Jakość – Normalizacja – Certyfikacja
Dodatek lobbingowy do „RZECZPOSPOLITEJ”.
10 listopada 2011 r.
III Szpital Miejski im. dr. Karola Jonschera w Łodzi
Bezpieczny szpital
III Szpital Miejski jest jednostką samorządową, której organem założycielskim jest Miasto Łódź. Jako samodzielna jednostka od 1999 roku prowadzi działalność w oparciu o oddziały szpitalne, poradnie specjalistyczne i pracownie diagnostyczne. Od początku powstania ukierunkowani jesteśmy na działania wspomagające samodoskonalenie placówki oraz jej pracowników mające na celu poprawę jakości świadczonych usług zdrowotnych. Służy temu dążność do zarządzanie przez jakość, poprawa relacji kierownictwa z pracownikami oraz udział w programach zdrowotnych podnoszących jakość życia mieszkańców regionu.
W 2006 roku w wyniku przeorganizowania systemu zarządzania i oparciu go na zasadach normy ISO 9001 uzyskaliśmy certyfikat potwierdzający spełnienie wymagań normy w Szpitalnym Oddziale Ratunkowym, a dalsze doskonalenie doprowadziło do rozszerzenie tych zasad w całym Szpitalu, wynikiem czego było uzyskanie w 2008 roku i ponownie w 2011 roku potwierdzenia spełnienia wymagań normy w zakresie lecznictwa szpitalnego, ambulatoryjnej opieki specjalistycznej, rehabilitacji i diagnostyki.
System zarządzania funkcjonujący w Szpitalu uświadomił pracownikom, że mają bezpośredni wpływ na jakość usługi. Spowodował także zmianę sposobu myślenia w zakresie faktu ujawniania zdarzeń niepożądanych, jako służących poprawie funkcjonowania, a nie mających na celu penalizację i stygmatyzację personelu.
Zarządzania wspiera system kontroli zarządczej, mający na celu zapobieganie zagrożeniom poprzez ujawnianie czynników ryzyka i wprowadzanie działań zapobiegających ich wystąpieniu.
Poprawa komunikacji z pracownikami dokonała się poprzez zainstalowanie programu intranetowego będącego płaszczyzną wymiany informacji oraz powołanie zespołów roboczych będących, poprzez formułowanie opinii i wniosków, wsparciem dla kadry zarządzającej.
Celem naszym jest zapewnienie pacjentom kompleksowej usługi, obejmującej leczenie szpitalne, rehabilitację i ambulatoryjną opiekę specjalistyczną, zwiększenie zadowolenia pacjenta oraz skrócenie okresu rekonwalescencji i zmniejszenie niepełnosprawności.
Efektem zarządzania poprzez jakość, a w szczególności nadzoru nad sprzętem i aparaturą medyczną, stosowania procedur minimalizujących zakażenia szpitalne, nadzoru nad komórkami stosującymi promieniowanie jonizujące, stałego podnoszenia kwalifikacji personelu jest poprawa bezpieczeństwa zarówno pacjentów jak i personelu.
W październiku 2009 roku otrzymaliśmy Certyfikat „Szpital bez bólu”, a w czerwcu br. – Certyfikat Regionalny „Rzetelni w ochronie zdrowia”. W rankingu „Rzeczpospolitej” ogłoszonym we wrześniu br. znaleźliśmy się w gronie stu najlepszych szpitali w Polsce. Jesteśmy też członkiem założycielem Polskiej Federacji Szpitali, a Dyrektor Szpitala, w osobie Pani Bożeny Woźniak, wszedł w skład Zarządu.
Placówka osiąga pozytywne wyniki finansowe zamykając swoją roczną działalność, począwszy od roku 2006, zyskiem netto.
Sytuacja finansowa Szpitala pozwala na finansowanie zarówno bieżącej działalności, jak również działalności inwestycyjnej.
Wskaźniki płynności kształtują się pozytywnie. Szpital bieżąco reguluje zobowiązania, a od roku 2008 nie posiada zobowiązań wymagalnych wobec kontrahentów.
Pozyskujemy środki finansowe również ze źródeł zewnętrznych takich jak fundusze unijne, środki będące w dyspozycji Ministerstwa Zdrowia, PFRON, Narodowy i Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Urzędu Miasta, co pozwoliło na doposażenie w nowoczesny sprzęt i aparaturę medyczną i dostosowanie warunków lokalowych i socjalnych pacjentów i personelu, zamkniętych w historycznych murach, do wymagań teraźniejszości. n
ul. Milionowa 14, 93-113 Łódź
tel. +48 42 676 17 90, fax +48 42 676 17 85
www.jonscher.pl