Terminal gazu płynnegoLiquefied Natural Gas Terminal

Energia – Środowisko – Infrastruktura
Dodatek promocyjno-reklamowy do „RZECZPOSPOLITEJ”.
21 marca 2006 r.

 

 

Szybko i tanio

Terminal gazu płynnego

W pierwszych dniach stycznia premier Marcinkiewicz w ramach dywersyfikacji dostaw energii (gazu) do Polski wskazał na drogę morską, jako kierunek gwarantujący bezpieczeństwo energetyczne kraju. Oznacza to potrzebę budowy morskiego terminalu gazowego LNG. Czy jest szansa, aby powstał on w Porcie Gdańskim?

– Rozmowy związane z budową takiego terminalu prowadzone były w Porcie Gdańskim (wspólnie z Przedsiębiorstwem Górnictwa Naftowego i Gazownictwa) już w latach 90. Wznowione je wiosną 2005 roku, przygotowując m.in. Studium Lokalizacyjne Morskiego Terminalu LNG w Porcie Gdańskim. Port posiada znakomite warunki hydrotechniczne, infrastrukturalne oraz lokalizacyjne związane z dostępem do Krajowego Systemu Gazowniczego, dlatego zastosowanie kryteriów merytorycznych, ekonomicznych, przy wyborze lokalizacji pozwala oczekiwać wskazania właśnie na Port Gdański – mówi Ryszard Wocial, dyrektor Pionu Rozwoju i Infrastruktury. Posiadamy znaczące tereny rozwojowe, co daje możliwość planowania większych inwestycji. Port łącznie ma około trzy tysiące hektarów. Do celów stricte portowych wykorzystuje około 650 ha. Jednak w łatwy sposób można doprowadzić do powiększenia tego obszaru (w granicach 500-600 hektarów) w oparciu o pozyskanie terenów miejskich jako aport do portu.

Przedstawiciele Portu Gdańskiego podkreślają atuty gdańskiej lokalizacji terminalu:

  • bardzo dobre warunki hydrotechniczne – łatwa nawigacja, umożliwiająca obsługę dużych statków, tzw. metanowców, przeznaczonych do przewozu gazu płynnego, o zanurzeniu do 15 m. Oznacza to, że terminal mógłby powstać bez konieczności wykonywania prac pogłębiarskich,
  • zaawansowana infrastruktura portowa,
  • wdrożone zostały nowoczesne procedury zabezpieczające, jak wiadomo przeładunki paliw i gazu wymagają wysokiego poziomu bezpieczeństwa, tzn. ochrony portu przed różnymi sytuacjami – tak awaryjnymi, jak i atakami terrorystycznymi,
  • jeśli chodzi o dostęp do sieci gazowej – to w granicach 32-44 kilometrów (w zależności od miejsca przyłączenia) przebiega gazociąg wysokiego ciśnienia Włocławek – Gdańsk, który zapewnia połączenie z krajową siecią gazowniczą. Podłączenie terminalu do sieci w rejonie Pszczółek gwarantuje, możliwość tłoczenia gazu do centralnego zbiornika Mogilno (woj. kujawsko-pomorskie) – 700 mln m3 oraz w kierunku północnym do planowanego podziemnego magazynu gazu Mechelinki (gmina Kosakowo), gdzie zostały zakończone już wszelkie formalności związane z budową zbiornika.

– Tak więc patrząc, czy to od strony dostępu morskiego, czy dostępu do krajowej sieci gazowniczej wydaje się, że te atuty są dosyć istotne i przy szerszej analizie studium wykonalności będą mieć wpływ na określenie relatywnie mniejszego niż gdzie indziej poziomu wymaganych nakładów inwestycyjnych – mówi dyrektor Wocial.

GA

www.portgdansk.pl

Energia – Środowisko – Infrastruktura
Dodatek promocyjno-reklamowy do „RZECZPOSPOLITEJ”.
21 marca 2006 r.

 

 

Fast and cheap

Liquefied Natural Gas Terminal

In early January, Polish Prime Minister Kazimierz Marcinkiewicz said diversification of energy (gas) supply through new sea routes will guarantee the country’s energy security. This necessitates construction of an LNG terminal. Is it possible that the terminal will be constructed in the Port of Gdańsk?

Talks concerning construction of an LNG terminal were conducted by the Port of Gdańsk (together with Polish Oil and Gas Company) already in the 90s. They were resumed in Spring 2005 after i.a. completion of the Study on LNG Terminal Location in the Port of Gdańsk. The Gdańsk port offers excellent hydro-technical and infrastructure facilities and is a good location for the terminal providing access to the National Gas Network. That is why, the substantive and economic criteria for the analysis of location choice should point to the Port of Gdańsk as the best option, says Ryszard Wocial, director for infrastructure development. We have vast development areas allowing large investments. The port covers in total around 3 000 ha, of which around 650 ha is used for port activities. However, this area can be easily expanded (up to 500-6000 ha) through in-kind contribution of adjacent urban areas.

The Port of Gdańsk authorities emphasise the benefits of LNG terminal construction in Gdańsk:

  • Excellent hydro-technical facilities – easy navigation allowing reception of big LNG tankers with draught of 15 metres. This means that construction of the terminal would not require dredging works.
  • Advanced harbour infrastructure.
  • Modern safety procedures. Since fuel and gas transshipment requires a high level of safety, it is obligatory that the port is secured against both emergency situuations and terrorist attacks.
  • Access to gas network. The LNG facility could be connected to the high pressure pipeline Włocławek-Gdańsk within 32-44 kilometres (depending on the location of the hook-up). Connection of the terminal in the area of Pszczółki will allow to inject 700 million cm of gas to Mogilno gas storage (in Kujawsko-Pomorskie Voivodeship) and to the planned gas storage in Mechelinki located north in Kosakowo municipality (all formal arrangements for construction of the gas storage have already been completed).

Therefore, whether we look at the issue from the perspective of sea access or from the perspective of access to the national gas network, we see that Gdańsk offers considerable advantages as a potential LNG terminal location. As the feasibility study will show, these benefits will translate into lower investment outlays as compared to other locations, says Wocial.

GA

www.portgdansk.pl