Dynamika i unijne pieniądzeDevelopment and EU money

Energia – Środowisko – Infrastruktura
Dodatek promocyjno-reklamowy do „RZECZPOSPOLITEJ”.
21 marca 2006 r.

 

 

Rosnące znaczenie Portu Gdańskiego

Dynamika i unijne pieniądze

Rozmowa z Andrzejem Kasprzakiem, prezesem Zarządu Morskiego Portu Gdańsk S.A.

Port Gdański znajduje się w okresie znaczących zmian rzutujących na jego wizerunek na najbliższe dziesięciolecia. Dzięki poważnym inwestycjom i modernizacji ma szansę wejść do ścisłej czołówki portów bałtyckich.

 

Co zmieniło się w Porcie Gdańskim z wejściem Polski do Unii Europejskiej?

Realizując strategię uniwersalizacji portu i odpowiadając na światowe tendencje w transporcie morskim rozpoczęliśmy w 2005 roku budowę w Porcie Gdańskim największego w Polsce głębokowodnego terminalu kontenerowego. Kosztem ok. 190 mln euro Deepwater Container Terminal (spółka z większościowym udziałem Macquarie Global Infrastructure Fund II) buduje terminal o zdolności przeładunkowej jeden milion TEU rocznie. Ponieważ ta część portu (Port Północny) charakteryzuje się bardzo dobrymi parametrami podejścia od strony wody i korzystnymi warunkami rozwojowymi na lądzie, dlatego w przyszłości planowana jest budowa kolejnych nowoczesnych terminali.

Skutecznie pozyskujecie unijne fundusze…

Powstała szansa na zdynamizowanie procesów rozwojowych, a to między innymi dzięki środkom, które Unia Europejska w ramach programu zrównoważonego rozwoju transportu gotowa jest wyasygnować. Już w 2005 roku zyskaliśmy akceptację na realizację czterech projektów związanych między innymi z poprawą dostępu do portu (w ramach Sektorowych Projektów Operacyjnych – Transport) na łączną kwotę dofinansowania 102 mln zł. W budżecie unijnym na lata 2007-2013 znalazły się również kluczowe z punktu widzenia rozwoju sieci transportowej w Polsce zadania wynikające z przyznania Portowi Gdańskiemu roli ważnego węzła multimodalnego w Transeuropejskim VI Korytarzu Transportowym. Na liście priorytetowych inwestycji unijnych zaakceptowanych przez Parlament Europejski znalazły się: linia kolejowa Gdańsk-Warszawa-Brno/Bratysława-Wiedeń oraz autostrada Gdańsk-Bratysława-Wiedeń.

Według ostatnich doniesień – Unia Europejska postanowiła przekazać 1,5 mld zł na modernizację linii kolejowej z Gdyni do Warszawy.

Wymienione zostaną wszystkie tory na nowe. Umożliwi to jazdę z prędkością 160 km/godz. Inwestycja rozpoczęta zostanie w 2007 roku, a jej zakończenie musi nastąpić nie później niż w 2013 roku. Całkowity koszt szacuje się na około 1,8 miliarda złotych.

Kolejnym ważnym elementem poprawy dostępu do portu od strony lądu jest rozpoczęcie budowy autostrady A-1.

Choć transport kolejowy zawsze będzie stanowić ważne ogniwo wywozu i dowozu ładunków portowych, to ze względu na ładunki ro-ro, kontenery czy komunikację pasażerów autostrada jest niezbędnym elementem w sieci transportowej. W Porcie Gdańskim powstaje największy w Polsce głębokowodny terminal kontenerowy, a na jego zapleczu planowana jest budowa dużego (140 ha) Centrum Logistyczno-Dystrybucyjnego. Port Gdański i prezydent Gdańska podpisali już pierwsze porozumienia. Jak więc widać, autostrada A1 jest nieodzowna.

Północnym przedłużeniem Transeuropejskiego Korytarza Transportowego nr VI jest projektowana „autostrada morska” Gdańsk – Helsinki.

Nad ich przygotowaniem i wdrożeniem pracuje międzynarodowy zespół, w którym czołowe role odgrywają: Szwecja, Finlandia, Polska i Niemcy.

Ostatnie lata to znaczący wzrost obrotów kontenerów.

O ile w 2003 roku, istniejący już, Gdański Terminal Kontenerowy przeładował około 20 000 TEU, to w 2005 roku – prawie 70 000 TEU. Dotychczasowy, a także prognozowany dalszy wzrost, wymaga dostosowania Gdańskiego Terminalu Kontenerowego do zwiększającej się liczby obsługiwanych kontenerów. Już w 2004 r. Zarząd Morskiego Portu Gdańsk S.A. podjął decyzję o modernizacji i rozbudowie Gdańskiego Terminalu Kontenerowego. W wyniku tych inwestycji będzie można przeładowywać ponad 100 tys. TEU rocznie.

Port Gdański, zgodnie z realizacją przyjętej strategii, dąży do stania się portem uniwersalnym, tzn. takim, który przeładowuje zarówno ładunki masowe, jak i drobnicowe. Ostatnie lata cechuje dynamiczny rozwój. Systematycznie rosną przeładunki. O ile kilka lat temu kształtowały się one na poziomie 17 mln ton, to w 2005 roku wyniosły 23,3 mln ton różnych towarów. Jest to efektem m.in zwiększających się nakładów na inwestycje i remonty. Aktualnie we wszystkie realizowane w porcie zadania zaangażowane są środki rzędu 1 mld zł.

Dziękuję za rozmowę.

Grażyna Antoniewicz

www.portgdansk.pl

Energia – Środowisko – Infrastruktura
Dodatek promocyjno-reklamowy do „RZECZPOSPOLITEJ”.
21 marca 2006 r.

 

 

Growing importance of Port of Gdańsk

Development and EU money

Interview with Andrzej Kasprzak, Chairman of Port of Gdańsk Authority SA

The Port of Gdańsk is undergoing numerous changes which will shape its image for the next decades. Thanks to substantial investments and upgrade, it now has the opportunity to become one of the leading Baltic ports.

 

What has changed for the Port of Gdańsk after Poland’s accession into the European Union?

In order to implement the universalizing strategy of the port and to respond to global trends in maritime transport, in 2005 we launched construction of the largest deepwater container terminal in Poland. The Deepwater Container Terminal company (whose majority shares are held by Macquarie Global Infrastructure Fund II) will construct a 190 million euro-worth terminal with annual throughput capacity of 1 million TEU. Since in this part of the port (the North Port of Gdańsk) the parameters of sea entrance channels are very good and there are many possibilities for development of onshore fields, we plan to construct two modern terminals.

You have made successful efforts in securing EU funds…

The EU co-funding under the sustainable transport development programme is one of the means to speed up the development of the port. Already in 2005, the European Commission approved four our projects concerning i.a. development of port access infrastructure (within the framework of the Sectoral Operational Programme – Transport), granting in total 102 million PLN in aid. As well as that, the 2007-2013 EU budget will allocate resources necessary to implement tasks resulting from identification of the Port of Gdańsk as a multi-modal hub in the Trans-European Transport Corridor No. VI. These tasks are of key importance to the development of the transport network in Poland. Among the priority investment projects approved by the European Parliament are: the railway line Gdańsk-Warsaw-Brno/Bratislava-Vienna and the motorway Gdańsk-Bratislava-Vienna.

According to recent reports, the European Union decided to allocate 1.5 billion PLN for modernization of the Gdynia-Warsaw railway line.

The modernization will include replacement of all railroad tracks with new ones ensuring higher velocity of up to approximately 160km/h. The investment will start in 2007 and must be completed by 2013. The total investment cost is estimated at around 1.8 billion PLN.

Another important step to enhance ground access to the port involves construction of A-1 motorway.

Although railway will continue to play an important role in delivery and removal of port cargoes, construction of a new motorway will be necessary to allow handling of Ro/Ro cargos and containers and to provide passenger transport services. The Port of Gdańsk witnesses now construction of the largest deepwater container terminal in Poland with a large (140ha) Logistics Distribution Centre situated in the hinterland of the terminal. Port of Gdańsk Authority SA and the mayor of Gdańsk have already signed initial agreements. As you can see, construction of the A-1 motorway is inevitable.

The Trans-European Transport Corridor No. VI is planned to be expanded north by the Gdańsk-Helsinki „Sea Motorway”.

This project is now being prepared and will be implemented by an international team with the leading role of Sweden, Finland, Poland and Germany.

Recent years have been marked by a significant growth in container throughput.

While in 2003, the throughput of the existing Gdańsk Container Terminal was 20000 TEU, in 2005 it rose to nearly 70000 TEU. In order to keep pace with the growing number of containers handled, in 2004, Port of Gdańsk Authority SA decided to upgrade and expand the Container Terminal. The new investment will increase the container throughput to over 100000 TUE annually.

In line with our strategy, we strive to become a universal port handling both mass and general cargo. The recent years have brought significant development of the Port of Gdańsk. It should be noted that cargo transhipment rates are systematically growing. While a few years ago transhipment of cargo was estimated at around 17 million tonnes, in 2005 it rose to 23.3 million tonnes. This results, among other things, from growing outlays on investments and repairs. The total value of all projects which are currently being implemented in the port amounts to around 1 billion PLN.

Thank you.

Grażyna Antoniewicz

www.portgdansk.pl