Terminal pasażerski w Porcie Lotniczym Poznań-Ławica

Infrastruktura II
Dodatek reklamowy do RZECZPOSPOLITEJ.
nr 55 (6132) 6 marca 2002 r.

Terminal pasażerski w Porcie Lotniczym Poznań-Ławica

Kiedy zapadła decyzja wspólników Portu Lotniczego Poznań-Ławica o budowie nowego terminalu pasażerskiego, zarząd spółki nie miał wątpliwości, że szybką i sprawną realizację przedsięwzięcia gwarantują procedury FIDIC*. Procedury te bowiem są adresowane do firm o silnej kondycji, a tylko takie w dzisiejszych czasach mogą utrzymać się na rynku i sprostać wymaganiom stawianym przez inwestorów.

A wymagania Zarządu Portu Lotniczego Poznań-Ławica, stawiane wykonawcom, były wysokie. Począwszy od projektu terminalu „skrojonego” na miarę XXI wieku i spełniającego wszelkie wymagania i standardy światowe, poprzez 10,5-miesięczny cykl realizacji aż do współfinansowania inwestycji.

Ciężar całego przedsięwzięcia spoczął na osobie wiceprezesa zarządu, Krystyny Rakowskiej, mającej bogate doświadczenie w realizacji inwestycji.

Punktem wyjściowym było profesjonalne, bardzo mobilne biuro projektowe. Rolę tę spełniło Studio ADS z Poznania, które zaproponowało śmiały projekt architektoniczny, przy zachowaniu bardzo czytelnych funkcji obiektu. Precyzyjnie przygotowane materiały przetargowe FIDIC zostały tak zdefiniowane, że ocena i porównanie techniczne ofert zostały wykonane autorskim programem komputerowym, czyniąc ocenę jasną i czytelną.

– Z satysfakcją odbierałam telefony od „przegranych” oferentów, którzy dziękowali za udział w precyzyjnie i czytelnie przeprowadzonym przetargu – mówi wiceprezes Krystyna Rakowska.

Realizacja robót przebiegała wg ścisłych reżimów FIDIC i było to zadanie niełatwe dla wykonawców, mimo że procedury nie były dla nich nowością. Bo w efekcie końcowych rozstrzygnięć przetargowych na budowie spotkały się takie firmy, jak:

  • BUDIMEX Poznań – główny wykonawca robót budowlano-montażowych i instalacji wysokoprądowych, który podołał wszystkim wysokim wymaganiom projektu, łącznie z innowacją technologiczną, jaką było pokrycie dachu blachą aluminiową „Cal-zip”, której pasy o długości 100 m i szerokości 0,6 m były profilowane i montowane na konstrukcji dachowej.
  • TKT Polska Oddział Poznań, wykonawca sieci zewnętrznych i wszystkich instalacji wewnętrznych, takich jak wentylacja, klimatyzacja, sanitarne, wodno-kanalizacyjne, c.o. itp. wraz z całą automatyką. Wykonawca wywiązał się z zadania profesjonalnie.
  • Prezesowi BUDIMEX Poznań – panu Wojciechowi Wierzbickiemu i dyrektorowi TKT Polska Oddział Poznań – panu Markowi Lisewskiemu dziękuję za przyjęcie zaproszenia do współfinansowania inwestycji – mówi pani Rakowska.
  • Wykonawcą skomplikowanego, nowoczesnego (inteligentnego) systemu bezpieczeństwa w terminalu w połączeniu z całym lotniskiem była firma Ela Compil. Prezes firmy, pan Norbert Bartkowiak realizował projektowo i wykonawczo wszystkie potrzeby inwestora z zakresu bezpieczeństwa portu. Zainstalowany w terminalu system bezpieczeństwa został wyróżniony już na etapie projektu i uzyskał wyróżnienie w kategorii „Najlepszy projekt na zintegrowany system bezpieczeństwa” na czerwcowej VI Międzynarodowej Konferencji Integralny Budynek oraz II Międzynarodowej Konferencji Inteligentny Dom.

Realizacja obiektu pod każdym względem była przedsięwzięciem niełatwym. Odważna architektura ze śmiałym rozwiązaniem dachu, zawierająca łuki, wyokrąglenia, wymagała od wykonawców dużych umiejętności. Obiekt został wyposażony w bardzo nowoczesne rozwiązania technologiczne (ponad kilkaset kilometrów różnych przewodów) powiązane rozbudowaną automatyką. W skoncentrowanych robotach budowlano-montażowych musiało znaleźć się pole do działania dla wykonawcy wyposażenia meblowego. Niezwykle sprawna była firma „ATIS”. Meble zostały indywidualnie zaprojektowane dla terminalu i są niepowtarzalne.

Wszyscy wykonawcy pracowali jednocześnie, wzajemnie się uzupełniając. Powołanie inżyniera kontraktu i powierzenie mu zadań przewidzianych przez FIDIC, uczyniło budowę terminalu sprawnie działającym mechanizmem. Rolę tę doskonale spełniło biuro inżynierskie „Grupa RODE”, kierowana przez Romualda Deję i Włodzimierza Biegańskiego. Poprzez profesjonalne zarządzanie budową, koordynację działań wykonawców i rzetelną współpracę z inwestorem, budowa terminalu zakończyła się terminowo.

– Dziękuję firmie „RODE” za stanie na straży interesów inwestora, a szczególnie jego finansów. Odczuli to boleśnie wykonawcy, ale taka jest rola Inżyniera Kontraktu – mówi wiceprezes Krystyna Rakowska.

Obiekt wybudowany został w ciągu 12 miesięcy, wliczając w to okres rozruchu wszystkich skomplikowanych systemów technologicznych.

– Zarząd spółki jest usatysfakcjonowany tym, że udało się zrealizować tę skomplikowaną inwestycję sprawnie i szybko, ze świetnym efektem końcowym. Satysfakcja nasza jest tym większa, że wymienieni wykonawcy to firmy poznańskie. Miałam przyjemność po raz kolejny pracować z profesjonalistami – mówi wiceprezes Krystyna Rakowska.

W uroczystym otwarciu terminalu pasażerskiego w Poznaniu uczestniczyli prezydent Aleksander Kwaśniewski, wicepremier Marek Pol i inni znamienici goście. Prezydent był pierwszym pasażerem nowego terminalu. W ten sposób Poznań pozyskał terminal pasażerski gotowy do wejścia Polski do Unii Europejskiej wraz z przyjętą przez Unię konwencją „otwartego nieba”. Równocześnie z budową nowego terminalu w Porcie Lotniczym Poznań-Ławica Sp. z o.o. prowadzone są infrastrukturalne inwestycje lotniskowe. Wyremontowana i zmodernizowana została płyta postoju samolotów i rozbudowana o dalszą część. W chwili obecnej Zarząd Spółki czyni starania o pozyskanie funduszy na dalszą rozbudowę płyty postoju samolotów, budowę nowej drogi kołowania i remontu pasa startowego oraz istniejącej drogi kołowania.

– Podejmujemy działania, aby Port Lotniczy Poznań-Ławica był przygotowany do wejścia w życie konwencji „otwartego nieba”. Zrobiliśmy już bardzo dużo, jesteśmy zdeterminowani do dalszego działania. Identyfikując się z tym, co robię, cieszę się, że pracując w Porcie Lotniczym Poznań-Ławica Sp. z o.o. uczestniczę w promowaniu Poznania i Wielkopolski oraz mam swój udział w budowie nowego wizerunku naszego kraju – podsumowuje swoją dotychczasową pracę w porcie wiceprezes Krystyna Rakowska. n

* FIDIC – Federation Internationale des Ingenieurs-Conseil – Międzynarodowa Federacja Inżynierów Konsultantów. Warunki ogólne FIDIC stanowią zbiór zatwierdzonych międzynarodowych przepisów, jednakowych dla wszystkich inwestycji branżowych.