Ubezpieczenia i długoterminowe inwestycje

Jakość XIV
Dodatek reklamowy do RZECZPOSPOLITEJ.
nr 130 (6510) 5 czerwca 2003 r.

Nominacja do Nagrody Gospodarczej Prezydenta RP w kategorii „Instytucja Finansowa”

Ubezpieczenia i długoterminowe inwestycje

Rozmowa z Jarosławem Myjakiem, prezesem Grupy Commercial Union Polska

Commercial Union to jedna z najbardziej znanych marek w Polsce, kojarząca się z rynkiem finansowym, przede wszystkim ubezpieczeniami. Jaka jest dzisiejsza pozycja Grupy na polskim rynku?

Grupa Commercial Union jest jedną z największych instytucji finansowych w naszym kraju. Obsługujemy ponad 3 miliony klientów i zarządzamy aktywami o wartości ponad 17 miliardów zł. Działamy na rynku ubezpieczeń i długoterminowych inwestycji. Ubezpieczamy życie, zdrowie i majątek. Warto wspomnieć, że na ostatnio opublikowanej przez dziennik „Rzeczpospolita” liście pięciuset największych polskich przedsiębiorstw znaleźliśmy się, jako Towarzystwo Ubezpieczeń na Życie, na 43. miejscu.

Na wysoką pozycję całej grupy solidnie zapracowały spółki wchodzące w skład Grupy. CU Polska Towarzystwo Ubezpieczeń na Życie jest liderem rynku indywidualnych ubezpieczeń na życie w Polsce, ma na swoim koncie ponad 1,7 miliona wystawionych polis. Większość z nich to długoterminowe, rozbudowane programy ubezpieczeniowo-inwestycyjne.

Natomiast Commercial Union Powszechne Towarzystwo Emerytalne BPH CU WBK SA zarządza największym funduszem emerytalnym w Polsce, działającym w drugim filarze systemu ubezpieczeń społecznych. Do funduszu przystąpiło dotychczas ponad 2,5 miliona osób, zaś wartość aktywów funduszu przekroczyła w maju br. 10 mld zł.

Z kolei wyspecjalizowana spółka Commercial Union Investment Management ma pieczę nad aktywami o wartości ponad 6,8 miliardów zł, powierzonymi przez pozostałe spółki z Grupy CU. Pod względem wartości zarządzanych aktywów jest drugą co do wielkości firmą sektora asset management w Polsce.

Najmłodsza spółka Grupy, CU Towarzystwo Funduszy Inwestycyjnych, oferuje 4 fundusze inwestycyjne o różnym profilu ryzyka i oczekiwanego zysku. CU TFI rozpoczęło działalność w maju 2002 r. i w ciągu roku pozyskało aktywa o wartości ponad 180 milionów zł.

Kolejna nasza spółka, Commercial Union Polska Sp. z o.o., zajmuje się dystrybucją usług finansowych Grupy CU oraz świadczy na jej rzecz usługi administracyjne. Jako agent transferowy administruje rachunkami uczestników CU OFE.

Rynek ubezpieczeniowy się zmienia, podobnie jak potrzeby i oczekiwania klientów. Państwa firma znana jest z tego, że szybko reaguje na te zmiany. Czy teraz również Commercial Union ma jakąś szczególną propozycję dla obecnych i przyszłych klientów?

Przygotowaliśmy między innymi dwie, moim zdaniem, szczególnie interesujące propozycje. Ubezpieczenie „Na Zdrowie”, jako dodatkową umowę obejmującą świadczenie szpitalne oraz „Na Wypadek” – umowa dodatkowa ubezpieczenia następstw nieszczęśliwych wypadków. Oferta jest przeznaczona zarówno dla klientów zawierających nowe umowy uniwersalnego ubezpieczenia na życie, jak i posiadaczy tego typu polis, zainteresowanych rozszerzeniem zakresu ochrony.

Tworząc nowe oferty wyszliśmy naprzeciw oczekiwaniom klientów. W naszym społeczeństwie rośnie świadomość, że nieuchronne jest wzięcie przez każdego obywatela większej odpowiedzialności za finansowanie usług zdrowotnych. Wzrasta też świadomość niewystarczalności systemu powszechnego, organizowanego przez państwo. Korzystając z doświadczeń innych krajów, przygotowaliśmy nowoczesną ofertę dla wszystkich, którzy chcą ograniczyć ryzyko poniesienia znacznych wydatków finansowych na leczenie szpitalne. Istota umowy dodatkowej „Na Zdrowie” polega na wypłacie osobie ubezpieczonej, która przeszła określone w umowie ubezpieczenia procedury medyczne związane ze szpitalnym leczeniem zachowawczym lub operacyjnym, określonej kwoty zgodnej z wybranym poziomem świadczeń.

Druga propozycja umowa dodatkowa „Na Wypadek” to kompleksowa umowa ochronna, zabezpieczająca ubezpieczonego przed finansowymi skutkami następstw nieszczęśliwych wypadków dotyczących jego zdrowia i życia.

Nominacja do nagrody gospodarczej prezydenta RP to z pewnością nie jedyne tak prestiżowe wyróżnienie, które otrzymała Grupa Commercial Union?

Otrzymaliśmy bardzo dużo różnego rodzaju nagród i wyróżnień. Wspomnę tylko o niektórych. Szczególne znaczenie ma dla nas statuetka Lidera Polskiego Biznesu z czterema diamentami, przyznawana czołowym przedsiębiorstwom przez Business Centre Club. Trzykrotnie otrzymaliśmy nagrodę Srebrny Parasol – w 2000 roku za zbudowanie najbardziej cenionej przez klientów grupy ubezpieczeniowej w Polsce w sektorze ubezpieczeń na życie i funduszy emerytalnych.

W 2000 roku brokerzy ubezpieczeniowi przyznali nam nagrodę Fair Play. Rok wcześniej oferta grupowego ubezpieczenia na życie z funduszem inwestycyjnym CU zdobyła pierwsze miejsce w rankingu „Polisa dla biznesmena”, opublikowanym w miesięczniku „Businessman Magazine”. W 2002 roku CU Życie otrzymało Nagrodę Alicji od miesięcznika „Twój Styl” za wprowadzone rok wcześniej indywidualne ubezpieczenie na życie Perspektywa.

Spółki należące do Grupy CU otrzymały już sześć Medali Europejskich, przyznawanych przez Business Centre Club i Urząd Komitetu Integracji Europejskiej produktom i usługom spełniającym normy obowiązujące w krajach Unii Europejskiej. Ubezpieczenie na życie CU zostały uznane za „Studencki produkt roku 2002” w kategorii „Studenckie bezpieczeństwo” w plebiscycie przeprowadzonym przez magazyn „Dlaczego”.

Sukces rynkowy jest to zasługa m.in. sprawnego zarządzania. Zostało to zauważone i docenione, choćby poprzez wyróżnienia, które otrzymał pan jako prezes Grupy Commercial Union.

Otrzymałem tytuł Menedżera Roku 2002, przyznany przez Stowarzyszenie Menedżerów w Polsce. Wyróżnienie to szczególnie mnie cieszy, gdyż musiałem przejść przez trudne etapy tego konkursu. Miałem również przyjemność czterokrotnie zasiadać w honorowym Zarządzie Polskiej Gospodarki – gronie najlepszych menedżerów, wyłanianym przez miesięcznik „Home & Market”.

Wspomniałem już o znajomości marki CU wśród Polaków. Zapewne jest to spowodowane również dużą aktywnością grupy w działaniach społecznych, charytatywnych?

Na pewno tak. Wspieramy różnego rodzaju inicjatywy promujące zdrowie, zdrowy styl życia, amatorskie imprezy sportowo-rekreacyjne z udziałem całych rodzin oraz wydarzenia kulturalne. Dla przykładu podam, iż po tragicznej powodzi, która nawiedziła Polskę w 1997 roku, CU oraz współpracujący z Towarzystwem agenci ubezpieczeniowi udzielili pomocy poszkodowanym osobom i instytucjom edukacyjnym oraz placówkom służby zdrowia.

Społeczne zaangażowanie CU zostało wyróżnione między innymi tytułami Dobroczyńca Roku i Opiekun Wolontariatu w Polsce. Wspieramy inicjatywy obywatelskie, m.in. doroczny konkurs o tytuł Społecznika Roku i Wolontariusza Roku. W roku 2001 otrzymaliśmy tytuł Honorowego Darczyńcy Fundacji Pomoc Społeczna SOS. Jesteśmy laureatami nagrody Złote Serce, przyznanej przez Polski Czerwony Krzyż i honorowym Opiekunem Wolontariatu w Polsce. Od 1995 roku współpracujemy z Fundacją im. Stefana Batorego w dziedzinie pomocy charytatywnej.

Dziękuję za rozmowę.

Rozmawiał Piotr Janczarek

Grupa Commercial Union Polska jest częścią międzynarodowej Grupy Aviva (http://www.aviva.com), która jest największą instytucją ubezpieczeniową w Wielkiej Brytanii i siódmą na świecie pod względem przychodów. Grupa Aviva obsługuje na całym świecie ok. 25 milionów klientów, osiąga ponad 28 miliardów funtów rocznych przychodów i zarządza aktywami o wartości ponad 200 miliardów funtów.


Grupa Commercial Union Polska
00-854 Warszawa, al. Jana Pawła II 23
centrum telefoniczne: 0-801 888 444
internet: http://www.cu.com.pl
e-mail: [email protected]