Zyskają konsumenci

Jakość IX
Światowy Dzień Jakości, 9 listopada,
Europejski Tydzień Jakości, 6-12 listopada

Dodatek reklamowy do RZECZPOSPOLITEJ.
nr 261 (5731) 08 listopada 2000 r.

Zyskają konsumenci
Rozmowa z Wojciechem Kozakiem zastępcą dyrektora ds. rozwoju TÜV NORD POLSKA

 

Od pewnego czasu środki masowego przekazu poświęcają dużo uwagi problematyce jakości. Czym to jest spowodowane, jak pan sądzi?

W przeszłości jakość utożsamiana była z kontrolą i sortowaniem wyrobów wadliwych. Obecnie jakość rozumiana jest jako zbiór właściwości związanych ze zdolnością do zaspokajania potrzeb. O jakości możemy mówić począwszy od etapu identyfikacji jakiejkolwiek potrzeby społecznej, a skończywszy na etapie utylizacji środka stanowiącego sposób zaspokojenia tej potrzeby. Jakość należy rozumieć także jako użyteczność, funkcjonalność, niezawodność, a także bezpieczeństwo. Jeżeli mówimy o bezpieczeństwie, to mamy także na myśli nasze zdrowie, a tym samym środowisko, w którym żyjemy. Jeżeli jakość tak bardzo nas dotyczy, to dobrze, że środki masowego przekazu, czy też inne organizacje starają się przekazywać na ten temat wiedzę społeczeństwu.

Między innymi TÜV NORD POLSKA?

Tak, TÜV NORD POLSKA ma ambicje nie tylko wspomagać organizacje w zmaganiach z problemami jakości czy bezpieczeństwa, ale także przekazywać wiedzę z tego zakresu. Dlatego nasi pracownicy uczestniczą w konferencjach naukowych, uczestniczą w misjach informacyjnych, publikują artykuły, także na naszej stronie http://www.tuv-nord.pl. Nasza firma organizuje spotkania będące wymianą doświadczeń, a także prowadzi praktyki studenckie. Wszystkie te działania finansowane są przez TÜV NORD POLSKA. Ponadto nasza wiedza praktyczna przekazywana jest w ramach prowadzonych szkoleń, między innymi także w ramach systemów zarządzania.

Wspomniał pan o systemach zarządzania. Wśród niektórych pracodawców krąży opinia, że systemy zarządzania to wynalazek osób, starających się stworzyć całą branżę usług, która konsumuje środki, a nie tworzącą żadnej wartości. Jak by pan to skomentował?

Mogę być posądzony o stronniczość, ponieważ TÜV NORD POLSKA także działa w segmencie systemów zarządzania. Jednak postaram się mimo to wyjaśnić, dlaczego poglądy, które pani zacytowała są błędne.

Wszystkie, stosowane w przedsiębiorstwach, instytucjach non profit czy w urzędach, „znormalizowane” systemy zarządzania, począwszy od ISO 9000, poprzez ISO 14001, a skończywszy na PN 18000, łącznie z VDA 6.1, QS 9000, HACCP, AQAP i innymi, opierają się na tych samych zasadach. Wprawdzie odnoszą się do różnych obszarów, jednak mechanizm zawsze jest taki sam. Cykl Deminga z bezwzględnym wymogiem ciągłego doskonalenia. Filozofia sprowadza się do stwierdzenia: powiedz – kto, co i jak ma robić – rób to co powiedziałeś – udowodnij to. W ten sposób badając ogniwa systemu możemy korygować, a nawet zapobiegać wystąpieniu niezgodności, co znajduje odzwierciedlenie w niższych kosztach wytwarzania oraz zadowoleniu klienta. Jeżeli ktoś uważa inaczej, to albo nie zna narzędzia, jakim jest system zarządzania, albo wydaje mu się tylko, że je zna, bądź nie umie się nim posługiwać.

TÜV NORD POLSKA to nie tylko systemy zarządzania. Tak więc czym jeszcze pańska firma się zajmuje?

Trafnie prezentuje to nasze hasło „Bezpieczniejsze życie z techniką”. Aby to wyjaśnić – kilka słów historii. Około roku 1870, po tym, jak państwowa kontrola okazała się nieskuteczna, w różnych regionach Niemiec powstały zrzeszenia nadzorujące kotły parowe. Nazwano je Technischer Überwachungs-Verein – Związek Nadzoru Technicznego, stąd wywodzi się znany skrót TÜV. W miarę upływu lat Związki Nadzoru Technicznego swym nadzorem objęły nie tylko wyrób, ale także proces jego wytwarzania oraz warunki eksploatacji. Można by rzec, że tam gdzie są urządzenia techniczne jest i TÜV.

Ogólna tendencja konsolidacji spowodowała powstanie grupy kapitałowej TÜV NORD GRUPPE. Pierwotnym obszarem jej działania była północ Niemiec. Dziś obecna jest na wszystkich kontynentach. W 1993 roku powstała w Katowicach TÜV NORD POLSKA Sp. z o.o. Ponieważ reprezentujemy w Polsce całą grupę, dlatego mogę powiedzieć, że zakres naszego działania jest tak szeroki, jak zakres działania całej grupy. Począwszy od systemów zarządzania, poprzez motoryzację, rzeczoznawców majątkowych, ochronę środowiska, a skończywszy na nadzorze technicznym, pozostającym w dalszym ciągu fundamentem naszych prac. Nadzór techniczny rozumiany jako nadzór nad wykonawstwem i eksploatacja urządzeń. Podobnie jak polski Urząd Dozoru Technicznego.

Nie chce pan chyba powiedzieć, że TÜV NORD konkuruje z UDT?

Obecnie współpracujemy z producentami eksportującymi swe wyroby z Polski. A w przyszłości… Integracja Polski z Unią Europejską powoduje obowiązek przyjęcia przez nasz kraj wszystkich dyrektyw UE. Jedna z nich mówi o swobodnym przepływie towarów w granicach UE. Wiąże się z tym zapis o jednokrotnym badaniu wyrobu. Oznacza to, że zarówno polski, jak i niemiecki producent będą mogli zlecić badanie swego wyrobu w dowolnym laboratorium, czy to należącym do TÜV NORD czy też do UDT. Istotne jest by to laboratorium było notyfikowane w Brukseli. TÜV NORD taką notyfikację już ma, a przypuszczam, że centralne laboratorium UDT także. W związku z tym trudno powiedzieć czy TÜV NORD konkuruje z UDT czy też na odwrót. Jedno jest pewne. Zyskają konsumenci.

Czym wyróżnia się TÜV NORD POLSKA w porównaniu z konkurencją?

Nasza organizacja jest typową instytucją zaufania publicznego, dlatego cechują ją solidność, niezależność i zgodność z obowiązującymi przepisami. Fachowość i doświadczenie naszych pracowników pozwala na pragmatyzm. Szeroki wachlarz prowadzonych przez TÜV NORD prac sprzyja kompleksowemu obsługiwaniu naszych klientów. To wszystko jest powodem tego, że nasze certyfikaty są uznawane na świecie. Działamy na zasadach stowarzyszenia, czyli według zasady non profit. Może dlatego nasze ceny odpowiadają naszym klientom.

Rozmawiała Małgorzata Wiśniewska

Informacja o firmie TÜV NORD POLSKA