ISO dla najlepszych

Jakość VII
Dodatek reklamowy do RZECZPOSPOLITEJ.
nr 262 (5427) 09 listopada 1999 r.

ISO dla najlepszych
Wypowiedź Pełnomocnika Zarządu „NAFTOBAZY” Sp. z o. o. Kazimierza Różyńskiego

foto

Celem Systemu Zarządzania Jakością jest aby: usługi, wykonywane w prawidłowym miejscu, z prawidłową ceną, trafiały do klienta z oczekiwaną jakością, a jakość jest wtedy dobra, gdy do zakładu wróci klient, a nie produkt.

Prawo odpowiedzialności cywilnej za produkt, a w przypadku „NAFTOBAZ” za usługę i wymagania zdolności jakościowej przedsiębiorstwa przez rynki krajowe i zagraniczne uczyniły normalizację, sprawdzanie i certyfikację Systemów Jakości niezbędnymi. W nowocześnie prowadzonym przedsiębiorstwie, z dobrą pozycją rynkową, uwidocznienie, że procesy usługowe odpowiadają założeniom stało się rzeczą nieodzowną i konieczną. Odbywa się ono właśnie poprzez wdrażanie Systemów Zarządzania Jakością zgodnych z normami ISO 9002.

Wprowadzenie systemu jakości w Spółce „NAFTOBAZY” Sp. z o.o. wg normy ISO 9002 ma na celu zgodnie z założoną przez Zarząd polityką jakości:

 

  1. kształtowanie świadomości u pracowników, że wysoka jakość świadczonych usług jest podstawowym warunkiem funkcjonowania zakładu,
  2. zapewnienie środków dla działalności związanej z bezpieczeństwem wyrobów i utrzymanie ich gwarantowanej jakości,
  3. unowocześnienie i doskonalenie technik badawczych i kontrolnych, w tym też szczególny nadzór nad stosowanym sprzętem pomiarowym,
  4. wypracowanie nowoczesnych metod współpracy z klientem,
  5. zapewnienie skutecznej organizacji Spółki Naftobazy, rozdział obowiązków, wzajemnych powiązań i przydział kompetencji, w sposób pozwalający identyfikować problemy związane z jakością oraz znajdować, zalecać i wdrażać rozwiązania tych problemów,
  6. utrzymanie i ulepszenie systemu zapewnienia jakości wg normy ISO 9002, aby osiągnąć: 
    1. stałą poprawę świadczonych usług,
    2. stałą troskę o zadowolenie klienta,
    3. pełną gwarancję bezpieczeństwa dla wszystkich magazynowanych i przechowywanych wyrobów,
    4. zdrowe i czyste środowisko naturalne.

 

„NAFTOBAZY” Sp. z o.o. są pierwszą firmą sektora paliwowego, która w tak szybkim tempie uzyskała ISO 9002. Praca nad przygotowaniem spółki była tytaniczna. Wymagała zabezpieczenia dużych środków i sił dla realizacji postawionego przez Zarząd zadania.

Wszystko zaczęło się w październiku 1997 roku od decyzji Zarządu Spółki powołaniu w Terminalu nr 2 w Nowej Wsi Wielkiej stanowiska Pełnomocnika ds. Wdrażania Systemu Jakości i utworzeniu komórki organizacyjnej – Sekcji ds. Wdrażania Systemu Jakości. Celem tego było wdrożenie systemu w Terminalu nr 2 w Nowej Wsi Wielkiej. Terminal ten w dniu 23 października 1998 roku uzyskał jako pierwszy w pionie usług polskiego sektora naftowego i pierwszy spośród blisko 200 zakładów produktów naftowych certyfikat jakości z serii ISO 9002. Powód do satysfakcji jest tym większy, że wdrożenie norm jakości nastąpiło w niespełna rok.

Uzyskanie certyfikatu przez jeden z terminali spowodowało podjecie przez Zarząd Spółki decyzji o przystąpieniu do certyfikacji całości przedsiębiorstwa spółki. Rozpoczął się więc następny etap wielkiego wysiłku i intensywnej pracy dla całego personelu zatrudnionego w spółce.

certyfikat

Starania i wysiłki całej załogi przedsiębiorstwa zaowocowały przygotowaniem pierwszego wydania Księgi Zarządzania Jakością i procedur systemowych na dzień 1 czerwca br. Pozwoliło to poddać się auditowi sprawdzającemu dokumentacji w firmie certyfikującej Germanischer Lloyd Certification GmbH. w dniu 17.06.1999 r. w Hamburgu. Wynik tej oceny jest wielkim sukcesem, czego potwierdzeniem jest zbiór ok. 300 pytań, jakie zadała firma certyfikacyjna na moment obrony dokumentacji i z żadnego pytania nie otrzymaliśmy wartości oceny – minus, a same plusy. Po sprawdzeniu dokumentacji i naniesieniu zgłoszonych poprawek lub uwag GLC, procedury zostały ostatecznie przygotowane, podpisane przez prezesa Zarządu – dyrektora generalnego Janusza Michalskiego oraz przez pełnomocnika Zarządu i skierowane do wdrożenia w przedsiębiorstwie spółki.

System wdrażała cała załoga spółki. Szkolenia załogi rozpoczęto w październiku 1998 roku i trwały one nieprzerwanie przez cały czas wdrażania systemu. Szkolenie rozpoczęto od wytypowania przez centralę spółki i poszczególne terminale osób odpowiedzialnych za wdrażanie systemu na swoim obszarze działania. Osoby te merytoryczne podlegały pełnomocnikowi Zarządu. Szkolenia dotyczące wdrażania systemu jakości prowadzono także dla pracowników centrali spółki, kierowników i osób funkcyjnych w poszczególnych terminalach.

Szczególny nacisk położono na szkolenie auditorów wewnętrznych, których przeszkolono w liczbie 49 osób. Lista auditorów wewnętrznych powiększona została o 21 auditorów przeszkolonych w czasie wdrażania systemu w Terminalu nr 2, dając łącznie 70 przeszkolonych auditorów wewnętrznych. Uzyskanie tak merytorycznie przygotowanej kadry pozwoliło na właściwą ocenę wdrażanego systemu w trakcie auditów wewnętrznych i uniknięcie wielu odstępstw od normy ISO 9002.

W tym czasie przeszkolono także ponad 316 osób ścisłej kadry kierowniczej w poszczególnych terminalach i na specjalnym szkoleniu wszystkich kierowników działów centrali spółki.

Zakres prac nad wdrażaniem i udoskonaleniem systemu w trakcie jego wdrażania wynikał z bieżącej oceny jego stanu w poszczególnych zakładach i centrali spółki, a także zaleceń poauditowych wynikających z auditów wewnętrznych przeprowadzanych w poszczególnych terminalach i centrali spółki jak i późniejszej oceny dokumentacji w siedzibie firmy certyfikującej w GLC w Hamburgu.

Zaawansowanie prac było na bieżąco poddawane kontroli przez prezesów Zarządu spółki, pełnomocnika Zarządu, a także przez powołanych koordynatorów systemu.

W marcu (9-18.03) 1999 roku wstępnego zapoznania się z infrastrukturą i działalnością terminali dokonał osobiście przedstawiciel firmy certyfikacyjnej Germanischer Lloyd Certification auditor pan A. Klimaschewski, odwiedzając w towarzystwie pełnomocnika terminale w: Woli Rzędzińskiej, Skarżysku Kościelnym, Koluszkach, Dębogórzu i Trzebieży. Ocenę tych wizyt (bardzo pozytywną) przedstawił Zarządowi Spółki na spotkaniu w dniu 7 maja 1999 roku.

Przygotowane i opracowane procedury systemowe i instrukcje systemowe oraz Księgę Zarządzania Jakością wdrożono w firmie z dniem 1.06.1999 roku.

Instrukcjami objęto niemal wszystkie obszary funkcjonowania przedsiębiorstwa spółki. Instrukcje zostały opracowane i zapisane przez poszczególne komórki organizacyjne centrali spółki objęte systemem jakości i wszystkie Terminale. Wszystkie istniejące instrukcje posiadają jednolitą formę graficzną. Regulują one w uporządkowany sposób przyjęte właściwe formy postępowania przez wszystkich pracowników, a także zabezpieczają właściwy sposób obiegu i nadzoru nad dokumentacją spółki.

Podstawowym dokumentem systemu jest Księga Zarządzania Jakością. Została ona opracowana przez pełnomocnika, zatwierdzona przez prezesa Zarządu i także skierowana do wdrożenia jako dokument prawny obowiązujący w całym przedsiębiorstwie spółki.

Następny etap do uzyskania certyfikatu stanowił audit certyfikacyjny przeprowadzony przez przedstawicieli Germanischer Lloyd Certification w osobach panów A. Klimaschewskiego i dr. Wiesława Górskiego, w sierpniu 1999 r., którego wyniki przedstawiono na naradzie poauditowej z kierownictwem spółki w dniu 27 sierpnia br.

W wyniku tego auditu na naradzie padło oczekiwane zdanie, iż auditorzy wystąpią do firmy GLC o przyznanie Certyfikatu Jakości ISO 9002 dla Spółki Naftobazy, gdyż wdrożony system ISO 9002 w spółce „NAFTOBAZY” nie budzi zastrzeżeń.

Dlatego też nasza firma uzyskała Certyfikat Jakości ISO 9002 w dniu 18 października 1999 roku.

Najwyższą jakość usług osiąga się tylko w przedsiębiorstwie, które posiada tzw. procesy kontrolowane, tzn. od chwili wejścia produktu do zakładu aż do jego wyjścia i przekazania klientowi. Kontrolowane usługi można prowadzić tylko w zakładzie uporządkowanym, w zakładzie, który posiada między innymi potwierdzony System Jakości.

Potwierdzenie Systemu Zarządzania Jakością w Spółce „NAFTOBAZY” ma już miejsce i jest wielkim osiągnięciem wszystkich zatrudnionych w tym przedsiębiorstwie.

Certyfikat zdobywają tylko najlepsi. Do grona tych najlepszych od dziś należą „NAFTOBAZY” Sp. z o.o. w Warszawie.

Pełnomocnik Zarządu „NAFTOBAZY” Sp. z o.o.
Kazimierz Różyński

Pan Janusz Michalski
Prezes Zarządu Naftobazy Sp. z o.o.

Na ręce Pana Prezesa pragnę złożyć wszystkim pracownikom Spółki Naftobazy sp. z o.o. gratulacje z okazji otrzymania certyfikatu ISO 9002.

Przyznanie certyfikatu ISO 9002 Państwa Spółce jest dowodem uznania dla zarządzających, za stworzenie w firmie takiego systemu organizacyjnego, który zapewnia wysoką i, co ważne, powtarzalną jakość produktów i usług. Słowa uznania należą się także pracownikom, na których w znacznej mierze spoczął trud wdrażania wymogów związanych z uzyskaniem certyfikatu.

Dzisiejsza uroczystość jest ważna nie tylko dla Naftobaz, ale także dla Polskiego Koncernu Naftowego. Spółka nasza od lat przechodząca modernizację i restrukturyzację, gwarantującą jej czołowe miejsce w Europie Środkowej, z uwagą śledzi działania współpracujących z nami przedsiębiorstw, zmierzające do zapewnienia usług o najwyższych standardach. Cieszymy się, że dziś do grona najlepszych dołączyła firma Naftobazy sp. z o.o. – w sposób szczególny związana z Płocką Petrochemią. Od lat korzystamy z Państwa usług w zakresie przechowywania i dystrybucji paliw płynnych i mam nadzieję, że współpraca ta będzie nadal rozwijała się tak pomyślnie.

W imieniu Zarządu Polskiego Koncernu Naftowego S.A. i swoim własnym pragnę życzyć Państwu jeszcze wielu podobnych wyróżnień oraz wytrwałości w pracy nad ciągłym rozwojem firmy i podnoszenia jakości swych usług.

Andrzej Modrzejewski
Prezes Zarządu, Polski Koncern Naftowy

Płock, dn. 18 października 1999 r.

logo

00-517 Warszawa, ul. Marszałkowska 82
tel. (022) 623-65-76, fax (022) 623-65-60

Strona NAFTOBAZY Sp. z o. o.