Godło na ratuszuAn emblem on the town hall

Gminy z Godłem TERAZ POLSKA
Dodatek promocyjny do RZECZPOSPOLITEJ.
9 listopada 2007 r.

Godło na ratuszu

Rozmowa z Krzysztofem Przybyłem, prezesem Zarządu Fundacji Polskiego Godła Promocyjnego

Laureaci I edycji Konkursu
„Teraz Polska” dla Gmin

Fundacja Polskiego Godła Promocyjnego ogłosiła 11 października 2007 roku II edycję Konkursu „Teraz Polska” dla Gmin. Do I edycji zgłosiły się 94 gminy, z których 9 zostało laureatami. Czy spodziewa się pan równie licznych zgłoszeń w tym roku?

Mam nadzieję, że będzie ich więcej. Pierwszą edycję ogłosiliśmy w trakcie wyborów samorządowych, co spowodowało, że wiele jednostek nie zdążyło się jeszcze ukonstytuować. Dziś już zapewne część z nich będzie chciała się pochwalić swoimi sukcesami i promować je poprzez uzyskanie Godła „Teraz Polska”.

Czy pierwsi laureaci konkursu dla gmin wykorzystują swoje zwycięstwo dla promocji gminy?

Zwycięzcy mają regulaminowe uprawnienia używania godła „Teraz Polska”. Na przykład jeden z laureatów I edycji konkursu, Jelenia Góra, wywiesił Godło „Teraz Polska” na ratuszu. Inni laureaci, między innymi Tarnowo Podgórne, wykorzystują posiadanie Godła „Teraz Polska” bardziej czynnie – organizują spotkania dla lokalnych przedsiębiorców i zachęcają do wzięcia udziału w konkursie. Decydując się na organizację Konkursu „Teraz Polska” dla Gmin zakładaliśmy takie sprzężenie zwrotne – wzajemną motywację do poddania się ocenie ekspertów i uzyskania miana najlepszego.

Od początku, czyli od 1993 r. konkurs cieszy się specjalnym statusem – odbywa się pod patronatem prezydenta RP, co stanowi o prestiżu konkursu i samego znaku. Godło „Teraz Polska” na przestrzeni lat stało się rozpoznawalnym i cenionym znakiem w społeczeństwie polskim, dlatego decyduje o sukcesie rynkowym danej firmy, a teraz, miejmy nadzieję, także gmin.

W 2006 roku po raz pierwszy Fundacja zdecydowała się ogłosić konkurs dla gmin…

Wyszliśmy z założenia, że skoro Polska znalazła się w Unii Europejskiej, czyli jak się często mówi w „Europie regionów”, to elementem podkreślającym regionalność będzie gmina. Chcemy pomagać w promocji najlepszym gminom i w Polsce, i w Unii. Poprzez prezentację osiągnięć gmin – laureatów Konkursu „Teraz Polska” chcemy wskazywać drogę innym jednostkom samorządowym jak osiągnąć sukcesy. Chcemy promować gminy, ukazując ich atrakcyjność, co może w przyszłości stanowić magnes dla inwestorów.

Bardzo często okazuje się, że najlepsze gminy to niekoniecznie te najbogatsze…

Bogactwo nie jest w naszych ocenach najważniejszym czynnikiem. To tylko jedno z kryteriów oceny. Wśród pierwszych 94 gmin znalazły się zarówno te najbogatsze, jak i o średniej zamożności. Start w konkursie traktujemy jako rodzaj sprawdzianu, czy gmina posiadła umiejętność funkcjonowania jako samorząd. Dlatego czynnikiem, który decyduje o zwycięstwie gminy w konkursie, jest równomierny rozwój. Wpływa na niego nie tylko dochód własny, ale też pozyskany – na przykład środki unijne, oraz sposób wydatkowania funduszy na działania prospołeczne i prorozwojowe. Bierzemy też pod uwagę umiejętności promowania się gminy i ułatwienia dla działalności gospodarczej. Jeszcze innym kryterium pozostaje atrakcyjność dla turystów. Dodatkowo pytamy mieszkańców, jak im się mieszka w gminie. Wedle tych kryteriów i wielu innych opracowaliśmy schemat oceny, który przekłada się na punktację. Posługując się tym schematem komisja ekspertów typuje nominowanych do nagrody, po 10 jednostek z 3 kategorii gmin: wiejskiej, miejsko-wiejskiej i miejskiej. Dokonaliśmy takiego podziału, ponieważ trudno porównywać np. gminy wiejskie z miejskimi. Dostosowaliśmy kryteria oceny do charakteru gminy i jej wielkości. O ostatecznym wyborze zdecydowała Kapituła Godła, która wybrała spośród nominowanych po 3 laureatów z każdej kategorii, czyli 9 gmin. Kolejnych laureatów Kapituła wyłoni pod koniec kwietnia 2008 roku.

Czy gminy, którym się nie udało, mogą startować ponownie?

Jak najbardziej. Zapraszam do udziału wszystkie gminy, łącznie z tymi, którym nie udało się dotrzeć do finału konkursu.

Co zyskują laureaci konkursu?

Laureaci mają prawo przede wszystkim do używania Polskiego Godła Promocyjnego „Teraz Polska” przez 12 miesięcy z możliwością przedłużenia na podobny okres, po weryfikacji. Godło można wyeksponować na ratuszu, na tablicach drogowych, w folderach i materiałach informacyjnych o gminie. Laureatom przysługuje też prawo do wykorzystania godła w kampaniach reklamowych w mediach. Ze swej strony Fundacja zobowiązuje się do promowania zwycięskiej gminy w swoich wydawnictwach, prezentowania jej na targach i wystawach w kraju i za granicą, a także na imprezach organizowanych przez Fundację.

Serdecznie zapraszam do udziału w konkursie.

Ankieta rejestracyjna znajduje się na stronie Fundacji Polskiego Godła Promocyjnego – www.terazpolska.pl

Dziękuję za rozmowę.

Maria Weber

www.terazpolska.pl

Gminy z Godłem TERAZ POLSKA
Dodatek promocyjny do RZECZPOSPOLITEJ.
9 listopada 2007 r.

An emblem on the town hall

An interview with Krzysztof Przybył, President of the Management Board of the Polish Promotional Programme Foundation

Winners of the 1st edition of the „Poland: Now” Contest for Communes

On 11 October 2007, the Polish Promotional Programme Foundation announced the opening of the second edition of the „Poland: Now” Competition for Communes. Ninety-four communes participated in the first edition, and received awards. Do you expect to see as many participants this year?

I hope there will be more. The first edition was announced during local government elections, when many local governments had not been formed. I expect that today many of them will want to boast their achievements and to promote themselves by winning the „Poland: Now” Emblem.

Are the first winners of the contest for communes using their victory to promote their communes?

The winners have the right to use the „Poland: Now” emblem, as stipulated in the contest regulations. As one example, one of the winners of the 1st edition, the city of Jelenia Góra, placed the „Poland: Now” Emblem on the town hall. Other winners, among others the town of Tarnowo Podgórne, are using the „Poland: Now” Emblem more actively: they organize meetings for local entrepreneurs and encourage them to participate in the contest. When we decided to organize the „Poland: Now” Contest for Communes, we expected such a synergy, a mutual motivation to be evaluated by experts and to get the title of the best participant.

Since its inception in 1993, the Programme has enjoyed a special status as it has been conducted under the auspices of the President of the Republic of Poland, which demonstrates the prestige of the contest and of the emblem. Over the years, the „Poland: Now” Emblem has become a recognizable mark in Poland that determines a company’s success in the market. We hope that the same will now be true of communes.

In 2006 the Foundation decided to announce the first contest for communes…

The basis for our decision was the assumption that as Poland became a member of the European Union or, as we often say, of the „Europe of regions”, the regional aspects will be particularly important to communes. We want to help the best communes in their promotional activities both in Poland and in the Union. By presenting the achievements of the communes who are winners of the „Poland: Now” Contest, we want to show other local government entities good models to follow on their way to success. We want to promote communes by demonstrating their attractiveness, which may in the future work as a magnet to investors.

Very often it turns out that the best communes are not necessarily the richest…

Wealth is not the most important factor in our assessments. It is just one of the criteria. The first 94 participants included both the most wealthy communes and communes of average wealth. Participation in the contest should be perceived as a sort of test that verifies if the commune has learned to exist as a self-government entity. Therefore, the decisive factor in the contest is balanced development of the commune, which is affected not only by the commune’s own ressources but also by acquired ressources, such as EU funds, and the way that the commune uses its ressources in its pro-social and pro-development efforts. What we also take into consideration is the commune’s self-promotion skills and its support to entrepreneurs and businesses. Another criterion is the commune’s attractiveness to tourists. We also ask the inhabitants about their satisfaction with living in their commune. These criteria, as well as many others, are included in the assessment scheme to calculate the points to be awarded to the commune. On the basis of the scheme, the expert committee designates nominees, ten from each of the three categories: rural, urban-rural, and urban. We have introduced such categories to avoid the difficulty of comparing rural communes with urban communes. We adjusted the criteria to suit the type of the commune and its size. The final selection was made by the Chapter of the Emblem who identified three winners in each category, or a total of nine communes. A new set of winners will be selected by the Chapter at the end of April 2008.

Can the communes that were not successful participate again?

Of course they can. I would like to invite all communes to participate, including those who have not been nominated for the awards.

What are the benefits to the winners?

Most of all, the winners have the right to use the „Poland: Now” Polish Promotional Emblem for a period of twelve months, with the possibility to extend it for another period of twelve months, subject to approval. The Emblem can be exposed on the town hall, on road signs, in folders and information brochures of the commune. Moreover, the winners have the right to use the Emblem in advertising campaigns in the mass-media. The Foundation, on the other hand, takes the obligation to promote the winning communes in its publications and to present them in fairs and expositions in Poland and abroad, and in events organized by the Foundation.

I highly encourage Polish communes to participate in the contest.

The registration questionnaire can be found on the web site of the Polish Promotional Emblem Foundation: www.terazpolska.pl

Thank you for the conversation.

 

Maria Weber

 

 

www.terazpolska.pl