ISO 9002, na jakie korzyści liczymy w Naftobazach

Jakość VII
Dodatek reklamowy do RZECZPOSPOLITEJ.
nr 262 (5427) 09 listopada 1999 r.

ISO 9002, na jakie korzyści liczymy w Naftobazach
Wypowiedź Janusza Michalskiego, prezesa Zarządu Naftobazy Sp. z o.o.

 

Bardzo trudno jest uniknąć różnorodnych truizmów mówiąc i pisząc o roli i znaczeniu ISO dla perspektyw funkcjonowania indywidualnych podmiotów gospodarczych, bowiem oczywistą rzeczą jest, że o sukcesie bądź o porażce decydują w tym przypadku umiejętności posługiwania się instrumentami zarządzania finansowego. Jako fundamentalną rolę ISO określałbym raczej na płaszczyźnie bieżącego zarządzania organizacją czyli:

 

  • uporządkowania procedur i technik pracy w firmie, co decyduje o sprawności i bezpieczeństwie pracy w firmie, jak i
  • przejrzystości procedur organizacji i zarządzania operacyjnego dla potencjalnych klientów.

 

Po pierwsze, w skomplikowanej strukturze organizacyjnej (Naftobazy posiadają strukturę przedsiębiorstwa wielozakładowego) oraz funkcjonalnej (wielość świadczonych usług) uporządkowanie wewnętrznych procedur stało się pilną potrzebą choćby w celu stworzenia warunków dla sprawnego (z prakseologicznego punktu widzenia) zarządzania.

Nieco upraszczając oraz nie wchodząc zbytnio w szczegóły można powiedzieć, że w ramach wdrażania systemu jakości ISO 9002 wszystkie obszary i czynności organizacyjne i eksploatacyjne zostały ubrane w:

 

  • stosowne procedury systemowe – tzn. metody działania komórek organizacyjnych oraz
  • instrukcje stanowiskowe, precyzujące wszystkie zakresy uprawnień i odpowiedzialności na szczeblu wykonawczym.

 

Jest oczywiste, że przy tak precyzyjnym określeniu obowiązków i odpowiedzialności komórek organizacyjnych w postaci procedur i instrukcji należy liczyć się z ewidentną poprawą sprawności działania całej organizacji choćby w takim aspekcie, że każdy wie co do niego należy i z czego będzie rozliczany przez management firmy.

Szczególnie godnym podkreślenia jest sposób postępowania z dokumentami. Wdrożony system w spółce gwarantuje prawidłowość: opracowywania, zatwierdzania, aktualizacji i archiwizacji dokumentów powstających w spółce (uchwały, zarządzenia i decyzje) oraz tych, z których spółka korzysta (normy, Dzienniki Urzędowe, Dzienniki Ustaw, monitory etc.).

foto

Prezes Zarządu Naftobazy Janusz Michalski (z prawej) otrzymuje certyfikat ISO 9002 od przedstawiciela Germanicher Lloyd z Hamburga Adolfa Klimaschewskiego

Naftobazy jako spółka sektora naftowego realizująca czynności magazynowania paliw na zlecenie agend rządowych (rezerwy państwowe) oraz podmiotów gospodarczych (zapasy handlowe, zapasy obowiązkowe) operują w środowisku szczególnego zagrożenia wybuchem, pożarem, zanieczyszczeniem środowiska.

Dzięki procedurom ISO 9002 m.in.:

 

  • identyfikalności wyrobu, personelu, infrastruktury,
  • instrukcji na wypadek zagrożenia ekologicznego,

możliwe jest zmniejszenie ryzyka do minimum, choć oczywiście całkowicie wyeliminować tych zagrożeń się nie da.

Po drugie, nieocenione znaczenie dla perspektyw rozwoju spółki ma przejrzystość organizacji, gospodarki i systemu zarządzania spółką dla potencjalnych klientów.

Należy przyjąć, że do mrocznej historii przeszła filozofia działania spółki wynikająca z nieistniejących już doktryn obronnych układu warszawskiego. W dzisiejszej rzeczywistości gospodarczej muszą ją jak najszybciej zastąpić klasyczne zasady gospodarki rynkowej, w których takie wartości jak „transparency” czy orientacja na klienta stają się wiodące w strategii spółki. Tu polityka jakości jest tym elementem w systemie zarządzania spółką, który nieuchronnie nadaje tej strategii wymiar nowoczesny i prorynkowy. Gwarantują to zwłaszcza procedury:

 

  • postępowania z klientem, (składanie ofert, negocjowanie warunków umowy składu),
  • postępowania z wyrobem, (przyjmowanie, magazynowanie i wydawanie produktów naftowych),
  • kontrola jakości paliw na wszystkich etapach przyjmowania, składowania, wydawania,
  • postępowanie z paliwami nie spełniającymi wymagań jakościowych.

 

Przejrzystość procedowania z klientami, otwartość i dostępność warunków w jakich realizowane są usługi magazynowania paliw oraz pozostałe usługi towarzyszące stanowią o wiarygodności partnera w biznesie.

Adaptacja procedur ISO jak widać z powyższego wywodu wiąże się z szeregiem korzyści widzianych zarówno na płaszczyźnie organizacyjnej, jak i biznesowej. Wypada wyrazić nadzieję, że dzięki certyfikatowi ISO 9002 perspektywy Naftobaz będą jeszcze jaśniejsze.

Polityka Jakości

Sukces naszego przedsiębiorstwa zależy od zapewnienia wysokiej jakości świadczonych usług w zakresie składowania produktów naftowych. Zarząd przedsiębiorstwa „NAFTOBAZY” Sp. z o.o. stoi na stanowisku, że należy łączyć jakość tych usług z utrzymywaniem wysokich wyników ekonomicznych, prowadząc jednocześnie swoją działalność z poszanowaniem środowiska naturalnego i chroniąc je przed zagrożeniami.

To przekonanie stanowi podstawę dla wytyczenia celów działalności dla naszej spółki, którymi są:

 

  • Stała poprawa jakości świadczonych usług.
  • Stała troska o zadowolenie klienta.
  • Pełna gwarancja bezpieczeństwa dla wszystkich przechowywanych i magazynowanych wyrobów.
  • Zdrowe i czyste środowisko naturalne.

 

Realizacja założonych celów uzyskiwana jest poprzez:

 

  • kształtowanie skutecznej polityki personalnej oraz świadomości u pracowników, że wysoka jakość świadczonych usług jest podstawowym warunkiem funkcjonowania przedsiębiorstwa spółki,
  • zapewnienie środków dla działalności związanej z bezpieczeństwem wyrobów i utrzymywaniem ich gwarantowanej jakości,
  • unowocześnianie wyposażenia i urządzeń oraz doskonalenie technik badawczych i kontrolnych, w tym też szczególny nadzór nad stosowanym sprzętem pomiarowym.
  • wypracowanie nowoczesnych metod współpracy z klientem,
  • zapewnienie skutecznej organizacji przedsiębiorstwa spółki, rozdział obowiązków, wzajemnych powiązań i przydział kompetencji w sposób pozwalający identyfikować problemy związane z jakością oraz znajdować, zalecać i wdrażać rozwiązania tych problemów,
  • wdrożenie, ulepszanie i utrzymanie Systemu Jakości według normy ISO 9002

Prezes Zarządu – Dyrektor Generalny
Janusz Michalski

foto

Przedstawiciele 22 Zakładów Magazynowania Paliw z otrzymanymi certyfikatami ISO 9002.

 

  1. Zakład Magazynowania Paliw nr 1,
    ul. Naftowa 1, 97-140 Koluszki,
    tel. (0-44) 7140-724, fax 7141-658
  2. Zakład Magazynowania Paliw nr 2,
    ul. Przemysłowa 1, 86-060 Nowa Wieś Wielka,
    tel. (052) 3811-329, 3811-506, fax 3410-646
  3. Zakład Magazynowania Paliw nr 3,
    ul. Sienkiewicza 12, 42-238 Boronów,
    tel. (0-34) 3576-026, 3576-054, fax 3576-210
  4. Zakład Magazynowania Paliw nr 4,
    62-141 Rejowiec Poznański,
    tel. (0-61) 8124-771, fax 8124-671
  5. Zakład Magazynowania Paliw nr 5,
    Emilianów, 02-253 Wola Rasztowska,
    tel. (0-22) 8300-750, 8266-012, fax 250-685
  6. Zakład Magazynowania Paliw nr 6,
    ul. Kościelna 4, 27-121 Skarżysko Kościelne,
    tel. (0-41) 2513-626, fax 2514-707
  7. Zakład Magazynowania Paliw nr 7,
    ul. Szczecińska, 72-200 Trzebież,
    tel. (0-91) 3128-361, 3128-362, fax 3128-364
  8. Zakład Magazynowania Paliw nr 8,
    ul. Polna, 64-915 Jastrowie,
    tel. (0-67) 2662-761, fax 2662-335
  9. Zakład Magazynowania Paliw nr 9,
    33-150 Wola Rzędzińska,
    tel. (0-14) 626-92-18, 626-91-51, fax 626-91-71, 621-65-58
  10. Zakład Magazynowania Paliw nr 10,
    Kawice, 59-230 Prochowice,
    tel. (0-76) 8584-821, 8584-822, fax 8584-825
  11. Zakład Magazynowania Paliw nr 11,
    Zamek Bierzgłowski, 87-152 Łubianka,
    tel. (0-56) 250-86, fax 6219-687
  12. Zakład Magazynowania Paliw nr 12,
    14-503 Chruściel,
    tel./fax (0-55) 2432-607
  13. Zakład Magazynowania Paliw nr 13,
    22-173 Zawadówka,
    tel. (0-82) 633-407, fax 633-805
  14. Zakład Magazynowania Paliw nr 14,
    ul. Składowa 13, 42-530 Dąbrowa Górnicza-Strzemieszyce,
    tel. (0-32) 264-25-48, fax 264-78-32
  15. Zakład Magazynowania Paliw nr 15,
    17-220 Narewka,
    tel./fax (0-835) 21-08
  16. Zakład Magazynowania Paliw nr 16,
    16-040 Waliły,
    tel./fax (0-85) 180-100
  17. Zakład Magazynowania Paliw nr 17,
    Barycz, 26-200 Końskie,
    tel. (0-41) 372-28-65, 372-68-79, fax 372-28-65
  18. Zakład Magazynowania Paliw nr 18,
    ul. Szosa Iłowska, 69-100 Żagań,
    tel. (0-68) 772-291, fax 773-302
  19. Zakład Magazynowania Paliw nr 19,
    56-413 Grabowno Wielkie,
    tel. (071) 3148-626, 3149-629, fax 3144-031
  20. Zakład Magazynowania Paliw nr 20,
    Ugoszcz, 77-100 Bytów,
    tel. (0-593) 34-46, fax 20-97
  21. Zakład Magazynowania Paliw nr 21,
    Dębogórze, 81-198 Kosakowo,
    tel. (0-58) 253-920, 252-913, fax 217-351
  22. Zakład Magazynowania Paliw nr 22,
    21-540 Małaszewicze,
    tel. (0-57) 3751-410, fax 3751-310

logo

00-517 Warszawa, ul. Marszałkowska 82
tel. (022) 623-65-76, fax (022) 623-65-60

Strona NAFTOBAZY Sp. z o. o.