Co decyduje o wyborze rozwiązania IT?

Energia XXXI
Dodatek reklamowy do RZECZPOSPOLITEJ.
nr 139 (6216) 17 czerwca 2002 r.

 

Co decyduje o wyborze rozwiązania IT?

Elektroenergetyka zawodowa wysoko stawia poprzeczkę producentom oprogramowania i firmom wdrożeniowym. Specyfika tej gałęzi wymaga bowiem dużej wiedzy i sprawdzonych rozwiązań.

Ubiegły rok w branży przyniósł rozstrzygnięcia wielu przetargów na zakup systemów informatycznych wspomagających zarządzanie. Kilka spółek zadecydowało również o rozbudowie istniejącego już potencjału informatycznego.

Wiodącym dostawcą w obu przypadkach jest firma SAP, której produkty zostały wybrane zarówno przez wytwórców, jak i dystrybutorów energii elektrycznej. Postawiliśmy więc tym przedsiębiorstwom pytanie: co zadecydowało o wyborze rozwiązania IT?

Wymagania funkcjonalne na dziś i na jutro

System wspomagający zarządzanie ma za zadanie realizować postawione przed nim cele w zakresie bieżących prac przedsiębiorstwa i jego strategii biznesowej. Dotyczy to księgowości, kontrolingu, gospodarki materiałowej, zarządzania majątkiem, sprzedażą, kadrami, relacjami z klientami (CRM), dostawcami (SRM) i wielu innych istotnych dla firmy obszarów.

Wymagania dotyczą więc rozwiązania kompletnego, obejmującego wszystkie procesy biznesowe firmy. Pod uwagę bierze się również nowoczesność oferowanych rozwiązań, w szczególności w zakresie sprawnego dostarczania wiarygodnej informacji zarządczej. O tych aspektach wypowiada się Krzysztof Banaszewski, kierownik projektu mySAP.com w Zespole Elektrowni Pątnów-Adamów-Konin:

„Wdrożenie w ZE PAK S.A. podzielono na trzy etapy. Etap pierwszy to wdrożenie zarządzania procesami księgowości finansowej, przepływem środków pieniężnych, zarządzania ewidencją majątku trwałego dla potrzeb księgowości oraz zarządzanie inwestycjami. Etap drugi to uruchomienie systemu wspierającego zarządzanie majątkiem produkcyjnym i nieprodukcyjnym, a w szczególności obsługa procesów remontowych, prowadzenie pozostałej ewidencji majątku, zarządzanie gospodarką magazynową i zaopatrzeniową, wdrożenie informatycznego wspomagania procesów zarządzania operacyjnego, produkcji energii, jej sprzedaży oraz sprzedaży pozostałej. Poza tym procesy zarządzania jakością, bezpieczeństwem i higieną pracy. Etap trzeci przyniesie informatyczną obsługę procesów zarządzania zasobami ludzkimi oraz zarządzania taktycznego i strategicznego. W ramach każdego z etapów wdrażana jest funkcjonalność systemu mySAP.com obejmująca kontroling operacyjny i finansowy przebiegający poprzez poszczególne, uruchamiane w danym etapie procesy. Elementem spinającym transakcje systemu mySAP.com w łańcuch następujących po sobie zdarzeń gospodarczych będzie Workflow. Zadaniem systemu nie jest tylko uproszczenie i elektroniczna obsługa procesów gospodarczych, ale również, jeśli nie przede wszystkim, dostarczenie rozwiniętego systemu raportowego obejmującego zarówno analizy standardowe, jak i hurtownię danych.”

Równie ważne jest, by za pomocą narzędzi informatycznych firma mogła realizować swoje indywidualne potrzeby w zakresie procesów gospodarczych, wymagań sprawozdawczych i wszelkich innych czynników stanowiących o specyfice biznesu. Grzegorz Kawka, kierownik Wydziału Informatyki, Elektrociepłowni Kraków SA stwierdza:

„W trakcie przetargu na zakup i wdrożenie systemu informacji elektrociepłownia zdecydowała się na wybór systemu SAP mySAP.com. W trakcie budowy harmonogramu i szczegółowego zakresu wdrożenia jednym z wielu zadań do realizacji w systemie informacji była implementacja: budżetowania, tablic zarządczych i planowania w systemie mySAP.com. Tablice zarządcze jako miernik efektywności działania poszczególnych dyrekcji prezentują zagregowane wskaźniki, których wartości pochodzą zarówno z systemu transakcyjnego R/3 (SAP), jak i z innych systemów eksploatowanych w Elektrociepłowni Kraków.

Wykorzystując system SAP do generacji tablic zarządczych spodziewamy się uzyskać efekty polegające w głównej mierze na usprawnienie przepływu informacji, wiarygodności, dostępności. W obszarze planowania – możliwość budowy wielowariantowych planów i symulacji przy zachowaniu ich spójności i jednoznaczności. W całości otrzymujemy narzędzie usprawniające proces podejmowania decyzji biznesowych poprzez dostarczenie szybkiej i wiarygodnej informacji”.

Doświadczenie, referencje i wiedza o rynku

Referencje światowe SAP dają pewność, że w Polsce używa się tego samego oprogramowania, które wykorzystują liderzy branży na całym świecie. Wśród klientów SAP są m.in.: EDF, EDP, Electrabel, ENDESA, Enel, EnBW, EON, Eskom, FORTUM, HydroQuebec, Iberdrola, MVV, PSEG-Global, RWE, STEWEAG, Syndkraft, Vattenfall oraz wiele innych, mniejszych, miejskich przedsiębiorstw multienergetycznych. Referencje z takich firm mówią również, że dostawca oprogramowania zna różne warunki, w jakich funkcjonuje energetyka zawodowa, a więc często pracuje na rynkach uwolnionych, których zasady mogą być wkrótce stosowane w Polsce.

„Firma SAP posiada bardzo duże doświadczenie nie tylko w tworzeniu aplikacji biznesowych, ale również, albo przede wszystkim, posiada – popartą wieloma zastosowaniami – wiedzę o efektywnych metodach zarządzania złożonymi organizmami gospodarczymi. Nauczeni doświadczeniem wielu wdrożeń proponują oni swym klientom te rozwiązania, które funkcjonują i sprawdziły się u wiodących liderów różnych branż na całym świecie. Z naszej strony żywimy nadzieję, że stosując sprawdzone rozwiązania unikniemy przysłowiowego „wyważania otwartych drzwi” i w rezultacie ZE PAK S.A. dołączy do grupy tychże liderów” – zwraca uwagę Krzysztof Banaszewski, kierownik projektu w ZE PAK S.A

Dostawca rozwiązań zna zatem biznes od podszewki, musi bowiem z wyprzedzeniem reagować na wszystkie zmiany, przewidywać i spełniać wymagania klientów, zapewniać jakość i użyteczność aplikacji. Temu celowi służą na przykład cykliczne spotkania branżowe klientów z całego świata z przedstawicielami SAP. Jest to równocześnie znakomite forum dla wymiany poglądów i doświadczeń przedsiębiorstw z różnych rynków.

SAP na polskim rynku oferuje to, co musi dostarczać swoim klientom w branży elektroenergetyki zawodowej na całym świecie. Firmy te z uwagi na swe znaczenie, wielkość, pozycję mogą kreować trendy rynkowe, a ich życzenia muszą być respektowane. Podobnie zaczyna wyglądać sytuacja w Polsce – SAP przy obecnym udziale rynkowym, z zachowaniem proporcji, stał się istotnym współpracownikiem sektora.

„Mając na uwadze potrzeby firmy i rosnące wymagania naszych klientów, musimy unowocześniać swoje systemy informatyczne. W ubiegłym roku rozpoczęliśmy wdrożenie oprogramowania mySAP.com. Z dotychczasowego przebiegu prac wynika, że rozwiązania oferowane przez firmę SAP są w stanie zrealizować wszystkie cele wynikające z wdrożenia ZSI. Firma SAP stała się dla nas ważnym partnerem gospodarczym” – mówi prezes Zarządu Zamojskiej Korporacji Energetycznej SA, Krzysztof Kalinowski.

Polscy klienci SAP wiedzą, że w którąkolwiek stronę poszedłby rozwój polskiej energetyki – czy dochodzić będzie do konsolidacji, czy podziału przedsiębiorstw, czy wygra model „najpierw konsolidacja, a później prywatyzacja”, czy też wreszcie wszystko potoczy się jeszcze inną drogą – będą oni zawsze posiadać właściwe narzędzia, które pomogą sprawnie zarządzać przedsiębiorstwami. Przewaga taka wynikać będzie nie tylko z optymalizacji procesów gospodarczych, lepszych wskaźników finansowych, łatwo dostępnej rzetelnej informacji zarządczej, ale również z posiadania nowoczesnych systemów billingowych, CRM, obsługi TPA, rozrachunków setek tysięcy czy milionów odbiorców. Wszystkie te wymienione aplikacje składają się bowiem na zintegrowany system wspomagania zarządzania, pochodzący od jednego dostawcy, rozwijany w harmonii wszystkich jego komponentów i otwarty na współpracę z innym oprogramowaniem.

Polska specyfika

„Oni znają nasze potrzeby. Mam tu na myśli specyfikę pracy polskiego dystrybutora energii. SAP ma udane wdrożenia w Polsce i na świecie oraz wiedzę z tych wdrożeń. Gwarantuje to realizację naszych obecnych wymagań i zagadnień, które pojawią się w przyszłości” – stwierdza Witold Wiśniewski, pełnomocnik Zarządu ds. Wdrożenia Zintegrowanego Systemu Zarządzania Nowej Generacji w LUBZEL SA.

Wiedza o działaniu krajowych przedsiębiorstw elektroenergetycznych pochodzi m.in. z implementacji systemów SAP w Górnośląskim Zakładzie Elektroenergetycznym SA, Energetyce Kaliskiej SA, Zakładzie Energetycznym Toruń SA, Zespole Elektrociepłowni Bydgoszcz SA. Wiadomo więc, jak w krajowych warunkach efektywnie przeprowadzić wdrożenie, w jakiej kolejności powinny przebiegać prace w poszczególnych działach spółki, jak dobierać skład zespołów wdrożeniowych, jak zarządzać zmianami, itp.

Przyjętą zasadą jest, że klient ma prawo zdecydować, kto będzie wdrażał oprogramowanie SAP. Ma do wyboru konsultantów z SAP lub z którejś z autoryzowanych firm partnerskich. Możliwe jest również rozwiązanie pośrednie. W Polsce aktualnie jest do dyspozycji ponad 500 konsultantów wdrożeniowych, certyfikowanych w zakresie produktów SAP.

W opinii Witolda Krzysztoforskiego – kierownika projektu mySAP.com w Zakładzie Energetycznym Tarnów S.A.: „Firma SAP, oprócz niewątpliwych, bardzo poważnych atutów oferowanych rozwiązań, reprezentuje wraz z partnerami wdrożeniowymi w Polsce duże doświadczenie w implementacji zintegrowanych systemów zarządzania w energetyce. Na przykładzie wdrożenia systemu mySAP.com prowadzonego w ZET S.A. można stwierdzić, iż doświadczenie to przekłada się na sprawny przebieg projektu, sukces wdrożeniowy i zadowolenie klienta.”

W ubiegłym roku w Polsce klientami SAP w branży elektroenergetyki zawodowej zostali m.in.: Elektrociepłownia Kraków SA, Lubelskie Zakłady Energetyczne LUBZEL SA, Zakład Energetyczny Tarnów SA, Zamojska Korporacja Energetyczna SA, Zespół Elektrowni Pątnów-Adamów-Konin S.A.

Dynamiczny rozwój

Jak wiadomo, apetyt rośnie w miarę jedzenia. Klienci SAP, tacy jak: GZE SA, ZEC Bydgoszcz SA, czy ZET SA postanowili rozszerzyć dotychczas wykorzystywany system R/3 i opierając się na rozwiązaniu mySAP.com – wprowadzić nową jakość w informatyzacji spółki. Tak jak w realizacji większości inwestycji, także i tutaj prace przebiegają etapami, krok za krokiem dopełniając wizję informatyzacji firmy.

Wiceprezes Zarządu GZE S.A. Torbjörn Wahlborg stwierdza:

„Dotychczas Górnośląski Zakład Elektroenergetyczny nie korzysta w pełni z rozwiązań mySAP.com. Zakończyliśmy wdrożenie pilota modułu BW (Baza Analityczna), zbliżamy się do zakończenia implementacji SEM (Planowanie i Symulacja Działań Biznesowych) – będących częścią mySAP.com. Docelowo BW powinno stanowić płaszczyznę integracji pomiędzy różnymi systemami użytkowanymi w GK GZE. Korzyścią ma być istnienie jednego wiarygodnego źródła dającego możliwości dokonywania wszechstronnych analiz. Rozwiązania te integrują system informacji dotyczący finansów. Dzięki wdrażanym aplikacjom decyzje związane z zarządzaniem firmą będą mogły być podejmowane w krótszym czasie, dzięki wykorzystaniu różnych źródeł danych do przeprowadzenia wszechstronnej analizy. Dodatkową zaletą tych innowacji jest możliwość szerszego oglądu działań podejmowanych przez firmę. Podkreślić należy, że wzrasta znacznie komfort użytkowania modułów, dużo łatwiej opracować można analizę wybranego zagadnienia, a także śledzić zmiany trendów. Wszystko to przekłada się na coraz sprawniejszą obsługę klienta, już teraz dają się odczuwać pozytywne rezultaty wdrożonych rozwiązań informatycznych. Już ponad 80 procent naszych klientów jest zadowolonych ze świadczonych przez nas usług. Jestem przekonany, że nasze zaangażowanie da nam przewagę konkurencyjną, gdy w Polsce zostanie całkowicie uwolniony rynek energii elektrycznej.”

Do zastosowania hurtowni danych i strategicznej karty wyników do zarządzania firmą, gromadzenia danych i raportowania, nawiązuje także Andrzej Borowski, członek Zarządu, dyrektor ekonomiczno-finansowy w Zespole Elektrociepłowni Bydgoszcz S.A.:

„W ubiegłym roku uznaliśmy, że aby osiągnąć podstawowy cel strategiczny, jakim jest wzrost wartości firmy, należy wykorzystać dodatkowe narzędzia zarządzania pozwalające na zintensyfikowanie wykorzystania kapitału intelektualnego, jakim dysponuje spółka. Z tego powodu zdecydowaliśmy się na wdrożenie Strategicznej Karty Wyników (Balanced Scorecard). Każda karta przewiduje szereg celów, inicjatyw i mierników. Prawidłowe funkcjonowanie całego systemu jest możliwe tylko przy wsparciu narzędzi informatycznych.

Dla tej decyzji nie bez znaczenia był również fakt, że oferta zawierała możliwość korzystania z nowoczesnych narzędzi raportowania, tj. hurtowni danych SAP BW. W naszej firmie informacje są rozproszone w całej strukturze organizacji, poza nią oraz na wielu innych obszarach. Z tego względu systematyczne otrzymywanie istotnych informacji jest złożonym i czasochłonnym zadaniem. SAP BW umożliwi zbieranie danych z różnorodnych źródeł, ujednolicanie ich oraz tworzenie na ich bazie raportów. W ten sposób w znaczący sposób zostanie przyspieszone uzyskiwanie danych niezbędnych do bieżącego zarządzania spółką.”

Bardzo dobrym przykładem sposobu, w jaki aplikacje SAP wykorzystuje się do realizacji strategicznych celów przedsiębiorstwa jest decyzja, mocno dbającego o informatykę Zakładu Energetycznego Toruń S.A., o wdrożeniu produktów SAP w zakresie obsługi drobnego i wielkiego odbioru. O podstawach tej decyzji wypowiada się Marek Ruciński, członek Zarządu – dyrektor handlowy ZET S.A.:

„Stając w obliczu liberalizacji rynku energii elektrycznej, rosnącej konkurencyjności oraz stale zwiększających się oczekiwań klientów odnośnie jakości obsługi, Zarząd Zakładu Energetycznego Toruń S.A. podjął decyzję o budowie systemu zarządzania relacjami z klientem (CRM). Założenia, jakie postawiono przed szybką i elastyczną bazą danych klienta, opartą na nowoczesnym systemie billingowym i rozrachunkowym dotyczyły kilku obszarów.

Po pierwsze, było to spełnienie wymagań związanych z tworzeniem rynku energii elektrycznej, a więc: dywersyfikacja opłat za energię elektryczną i budowa strategii taryfowych, monitorowanie standardów jakościowych dostarczanej energii i obsługi klienta, prognozowanie obciążeń i zużycia, budowanie portfela zakupów.

Po drugie, stworzenie nowych powiązań i relacji z klientem dzięki budowie nowoczesnych kanałów wymiany informacji, takich jak call-center, internetowe biuro obsługi klienta oraz rozpoznawanie potrzeb w zakresie nowych produktów, usług i form działalności.

Po trzecie, usprawnienie podstawowych procesów biznesowych w zakresie odczytu, rozliczenia i fakturowania sprzedaży, zarządzania korespondencją masową, zarządzania zleceniami technicznymi i serwisowymi, tworzenia historii kontaktów z klientem, przechowywania i dostępu do danych archiwalnych.

Po czwarte wreszcie – sprostanie kierunkowi przemiany firmy w przedsiębiorstwo multienergetyczne, poprzez możliwość dodatkowego rozliczania i fakturowania przesyłu i zużycia gazu przewodowego, ciepła komunalnego i wody użytkowej, a także emisji zanieczyszczeń i odpadów oraz usług związanych z przesyłem informacji.”

Pewność inwestycji

Przytoczone w artykule wypowiedzi klientów SAP poruszają wiele czynników mających wpływ na wybór systemu informatycznego przez spółki elektroenergetyki zawodowej. Dotyczą doskonałej znajomości specyfiki branży przez SAP, zarówno jako producenta, jak i dostawcy oprogramowania, kompletności oferowanego rozwiązania, spójnej wizji rozwoju aplikacji i zdolności do jej realizacji. Jest mowa również o możliwościach efektywnej implementacji w zakładanym czasie i budżecie, o oferowaniu klientowi konkurencyjnego rynku wykonawców wdrożenia i o potencjale tego rynku.

Wszystkie te elementy składają się na coś, na czym zależy każdemu – na bezpieczeństwo inwestycji i pewność jej rozwoju.

Marek Markowski

  • Informacje o firmie SAP