Nie spoczęliśmy na laurachWe have not rest on our laurels

Infrastruktura – Środowisko – Energia
Dodatek promocyjno-reklamowy do „RZECZPOSPOLITEJ”.
11 września 2006 r.

Nie spoczęliśmy na laurach

Rozmowa z Ryszardem Turem, prezydentem Białegostoku

Białystok bardzo dobrze poradził sobie z pozyskiwaniem funduszy przedakcesyjnych. Jaki projekt zrealizowany z tych środków uznałby pan za najważniejszy?

Najważniejszym z projektów zrealizowanych w ramach programu Phare jest tunel na obwodnicy wokół Białegostoku o łącznej wartości ponad 13 mln euro. Oddanie go do użytku, o całkowitej długości 173,6 m wraz z układem drogowym w jego rejonie oraz odcinkiem ul. ks. J. Popiełuszki, znacznie przyczyniło się do rozwoju infrastruktury komunikacyjnej w tej części miasta. Realizacja tego projektu stworzyła połączenia komunikacyjne pomiędzy planowaną trasą Via Baltica oraz drogami dojazdowymi do miasta od strony południowej i wschodniej.

Nie spoczęliście jednak na laurach. Co obecnie dzieje się w Białymstoku, jeśli chodzi o inwestycje z wykorzystaniem środków UE?

Kluczowym projektem, obecnie realizowanym przez miasto w ramach ZPORR jest poprawa jakości funkcjonowania transportu publicznego Białegostoku. Jego celem jest podniesienie atrakcyjności i stopnia wykorzystania przez pasażerów transportu zbiorowego poprzez modernizację pięciu głównych ulic w centrum Białegostoku oraz zakup 43 sztuk nowego taboru autobusowego. Białystok jest pierwszym miastem w Polsce, które zakupiło autobusy spełniające normę emisji spalin Euro 4. Są one niskopodłogowe, wyposażone w system umożliwiający zapowiedzi głosowe. Autobusy te dostosowane są do osób niepełnosprawnych oraz w podeszłym wieku. Całkowita wartość projektu wynosi 71,1 mln złotych, w tym środki unijne 42 mln. Pozyskana kwota jest najwyższą z dotychczas przyznanych w ramach ZPORR w województwie podlaskim.

Rozwój miasta to jednak nie tylko drogi. Czy udało się pozyskać fundusze na inwestycje o innym charakterze?

Białystok leży w dorzeczu rzeki Supraśl, prawego dopływu Narwi – źródła wody pitnej m.in. dla Łomży, Ostrołęki i części aglomeracji warszawskiej. Dostosowanie gospodarki wodno-ściekowej do wymagań Unii Europejskiej stanowi nadrzędny cel obecnie realizowanego projektu pn. „Poprawa jakości wody w mieście Białystok”, którego dofinansowanie w ramach programu ISPA przekroczyło 10 mln euro. Całkowita wartość projektu to ponad 18 mln euro. Zakres rzeczowy przedsięwzięcia dotyczy: poprawy jakości wody, modernizacji i rozbudowy węzła gazowo-osadowego w oczyszczalni ścieków oraz modernizacji węzła biologicznego w oczyszczalni ścieków. Za realizację projektu pod względem rzeczowym i finansowym odpowiadają Wodociągi Białostockie.

W przyszłym roku rozpoczyna się nowy okres kontraktowania. Z jakimi projektami Białystok zamierza wystartować tym razem?

Miasto Białystok intensywnie przygotowuje się do nowego okresu programowania 2007-2013. Projekty zgłoszone obecnie do Programu Operacyjnego Rozwój Polski Wschodniej to m.in.: białostocki park naukowo-technologiczny, tzw. trasa Generalska, czyli północna obwodnica Białegostoku, łącząca drogę krajową nr 8 z drogą krajową nr 19 do Lublina oraz drogę krajową nr 65 w kierunku przejścia drogowego w Bobrownikach, kontynuacja projektu poprawy jakości funkcjonowania systemu transportu publicznego oraz wiele innych projektów z zakresu infrastruktury drogowej. Łączna wartość zgłoszonych projektów to około 1,324 mld zł, planowane dofinansowanie to około 1,125 mld zł. Planowane projekty do realizacji w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Ochrona Środowiska to m.in. projekty z zakresu gospodarki odpadami, kanalizacji, rewitalizacji. Ponadto Białystok zamierza również pozyskać środki na rozwój z Regionalnego Programu Operacyjnego, m.in. na projekty dotyczące obiektów sportowo-rekreacyjnych.

Dziękuję za rozmowę.

AM

www.bialystok.pl

Infrastruktura – Środowisko – Energia
Dodatek promocyjno-reklamowy do „RZECZPOSPOLITEJ”.
11 września 2006 r.

 

 

We have not rest on our laurels

Interview with Ryszard Tur, Mayor of Białystok

Białystok has done very well in applying for EU pre-accession funds. From among the projects financed from these resources which would you consider the most important?

The most important projects implemented under the Phare programme involved construction of an almost 13 million euros-worth road tunnel located on Białystok’s ring road. This 173.6 metres long tunnel together with the adjacent road system and a section of Ks. J. Popiełuszko street has significantly contributed to the development of the transportation infrastructure in this part of the city. The project allowed for creation of transportation links connecting the planned Via Baltica road with access roads to the southern and eastern parts of Białystok.

You have not, however, rest on your laurels. What is happening in Białystok as far as EU supported investments are concerned?

The key project which is currently being implemented under the IROP involves improvement of the public transportation system in Białystok. The aim of this project is to raise the attractiveness and the frequency of use of public transportation through modernization of five main streets in the city centre and purchase of 43 new buses. Białystok is the first city in Poland to buy buses which meet Euro 4 emissions standard. These are low-floor buses equipped with voice announcement system and accessible for disabled and elderly people. The total cost of the project is 71.1 million PLN, of which 42 million PLN will come from the EU. This is the highest ever EU grant awarded under the IROP in Podlasie voivodeship.

But city development does not concern roads only. Did you manage to obtain EU funding for other types of investment?

Białystok is situated in the river Supraśl basin, the right tributary of the river Narew, which is the source of potable water among others for Łomża, Ostrołęka and part of Warsaw agglomeration. Alignment of the water and sewage management system with EU requirements constitutes the principal purpose of the „Water quality improvement in Białystok” project co-financed under the ISPA with over 10 million euros. The total value of the project, which is currently under implementation, amounts to over 18 million euros. Its scope includes improvement of water quality, modernization and extension of biogas and sludge treatment system in the wastewater treatment plant and upgrade of the biological treatment line in the plant. The body responsible for the physical and financial implementation of the project is Wodociągi Białostockie (Białystok waterworks).

The new contracting period begins next year. What projects is Białystok going to file this time?

The city of Białystok is intensively preparing for the new 2007-2013 programming period. The projects we have already filed under the Development of Poland Operational Programme include i.a.: science-technological park in Białystok, the so-called Generalska road (the northern part of Białystok ring road connecting the national road No. 8 with the national road No. 19 to Lublin and the national road No. 65 in the direction of the road border-crossing in Bobrowniki), continuation of the project for public transportation system improvement and many other road infrastructure projects. The total value of the projects submitted amounts to around 1.324 billion PLN with the expected co-financing of around 1.125 billion PLN. The planned projects under the Environmental Protection and Infrastructure Operational Programme concern i.a. solid waste management, sewage management and revitalization. Białystok will also seek to obtain funding for development under the Regional Operational Programme, among others for projects regarding sports-recreation facilities.

AM

www.bialystok.pl