Nie spoczywamy na laurach

Energia XXXI
Dodatek reklamowy do RZECZPOSPOLITEJ.
nr 139 (6216) 17 czerwca 2002 r.

 

65-lecie działalności Zakładu Energetycznego Łódź-Teren S.A.

Nie spoczywamy na laurach

Rozmowa z Józefem Szpotonem, prezesem Zarządu

Jak państwo oceniają 65 lat działalności firmy?

Kiedy nasze przedsiębiorstwo powstawało, a było to dokładnie 9 czerwca 1937 r., to dysponowało siecią elektroenergetyczną zaledwie o długości 31 km, choć obszar działania, przypisanego mu, na mocy uprawnienia rządowego ówczesnego ministra przemysłu i handlu, był już duży, bo wynosił 6.679 km2 i obejmował tereny przedwojennych powiatów: brzezińskiego, łęczyckiego, łaskiego, sieradzkiego, kolskiego, tureckiego i wieluńskiego, w większości wchodzących w skład przedwojennego województwa łódzkiego. W firmie zatrudnionych było wtedy niespełna 40 pracowników. W 1939 r. sprzedaliśmy odbiorcom ok. 8 GWh energii elektrycznej, z sieci o długości 158 km.

Dziś firma jest jedną z największych krajowych spółek dystrybucyjnych. Działamy na obszarze 15.100 km2 i obsługujemy ponad 584,8 tys. klientów, którym w 2001 r. zostało sprzedane 4.160 GWh energii, za pośrednictwem sieci elektroenergetycznej o łącznej długości 39.500 km. Nasi klienci to firmy, instytucje i mieszkańcy przeważającej części województwa łódzkiego oraz niektórych gmin z terenu województw: mazowieckiego i świętokrzyskiego.

W latach siedemdziesiątych nasza firma była prekursorem, powszechnie stosowanej w kraju, technologii prac pod napięciem. W latach osiemdziesiątych firma budowała, ze środków państwowych, większość linii najwyższych napięć 400 kV i 220 kV, łączących Elektrownię Bełchatów z krajowym systemem elektroenergetycznym. W latach 1997 i 1998 firma nasza brała aktywny udział w opracowaniu sposobu ewidencjonowania przychodów i kosztów zakładów energetycznych, wymaganego obowiązującą ustawą Prawo energetyczne.

W wyniku wieloletnich starań zakładowych służb ekonomicznych firma dopracowała się też optymalnego poziomu własnych kosztów operacyjnych, dzięki któremu możliwe stało się oferowanie naszym klientom umiarkowanych cen i opłat sprzedawanej i dostarczanej przez nas energii, przy jednoczesnym utrzymywaniu płynności finansowej i wypracowywaniu zysku, niezbędnego dla zaspokajania obecnego i przyszłego zapotrzebowania na energię elektryczną na obszarze naszego działania, do czego wspomniana ustawa nas zobowiązuje.

Systematycznie też rozwijamy obsługę naszych klientów. Tu szczególne znaczenie ma wprowadzony w naszym przedsiębiorstwie pakiet standardów jakościowych, który będzie obligował nasze służby do właściwych działań zarówno w zakresie obsługi handlowej, jak i technicznej.

Warto wreszcie wspomnieć, iż nasza firma jest jednym z najlepiej zinformatyzowanych przedsiębiorstw sektora elektroenergetycznego, w sferze wspomagania zarządzania, rozliczeń z odbiorcami oraz sterowania pracą sieci dystrybucyjnej.

Największym zaś problemem, zapewne nie tylko dla nas, ale i dla wielu innych zakładów energetycznych, jest wysoki poziom zadłużeń odbiorców w płatnościach za sprzedaną energię i świadczone usługi przesyłowe.

Które ze strategii dla działalności pańskiego przedsiębiorstwa uważa pan za najważniejsze w okresie budowy rynku konkurencyjnego?

Doskonale zdajemy sobie sprawę, iż to co osiągnęliśmy, nie wystarczy do dalszego rozwoju. Wysoki poziom informatyzacji, dobrze wyszkolona i zdolna do pracy według nowych technologii załoga, to są tylko nasze szanse. W zderzeniu z postępującą liberalizacją rynku energii elektrycznej i wzrostem konkurencji, jaki już się zaznaczył i jaki będzie się umacniać po wejściu Polski do Unii Europejskiej, pierwszoplanowym elementem naszej strategii może być tylko konsolidacja. Dopiero jej zrealizowanie stworzy silną bazę dla efektywnego osiągania pozostałych celów, którymi mogą być rozszerzanie wolumenu usług, pozyskiwanie i skuteczne stosowanie know-how, budowanie aliansów, dywersyfikowanie działalności i procesy restrukturyzacyjne, przeprowadzane przy silnym wsparciu skonsolidowanych firm.

Sektor elektroenergetyczny jest oczywiście świadom tych procesów konsolidacyjnych, czego dowodzą zrealizowane już dokonania i co jest jedną z głównych przesłanek przyjętego przez rząd dokumentu pt. „Ocena realizacji i korekta założeń polityki energetycznej Polski do 2020 r.”. Bardzo liczymy na to, iż analizy, jakie są w tej bardzo podstawowej kwestii aktualnie prowadzone oraz sugestie, jakie wynikają z inicjatyw oddolnych, zaowocują rozwiązaniami dobrze chroniącymi bezpieczeństwo energetyczne kraju i potrzeby wszystkich odbiorców energii elektrycznej oraz konkurencyjną pozycję polskich przedsiębiorstw energetycznych.

W czym dostrzegają państwo największą szansę zwiększania wartości swojego przedsiębiorstwa w nowym, konkurencyjnym środowisku?

W naszym przedsiębiorstwie wiele już uczyniono dla zwiększenia wartości firmy. To przede wszystkim takie działania, jak wspomniany już wysoki poziom informatyzacji, nowoczesne technologie i nowe proekologiczne rozwiązania, jakie stosujemy w ramach modernizacji i rozbudowy infrastruktury sieciowej, to wysoki poziom umiejętności załogi, czy wreszcie cała baza służąca wzrostowi poziomu obsługi klienta. Jednak trzeba też zdawać sobie sprawę z tego, iż wartość rynkowa skonsolidowanej grupy przedsiębiorstw jest na ogół wyższa niż łączna wartość pojedynczych konsolidowanych firm. Zatem i w tym aspekcie konsolidacja jawi się jako warunek podstawowy, ponieważ umożliwia poprawę sytuacji ekonomiczno-finansowej, obniżenie kosztów funkcjonowania, zwiększenie siły przetargowej i konkurencyjności na rynku, a ponadto pozwala realizować wspólną politykę inwestycyjną, ograniczać poziom ryzyka, optymalizować procesy gospodarcze i struktury organizacyjne oraz rodzi inne korzyści wynikające z efektu synergii, które efektywnie mogą wpłynąć na wzrost wartości dodanej, a więc i wzrost wartości rynkowej firmy.

Co państwa zdaniem będzie najsilniejszym motywem działań proekologicznych w waszej firmie?

W tym aspekcie mieć będzie, moim zdaniem, największe znaczenie możliwość dalszego rozwoju technologicznego. Dopiero uzyskanie takiej możliwości, niewątpliwie związane z posiadaniem większych niż teraz środków na realizację celów proekologicznych, pozwoli na szersze wprowadzanie całej gamy różnorodnych, spełniających wysokie normy środowiskowe, rozwiązań i konstrukcji oraz na aktywniejsze uczestniczenie w uruchamianiu lokalnych źródeł „zielonej energii”.

Już obecnie nasza firma wiele czyni dla ochrony środowiska, stosując przy rozbudowie i modernizacji sieci wszystkie, aktualnie dostępne nowoczesne rozwiązania, jak na przykład izolowane linie napowietrzne średniego i niskiego napięcia, małogabarytowe stacje transformatorowe, wyłączniki, w których czynnikiem gaszącym nie jest olej, czy też ochrona ptactwa wędrownego przed przewodami linii wysokiego napięcia. Podpisany też został list intencyjny w sprawie wspólnej, z innymi przedsiębiorstwami energetycznymi, budowy dużej „farmy wiatrakowej” w jednej z łódzkich gmin.

Niewątpliwie wskazana też byłaby bardziej aktywna współpraca, na poziomie samorządów lokalnych, w zakresie budowy lokalnych źródeł energii elektrycznej, wykorzystujących biomasę i inne media, jednakże barierą jest tu wspomniany brak środków.

Budując i modernizując swoją sieć dystrybucyjną firma nasza w pełni uwzględnia wymogi ochrony miejsc o szczególnych walorach architektonicznych, krajobrazowych i przyrodniczych, wynikające z przepisów i z planów zagospodarowania przestrzennego. Zasadą jest też dochodzenie do porozumienia na drodze negocjacji z użytkownikami i właścicielami nieruchomości, w sprawie lokalizacji naszych urządzeń.

Mówiąc o ekologii nie można pominąć kryteriów unijnych. Jeśli chodzi o nas, to już w 1999 roku dokonaliśmy przeglądu i analizy naszych wewnętrznych działań dostosowawczych do tych wymogów środowiskowych, jakie odpowiadają normom, zgodnym z dyrektywami Unii Europejskiej, dla przedsiębiorstw energetycznych o podobnym jak nasz profilu działania.

Jak państwo rozwiązują problem restrukturyzacji zatrudnienia?

Nie jest to dla naszej firmy nowe zagadnienie. Rokrocznie, od 1993 roku, a więc od momentu przekształcenia w Spółkę Akcyjną Skarbu Państwa, poziom zatrudnienia jest sukcesywnie zmniejszany. Z początkowej ilości 2.031 pracowników w 1993 r. zeszliśmy do 1.621 w 2001 roku. Są oczywiście plany dalszej restrukturyzacji zatrudnienia, ale przede wszystkim w oparciu o dywersyfikację działalności.

Niewątpliwie duże znaczenie dla tych zamierzeń może mieć wspomniana konsolidacja, gdyż tylko w skonsolidowanych firmach powstają dogodne, bo oparte o zespoloną bazę techniczno-organizacyjną, warunki dla wydzielenia działalności pomocniczych, w ramach realizowanej restrukturyzacji i zapewniania tym działalnościom szerszego rynku usług.

Liberalizacja rynku energii i rozwój konkurencji stawia wyższe wymagania nie tylko firmom, ale także ich pracownikom. Jak państwo postrzegają tę kwestię w aspekcie pracowniczym?

Niezbędny w tych warunkach wysoki poziom wiedzy, umiejętności i kwalifikacji nasza firma stara się uzyskać poprzez szeroki program szkoleń kadry pracowniczej i kierowniczej, skoncentrowany w szczególności na takich zagadnieniach, jak: zasady działania rynku energii elektrycznej, kontraktowanie zakupów energii, ocena konkurencji, działania sektora energetycznego na tle wejścia do Unii Europejskiej, zarządzanie ryzykiem, funkcjonowanie giełdy energii i rynku bilansującego, rola i zadania przedsiębiorstw obrotu energii, itp. Uzupełniają ten program oczywiście szkolenia z zakresu profesjonalnej obsługi klienta, informatyki, rachunkowości i księgowości, prawa pracy i ubezpieczeń społecznych, a także kursy o profilu technicznym, bezpieczeństwa pracy i ochrony środowiska.

Co roku ok. 40% ogółu osób zatrudnionych w naszej firmie obejmowanych jest wspomnianym programem, a pracownicy kierowani na studia podyplomowe piszą z reguły prace egzaminacyjne o tematyce, która nabytą przez nich wiedzę przekłada na cele i potrzeby działalności naszego przedsiębiorstwa.

Myślę więc, że pracownicy zakładu są dobrze przygotowani do tego, jak działać w warunkach obecnej i przyszłej liberalizacji rynku oraz rozwoju konkurencji.

Rozmawiał AN


Zakład Energetyczny Łódź-Teren S.A.

90-950 Łódź, ul. Piotrkowska 58
tel. (042) 675-20-00, fax (042) 675-20-01
e-mail: [email protected]
www.zelt.lodz.pl