Jakość i bezpieczeństwo na morzu

Jakość IX
Światowy Dzień Jakości, 9 listopada,
Europejski Tydzień Jakości, 6-12 listopada

Dodatek reklamowy do RZECZPOSPOLITEJ.
nr 261 (5731) 08 listopada 2000 r.

Jakość i bezpieczeństwo na morzu
CHIPOLBROK – Chińsko-Polskie Towarzystwo Okrętowe S.A.

 

CHIPOLBROK – Chińsko-Polskie Towarzystwo Okrętowe S.A. jest firmą o ugruntowanej już pozycji na międzynarodowym rynku żeglugowym. Przedsiębiorstwo jest pierwszą w Polsce spółką z udziałowcem chińskim powołaną do życia decyzją rządów obu krajów w roku 1951. Zarówno w centrali firmy mającej swą siedzibę w Szanghaju, jak i w biurze oddziału w Gdyni kadrę kierowniczą stanowią w równych proporcjach Chińczycy i Polacy.

Foto

Od początku swego istnienia Chipolbrok prowadzi żeglugę na szlakach między północną Europą a wschodnią Azją. Dziś eksploatuje na tych trasach 20 statków. Są to nowoczesne drobnicowce uniwersalne zdolne też do przewozu około tysiąca kontenerów. Niejako specjalnością firmy stały się już przewozy ładunków nietypowych, ciężkich czy wielkogabarytowych. Niemal pół wieku działania przedsiębiorstwa przyniosło wiele znaczących rezultatów mierzonych w skali obydwu krajów. Przez lata Chipolbrok wypracował sobie dobrą opinię i silnie zaznaczył swą obecność na międzynarodowym morskim rynku. Wysoka jakość od wielu lat jest celem kierującym działaniami firmy, a jej pracownicy zawsze starali się działać tak, aby zdobyć zaufanie klientów i pozyskać ich lojalność. Być może, że to właśnie struktura personelu – po połowie chińskiego i polskiego – jest jednym z tych pozytywnych czynników. Współpraca ludzi o innych tradycjach kulturowych, języku i doświadczeniach historycznych zaowocowała wymiernymi osiągnięciami i trwale scementowała podstawy działalności towarzystwa. W ciągu lat Chipolbrok był też kuźnią kadr, które zasilały potem inne przedsiębiorstwa morskie obu krajów.

Koniec dwudziestego wieku, wraz z postępującą globalizacją gospodarki przyniósł nowe wymogi bezpieczeństwa i konieczność zmian jakościowych w pracy armatorów. Proces ten w znacznej mierze stymulowany i wymuszany przez opiniotwórcze gremia morskie skupiał się na ujednolicaniu i formalizowaniu procedur bezpieczeństwa i jakości w żegludze. Jego ukoronowaniem było przyjęcie przez IMO (Międzynarodową Organizację Morską) Kodeksu ISM (International Safety Management Code). Jest to międzynarodowy kodeks zarządzania bezpieczną eksploatacją statków i zapobieganiem zanieczyszczeniu mórz. Jego filozofia polega na zwiększaniu bezpieczeństwa poprzez zapewnienie jakości w zarządzaniu. Obok, dominujących dotąd, technicznych kryteriów zapewnienia bezpieczeństwa na morzu, dużego znaczenia nabierają sposoby organizacyjne i proceduralne.

Normy ISO serii 9000 i Kodeks ISM są względem siebie komplementarne, a po części zbieżne. Przystępując przed kilku laty do wprowadzania standardów ISM w Chińsko-Polskim Towarzystwie Okrętowym, gdzie tradycja jakości już istniała, wiedziano, że równoczesne wdrożenie Systemu Zarządzania Jakością będzie środkiem pogłębiającym zaufanie klientów. Postawiono ambitny cel szybkiego przystosowania pracy do nowych kryteriów. Z dużą starannością opracowano dokumentację systemu obejmującego wszystkie wymogi obu norm, unikając jednocześnie dublowania zapisów w częściach pokrywających się procedur. Ponieważ oficjalnym językiem Chipolbroku jest angielski, w tym też języku pisano całą, liczącą sześć tomów, dokumentację. Dla wygody krajowych klientów przetłumaczono ją potem na język polski i chiński. Dwuletnia niemal, wytężona praca obydwu stron – zarówno w Gdyni, jak i w Szanghaju – przyniosła oczekiwane rezultaty. Powstał dobry i spójny system. Renoma Chipolbroku na rynku wymagała zwrócenia się o certyfikację do instytucji o światowym autorytecie. Umowę zawarto z Lloyd’s Register of Shipping, którego prestiż w branży żeglugowej jest niekwestionowany. Po serii wnikliwych auditów w biurach towarzystwa w Szanghaju i Gdyni oraz na statkach, w grudniu 1999 roku przyznano Chipolbrokowi certyfikaty zapewnienia jakości i bezpieczeństwa według normy ISO 9002 oraz Kodeksu ISM. Chińsko-Polskie Towarzystwo Okrętowe udowodniło po raz kolejny, że dotrzymuje kroku współczesnym tendencjom doskonalenia jakości pracy i zapewnienia bezpieczeństwa.

Cóż jeszcze, oprócz umocnienia zaufania klientów i poprawy konkurencyjności, daje armatorowi uzyskanie certyfikatów? Otóż porządkuje i poprawia jego relacje z międzynarodowymi organizacjami zajmującymi się zagadnieniami bezpieczeństwa, ubezpieczycielami, brokerami, klasyfikatorami, dostawcami, a także z załogami statków i ich związkami zawodowymi. Pracownicy na lądzie mają jasno określone obowiązki i uprawnienia. Statki są bezpieczniejsze, a ryzyko zanieczyszczenia środowiska czy uszkodzenia powierzonego ładunku jest zminimalizowane.

Chipolbrok nie chce poprzestać tylko na przestrzeganiu ustalonych procedur. Kierownictwo, personel lądowy i załogi statków świadomi są oczekiwań klientów. Rozumieją, że oni chcieliby czegoś więcej ponad ustalony poziom jakości. Spodziewając się usług popartych fachowością i doświadczeniem pragnęliby elastyczności i inicjatyw. Takiemu wyzwaniu odważnie i zapobiegliwie myślący zarząd, kompetentne i rozwojowo ukierunkowane kierownictwo oraz wysoko wykwalifikowana załoga Chipolbroku pragną sprostać. Ich, połączone w osiąganiu wyznaczonych celów, wysiłki gwarantują realizację głównych idei polityki towarzystwa – doskonalenia jakości usług, zwiększania bezpieczeństwa żeglugi i troski o czystość mórz.

WB


Kontakt handlowy:

 

Informacja o firmie CHIPOLBROK – Chińsko-Polskie Towarzystwo Okrętowe S.A.