Gaz ziemny przyjazny środowisku

Infrastruktura – Środowisko – Energia
Dodatek promocyjno-reklamowy do „RZECZPOSPOLITEJ”.
20 marca 2007 r.

Karpacka Spółka Gazownictwa

Gaz ziemny przyjazny środowisku

Jak bardzo ważne jest staranie o to, by nasze samochody emitowały jak najmniej trujących substancji, uświadamia fakt, że ruch kołowy w dużych miastach odpowiada za emisję 99% tlenku węgla, 96% sadzy, 76% tlenków azotu, jak również stanowi główne źródło innych niebezpiecznych związków, takich jak benzen, dwutlenek siarki i dwutlenek węgla. W miastach dokuczliwe jest nie tylko zanieczyszczone powietrze, ale także wszechobecny hałas emitowany przez silniki samochodów i autobusów. Ograniczyć go może przejście na zasilanie silników sprężonym gazem ziemnym (CNG), bo oznacza to znaczną redukcję hałasu, sięgającą nawet 2-4 decybeli. W spalinach silnika zasilanego gazem ziemnym obniżona zostaje w ten sposób ilość wydzielanych węglowodorów i tlenków azotu o 80%, a wydziela dwutlenku węgla jest bliskie 20%.

O właściwościach ekologicznych sprężonego gazu ziemnego przekonało się już wielu jego użytkowników, jeżdżących na tym paliwie na obszarze działania Karpackiej Spółki Gazownictwa, która od 2004 roku systematycznie inwestuje w nowe stacje CNG i promocję tego przyjaznego środowisku paliwa. Na swoim obszarze działania Spółka wybudowała już osiem takich stacji: w Dębicy, Krakowie, Jaśle, Rzeszowie, Tarnowie, Zamościu, Kielcach i Mielcu, a w trakcie realizacji są kolejne stacje w Lublinie, Sandomierzu i Jarosławiu. Spółka podjęła również działania w celu realizacji stacji CNG w Zakopanem i w Nowym Sączu.

Jest to efekt konsekwentnej realizacji opracowanego i przyjętego przez zarząd Spółki „Programu rozwoju CNG na terenie działania KSG”. Program ten zakłada budowę sieci ogólnodostępnych stacji tankowania CNG zlokalizowanych przy głównych szlakach komunikacyjnych na obszarze działania Spółki. Poza czynnikami administracyjno-komunikacyjnymi o lokalizacji stacji tankowania CNG decydują również lokalne inicjatywy i zapotrzebowanie na to paliwo.

Wraz z budową kolejnych stacji tankowania sprężonym gazem ziemnym rosło zainteresowanie tym paliwem firm posiadających własne floty pojazdów, a także użytkowników indywidualnych. Na terenie działalności Karpackiej Spółki Gazownictwa jeździ już w sumie 98 autobusów i ponad 350 samochodów napędzanych gazem ziemnym.

Dbałość Karpackiej Spółki Gazownictwa o środowisko, szczególnie zaś promowanie i dynamiczne rozwijanie rynku ekologicznego paliwa CNG doceniła kapituła Narodowego Konkursu Ekologicznego przyznając Spółce Europejską Nagrodę Ekologiczną. Kapituła doceniła również aktywne wychodzenie Spółki naprzeciw oczekiwaniom klientów chociażby poprzez organizację akcji promocyjnych. W ostatnim dniu grudnia ubiegłego roku Spółka zakończyła trwającą trzy miesiące akcję, w ramach której dopłacała nowym użytkownikom CNG tysiąc złotych, niezależnie od tego czy uczestnik promocji kupił samochód już z instalacją, czy też ją zamontował. W wyniku akcji blisko 100 kolejnych samochodów jeździ na gazie ziemnym. Najwięcej samochodów napędzanych CNG przybyło w Tarnowie (34) i Krakowie (32). Przeprowadzona akcja promocyjna pokazała, że wciąż jeszcze jest mała świadomość społeczna w zakresie ekonomiczno-środowiskowej istoty wykorzystania CNG i konieczność zorganizowania promocji ogólnopolskiej. Przyznana Spółce nagroda może przyczynić się do pozyskania partnera w kolejnej akcji informacyjnej o ekologicznym paliwie do pojazdów, jakim jest sprężony gaz ziemny. W tej sprawie prowadzone są rozmowy z Wojewódzkim Funduszem Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Krakowie.

Karpacka Spółka Gazownictwa zajmuje czołowe miejsce na terenie kraju pod względem rozwoju infrastruktury CNG. W 2004 r. ruszył program pilotażowy, w ramach którego uruchomiono dwie stacje CNG. Pierwszą z nich oddano do użytku 11 marca w Rzeszowie, kolejna została otwarta na jesieni 2004 r. w Tarnowie. Od tego czasu na terenie KSG rynek sprężonego gazu rozwija się dynamicznie. – W Karpackiej Spółce Gazownictwa założono stopniowe zwiększanie sprzedaży napędowego gazu ziemnego. Na dziś wyniki są zadowalające. W całym 2006 r. sprzedaż CNG wyniosła 1560 mln m3, dla porównania w 2005 r. było to tylko 0,662 mln m3 – informuje Bożena Malaga-Wrona z KSG. Na systematyczny wzrost sprzedaży CNG wpływa szybka realizacja opracowanego przez Spółkę Gazownictwa programu rozwoju sieci stacji gazowych. Tak dynamiczny rozwój technologii gazowej jest również spowodowany rosnącym zainteresowaniem tym paliwem pośród firm posiadających własne floty pojazdów, a także wśród użytkowników indywidualnych.

Warto podkreślić, że z gazu ziemnego korzysta coraz szersza rzesza kierowców samochodów prywatnych. Tym samym pojazdy zasilane CNG przestają być domeną miejskich przewoźników i firm transportowych. Według Bożeny Malagi-Wrony spory wpływ na rosnącą liczbę indywidualnych użytkowników miała akcja zachęcająca do montażu instalacji gazowych. – Dzięki niej osiągnęliśmy cel, jakim było zwiększenie sprzedaży oraz popularyzacja gazu ziemnego jako paliwa do pojazdów – wyjaśnia przedstawicielka KSG. Naszym celem było i jest w dalszym ciągu budowa wizerunku KSG jako spółki aktywnie wychodzącej naprzeciw oczekiwaniom klientów. Warto podkreślić, że na wszystkich stacjach tankowania należących do KSG wdrożono jednolity, elektroniczny systemem obsługi klientów. Popularność sprężonego gazu ziemnego będzie się systematycznie zwiększać – twierdzi Bożena Malaga-Wrona. Rosnące ceny paliw tradycyjnych wpływają na wzrost kosztów transportu, a w efekcie na poziom inflacji. Dlatego coraz większego znaczenia nabiera możliwość zastosowania paliw alternatywnych. Na rozwój infrastruktury CNG wpływają także czynniki pro-ekologiczne. – Sprężony gaz ziemny wykorzystywany jako paliwo do napędu pojazdów, charakteryzuje się bardzo niską emisją szkodliwych substancji spalania w porównaniu z tradycyjnymi paliwami. Ponadto silniki pojazdów zasilanych CNG pracują znacznie ciszej niż silniki zasilane olejem napędowym, co ma szczególne znaczenie w dużych miastach, zaś hermetyczne systemy napełniania zbiorników, praktycznie eliminują przedostawanie się oparów do atmosfery podczas tankowania.

Większe koszty zakupu autobusu na CNG zwracają się w ciągu roku, przy czym różnicę można pokryć z funduszy strukturalnych UE i Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Stosowanie tak ekonomicznego paliwa wpływa na poprawę trudnej sytuacji finansowej firm transportu miejskiego oraz na poprawę stanu budżetów administracji lokalnej, a co za tym idzie na niższe ceny biletów. Z tego powodu w dużych aglomeracjach zarówno przedsiębiorstwa komunikacyjne, jak i władze samorządowe (często będące właścicielami przedsiębiorstw komunikacyjnych), zaczęły doceniać zalety stosowania gazu ziemnego jako paliwa do napędu posiadanego taboru. Przykładem może być miasto Przemyśl, które już od 1996 roku jako prekursor rozpoczęło przestawienie taboru na gaz ziemny. Obecnie tym paliwem zasilane jest 30 proc. miejskiego taboru.

(™)

www.ksg.pl