Infrastruktura – Środowisko – Energia
Dodatek promocyjno-reklamowy do „RZECZPOSPOLITEJ”.
20 grudnia 2006 r.
I Polski Kongres Drogowy
Lepsze drogi – lepsze życie
Lluis Riera z Dyrekcji Generalnej ds. Polityki Regionalnej KE poinformował uczestników kongresu, że płatności Unii z tytułu funduszu spójności w bieżącym roku wzrosną czterokrotnie i osiągną kwotę 500 mln euro. W następnych latach wyniosą 3 mld. Polska musi skrupulatnie przygotować się do wykorzystania tak wielkich kwot. Potrzebna jest długofalowa strategia precyzyjnie określająca cele do osiągnięcia oraz odpowiedzialność na poszczególnych szczeblach administracyjnych i wykonawczych. Zwiększone środki muszą być przeznaczane na projekty właściwie przygotowane od strony merytorycznej, finansowej i formalnej. Ministerstwo Transportu już teraz powinno wzmacniać swoje możliwości administracyjne. Uproszczenia wymaga – podkreślił Riera – system współpracy agend polskiego rządu i odpowiednich komórek komisji europejskiej. Konieczne są dalsze kroki tworzące przyjazne środowisko komunikacyjne oraz przepisy prawa sprzyjające rozwojowi budownictwa drogowego w Polsce. Będziemy ściśle współdziałać z Polską, aby w pełni zrealizować program wspierania rozwoju infrastruktury drogowej. n |
Bez nowoczesnych dróg Polska nie może się rozwijać, nie osiągnie spójności z resztą Europy pod względem gospodarczym. Musimy wpisać się w system komunikacji drogowej zapewniając wysokie standardy bezpieczeństwa – powiedział premier Jarosław Kaczyński uczestnikom inauguracyjnej sesji I Polskiego Kongresu Drogowego (4-6 października 2006 r.), zgromadzonym w auli Politechniki Warszawskiej.
Jarosław Kaczyński podkreślił, że rozwój krajowego systemu drogowego jest jednym z priorytetów jego rządu. Kraj, nasze społeczeństwo, odzyskuje zdolność do podejmowania wielkich zbiorowych przedsięwzięć. To efekt zmian, które wprowadzamy w kraju – stwierdził prezes Rady Ministrów. Obiecujący jest bilans 2006 roku – podkreślił – nigdy do tej pory nie oddano do użytku tylu kilometrów autostrad i dróg szybkiego ruchu.
Premier podziękował za wznowienie cennej inicjatywy, jaką są zgromadzenia Polskiego Kongresu Drogowego, które po raz pierwszy odbyły się w 1928 roku. Nadrobimy zaległości – dościgniemy Europę – podkreślił. Intensywny rozwój sieci drogowej, wzbogacenie jej o autostrady i drogi ekspresowe to zadanie o wymiarze narodowym, to obowiązek, który ma do spełnienia nasze pokolenie. W 2020 roku polskie drogi nie będą odbiegać poziomem technicznym i bezpieczeństwem od dróg w rozwiniętych krajach naszego kontynentu.
Jarosław Kaczyński z uznaniem przyjął propozycję stworzenia społecznej koalicji na rzecz lepszych dróg. Wspólnym, solidarnym wysiłkiem będą usuwane wszelkie przeszkody i bariery hamujące program rozwoju drogownictwa.
Wystąpienia premiera w auli Politechniki Warszawskiej wysłuchało ponad 900 uczestników I Polskiego Kongresu Drogowego. Reprezentują oni różne środowiska i zawody związane z budownictwem drogowym oraz zarządzaniem i eksploatacją systemu dróg.
Motto kongresu brzmi „Lepsze drogi – lepsze życie”. Nowoczesna, dobrze utrzymana, bezpieczna droga to szlak, którym do wielu miejscowości i zakątków naszego kraju docierają impulsy zmian i gospodarczego ożywienia, szeroko rozumiany postęp cywilizacyjny.
Polska stoi przed historyczną szansą nadrobienia zaległości w rozbudowie infrastruktury transportowej, w tym szczególnie drogowej – powiedział powiedział Zbigniew Kotlarek, prezes Stowarzyszenia Polski Kongres Drogowy. – Polska, z poszanowaniem środowiska naturalnego, musi rozbudować sieć drogowo-kolejową, aby wypełnić deklaracje przedakcesyjne i sprostać europejskim standardom.
I Polski Kongres Drogowy opowiada się za przyspieszeniem rozwoju i modernizacji krajowej sieci drogowej. Będzie promował ten program. Służył fachową radą wszystkim ogniwom decyzyjnym, począwszy od lokalnych i wojewódzkich organów administracji samorządowej i państwowej, przez rząd i jego instytucje oraz obie izby parlamentu.
Chcemy wypowiadać się w sprawach ważnych dla drogownictwa – powiedział Zbigniew Kotlarek – wpływać na decyzje i sposób realizacji, tak by programowi rozwoju komunikacji drogowej nadać rangę programu narodowego.
Potrzebne jest – podkreślił Zbigniew Kotlarek – dobre, nowoczesne prawo – kompletnie i sprawnie stosowane normy i przepisy, które zapewnią rzeczywistą dominację interesów społecznych i gospodarczych.
Minister transportu Jerzy Polaczek poinformował, że do 2013 roku kosztem ponad 100 miliardów złotych, zbudowanych zostanie ponad 1200 km autostrad oraz 1600 dróg ekspresowych. Modernizacji zostanie poddanych 2000 km dróg krajowych różnych kategorii.
Polski Kongres Drogowy będzie forum prezentacji propozycji i rozwiązań, które nadadzą nową dynamikę budownictwu drogowemu – powiedział minister transportu. – Będzie integrować środowisko branżowe i naukowe związane z tą dziedziną gospodarki.
Gratuluję pomysłu wznowienia Polskiego Kongresu Drogowego oraz powołania społecznej koalicji na rzecz lepszych dróg – stwierdził Jan Szyszko, minister środowiska naturalnego.
Minister zadeklarował przystąpienie resortu środowiska do obu tych inicjatyw. Wśród podejmowanych przez nie działań powinna znaleźć sie promocja zasady rozwoju zrównoważonego, który umożliwia ochronę skrawków naturalnego środowiska nie zniszczonego jeszcze przez działalność gospodarczą. Program Natura 2000 będzie nas chronił przed błędami, popełnionymi w krajach „starej” unijnej „piętnastki”. Hasło kongresu: Lepsze drogi – lepsze życie, zaproponował minister Szyszko, uzupełnijmy o zwrot: lepsze środowisko. n
Infrastruktura – Środowisko – Energia
Dodatek promocyjno-reklamowy do „RZECZPOSPOLITEJ”.
20 grudnia 2006 r.
First Polish Road Congress
Better roads – letter life
Lluis Riera European Commission Directorate General for Regional Policy informed the congress participants that Cohesion Funds disbursements will increase in the current year to 500 million euros and will reach 3 billion euros in the coming years. Poland must be well prepared to utilize such significant resources. A long term strategy needs to be developed to clearly identify objectives and delegate responsibilities to administrative and executive levels. The increased resources need to be directed to projects which are well developed in terms of their scope, financial coverage and formal preparation. The ministry of Transport should already undertake to reinforce its administrative capacity. Riera emphasized the need to facilitate cooperation between the Polish government and responsible units of the European Commission. It is necessary to make further steps to create a robust transport system and to implement legal regulations fostering road construction in Poland. We will work closely with Poland with a view to realizing road infrastructure programme. n |
Modern roads are a prerequisite for Poland to develop further and attain economic cohesion with the rest of Europe. We must become part of the Europan transportation system and ensure high safety standards, said Prime Minister Jarosław Kaczyński at the inaugural session of the First Polish Road Congress (4-6 October 2006) held in the assembly hall of Warsaw Polytechnics.
Jarosław Kaczyński emphasized that the development of the national road system is one of the priorities of the present government. The country, our nation, is regaining capacity for joint undertakings. This is a result of the changes introduced in Poland, said the President of the Council of Ministers. The year 2006 is very promising, he stressed, never before had so many kilometres motorways and express roads been commissioned.
The Prime Minister thanked for resuming the valuable initiative of the Polish Road Congress held for the first time in 1928. We will catch up with Europe, he emphasized. Intensive development of the road network to expand it with new sections of motorways and express roads is a national task and an obligation of our generation. Polish roads will meet technical and safety standards of highly developed European countries.
Jarosław Kaczyński welcomed the proposal to establish a safety coalition for road improvement. Joint efforts will be made to remove all barriers and obstacles to development of road transportation system.
The Prime Minister’s statement was received by over 900 participants of the First Road Congress representing diverse circles and professions connected with road construction and road network operation and management.
The congress was held under the motto „Better roads – better life”. Modern, well maintained and safe roads provide routes to economic revival and civilization development for many towns and far-off corners of the country.
Poland is facing a historic opportunity to catch up in the area of transportation infrastructure, in particular in road infrastructure, said Zbigniew Kotlarek, President Stowarzyszenie Polski Kongres Drogowy (Polish Road Congress Association). The country needs to develop it rail and road transportation system in an environmentally friendly way to fulfil pre-accession declarations and meet European standards.
First Polish Road Congress supports acceleration of development and modernization of the national transportation network. It seeks to promote the programme, provide professional advice at all decision making levels from local and regional administration units to government, its institutions and both chambers of the parliament.
We want to voice our opinions on issues of importance for road transportation system as well as to influence decisions and their implementation to give the road development programme status of a national programme, said Zbigniew Kotlarek.
We need good, modern legislation, complete and efficient standards and regulation to ensure that social and economic interests prevail, emphasized Kotlarek.
Minister of Transport Jerzy Polaczek, said that by 2013 over 100 billion PLN will be spent to build 1200 km of motorways and 1600 km of express roads and to modernize 200 km of national roads of different categories.
Polish Road Congress will create a platform with a view to developing solutions aimed at acceleration of road construction, said the Minister. It will bring together the industry and scientific circles involved in the sector.
Jan Szyszko, Minister of the Environment congratulated on the resumption of the Polish Road Congress and the establishment of a social coalition for road improvement. He announced involvement of the ministry in both initiatives. The initiatives should include promotion of sustainable development to protect the environment in the scarce parts of the country not yet affected by economic activity. Natura 2000 programme will help us to avoid the mistakes of the „old” EU member states. We should therefore expand the motto of the congress „Better roads – better life” with the expression: „better environment”, proposed Minister Szyszko. n