Poczta Polska w liczbach

Łączność V – Światowy Dzień Telekomunikacji
Dodatek reklamowy do RZECZPOSPOLITEJ.
nr 112 (5582) 15 maja 2000 r.

Poczta Polska w liczbach
Poczta Polska

 

Poczta Polska to przedsiębiorstwo wielozakładowe o charakterze sieciowym, obejmujące swym zasięgiem całą Polskę. W ramach Poczty Polskiej funkcjonują:

 

  • jednostki organizacyjne o zasięgu ogólnokrajowym: 
    • Centralny Zarząd Poczty Polskiej,
    • Centrum Badawczo-Szkoleniowe,
    • Centralny Ośrodek Rozliczeniowy,
    • Centrum Handlu i Poligrafii,
    • Urząd Wymiany Poczty z Zagranicą Warszawa 3;

     

  • o zasięgu terenowym, podległe bezpośrednio Dyrektorowi Generalnemu Poczty Polskiej: 
    • 10 dyrekcji Okręgów Poczty,
    • 11 zakładów transportu samochodowego;

     

  • o zasięgu terenowym, podległe dyrekcji poszczególnych okręgów Poczty: 
    • 66 rejonowych urzędów Poczty nadzorujących i koordynujących prace urzędów pocztowych na swoim obszarze,
    • 14 urzędów przewozu Poczty.

Zgodnie z regulacjami Światowego Związku Pocztowego rynek usług pocztowych jest podzielony na trzy obszary:

 

  1. obszar usług zastrzeżonych dla Poczty Polskiej – obejmuje usługi o charakterze powszechnym: przyjmowanie, przewóz i doręczanie w obrocie krajowym i zagranicznym przesyłek listowych o masie do 2000 g (z wyłączeniem druków bezadresowych i ankiet), listów wartościowych do 2000 g, paczek pocztowych oraz przekazów pocztowych;
  2. obszar dozwolony dla każdego operatora po uzyskaniu koncesji – Poczta Polska uzyskała od ministra łączności koncesję na usługi kurierskie;
  3. obszar całkowicie wolny – ten segment obejmuje usługi pocztowe, które nie mają charakteru powszechnego.

Mimo że w ostatnich latach na rynku usług pocztowych pojawiło się wielu nowych operatorów, Poczta Polska, podejmując odpowiednie działania o charakterze marketingowo-promocyjnym, potrafiła nie tylko utrzymać, ale także zwiększyć liczbę wykonywanych usług oraz podnieść ich standard i rozszerzyć zakres.

Poczta Polska oferuje około 300 rodzajów usług, w tym 44 rodzaje podstawowych usług w obrocie krajowym i 50 w obrocie zagranicznym. Duże znaczenie przywiązuje się do podniesienia standardu i jakości tych usług. Wzrosła też dbałość o komfort klientów. Od 5 lat w urzędach pocztowych funkcjonują stanowiska (okienka) uniwersalne; dzięki takiej organizacji pracy urzędów klienci mogą załatwić przy jednym stanowisku wszystkie rodzaje usług, np. finansowo-bankowe, paczki, listy. Znacznie rozszerzono ofertę usług pocztowych, adresowanych do klientów indywidualnych, jak i masowych.

Szczególnie dynamicznie rozwijają się następujące usługi:

 

  • kurierskie EMS-Pocztex – przesyłki indywidualne lub masowe; usługa prowadzona w systemie „od drzwi do drzwi”;
  • paczki – wysyłane przez masowych nadawców np. firmy wysyłkowe;
  • finansowe na rzecz banków – wpłaty na rachunki banków, obsługa czeków prawie 30 banków; sprzedaż produktów banku pocztowego w urzędach pocztowych: obsługa kont giro, w tym autoryzacja kart płatniczych VISA oraz obsługa kredytów konsumpcyjnych, zlecenia w zakresie lokat i depozytów bankowych;
  • druki bezadresowe – dostarczane klientom na zlecenie także w umówionym terminie lub na określonym obszarze;
  • DM System – usługa wykonywana w pełnym zakresie: od wyszukania klienta, przez opracowanie oferty, aż do doręczenia adresatowi lub tylko poszczególne jej fragmenty, np. foliowanie (kopertowanie), adresowanie (z bazy adresowej klienta lub zakupionej od Poczty), ekspedycja;
  • prenumerata gazet i czasopism;
  • obsługa Otwartego Funduszu Emerytalnego „Pocztylion”, którego udziałowcami są: Paribas, Cardif i Poczta Polska; Fundusz rozpoczął działalność 1 marca 1999 roku; akwizytorami są przeszkoleni na specjalistycznych kursach pracownicy urzędów pocztowych: asystenci okienkowi, listonosze i inni;
  • handel – sprzedaż w urzędach, agencjach i oddziałach pocztowych oraz u listonoszy;

Od kilku lat Poczta Polska prowadzi prace, których celem jest znalezienie optymalnych rozwiązań systemu przewozu poczty. Od 1996 roku został uruchomiony lotniczy system przewozu ładunków. Umożliwia on szybki przewóz przesyłek listowych na terenie całego kraju.

Poczta Polska przywiązuje ogromną wagę do jakości usług. Podstawowym kryterium jakości usług jest terminowość przebiegu przesyłek. Od kilku lat Poczta Polska prowadzi badania tej terminowości.

Terminowość przebiegu listów i kartek

wykres

Od 1989 roku poprawia się również bezpieczeństwo przesyłek. Maleje liczba zaginionych przesyłek. Mniej jest ubytków zawartości paczek lub ich uszkodzenia. Spada także liczba przypadków sprzeniewierzenia w obrocie pieniężnym.

Liczba placówek pocztowych utrzymuje się na stałym poziomie, jednak w ostatnim czasie widoczna jest tendencja rosnąca. Dotyczy to przede wszystkim miast i wynika z konieczności dostosowania liczby placówek do wzrastającego zapotrzebowania na usługi pocztowe. W ostatnim okresie statystyka dostępności uległa pewnej poprawie; jedna placówka obsługuje średnio w kraju 4900 mieszkańców, z czego 8000 w miastach i 3000 na wsiach.

Do podstawowych kierunków inwestowania w Poczcie Polskiej należy zaliczyć:

 

  • węzły ekspedycyjno-rozdzielcze, umożliwiające automatyzację procesu przyjęcia i ekspedycji materiału pocztowego;
  • budowę nowych i modernizację istniejących urzędów pocztowych;
  • informatyzację obejmującą sieć urzędów pocztowych do poziomu gminy;
  • zakup maszyn i urządzeń usprawniających obróbkę materiału pocztowego.

W ciągu ostatnich sześciu lat Poczta Polska przeznaczyła znaczne środki na inwestycje i remonty. W tym czasie wybudowano 209 nowych obiektów pocztowych, rozbudowano, zmodernizowano i zaadaptowano 807 obiektów pocztowych i transportowych oraz wyremontowano 5771 obiektów;

 

  • zakupiono pięć linii technologicznych do rozdziału listów, trzy linie do rozdziału paczek i jedną do pakietów;
  • rozpoczęto największą inwestycję Poczty Polskiej, tj. Centrum Ekspedycyjno-Rozdzielcze w Warszawie oraz budowę Terminalu Pocztowego w Poznaniu;
  • wykonano remonty w 3915 obiektach pocztowych.

Doceniając znaczenie informatyzacji Poczta Polska w roku 1999 poniosła nakłady inwestycyjne znacznie przewyższające wydatki poniesione łącznie w latach 1992-1998. Polityka inwestycyjna i modernizacja jest jednym z podstawowych elementów wspierania strategicznych celów przez obecne kierownictwo Poczty Polskiej.

W związku z nowymi wyzwaniami technologicznymi Poczta Polska rozwija nowe usługi oraz nowe inwestycje. Dwie z nich zasługują na szczególne podkreślenie. W marcu ub.r. rozpoczął działalność Otwarty Fundusz Emerytalny „Pocztylion”. Po roku działalności do tego funduszu zapisało się ponad 397 tysięcy członków. Jest w tym wielka zasługa pracowników Poczty, którzy jako akwizytorzy działają na rzecz funduszu. Dzięki temu mogli podnieść swoje kwalifikacje, sprawdzić się na polu ubezpieczeniowym i dodatkowo osiągnąć korzyści finansowe. Swoją postawą pocztowcy udowodnili, że Poczta jest w stanie podejmować nowe wyzwania i robić to dobrze. OFE Pocztylion zajmuje wśród wszystkich funduszy emerytalnych 8 pozycję.

Równie ważnym przedsięwzięciem było przejęcie pod koniec 1999 roku większościowego pakietu akcji Banku Pocztowego. W ten sposób bank stał się pocztowy nie tylko z nazwy. Poczta stała się wiodącym akcjonariuszem banku. Podpisane zostały porozumienia, których celem jest wprowadzenie obsługi bankowej we wszystkich jednostkach Poczty Polskiej na terenie kraju. Umożliwia to skuteczniejsze zarządzanie finansami oraz osiąganie przez Pocztę dodatkowych zysków z operacji finansowych. Na każdej poczcie można założyć konto osobiste giro, dokonać wpłat i wypłat z konta, a także podpisać umowę kredytową. W wybranych urzędach pocztowych klienci mogą zakładać lokaty. Dziś wiele europejskich i azjatyckich banków pocztowych pracuje w oparciu o rozbudowaną sieć pocztową. To powoduje, że są postrzegane jako przyjazne i dostępne dla wszystkich klientów.

Trochę statystyki

 

  • Poczta Polska zatrudnia ponad 101 tys. pracowników
  • 122 nowe placówki pocztowe uruchomione w 1999 roku
  • 7888 placówek pocztowych na początku 2000 roku
  • 3584 pojazdów własnych i ponad 800 dzierżawionych na początku 2000 r.