Energia XXIX
Dodatek reklamowy do RZECZPOSPOLITEJ.
nr 296 (6069) 19 grudnia 2001 r.
Z myślą o przyszłości
W październiku br. zespół, powołany przez dyrektora naczelnego Elektrowni „Opole” do wdrożenia Systemu społecznej odpowiedzialności, zakończył prace nad przystosowaniem systemu do wymogów międzynarodowej normy Społeczna Odpowiedzialność 8000 (SA 8000). Efektem prac jest raport rejestrujący wszystkie aspekty polityki społecznej Elektrowni „Opole”, od początku jej działalności do roku 2000.
Dokument ten syntetyzuje ustalenia poszczególnych strategii odpowiedzialności społecznej, wypracowanych przez specjalistyczne grupy robocze zespołu wdrożeniowego. W fazie prac nad strategiami kierunkowymi sporo uwag, propozycji i sugestii wniosło wielu członków załogi z różnych komórek organizacyjnych. Myślę, że także dzięki temu System społecznej odpowiedzialności został tak życzliwie oceniony przez wszystkie związki zawodowe działające w Elektrowni „Opole” oraz przez różne organizacje społeczne i kręgi opiniotwórcze spoza naszej firmy.
Dziś System społecznej odpowiedzialności jest gotowy i mamy nadzieję, że dzięki niemu Elektrownia „Opole” stanie się firmą, w której szeroko rozumiane wartości etyczne będą współtworzyć fundament rozwoju naszej spółki.
Nadzór nad przygotowaniem Elektrowni „Opole” do wprowadzenia Systemu społecznej odpowiedzialności prowadził zespół wdrożeniowy w składzie: Paweł Bartoszewicz, Marian Buchowski, Wojciech Drop, Zbigniew Dziemidowicz, Jan Hombek, Teresa Kula, Stefan Kuśmierczyk, Piotr Lochman, Adam Micker i Ireneusz Wesołowski jako jego przewodniczący. Pomoc merytoryczną przy wdrożeniu zapewnili doradcy z zakresu etyki i psychologii społecznej – posiadający kwalifikacje i doświadczenie zarówno w zakresie polityki społecznej, jak i wymagań normy SA 8000, a wśród nich między innymi dr Bolesław Rok i dr Marek Matkowski.
Zespół wdrożeniowy przygotował założenia polityki społecznej, opracował strategie odpowiedzialności społecznej wobec głównych grup interesariuszy, tj. pracowników, dostawców i partnerów, społeczności lokalnej, oraz klientów i odbiorców, a także wypracował dokument końcowy: System odpowiedzialności społecznej. Dla wykonania poszczególnych zadań powołano sześć grup roboczych, w skład których weszli członkowie zespołu wdrażającego oraz osoby posiadające niezbędną wiedzę do wykonania poszczególnych zadań.
Grupa robocza nr 1 miała sformułować główne założenia polityki społecznej na podstawie analizy misji, wizji, planów rozwoju, polityki bezpieczeństwa oraz celów strategicznych. Jednym z najważniejszych zadań grupy było ustalenie podstawowych wartości, którymi powinna kierować się firma, oraz określenie obszarów wartości spójnych i konfliktowych z programem społecznej odpowiedzialności. Grupie przewodniczył Stefan Kuśmierczyk, a jej członkami byli wymienieni wyżej członkowie zespołu wdrażającego.
Grupa robocza nr 2 opracowała strategię odpowiedzialności społecznej wobec pracowników. W tym celu przeprowadziła analizę systemu zarządzania kadrami, opracowała wytyczne do systemu komunikacji społecznej, wykonała analizę polityki bezpieczeństwa pracy, zaproponowała kodeks postępowania pracowniczego oraz opracowała wskaźniki oceny efektów podejmowanych działań. Grupie przewodniczył Jan Hombek, a jej członkami byli Anna Dołżycka, Zbigniew Dziemidowicz, Małgorzata Grzesiak, Teresa Kula, Piotr Lochman i Stanisław Rogala.
Zadaniem grupy roboczej nr 3 było opracowanie strategii odpowiedzialności społecznej wobec dostawców i partnerów. Do podstawowych obowiązków grupy należało ustalenie listy kluczowych dostawców i partnerów, przeprowadzenie analizy zasad współdziałania ze spółkami-córkami, z dostawcami, ocena istniejących strategii public relations oraz opracowanie zasad współdziałania i metod ich upowszechniania. Grupie przewodniczył Paweł Bartoszewicz, a jej członkami byli Jerzy Biel, Wojciech Drop, Małgorzata Essler i Czesław Łukowski.
Grupa robocza nr 4 przygotowała strategię odpowiedzialności społecznej wobec społeczności lokalnej. Wykonanie zadania wymagało ustalenia listy kluczowych partnerów, przeprowadzenia analizy zasad współdziałania z tą grupą interesariuszy, oceny istniejących sposobów prezentacji zakresu i efektów podejmowanych zadań w dziedzinie stymulacji rozwoju regionu oraz opracowania wytycznych do nowych form działania na rzecz społeczności lokalnej. Grupie przewodniczył Stefan Kuśmierczyk, a jej członkami byli Marian Buchowski, Henryk Czech i Wojciech Drop.
Grupa robocza nr 5 opracowała strategię odpowiedzialności społecznej wobec klientów i odbiorców. Zadaniem grupy było ustalenie listy kluczowych klientów i odbiorców, analiza zasad współdziałania z tą grupą interesariuszy, opracowanie wskaźników oceny efektów podejmowanych działań oraz analiza i ocena istniejących strategii public relations. Grupie przewodniczył Zbigniew Dziemidowicz, a jej członkami byli Krzysztof Ciszek, Małgorzata Essler i Anna Kononowicz.
Zadaniem grupy roboczej nr 6 była końcowa redakcja dokumentu System odpowiedzialności społecznej, uwzględniająca wnioski wynikające z wcześniejszych etapów oraz wyniki konsultacji społecznych. Dokument ten, bardzo obszerny, bo obejmujący łącznie 225 stron tekstu, stanowi również swego rodzaju „audyt zerowy” uwzględniający wszystko to, co Elektrownia „Opole” zrobiła w tej materii. Grupie przewodniczył Zbigniew Dziemidowicz, a jej członkami byli wszyscy członkowie zespołu wdrażającego (podobnie jak w przypadku grupy nr 1).
Wszystkim członkom zespołu za ich wkład w przygotowanie założeń i opracowanie Systemu społecznej odpowiedzialności bardzo dziękuję. Korzystając z okazji chciałbym podziękować również wszystkim osobom spoza zespołu wdrażającego, które przygotowywały materiały źródłowe, a w szczególności paniom: Bożenie Andreasik, Marii Brzozowskiej, Jolancie Dziedzic, Elżbiecie Kąkol, Beacie Kostyk, Zofii Łutczyk, Jadwidze Olczak, Renacie Witczak, a także organizacjom społecznym działającym na terenie Elektrowni „Opole”: Klubowi Honorowych Dawców Krwi, Polskiemu Towarzystwu Turystyczno-Krajoznawczemu, Stowarzyszeniu Elektryków Polskich i Polskiemu Związkowi Wędkarskiemu.
Szczególne podziękowania należą się przedstawicielom władz samorządowych, którzy zechcieli swe uwagi przedstawić w formie pisemnej, w szczególności Wojciechowi Dropowi – radnemu miasta Opole, Ryszardowi Kłosiowi – radnemu gminy Komprachcice, a także przedstawicielom organizacji związkowych działających w Elektrowni „Opole” – Janowi Gromkowi z Międzyzakładowej Organizacji Związkowej NSZZ „Solidarność” i Zdzisławowi Wyszatkiewiczowi z Międzyzakładowego Związku Zawodowego Pracowników Dozoru i Kierownictwa. Dziękuję także dyrektorowi Henrykowi Majchrzakowi i Erykowi Klemensowi za ich cenne rady wynikające z doświadczenia we wdrażaniu systemu zarządzania środowiskowego. Dziękuję również tym wszystkim, którzy wzięli udział w badaniach ankietowych na temat wartości wyznawanych przez naszą firmę. Wspólnym wysiłkiem udało nam się zbudować zręby systemu, który udoskonali sposób działania naszej elektrowni.
Norma Społeczna Odpowiedzialność 8000 wymaga, aby nad realizacją polityki społecznej odpowiedzialności czuwali z jednej strony upełnomocniony przedstawiciel zarządu, a z drugiej – przedstawiciel załogi. Uchwałą z dnia 25 czerwca 2001 roku Zarząd Elektrowni „Opole” powołał na pełnomocnika Zarządu ds. systemu społecznej odpowiedzialności Stefana Kuśmierczyka. W drodze uzgodnień z organizacjami związkowymi zdecydowano, aby rozszerzyć zakres uprawnień zakładowego społecznego inspektora pracy o funkcję rzecznika pracowników ds. systemu społecznej odpowiedzialności. Funkcję tę pełni Małgorzata Grzesiak.
Efektem wspólnej pracy jest Księga systemu społecznej odpowiedzialności Elektrowni „Opole”, będąca swego rodzaju dokumentem programowym. Przyjęte w niej zasady postępowania powinny wzmacniać mechanizmy promujące odpowiedzialną działalność gospodarczą, uwzględniającą przestrzeganie praw człowieka, standardów pracy oraz prowadzoną w zgodzie ze środowiskiem naturalnym.
Działania Elektrowni „Opole” dotyczące ustanowienia Systemu społecznej odpowiedzialności odpowiadają wymaganiom międzynarodowej społeczności i pokrywają się z inicjatywą sekretarza generalnego Organizacji Narodów Zjednoczonych Kofi Annana, zmierzającą do kształtowania wizji nowej roli biznesu – biznesu z ludzką twarzą.
Ireneusz Wesołowski
Informacje o Elektrowni Opole S.A.