Energia XXV
Dodatek reklamowy do RZECZPOSPOLITEJ.
nr 296 (5766) 20 grudnia 2000 r.
Kompleksowe rozwiązanie dla sektora energetycznego
PricewaterhouseCoopers
„CRM”, „SCM”, „e-biznes”, to pojęcia wykorzystywane szeroko w materiałach promocyjno-marketingowych. Prawdą jest jednak, że rozwiązania oparte o Internet mogą przynieść firmom sektora komunalnego wiele wymiernych korzyści. Wynika to w dużej mierze z charakterystyki branży i przekształceń, jakim ona podlega.
Wobec faktu deregulacji sektora energetycznego i przekształceń własnościowych, krytycznym elementem staje się integracja firmy z jej odbiorcami i dostawcami oraz obsługa procesów konsolidacji. Rozwiązania E-biznesu umożliwiają firmom zwiększenie efektywności działań rynkowych, kreowanie nowych kanałów sprzedaży, redukcję kosztów zaopatrzenia, prowadzenie ciągłego handlu energią (giełdy energii). Ponadto firmy te często posiadają infrastrukturę, która doskonale nadaje się do kreowania i sprzedaży nowych produktów rozszerzających podstawową ofertę – takich, jak tworzenie łącz, usługi telekomunikacyjne czy dostawa Internetu.
Modelowe rozwiązanie
PricewaterhouseCoopers (PWC) od wielu lat zajmuje się doradztwem w zakresie wspomagania zarządzania poprzez właściwe wykorzystanie systemów informatycznych. Dla potrzeb spółki dystrybucyjnej firma PWC przygotowała – w oparciu o Oracle E-Bussines Suite – kompleksowe rozwiązanie, dające firmie właściwe narzędzia do funkcjonowania w środowisku gospodarki wolnorynkowej. Rozwiązanie to zostało opracowane z uwzględnieniem aktualnych potrzeb branży usług komunalnych, a w szczególności branży energetycznej, która wkroczyła w okres dynamicznych zmian w prawie, organizacji i strukturze własnościowej, oraz wyzwań, jakie niesie ze sobą rozwój technologii i konkurencja firm zachodnich.
Oferta firmy PricewaterhouseCoopers, to rozwiązanie klasy E-biznes – zawiera ono moduły ERP jako podstawę, od której firmy powinny zacząć rozwój systemów informacyjnych oraz narzędzia wykorzystujące Internet (np. I-Procurement), a także funkcjonalność CRM.
Podstawowe obszary funkcjonalne wspomnianego rozwiązania, niezbędne dla właściwego zarządzania firmą energetyczną, to:
- Billing – podstawowy system umożliwiający realizację fakturowania sprzedaży usług, windykację należności i ewidencję wpłat odbiorców instytucjonalnych i drobnych,
- Zarządzanie majątkiem przedsiębiorstwa – ewidencja posiadanego majątku; rejestracja usterek i nieprawidłowości; generowanie zleceń naprawczych i remontowych,
- Realizacja oraz rozliczanie projektów i zleceń – pełna obsługa logistyczna i finansowo-księgowa prowadzonych projektów,
- Zaopatrzenie/Magazyny – wsparcie obsługi magazynów oraz zaopatrzenia; funkcje wspomagające prowadzenie laboratorium czy ewidencję wyników analiz jakościowych kupowanych paliw,
- System finansowo-księgowy – standardowa funkcjonalność systemów ERP z zakresu finansów; prowadzenie odpowiedniego rachunku kosztów (np. ABC); wsparcie budżetowania i monitorowania w strukturach rozległych organizacyjnie i geograficznie,
- Oracle CRM (Customer Relations Management) – wszechstronna obsługa relacji z klientem (obsługa połączeń telefonicznych, wymiany informacji poprzez e-mail, zwykłą pocztę), bezpośredni dostęp do systemu firmy poprzez Internet (samoobsługa); dostęp do wszelkich danych o kliencie z jednego ekranu,
- Oracle I-Procurement (jako element SCM) – rozwinięty system zaopatrzenia; planowanie dostaw i ich realizacja z bezpośrednim udziałem dostawcy; dostęp do zapotrzebowań, stanów magazynowych; automatyczne wysyłanie zamówień przez internet, fax; prowadzenie aukcji na dostawy,
- Hurtownie Danych/OLAP (On-line Analytical Processing) – prowadzenie analiz i wnioskowanie na podstawie danych ze sprzedaży, finansów, inwestycji, remontów, itd.; publikowanie i rozsyłanie wyników analiz i porównań.
Fakturowanie i analizy
Obsługa tysięcy klientów poprzez dostawę mediów energetycznych czy też innych usług wymaga odpowiedniego systemu ich fakturowania. Integralną częścią systemu billingowego jest zatem funkcjonalność, umożliwiająca inicjowanie i ewidencjonowanie zapłat w różnej formie (przelewy, przekazy, płatności gotówkowe, przedpłaty, w przyszłości płatności elektroniczne). System billingowy wspomaga również proces windykacji należności: wydruk upomnień, naliczanie odsetek, wydruk not odsetkowych.
System gromadzi podstawowe dane dotyczące sprzedaży w firmie. W związku z powyższym jest źródłem dla analiz sprzedaży. Integracja z księgą główną Oracle realizowana jest poprzez tzw. otwarty interfejs. Pozwala to na stosowanie dowolnego systemu billingowego i automatyczne przejmowanie dekretów do księgi. W omawianym rozwiązaniu PWC proponuje system ZBYT-2000 firmy Centrum Informatyki Energetyki lub Sprzedaż Energii z ABC System. Jako narzędzie analityczne proponujemy Oracle Discoverer lub Oracle Sales Analyzer.
Zarządzanie relacjami z klientem
W obliczu konieczności poszerzenia zakresu oferowanych produktów i usług, celowe jest wprowadzenie rozszerzonego zarządzania relacjami z klientem (CRM). System ten wspiera takie obszary działalności, jak:
- Marketing – dostarczanie informacji o produktach i usługach z wykorzystaniem stron WWW,
- Księgowość i billing – udostępnienie informacji; możliwość przeglądu szczegółów bieżącego rachunku,
- Elektroniczne płatności – płacenie za bieżące rachunki na drodze elektronicznej,
- Interaktywna strona WWW – udostępnienie interaktywnych formularzy w celu wykonywania kalkulacji, dostępu do informacji lub automatycznego uzupełniania informacji.
- Informacje o firmie PricewaterhouseCoopers