Henkel – jakość na medal

Jakość XIII
Dodatek reklamowy do RZECZPOSPOLITEJ.
nr 263 (6340) 12 listopada 2002 r.

Laureat Polskiej Nagrody Jakości w kategorii firmy zagraniczne

Henkel – jakość na medal

Rozmowa z Timmem Friesem, dyrektorem zarządzającym Henkel Bautechnik

Co oznacza dla firmy obecność na liście przedsiębiorstw, które wyróżniają się szczególnym podejściem do dbałości o jakość?

To wielkie wyróżnienie, a zarazem ukoronowanie wszystkich, prowadzonych od początku obecności Henkel Bautechnik na polskim rynku, intensywnych starań o to, żeby nasza marka postrzegana była jako produkt innowacyjny, zaawansowany technologicznie, spełniający wysokie wymagania profesjonalnego odbiorcy. Jako pierwsza firma produkująca chemię budowlaną w Polsce, otrzymaliśmy w 1995 roku Certyfikat ISO 9001 dotyczący zarządzania jakością. Odebrany w zeszłym roku Certyfikat ISO 14001 jest z kolei ukoronowaniem wszystkich naszych działań proekologicznych. Muszę przyznać, że w stosunku do innych firm mieliśmy troszkę ułatwione zadanie, jeśli chodzi o dostosowanie się do obowiązujących norm jakościowych. Od początku naszej obecności w Polsce wdrażaliśmy wewnętrzny, korporacyjny system zarządzania jakością i higieną pracy SHE-Q (od ang. save, health, environment – czyli bezpieczeństwo, zdrowie, środowisko). Jest to system bardzo surowych norm dotyczących ochrony środowiska, bezpieczeństwa pracy i jakości wytwarzania, obowiązujący w firmie Henkel na całym świecie. Wymagania, które trzeba spełnić, aby otrzymać świadectwo SHE-Q, są często dużo bardziej restrykcyjne niż te ustalone przez prawodawstwo w poszczególnych krajach.

Inwestycja w jakość bardziej się opłaca niż stawianie na ilość?

Jakość przekłada się na wierność klientów wobec firmy. A od ich wierności zależy z kolei zapotrzebowanie rynku na nasze produkty. Chcemy, żeby nasi klienci ufali nam i naszym markom. Henkel tworzy produkty dla profesjonalistów – to oni je oceniają, wydają opinię, od której w dużym stopniu zależy sukces produktu. Stąd ogromna dbałość o wszystkie aspekty naszej pracy, składające się na końcowe pojęcie „jakość”. Kontrola jakości obowiązuje więc od momentu pozyskania surowców, poprzez procesy wytwórcze, dostawę, aż po dystrybucję gotowego produktu i doradztwo na placach budowy.

Jak dochodzi się do jakości na medal?

Za określeniem „wysoka jakość” idzie znacznie więcej, niż tylko udoskonalanie receptur produktów. Bardzo istotna jest dla nas np. kwestia podnoszenia świadomości naszych odbiorców na temat najnowszych rozwiązań technologicznych w dziedzinie chemii budowlanej, krzewienie dobrych nawyków budowlanych wśród wykonawców, przekonywanie do stosowania nowoczesnych, skuteczniejszych i trwalszych rozwiązań, pokazywanie zagrożeń wynikających z lekceważenia norm, atestów i prawa budowlanego. W działającym od czterech lat Centrum Szkoleniowym CERESIT w Stąporkowie, w zeszłym roku szkolenia przeszło ponad 3000 dystrybutorów, wykonawców, architektów, uczniów i studentów szkół o profilu budowlanym. Ostatnio do grona naszych słuchaczy dołączyli także dziennikarze, dla których realizowany jest specjalny program edukacyjny z udziałem niezależnych ekspertów ze środowiska naukowego. Inwestorów i wykonawców pracujących na materiałach Ceresit stale wspiera sieć naszych przedstawicieli techniczno-handlowych, działających na terenie całej Polski. Oni także, podobnie zresztą jak wszyscy pracownicy naszej firmy, stale podnoszą swoje kwalifikacje, biorąc udział w szkoleniach przygotowanych pod profil ich działalności. Od czterech lat wszyscy zainteresowani naszymi produktami i stosowanymi technologiami mogą także korzystać z naszej bezpłatnej infolinii.

Ciągłe doskonalenie, udowadnianie jakości wydaje się żmudną pracą…

Jakość nie tylko trzeba udowadniać, trzeba ją przede wszystkim tworzyć. Nie ustajemy w poszukiwaniu nowoczesnych, ekonomicznych rozwiązań technologicznych. W tym roku wdrożyliśmy do produkcji pierwszą w Polsce zaprawę klejącą do glazury Ceresit CM 18, która zamiast popularnego wypełniacza mineralnego – piasku – zawiera w swoim składzie polimerowy wypełniacz. Dzięki temu produkt jest nie tylko lżejszy, ale bardziej wydajny, łatwiejszy w aplikacji i ma szersze spektrum zastosowań. Nasz dział zastosowań całą swoją uwagę skupia na rozszerzaniu systemów naszych produktów, choć już teraz możemy powiedzieć, że nasza oferta stanowi odpowiedź na każdy problem związany z użyciem chemii budowlanej.

Unia Europejska bardzo dużą wagę przykłada do praw konsumenta. Czy firmie z certyfikatami jakości łatwiej będzie dostosować się do nowych norm unijnych?

To prawda – członkostwo Polski w Unii Europejskiej będzie wiązało się z korzyściami dla konsumentów. Włączenie Polski do Unii oznacza dostosowanie się do przyjętych wymagań dotyczących odpowiedzialności producentów za oferowane produkty. Do tej pory to konsument musiał udowadniać winę producenta. Po wejściu do Unii to producent będzie musiał udowadniać swoją niewinność. Nasz firma już od wielu lat prowadzi politykę szczególnej odpowiedzialności wobec swoich klientów. Posiadamy bardzo rozbudowany system archiwizacji materiałów. Każda partia materiałów, schodząca z naszych linii produkcyjnych jest badana, a jej próbka archiwizowana. W razie wątpliwości klienta co do jakości materiału, wystarczy odczytać z worka numer partii, dotrzeć do macierzystej próbki i jeszcze raz przebadać ją pod względem jakości. Systematyczna kontrola jakości była jednym z wymagań stawianych przez ISO 9001 i ogólnie przyjętą zasadą w naszej korporacji.

Rozmawiała MW

 

Henkel Bautechnik

12 owocnych lat

Henkel Bautechnik, dział Henkel Polska S.A., zajmujący się produkcją chemii budowlanej działa na polskim rynku od 12 lat. Firma zatrudnia 350 pracowników w trzech zakładach produkcyjnych: w Stąporkowie (woj. świętokrzyskie), we Wrzącej (woj. wielkopolskie) i w Dzierżoniowie (dolnośląskie). Bautechnik jest drugim co do wielkości producentem chemii budowlanej w Polsce. W sektorze klejów do glazury posiada 30% udziałów w rynku. Ceresit z polskich fabryk trafia także na rynki innych krajów Europy Środkowej i Wschodniej, takich jak: Rosja, Białoruś, Ukraina, Słowacja, Czechy, Węgry i Rumunia, Litwa, Łotwa, Estonia. W polskich fabrykach Henkel Bautechnik produkuje się ponad. 200 tys. ton produktów marki Ceresit i Thomsit rocznie.

Stale rozszerzana oferta firmy obejmuje ponad 200 produktów, sprzedawanych pod znakiem towarowym CERESIT i THOMSIT. Podstawowe grupy produktów to:

  • materiały do układania i spoinowania płytek,
  • materiały do wykonywania i napraw posadzek,
  • materiały do tynkowania, malowania i ocieplania budynków,
  • materiały do kotwienia i montażu konstrukcji,
  • dodatki do zapraw i betonu,
  • materiały do uszczelniania i ochrony budowli,
  • materiały do klejenia wykładzin oraz posadzek z drewna.


Henkel Polska S.A.

02-672 Warszawa, ul. Domaniewska 41
tel. (022) 56-56-300, fax (022) 56-56-309
e-mail: [email protected]
www.ceresit.pl