Trwałość korzystnych tendencji

Jakość XIII
Dodatek reklamowy do RZECZPOSPOLITEJ.
nr 263 (6340) 12 listopada 2002 r.

Laureat Polskiej Nagrody Jakości w kategorii duże przedsiębiorstwa usługowe

Trwałość korzystnych tendencji

Rozmowa ze Stanisławem Sroką, prezesem Zarządu PPH Transsystem S.A.

Rok 2001 był przełomowy dla przedsiębiorstwa Transsystem S.A. z Woli Dalszej k. Łańcuta. Firma, która w poprzednich latach notowała już skokowe przyrosty sprzedaży, w roku ubiegłym zwiększyła ją o 80%, przy czym aż 97% całości dostaw towarów i usług skierowano na rynki zewnętrzne. Towarzyszyło temu wdrażanie nowatorskich rozwiązań organizacyjnych. Czy te zmiany gwarantują stabilizację oraz utrzymanie wysokiego wolumenu obrotów również w roku 2002?

Możemy mówić o trwałości korzystnych tendencji. Przejawia się to m.in. w tym, że realizujemy coraz więcej zleceń dotyczących bardziej rozwiniętych technologii. Obejmują one, oprócz dostaw kompletnych urządzeń i systemów transportu technologicznego, również planowanie, projektowanie i wykonawstwo dokumentacji dla zagranicznych inwestorów i kontrahentów. Ostatnio uzyskaliśmy bardzo prestiżowy kontrakt na opracowanie dokumentacji projektowej i wykonawczej, dotyczącej systemów transportu technologicznego i elementów lakierni, dla fabryki samochodów VW w miejscowości Wuhu w Chinach. Wykonujemy ją według najnowszej dostępnej na rynku technologii komputerowej, generując ją na podstawie szczegółowych modeli wirtualnych.

Jak nietrudno się domyślić, firma rozwija się w kierunku zaawansowanej myśli technicznej?

Tak. W roku 2002 realizujemy zdecydowanie więcej zleceń na znacznie wyższym technicznie poziomie. W naszym eksporcie wydatnie wzrósł udział myśli technicznej. Projektanci Transsystemu pracują u zagranicznych klientów, m.in. dla Stanów Zjednoczonych i Hiszpanii, projektując razem z nimi głównie systemy transportu technologicznego i urządzenia, przy czym uczestniczą oni już w fazie ich planowania. Część naszych fachowców pracuje razem z zespołami niemieckimi. Niezależnie od projektantów, za granicą pracują także nasi programiści. Projektują systemy sterowania kompletnymi liniami technologicznymi i uczestniczą w ich rozruchu.

W jakich inwestycjach w przemyśle samochodowym uczestniczy obecnie Transsystem?

Za duży sukces Transsystemu uznać należy uzyskanie dwóch wielkich kontraktów eksportowych, które realizowane będą do końca 2004 roku. Obejmują one projektowanie, dostawy i montaż urządzeń dla fabryk BMW w Regensburgu i Lipsku, Daimler Chrysler w Rastatt. Trwają również rozmowy w sprawie podpisania ważnego kontraktu w Stanach Zjednoczonych na dostawy i montaże dla fabryki Daimler Chrysler w Tuscaluza w stanie Alabama.

Czyli firma zaczyna sięgać za ocean?

To tylko dobrze rokuje na przyszłość, ale o wielkości tegorocznej sprzedaży, którą chcemy utrzymać na poziomie ubiegłorocznym, decydują nadal kontrakty europejskie, w tym głównie z partnerami niemieckimi. Wdrożona w ostatnich dwóch latach nowa organizacja, polegająca na zarządzaniu projektami, umożliwia spółce realizację w jednym czasie nawet do 100 kontraktów. Oprócz wymienionych już wyżej zleceń, w fazie realizacji są umowy eksportowe, dużej wartości, na rynku hiszpańskim, niemieckim, belgijskim, holenderskim i rosyjskim. W Holandii uczestniczymy w budowie fabryki Hondy. W Belgii Transsystem zakończył dostawy dla zakładów w Gent, produkujących samochody dostawcze Volvo. Zrealizowaliśmy także kontrakty w zakładach Saaba w Szwecji (spawalnia karoserii) oraz Mercedesa w Hiszpanii. Stałym naszym klientem są zakłady VW w Wolfsburgu. Naszych pracowników można spotkać obecnie m.in. w fabryce motocykli BMW w Berlinie, w zakładach BASF w Niemczech, w fabryce Peugeota w Miluzie oraz w zakładach motoryzacyjnych w Togliatti.

A co przyciąga klientów do firmy Transsystem?

Tym magnesem jest orientacja na klienta. To z myślą o nim Transsystem przekształcił się w firmę zorientowaną projektowo i wdrożył praktycznie jednocześnie cztery systemy jakościowe. Jako pierwszy certyfikowaliśmy System Zarządzania Środowiskiem ISO 14001, a w pierwszych dniach października br. w Transsystemie przeprowadzono równocześnie audyty certyfikacyjne trzech nowych systemów jakości: VDA 6.4, QS 9000 TES i ISO 9001:2000. Zakończyły się one dla firmy pomyślnie, gdyż certyfikaty te uzyskała ona za pierwszym podejściem. Należy podkreślić, iż spośród kilkudziesięciu tysięcy firm będących dostawcami dla fabryk samochodów, certyfikaty VDA 6.4, QS 9000 TES posiada zaledwie kilkanaście firm. Wśród nich, jako pierwsza firma w Polsce, znalazł się Transsystem.

To imponujące. Czyli jednym zdaniem: firma stawia na jakość?

Tak, to dla nas bardzo ważna i nieodłączna dziedzina funkcjonowania firmy.

O wielkim skoku jakościowym, jaki dokonał się w firmie na przestrzeni ostatnich dwóch lat, świadczą uzyskane wyróżnienia i nagrody. W ubiegłym roku Transsystem zdobył Podkarpacką Nagrodę Jakości oraz znalazł się wśród finalistów konkursu Polskiej Nagrody Jakości. Natomiast w tym roku został jej laureatem.

W czerwcu br. firma z Łańcuta została wyróżniona przez Międzynarodowe Stowarzyszenie Project Management za osiągnięcia w zakresie zarządzania projektami.

Czyli nagroda o znaczeniu międzynarodowym?

Zgadza się. Jest to dla nas powód do dumy. W tym roku podczas światowego kongresu Project Management w Berlinie, w którym uczestniczyło około 1000 specjalistów z 50 krajów, Transsystem zdobył nagrodę „Winner Prize” w konkursie International Project Management Award, otrzymując statuetkę i dyplom finalisty. Transsystem znalazł się w gronie trzech światowych firm, których dorobek w zakresie zarządzania poprzez projekty został najwyżej oceniony przez asesorów Międzynarodowego Stowarzyszenia Project Management. Zgłoszony do konkursu IPMA model zarządzania firmy Transsystem, po wielostopniowych eliminacjach, został zakwalifikowany, jako jedyny z krajów Europy Środkowej i Wschodniej, do ścisłej czołówki najlepszych projektów w tej dziedzinie na świecie i nazwany pionierskim ze względu na nowatorskie podejście zarządzania firmą. Jego wdrożenie przyniosło firmie w ubiegłym roku znaczące efekty.

A czy zmiany na polu zarządzania pociągnęły również za sobą inwestycje w firmie?

W samej firmie w Łańcucie-Woli Dalszej kontynuowana jest modernizacja zakładu, przede wszystkim – lakierni. Zainstalowano nowe maszyny sterowane komputerowo oraz wdrożono wiele najnowszych wersji programów komputerowych.

Życzę dalszych sukcesów i dziękuję za rozmowę. 

Rozmawiała KZŁ


37-100 Łańcut, Wola Dalsza 367
tel. (017) 24 90 100, fax (017) 24 90 190
e-mail: [email protected]
www.transsystem.com.pl