Kolejne wyzwanie – terminal „Okęcie”?

Infrastruktura II
Dodatek reklamowy do RZECZPOSPOLITEJ.
nr 55 (6132) 6 marca 2002 r.

Kolejne wyzwanie – terminal „Okęcie”?

4 listopada 2001 został uroczyście oddany do użytku nowy terminal pasażerski lotniska Ławica w Poznaniu. Prezydent Aleksander Kwaśniewski przecinając wstęgę, przypomniał, że w Poznaniu odbyło się kilka lat temu pierwsze spotkanie Trójkąta Weimarskiego. Wtedy Ławica przypominała raczej partyzanckie lotnisko dla spadochroniarzy niż międzynarodowy port lotniczy. „Gdybym wówczas mógł gościom pokazać takie lotnisko – zażartował prezydent – już dziś być może bylibyśmy w Unii Europejskiej”.

Terminal, wykonany w rekordowym czasie 12 miesięcy (wrzesień 2000 – październik 2001) zajmuje łącznie 14 000 m2 powierzchni.

Obiekt składa się z części administracyjno-biurowej, wykonanej w metodzie tradycyjnej, i hali odpraw pasażerskich w konstrukcji stalowej z okładzinami ze szkła i aluminium. Na trzech kondygnacjach budynku zostały zlokalizowane biura Urzędu Celnego, GPK oraz przewoźników. Główna hala odpraw pasażerskich nowego terminalu ma wymiary 90 x 69 m, natomiast całkowita jej powierzchnia użytkowa wraz z antresolą wynosi 9 600 m2.

Supernowoczesny terminal posiada najwyższy standard, kategorię A wg ICAO dla głównych pomieszczeń obsługi pasażera, co oznacza, że pasażerowie w porcie lotniczym Poznań-Ławica obsługiwani będą na najwyższym światowym poziomie. Gdy uwzględni się ruch pasażerów na liniach krajowych, to przepustowość terminalu może osiągnąć nawet 1200 osób na godzinę.

W obiekcie tym został zainstalowany system bezpieczeństwa odpowiadający najwyższym normom światowym.

Charakterystyczną cechą terminalu jest dach o delikatnej krzywiźnie opartej na wycinku koła o promieniu około 500 m i długości 114 m. Jego końcowe 18-metrowe przęsła tworzą zadaszenie bocznych wejść i podjazdów do budynku. Zachodnia i wschodnia ściana hali to całkowicie przeszklone stalowo-aluminiowe konstrukcje kurtynowe.

Obiekt posiada również wszelkie udogodnienia dla osób niepełnosprawnych. Mają one zapewniony łatwy dostęp do terminalu dzięki wejściom przez bezprogowe drzwi przesuwne, są tu również przeznaczone dla nich węzły sanitarne.

W ramach tego zadania wykonano też drogę kołowania, powiększono do 36 200 m2 płytę postojową dla samolotów.

Prawdziwym wyzwaniem, które stanęło przed kadrą BUDIMEX Poznań S.A. podczas realizacji tego zadania było skoordynowanie prac wielu podwykonawców w bardzo krótkim okresie.

Trud i podjęte ryzyko opłaciły się jednak. Teraz terminal pasażerski poznańskiego lotniska jest prawdziwą wizytówką Wielkopolski.

Przystępując do tej realizacji i jednocześnie współfinansując tę trudną inwestycję BUDIMEX Poznań postawił sobie poprzeczkę bardzo wysoko. Czy teraz takim samym wyzwaniem okaże się terminal pasażerski Portu Lotniczego Okęcie w Warszawie? n


60-167 Poznań, ul. Wołowska 70
tel. (061) 861-31-00, fax (061) 867-31-11
[email protected]
www.budimex.poznan.pl