Arbitrami są klienci

Jakość XIV
Dodatek reklamowy do RZECZPOSPOLITEJ.
nr 130 (6510) 5 czerwca 2003 r.

Nominacja do Nagrody Gospodarczej Prezydenta RP w kategorii „Eksporter”

Arbitrami są klienci

Wypowiedź Ryszarda Florka, prezesa Grupy FAKRO

Grupa FAKRO jest dziś najbardziej dynamiczną i najszybciej rozwijającą się firmą w branży okien dachowych. Jesteśmy niekwestionowanym liderem na krajowym rynku i drugą firmą na świecie.

Nasza droga od małej lokalnej firmy do obecnej pozycji na światowym rynku, to kilkanaście lat wytrwałej pracy nad tworzeniem nowoczesnej produkcji, spełniającej życzenia coraz bardziej wymagających klientów. Sukces zawdzięczamy przede wszystkim ludziom. Znakomita kadra to nasz największy kapitał.

Z perspektywy czasu widzę jak kapitalne znaczenie miało także nasze niekonwencjonalne działanie i szybkość reakcji na zmiany na rynku. Nie ustajemy w poszukiwaniach i unowocześnianiu naszej oferty. Nowoczesne produkty powstają we własnym Dziale Badań i Rozwoju, zatrudniającym 25 inżynierów – autorów dziesiątek nowych rozwiązań i patentów. Z myślą o rozwoju rynku amerykańskiego powstał zupełnie nowy program okien dachowych FAKRO, dopasowany do tamtejszych wymogów. Z pewnością zaskoczeniem dla konkurencji było w ub. roku wprowadzenie na rynek okna uchylno-obrotowego, które zostało wyróżnione złotym medalem na tegorocznych targach BUDMA w Poznaniu.

Z nowości na uwagę zasługuje też konstrukcja zawiasów, która stabilnie utrzymuje skrzydło okna przy różnych kątach uchylenia, a także okna ewakuacyjne, skonstruowane dla potrzeb rozwoju sprzedaży na rynku niemieckim, holenderskim i angielskim oraz świetlik przeznaczony na rynek amerykański.

Warto podkreślić, iż całość produkcji, wykorzystująca w 70 proc. materiały polskie, oparta jest na nowoczesnych technologiach i jest prowadzona w dbałości o środowisko naturalne. Kontrola jakości odpowiada europejskim standardom.

Rynek okien dachowych, podobnie jak niemal każdy inny, jest poddany silnej konkurencji. Naszą receptą na zdobycie zagranicznych klientów była i jest wysoka jakość produktów, interesująca oferta oraz często konkurencyjna cena. Przygotowaliśmy się do wejścia na zagraniczne rynki profesjonalnie: pozyskując stosowne certyfikaty, opracowując foldery i cenniki w obcych językach. Byliśmy obecni na targach branżowych, zapewniliśmy stały dostęp do produktu i serwis.

W krajach o większym rynku np. w USA, Niemczech, Anglii, Francji, na Węgrzech, w Holandii założyliśmy własne firmy dystrybucyjne. Obecnie najwięcej okien sprzedajemy do Niemiec, Francji, Wielkiej Brytanii, Holandii, Irlandii, w Czechach i na Słowacji. Dobrze rozwija się też rynek w Rosji i na Ukrainie.

Nie narzekamy na konkurencję. Jest ona motorem rozwoju, mobilizuje do działania. Konkurencja w gospodarce posiada pewne cechy rywalizacji sportowej i tak ją traktujemy, grając fair play. Współzawodnictwo globalnych przedsiębiorstw to niejako gospodarcze mistrzostwa świata, rozgrywane w różnych dyscyplinach branżowych, gdzie arbitrami są klienci. Jesteśmy przekonani, że mamy większe szanse na rozwój, większe szanse na wygraną w gospodarczych rozgrywkach świata, gdzie stawką są nie tylko prestiż i emocje, ale przede wszystkim żywotny interes obywateli, wzmocnienie krajowej gospodarki. Jako polska firma mamy ambicje pozostać na dłużej na światowym rynku i godnie reprezentować nasz kraj. Dzięki zaufaniu klientów oraz sympatii mamy większe szanse na dalszy rozwój i na wygraną, którą jest dla nas zwiększanie udziału w globalnym rynku okien dachowych.

Nasze plany to nadal rozszerzać rynki zbytu i umacniać markę FAKRO w krajach, w których jesteśmy już od kilku lat, wprowadzać kolejne nowości i udoskonalenia, pozwalające spełniać wciąż zmieniające się i rosnące wymagania klientów. To wszystko prowadzi nas do najważniejszego celu: upowszechnienia marki FAKRO, utożsamianej z firmą postrzeganą jako organizacja odnosząca sukcesy w zaspokajaniu potrzeb klienta, gwarantująca bezpieczeństwo zatrudnionym pracownikom, służąca społeczeństwu, troszcząca się o harmonijne współistnienie ze środowiskiem naturalnym. n

Firma FAKRO powstała w 1991 roku. Jest spółką prywatną, opartą w 100 proc. na kapitale polskim. Udział FAKRO w globalnym rynku okien dachowych wynosi 15 proc. i ciągle rośnie. Eksport stanowi około 70 proc. sprzedaży ogólnej i odbywa się pod własną marką.

W skład Grupy FAKRO, zatrudniającej obecnie ponad 1700 pracowników, wchodzi 5 zakładów produkcyjnych w Polsce oraz 8 zagranicznych firm dystrybucyjnych (Fakro-USA, Fakro-Anglia, Fakro-Niemcy, Fakro-Francja, Fakro-Holandia, Fakro-Węgry, Fakro-Rosja, Fakro-Ukraina).

Oferta FAKRO obejmuje ponad 300 pozycji katalogowych, w tym: cztery typy okien (klapowe, obrotowe, ewakuacyjne, wyłazowe), kołnierze do okien dachowych, dodatki do okien dachowych: rolety, markizy, żaluzje, moskitiery, szpalety, systemy zdalnego sterowania oraz schody strychowe składane.


33-300 Nowy Sącz, ul. Węgierska 144a
tel. (018) 444-0-444, fax (018) 444-0-333
e-mail: [email protected]
www.fakro.com.pl