Infrastruktura – Środowisko – Energia
Dodatek promocyjno-reklamowy do „RZECZPOSPOLITEJ”.
22 czerwca 2006 r.
Gdański projekt wodno-ściekowy
18 maja 2006 r. odbyło się oficjalne rozpoczęcie realizacji Gdańskiego projektu wodno-ściekowego. Uroczystość była okazją do podziękowania wszystkim osobom i instytucjom uczestniczącym w procesie przygotowania projektu oraz poinformowania o postępach w jego realizacji.
Prezydent miasta Gdańska Paweł Adamowicz:
Jestem dumny, że Gdańsk odniósł sukces i pozyskał fundusze z Unii Europejskiej na ten projekt. Wiele inwestycji w naszym mieście już się zaczęło, jeszcze więcej rozpocznie się niebawem, ale Gdański projekt wodno-ściekowy jest zdecydowanie największy i najdroższy z nich. Łączny koszt tego projektu to przecież prawie pół miliarda złotych. Skanalizujemy m.in. Olszynkę, Osowę, Barniewice, Klukowo, a woda w domach gdańszczan będzie jeszcze czystsza i smaczniejsza. Dzięki Gdańskiemu projektowi wodno-ściekowemu jesteśmy pionierem w skali kraju we wdrażaniu nowoczesnych rozwiązań wodno-kanalizacyjnych. Jestem pewien, że przy zaangażowaniu GIWK inwestycja przyniesie liczne korzyści dla gdańszczan i stanie się wzorem dla innych miast w Polsce. n |
Gdański projekt wodno-ściekowy realizowany przez Gdańską Infrastrukturę Wodociągowo-Kanalizacyjną Sp. z o.o. (GIWK) jest trzecim pod względem wysokości przyznanych środków finansowych z 21 projektów w sektorze środowiska zatwierdzonych przez Komisję Europejską w 2005 roku, co czyni go jednocześnie jednym z największych w historii projektem inwestycyjnym na Pomorzu.
Realizacja Gdańskiego projektu wodno-ściekowego jest konsekwencją m.in. przyjętej przez miasto Strategii rozwoju systemu wodociągowego miasta Gdańska opracowanej przez Politechnikę Gdańską w latach 2002-2004 oraz uwzględnienia postulatów mieszkańców w zakresie gospodarki wodnej i ściekowej miasta.
Wniosek aplikacyjny o przyznanie środków z Funduszu Spójności dla Gdańskiego projektu wodno-ściekowego został złożony w lipcu 2005 r. Dnia 15 grudnia 2005 r. Komisja Europejska wydała decyzję nr 2005 PL 16C PE 001 o przyznaniu gdańskiemu projektowi pomocy w ramach Funduszu Spójności. Wysokość przyznanej pomocy stanowi 75% kosztów kwalifikowanych projektu szacowanych na 91 milionów euro.
Prezes Gdańskiej Infrastruktury Wodociągowo-Kanalizacyjnej Sp. z o.o. Jacek Skarbek:
Przystępujemy do realizacji ogromnego przedsięwzięcia o bardzo dużej skali trudności. O dotychczasowym sukcesie zadecydowały w pierwszej kolejności władze miasta Gdańska podejmując decyzję o przystąpieniu do projektu. Jego powstanie to wspólny wysiłek takich instytucji, jak Urząd Miejski w Gdańsku, Urząd Marszałkowski, Wojewódzka i Powiatowa Stacje Sanitarno-Epidemiologiczne, Wojewódzki Konserwator Przyrody oraz Wojewódzki Konserwator Zabytków. Niepoślednia rola przypada też wsparciu i życzliwości Funduszy Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej zarówno Narodowemu, jak i Wojewódzkiemu z Gdańska, a także Europejskiemu Bankowi Odbudowy i Rozwoju. Swój wkład wniosły też inne instytucje i firmy, a wreszcie mieszkańcy Gdańska, którzy choćby godząc się na utrudnienia czy wkraczanie na ich teren umożliwiają nasze działania. Dziękując tym, z którymi współpracujemy, ufam, iż dalsze ich życzliwe wsparcie i współdziałanie pozwoli naszej spółce rzetelnie wywiązać się z przyjętych zobowiązań i pokonać nieuniknione przy tak olbrzymim projekcie trudności. Pełnomocnik ds. Realizacji Projektu (MAO) Ryszard Gajewski: Bezcennym kapitałem są nasi pracownicy. Mam nadzieję, że ten dobry i zgrany zespół oraz wzajemna współpraca pozwolą nam z sukcesem poprowadzić realizację tego projektu. n |
Beneficjentem środków przyznanych z Funduszu Spójności jest Gdańska Infrastruktura Wodociągowo-Kanalizacyjna Sp. z o.o. Spółka została powołana uchwałą Rady Miasta Gdańska z dnia 24 czerwca 2004 r. GIWK od 1 stycznia 2005 r. jest właścicielem infrastruktury wodociągowo-kanalizacyjnej w Gdańsku, dzierżawionej spółce operatorskiej Saur Neptun Gdańsk S.A. Zadaniem GIWK jest zarządzanie istniejącym majątkiem oraz rozwój infrastruktury poprzez realizację inwestycji, w tym Gdańskiego projektu wodno-ściekowego. Już od początku swego funkcjonowania spółka dostosowała strukturę organizacyjną do realizacji tego projektu. Po wydaniu decyzji przez Komisję Europejską, w lutym 2006 r. została powołana Jednostka Realizująca Projekt (JRP), której kierownikiem został Marek Palusiński. Zarząd spółki powołał także Pełnomocnika ds. Realizacji Projektu (MAO). Stanowisko to powierzono Ryszardowi Gajewskiemu – dyrektorowi technicznemu. Powołanie to zostało zatwierdzone w marcu br. przez podsekretarza stanu Agnieszkę Bolestę – Sektorowego Urzędnika Zatwierdzającego w Ministerstwie Środowiska.
Gdański projekt obejmuje 33 zadania inwestycyjne z zakresu gospodarki wodnej i ściekowej. Około 20% budżetu projektu przeznaczone jest na rozbudowę Oczyszczalni Ścieków Gdańsk-Wschód w celu zmniejszenia ładunku zanieczyszczeń odprowadzanych do Bałtyku oraz stworzenia trwałego, efektywnego i zgodnego z wymaganiami ochrony środowiska zagospodarowania osadów.
Kontraktowanie
Spółka rozpoczęła procedury przetargowe zmierzające do wyłonienia wykonawców usług i robót budowlanych dla zadań inwestycyjnych realizowanych w ramach Projektu. Dnia 6 kwietnia 2006 r. została podpisana pierwsza umowa na wykonanie programów funkcjonalno-użytkowych dla zadań inwestycyjnych związanych z budową i rozbudową stacji uzdatniania wody. 26 kwietnia 2006 r. odbyło się otwarcie ofert przetargowych dla kontraktu na wykonanie dokumentacji projektowych zadań związanych z budową obiektów wodociągowych. W ramach realizacji Gdańskiego projektu wodno-ściekowego rozstrzygniętych zostanie 15 kontraktów:
|
Kolejne 20% funduszy zostanie przeznaczone na zlikwidowanie powstałej w 1932 r. Oczyszczalni Ścieków Zaspa. Obecnie przejmuje ona ok. 15% ścieków, które po oczyszczeniu nie spełniają norm zawartości związków azotu i fosforu. W 2009 r. w wyniku likwidacji Oczyszczalni Zaspa wszystkie ścieki z dotychczasowej zlewni Zaspa zostaną skierowane do Oczyszczalni Gdańsk-Wschód, natomiast atrakcyjnie zlokalizowane tereny po zlikwidowanej oczyszczalni będą przeznaczone dla rekreacji i wypoczynku.
Gospodarka ściekowa pochłonie dodatkowo ponad 26 mln euro (około 25%) na skanalizowanie dzielnic, które ze względu na dotychczasowe położenie lub trudności techniczne nie miały dostępu do systemu kanalizacji sanitarnej Miasta (m.in. Olszynka, Święty Wojciech, Jasień, Barniewice).
Realizacja powyższych zadań pozwoli na wyposażenie aglomeracji Gdańska w zbiorczą sieć kanalizacyjną oraz oczyszczanie ścieków komunalnych zgodnie z wymogami określonymi w dyrektywie Unii Europejskiej w sprawie oczyszczalnia ścieków komunalnych i prawie krajowym.
Jednym z efektów realizacji Gdańskiego projektu wodno-ściekowego będzie podniesienie jakości całej wody pitnej dostosowując ją do obowiązujących norm europejskich. Zostanie on osiągnięty poprzez modernizację głębinowych ujęć wody i dostosowanie ilości ujmowanej stamtąd wody dla potrzeb mieszkańców. Takie działania pozwolą na rezygnację w dalszej kolejności z eksploatacji powierzchniowego ujęcia wody w Straszynie. Ważnym elementem projektu jest stworzenie systemu monitoringu przepływu wody w sieci, co pozwoli na optymalne wykorzystywanie posiadanych zasobów i podejmowanie decyzji dotyczących ich rozbudowy.
Gdański projekt wodno-ściekowy obejmuje dużą ilość zadań inwestycyjnych, które zlokalizowane są na terenie całego miasta Gdańska, co stanowi wielkie wyzwanie organizacyjne. Projekt wymaga rozwiązania wielu problemów natury terenowo-prawnej i technicznej. Inwestycje przebiegają przez około 5000 działek, przy czym duża część z nich stanowi własność prywatną. n
Infrastruktura – Środowisko – Energia
Dodatek promocyjno-reklamowy do „RZECZPOSPOLITEJ”.
22 czerwca 2006 r.
Gdańsk water and sewage project
May 18th, 2006 marked the official launch of Gdańsk water and sewage project. The event provided an opportunity to thank all the persons and institutions involved in the preparation of the project and inform about the progress of its implementation.
Paweł Adamowicz, Mayor of Gdańsk:
I am proud that Gdańsk has succeeded in obtaining EU assistance funding for this project. Numerous investments have already been launched in the city and many more will begin soon. However, the Gdańsk water and sewage project is decidedly the largest and most expensive one – its total cost amounts to close to 1 billion PLN. Thanks to the project, Olszynka, Osowa, Barniewice and Klukowo will be covered by the sewage network and potable water in Gdańsk will be cleaner and more tasty. The project made Gdańsk into a pioneer in implementing modern water and sewage solutions in Poland. I am convinced that thanks to the involvement of Gdańska Infrastruktura Wodociągowo-Kanalizacyjna Sp. z o.o. (Gdańsk Water Infrastructure Company) the investment will bring many benefits to Gdańsk residents and will set an example for other Polish cities. n |
Gdańsk water and sewage project, executed by Gdańska Infrastruktura Wodociągowo-Kanalizacyjna Sp. z o.o. – GIWK – (Gdańsk Water Infrastructure Company), is the third largest project in terms of the EU assistance out of the 21 environmental projects approved by the European Commission in 2005. This makes it at the same time one of the largest investment schemes in the Pomerania Province to date.
The project results among others from the strategy for the development of the water supply system in Gdańsk, drawn up by Gdańsk Polytechnics and adopted by the city authorities, and takes account of the city residents’ postulates with respect to water supply and sewage management.
Application for Cohesion Fund assistance for the Gdańsk project was filed in July 2005. On 15 December 2005 the European Commission issued Decision 2005 PL 16C PE 001 under which the project was awarded a Cohesion Fund grant. The EU aid constitutes 75% of the project’s eligible costs estimated at 91 million euros.
Jacek Skarbek, Chairman of the Board, Gdańska Infrastruktura Wodociągowo-Kanalizacyjna Sp. z o.o. (Gdańsk Water Infrastructure Company):
A huge and very difficult undertaking is about to be launched. The hitherto success is owed first of all to the Gdańsk authorities who made the decision to implement the project. The project is a result of the joint effort by Gdańsk City Hall, Marshall Office, the Voivodeship and Poviat Sanitary Epidemiological Stations, the Voivodeship Nature Conservator and the Voivodehip Conservation Officer for Historic Monuments. A significant role was played also by both the National and the Voivodeship Fund for Environmental Protection and Water Management in Gdańsk as well as the European Bank for Reconstruction and Development. Other contributors to the project include various institutions and businesses and, finally, residents of Gdańsk who put up with inconveniences and agree to construction works being carried out on their parcels of land. I would like to thank all our partners and express hope for their continued support and cooperation which will allow us to fulfil our commitments and overcome the difficulties necessarily involved a project of such magnitude. Ryszard Gajewski, Measure Authorising Officer: Our invaluable asset are our employees. I hope that this excellent team and mutual cooperation will allow for successful implementation of the project. n |
The beneficiary of the Cohesion Fund assistance is Gdańska Infrastruktura Wodociągowo-Kanalizacyjna Sp. z o.o., established pursuant to the resolution of the Gdańsk City Council of 24 June 2004. As of 1 January 2005, GWiK is the owner of the water supply and sewage infrastructure in Gdańsk operated under lease by Saur Neptun Gdańsk SA. GWiK is responsible for managing the existing assets and developing infrastructure through investments, one of which is the Gdańsk water and sewage project. Already at the beginning of its activity, the company aligned its organizational structure for the needs arising from the implementation of the project. Following the decision of the European Commission, in February 2006, a Project Implementation Unit led by Marek Pałusiński was established. The company’s Management Board designated Ryszard Gajewski, Technical Director, for Measure Authorizing Officer. This appointment was approved in March this year by Agnieszka Bolesta, Undersecretary of State, Sectoral Approval Officer in the Ministry of Environment.
The Gdańsk project comprises 33 investment tasks in water supply and sewage management. Around 20% of the project’s budget is allocated to the extension of Gdańsk-Wschód Wastewater Treatment Plant with a view to reducing sewage discharges into the Baltic Sea and creating a stable and effective sludge management system which meets environmental protection requirements.
Contracting
The company launched tendering procedures for the selection of contractors to provide services and perform construction work for the project’s investment tasks. On 6 April 2006, the first agreement regarding preparation of functional-service programmes for the project’s investment tasks related to construction and development of a water treatment plant was signed. On 26 April 2006, tender bids for contract regarding preparation of design documentation for tasks related to the construction of sewage facilities were opened. Under the Gdańsk water and sewage project, 15 contracts will be awarded:
|
A further 20% of funding will be committed to decommissioning of Zaspa Wastewater Treatment Plant, established in 1932. Currently the plant handles around 35% of sewage and does not meet the standards on nitrogen and phosphorus compounds. Following the closure of Zaspa Wastewater Treatment Plant in 2009, all sewage will be directed from the Zaspa catchment to Gdańsk-Wschód Wastewater Treatment Plant and the area will be devoted to recreation and leisure.
Additionally over 26 million euros (around 25% of funding) will be committed to the construction of a sewage system in areas which due to their location or technical problems did not have access to the city’s sanitary sewage system (including, among others, Olszynka, Święty Wojciech, Jasień or Barniewice).
Completion of these tasks will allow for creation of a collective sewage network in the Gdańsk agglomeration and compliance with the requirements on urban sewage treatment laid down in the European Directive on urban wastewater treatment and the Polish law.
Gdańsk water and sewage project will improve potable water quality and bring it up to the binding European standards through modernisation of deep-well water intake stations and alignment of water production with residential demand. These activities will make further operation of the surface water intake station in Straszyna no longer necessary. An important element of the project involves creation of a water supply monitoring system which will allow for the optimal use of water sources and will facilitate decisions regarding their development.
Gdańsk water and sewage project involves numerous investments throughout Gdańsk and constitutes a major organisational challenge. It entails solving of many problems of technical and formal nature. Construction works will be carried out on around 500 parcels of land, many of which are private property. n