15 lat na rynku

Jakość i Certyfikacja
Dodatek promocyjno-reklamowy do RZECZPOSPOLITEJ.
9 listopada 2005 r.

BOŚ S.A. laureatem Nagrody Gospodarczej Prezydenta RP

15 lat na rynku

Rozmowa z Sergiuszem Najarem, prezesem Zarządu Banku Ochrony Środowiska S.A.

Wśród najlepszych polskich firm ubiegających się o Nagrodę Gospodarczą Prezydenta RP w kategorii „Instytucja finansowa” zwyciężył Bank Ochrony Środowiska S.A. Co zdecydowało o sukcesie?

Bank osiągnął swoje cele finansowe w 2004 r., ma utrwaloną pozycję lidera w sektorze bankowym w finansowej obsłudze nakładów na ochronę środowiska, jest aktywnym uczestnikiem na rynku bankowości korporacyjnej i detalicznej, wdraża nowoczesny system informatyczny, ma rozwiniętą sieć, kompetentnych współpracowników i konkurencyjną ofertę. Tak najkrócej postrzegam dokonania BOŚ S.A. w 2004 r. Podjąłem się roli prezesa zarządu Banku Ochrony Środowiska S.A. w korzystnej chwili, bowiem właśnie w czerwcu 2005 r. odbierałem wraz z ustępującym prezesem BOŚ Józefem Koziołem Nagrodę Gospodarczą z rąk prezydenta Aleksandra Kwaśniewskiego. To ogromny sukces.

Mam też świadomość tego, co brakuje, aby bank stał się poważnym graczem na rynku finansowym w Polsce, na którym dochodzi do sporych zmian spowodowanych prywatyzacjami, połączeniami i przejęciami banków.

BOŚ S.A. jest znany z finansowania przedsięwzięć proekologicznych. Jest bezkonkurencyjny w obsłudze samorządów. Czy jest bankiem uniwersalnym, czy niszowym?

Uniwersalnym, bo obsługuje każdego, posiada bogatą ofertę produktów dla klientów różnych segmentów rynku. Egalitarnym, bo obsługujemy lokalne elity – jednostki samorządu terytorialnego. Ofertę ekologicznych, bankowych produktów i usług BOŚ S.A. kieruje do wszystkich klientów, niezależnie od ich formy własności. W szczególności są to samorządy i firmy, w tym małe i średnie oraz spółdzielczość mieszkaniowa. W ramach oferty mieszczą się kredyty komercyjne i preferencyjne udzielane we współpracy z pozabudżetowymi funduszami celowymi, zwłaszcza z Narodowym i Wojewódzkimi Funduszami Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, BGK i bankami zagranicznymi. Istotnym jej elementem (dotyczącym także inwestycyjnych projektów pozaekologicznych) jest Europejska Oferta BOŚ S.A. Adresowana jest do przedsiębiorców oraz samorządów zainteresowanych uzyskaniem dotacji ze środków pomocowych Unii Europejskiej w ramach Funduszu Spójności i Funduszy Strukturalnych oraz Inicjatyw Unii Europejskiej. Bank w ramach Europejskiej Oferty wspomaga klientów w zidentyfikowaniu potrzeb i możliwości w zakresie finansowania ze środków UE. Organizujemy spotkania z klientami, na których pracownicy banku służą profesjonalnym doradztwem jak wykorzystać „unijną” szansę.

Obecnie wiele banków oferuje kredyty pomostowe i uzupełniające.

Naszą Europejską Ofertę wyróżnia to, że bank wymaga od kredytobiorców niskiego tylko 10% udziału własnego, a nawet może udzielić kredytu w wysokości pokrywającej wszystkie koszty przedsięwzięcia.

W ramach tej oferty przystąpiliśmy do realizacji największego w historii banku projektu – „Czysta woda dla Szczecina”, którego wartość sięga prawie 1,2 mld złotych.

Bank jest partnerem co trzeciego samorządu w Polsce. Jaka jest oferta BOŚ skierowana do samorządów?

BOŚ S.A. posiada kompleksową ofertę dla samorządów. Obejmuje ona bieżące zarządzanie środkami finansowymi, usługi rynku kapitałowego (w emisji obligacji komunalnych zajmujemy trzecie miejsce), produkty kredytowe, a także doradztwo w zakresie finansowania inwestycji. Bank aktywnie uczestniczy w zamówieniach publicznych na kompleksową obsługę budżetu oraz udzielanie kredytów na sfinansowanie niedoboru budżetu czy innych wydatków inwestycyjnych ponoszonych przez samorządy. Szczególną formą działalności banku są kredyty preferencyjne. Przedmiotem kredytowania mogą być wszelkiego rodzaju inwestycje wpływające na poprawę stanu jakości wody, powietrza i gleby, zmierzające do rozwiązania problemów gospodarki ściekowej, zagospodarowania odpadów, przedsięwzięcia z zakresu energoefektywności oraz rozwoju agroturystyki na terenach wiejskich.

Prawie 15-letnia współpraca banku z jednostkami samorządu terytorialnego przynosi konkretne rezultaty. W wielu gminach w Polsce wybudowano sieć kanalizacyjną, oczyszczalnie ścieków, zamieniono oświetlenie na energooszczędne, unowocześniono składowiska odpadów.

Jakie są inne segmenty, w których bank pozyskuje klientów?

Potencjał BOŚ S.A. jest na tyle duży, że rozwija on działalność handlową także na innych rynkach. Na rynku detalicznym bank oferuje Ekokonto – nowoczesny rachunek oszczędnościowo-rozliczeniowy z dodanymi wieloma usługami. BOŚ S.A. jest jednym z niewielu banków, który wydaje w ramach Pakietu Ekokonto karty Maestro i Maestro VIP, dzięki którym klienci mogą dokonywać bezprowizyjnych wypłat gotówkowych w sieci ponad 8 tysięcy bankomatów w całej Polsce. W ramach pakietu młodzież może korzystać z własnego konta pod nazwą H2O. Do zamożnych klientów bank kieruje ekstrapakiet Ekokonto VIP i usługi swoich doradców. Rywalizujemy z innymi bankami na rynku kredytów hipotecznych. Bank oferuje kredyty na zakup mieszkań i budowę domów z wydłużonym do 35 lat maksymalnym okresem kredytowania oraz możliwością finansowania całego kosztu inwestycji.

Ważną grupą klientów są dla banku małe i średnie przedsiębiorstwa. Do nich BOŚ S.A. kieruje atrakcyjne pakiety usług: Pakiet dla Twojej Firmy oraz specjalny Pakiet Jantar dla mikrofirm, a dla wspólnot mieszkaniowych – Pakiet Arkadia. Bank oferuje korzystne warunki obsługi bankowej wspólnotom mieszkaniowym (niższe opłaty za prowadzenie pakietu) zapewniając jednocześnie preferencyjne formy kredytowania.

Znakiem charakterystycznym banku, związanym z jego proekologiczną misją, są ekolokaty – produkty depozytowe, z nazwami zwierząt znajdujących się w Polsce pod ochroną. Teraz promujemy lokatę ze żbikiem. Lokaty umożliwiają uzyskanie deponentom korzystnego oprocentowania depozytów, a organizacjom chroniącym te gatunki zwierząt – środki na ich ochronę.

BOŚ S.A. dołączył do banków, które rozwijają i unowocześniają swą infrastrukturę. Umożliwiamy klientom indywidualnym i mikrofirmom dokonywanie operacji finansowych za pośrednictwem Internetu (www.bosbank24.pl), a w przyszłym roku oferta ta zostanie udostępniona klientom korporacyjnym. Wprowadziliśmy również Call Center – telefoniczną obsługę klientów obejmującą m.in. udzielanie klientom informacji o produktach i usługach banku, oferowanie produktów nowym klientom.

Zaawansowane są prace nad centralizacją systemu informatycznego.

Powiedział pan, że ma też świadomość tego, co brakuje, aby BOŚ stał się poważnym graczem na rynku bankowym w Polsce?

BOŚ przechodził różne fazy rozwoju, w różnym tempie zwiększał swój udział w sektorze bankowym, od zera do obecnie trzynastego miejsca pod względem wielkości funduszy własnych oraz udziału w aktywach całego sektora bankowego. W 15. roku działalności BOŚ liczba jego placówek dojdzie do 100. Jest obecny na 50 rynkach lokalnych Polski, chce być docelowo w 100. Nowa strategia banku z wydłużonym horyzontem do 2010 r. ma doprowadzić do podwojenia przez BOŚ udziału w rynku, a także do wypracowania zdecydowanie lepszych wskaźników efektywności.

Dziękuję za rozmowę.

Krystyna Forowicz

www.bosbank.pl