był bardzo ważnym etapem w rozwoju Telekomunikacji Polskiej. Z powodzeniem przeprowadzony został pierwszy etap prywatyzacji spółki. Obecnie trwają przygotowania do drugiego etapu, jakim będzie wybór partnera strategicznego. Według analityków międzynarodowej agencji ratingowej Fitch IBCA, polski rynek telekomunikacyjny pomimo wieloletniego zapóźnienia ma przed sobą wielkie perspektywy. IBCA szacuje, że Telekomunikacja Polska może wiele zyskać na restrukturyzacji i reorganizacji. Swoją ocenę Fitch IBCA uzasadnia tym, że TP S.A. jako narodowy operator ma strategiczne znaczenie dla państwa, a jej pozycja finansowa i udział w rynku są w bliższej perspektywie bardzo solidne. Poza tym spółka zaliczana jest do najszybciej rozwijających się Telekomów na świecie. W Europie wyprzedzają ją pod tym względem jedynie Turcja i Węgry.

Pomimo stabilnej pozycji na krajowym rynku Telekomunikacja Polska nie „spoczywa na laurach”. Chcąc zapewnić usługi na jak najwyższym poziomie coraz liczniejszej i coraz bardziej wymagającej rzeszy klientów, TP S.A. postawiła na szybki ich rozwój. Aby zachować dynamikę rozwoju, strategia inwestycyjno-rozwojowa, nakreślona przez obecny Zarząd TP S.A., zakłada stałe rozszerzanie oraz podnoszenie jakości oferowanych usług. Mają być one na tyle atrakcyjne, aby mogły sprostać konkurencji światowych operatorów telekomunikacyjnych. To wymaga zaś stałego wprowadzania najnowszych rozwiązań i technologii.

Telekomunikacja Polska S.A. u progu XXI wieku

Dzięki rozbudowanej i nowoczesnej infrastrukturze, w której ponad połowa linii telefonicznych podłączona jest do central cyfrowych, TP S.A. jest bezkonkurencyjna w wielu gałęziach usług telekomunikacyjnych. Poprzez stacje naziemne i systemy satelitarne umożliwia przesyłanie głosu, danych oraz sygnałów radiowych i telewizyjnych. Profesjonalne sieci transmisji danych oferują szybkość i przepustowość przesyłu informacji nie ustępującą standardom światowym. Systemy transmisyjne TP S.A. z powodzeniem służą międzynarodowym koncernom, bankom i instytucjom finansowym działającym w Polsce.

Telekomunikacja Polska S.A. jest jedynym w Polsce operatorem telefonii stacjonarnej uprawnionym do realizowania połączeń międzynarodowych. A także jedynym, który na tak dużą skalę dokonuje kosztownych inwestycji telefonizacji obszarów o niskiej gęstości zaludnienia. Prawie co szósty telefon TP S.A. instalowany jest na wsi.

Obecnie w sieci Telekomunikacji Polskiej S.A. jest prawie dziewięć milionów abonentów. Warta uwagi jest jednak przede wszystkim dynamika przyrostu nowych linii telefonicznych. W ubiegłym roku TP S.A. przyłączyła rekordową liczbę 1,02 miliona nowych linii abonenckich. W najbliższych latach liczba rocznych instalacji będzie wynosić około 1,1 miliona linii rocznie. Tak duża dynamika wzrostu nowych przyłączeń przekłada się bezpośrednio na coraz wyższy wskaźnik linii na stu mieszkańców. W ubiegłym roku ukształtował się on na poziomie 21,97 procent, a według planów w roku 2000 osiągnie on 27 procent. Dla porównania w 1993 roku wynosił on tylko 11,5 procenta.

Firma od momentu założenia w 1991 roku charakteryzuje się nie tylko dynamicznym przyrostem liczby abonentów, ale także coraz wyższym standardem usług, między innymi dzięki coraz szerszemu wykorzystaniu nowoczesnych central cyfrowych.

Dzięki TP S.A. można też dzwonić z nowych publicznych aparatów telefonicznych na karty elektroniczne tzw. chipy. Nowe karty elektroniczne, które pojawią się w sprzedaży, mają wiele zalet. Są mniej zawodne, mniej podatne na zniszczenie i trudniejsze do sfałszowania. Dzięki zastosowaniu nowej technologii półprzewodnikowej w przyszłości będą pełnić różne funkcje jednocześnie, np. karty telefonicznej, parkingowej, do tankowania benzyny oraz elektronicznej portmonetki tzn. karty służącej do pobierania gotówki z konta bankowego.

Rozbudowa infrastruktury

Modernizując i rozbudowując infrastrukturę, TP S.A. może coraz powszechniej oferować usługi wykorzystujące najnowsze technologie, w tym technikę cyfrową. W ciągu pierwszych trzech miesięcy po wprowadzeniu usługi ISDN firma oddała w użytkowanie około 10,6 tysiąca kanałów. Liczba abonentów ISDN na koniec 1998 roku wyniosła 6.439 (w tym 5.956 o dostępie podstawowym i 483 o dostępie rozszerzonym), co stanowi wzrost o 386,3 procent w stosunku do roku poprzedniego. Abonenci ISDN na koniec 1998 roku użytkowali 26.402 kanały.

Inne sposoby przesyłu danych oferowane dzięki sieciom POLPAK i POLPAK-T, a także satelitarny systemy VSAT rozwijają się również dynamicznie. W roku 1998 liczba klientów sieci POLPAK-T wzrastała co miesiąc średnio o 19 procent.

O 25 procent zwiększał się w tym okresie ruch w sieci internetowej dostarczanej przez TP S.A. W 1997 roku wyniósł on około 358 milionów minut, zaś w roku 1998 już 992 miliony minut. Rosnące zainteresowanie najnowocześniejszymi usługami stawia przed firmą kolejne zadania, których realizacja jest jednym z głównych jej celów. Usługi o wartości dodanej wykazują bowiem dużą dynamikę wzrostową – w porównaniu z rokiem 1997 ich sprzedaż wzrosła o 34,4 procenta.

Od kilku lat spółka regularnie likwiduje najbardziej zawodne napowietrzne linie drutowe w sieciach miejscowych. Dla przykładu w 1998 roku zniknęło ich 3,5 tysiąca kilometrów, to jest o 773 kilometry więcej niż w roku poprzednim. Druty zastępowane są liniami kablowymi, w tym także optotelekomunikacyjnymi. Sukcesywnie zmniejsza się także wykorzystywanie analogowej sieci TP S.A. Liczba pierwotnych grup analogowych w grudniu 1998 roku w sieci międzymiastowej i wewnątrzstrefowej wynosiła około 3,5 tysiąca, co stanowiło około ośmiu procent potencjału wszystkich łączy eksploatowanych w tych sieciach. Dla porównania, w tejże płaszczyźnie międzymiastowej i wewnątrzstrefowej, nowoczesna sieć cyfrowa obejmuje około 13 tysięcy czynnych kanałów 2 Mbit/s, co stanowi ponad 90 procent potencjału.

W 1998 roku oddano do użytku nową centralę międzynarodową w Poznaniu o pojemności 12.060 zakończeń łączy. Dla wszystkich central międzynarodowych (Warszawa, Katowice, Poznań) liczba zakończeń łączy wzrosła o prawie 2,6 tysiąca i na koniec 1998 roku wynosiła 94,14 tysiąca sztuk, w tym 19,32 tysiąca łączy międzynarodowych. Spółka oddała także do eksploatacji system STM 16 w międzynarodowej linii światłowodowej relacji Gorzów Wielkopolski – Berlin oraz system STM 4 między Polską i Czechami zrealizowany w linii światłowodowej Czech-Pol 1.

Na koniec 1998 roku pojemność central międzymiastowych wyniosła 399.994 zakończeń łączy. TP S.A. rozbudowała w ubiegłym roku między innymi międzymiastową sieć SDH zbudowaną w oparciu o system SDH-NEC i rozpoczęła budowę sieci synchronizacyjnej wraz z systemem zarządzania.

W roku 1998 pojemność telefonicznych central cyfrowych wzrosła o ponad 1,363 mln. W stosunku do 1997 roku zaś liczba linii abonenckich o prawie 1,02 miliona. Spółka kontynuowała rozbudowę transmisyjnych sieci strefowych głównie przez instalowanie nowych linii światłowodowych i systemów transmisyjnych SDH. Rozbudowa systemów PDH sprowadzała się do bardzo ograniczonego zakresu i tylko do tych obszarów, na których występuje małe zapotrzebowanie na strumienie 2 Mbit/s.

W roku ubiegłym trwała rozbudowa krajowej multiplekserowej sieci łączy dzierżawionych n*64 kb/s, zgodnie z rosnącym popytem na tę usługę. Obok rozwiązań tradycyjnych TP S.A. rozpoczęła wprowadzanie światłowodowych systemów dostępu abonenckiego (SDA) umożliwiających realizację, oprócz usług podstawowych, także usługi ISDN, BRA i PRA, łączy dzierżawionych n*64 kbit/s oraz telewizji kablowej. Oprócz systemów światłowodowych kontynuowano także komercyjne instalowanie radiowych systemów dostępu abonenckiego (SRDA)

Nowe oblicze narodowego operatora

Przekształcenia prywatyzacyjne zmierzające do przeobrażenia TP S.A. w firmę komercyjną działającą według zasad całkowicie opartych na prawach rynku, w połączeniu z planami dynamicznego wkroczenia na światowe rynki usług telekomunikacyjnych, stały się punktem wyjścia do opracowania przez Zarząd Spółki nowej strategii działań zarówno krótko- jak i długoterminowych. Zaproponowane zmiany obejmują szereg obszarów m.in.: organizacji i systemu finansowania oraz inwestycji i rozszerzenie oferty.

Głównym celem przeobrażeń Telekomunikacji Polskiej S.A. jest stworzenie struktur firmy w większym niż dotychczas stopniu zorientowanych na klienta oraz całkowite dostosowanie ich do wymogów działania na wolnym rynku. Nadrzędnymi priorytetami staje się interes klienta, inspirowanie pracowników do przejawiania własnej inicjatywy i przedsiębiorczości, czemu ma służyć między innymi wprowadzenie motywacyjnego systemu płac. W ramach zmian w zdecydowany sposób ulegnie uproszczeniu proces sprzedaży, do obsługi klientów zostanie skierowanych więcej sprzedawców.

TP S.A. stopniowo będzie odchodziła od wizerunku przedsiębiorstwa realizującego misję telefonizacji kraju, kiedy głównym wskaźnikiem oceny była liczba dostępnych linii telefonicznych na 100 mieszkańców. Głównym celem firmy staje się systematyczne zwiększanie wartości spółki i prowadzenie prorynkowej polityki inwestycyjnej, w której decydującymi kryteriami stanie się wybór nowoczesnych i efektywnych kosztowo rozwiązań oraz rynków zapewniających największą atrakcyjność finansową.

Bardzo istotnym składnikiem globalnej wartości TP S.A. są inwestycje firmy w rozwinięcie rynku usług telefonii przenośnej. Firma PTK-Centertel, w której 66% udziałów posiada TP S.A., jeden z trzech operatorów telefonii komórkowej w Polsce, zamierza realizować kampanię intensywnego rozwoju. Ważnym jej elementem jest uzyskanie licencji na GSM 900. Firma Centertel przystąpi do przetargu na uzyskanie tej częstotliwości, a deklaracja Ministerstwa Łączności o popieraniu operatorów dwumodowych (GSM 900 i aktualnie wykorzystywany DCS 1800) daje jej spore szanse w przetargu.

Nowoczesna oferta telekomunikacyjna

Planom wejścia na rynki światowe z jednej strony i coraz większemu otwarciu Polski związanemu z rozpoczętym procesem integracji z Unią Europejską, towarzyszyć będzie rozszerzenie zakresu oferowanych usług zarówno dla firm, jak i osób prywatnych. Szczególny nacisk zostanie położony na sektor teleinformatyczny i związane z nim zaawansowane usługi sieci inteligentnych. Z dniem 1 lutego bieżącego roku została uruchomiona pierwsza w naszym regionie Europy platforma Sieci Inteligentnych, umożliwiająca świadczenie między innymi takich usług, jak: teległosowanie, Wirtualne Sieci Prywatne (Virtual Private Networks), połączenia z podziałem opłaty (split charge call), uniwersalne numery dostępu (universal access numbers), calling cards i rozwinięte możliwości audiotekstu. Obecnie dostępne są cztery tego rodzaju usługi (infolinia, linia ulgowa, firmowa i teległosowanie), w przyszłości planuje się rozszerzenie tej oferty do 30.

Na bazie stworzonej przez siebie sieci przesyłania danych, TP S.A. oferuje dostęp do Internetu, umożliwiając tym samym korzystanie z nieprzebranych zasobów informacyjnych. Wystarczy posiadać komputer, modem i linię telefoniczną, aby za pośrednictwem numeru 0 202122 dotrzeć do interesujących informacji – zwiedzać, grać, liczyć oraz robić zakupy w cybernetowych sklepach. Korzystanie z internetowego numeru TP S.A. jest obecnie najpopularniejszym w Polsce sposobem dotarcia do nitek światowej pajęczyny WWW (World Wide Web).

W związku ze stale rosnącym poziomem zainteresowania Internetem oraz transmisją danych, TP S.A. planuje dalsze rozwijanie usług POLPAK-T, POLKOM400, POLPAK-T na świat oraz rozbudowywanie oferty usług dla firm, realizowanych przez łącza ISDN, czyli sieć cyfrową umożliwiającą korzystanie z kilku urządzeń (komputera, faksu) za pomocą jednego łącza (numeru) oraz łącza satelitarne, a także radiokomunikację.

Kierunek zmian przyjęty przez TP S.A. oraz dotychczasowe osiągnięcia zostały wysoko ocenione zarówno przez inwestorów, jak i agencje ratingowe. Obligacje firmy na łączną sumę 1 miliarda dolarów wyemitowane w USA i Europie Zachodniej, mimo powszechnego kryzysu finansowego i spadku zaufania do rynków rozwijających się, spotkały się z bardzo dużym zainteresowaniem – zanotowały blisko dwukrotną nadsubskrypcję. Również firmy dokonujące analiz rynkowych wystawiły TP S.A. bardzo wysokie oceny. Standard and Poor przyznała polskiej spółce akcyjnej ocenę BBB ryzyka kredytowego i inwestycyjnego w polskich złotych, z podkreśleniem stabilnych podstaw. W walucie obcej ryzyko to zostało określone na BBB-, i jest to jej maksymalny poziom wyznaczony przez ocenę całego kraju. Podobnie pochlebne opinie zostały wystawione TP S.A. przez Fitch IBCA (BBB+) oraz agencję Moody’s Investors Service (Baa3).