Nowa strategia Poczty Polskiej

ŁĄCZNOŚĆ IV
Dodatek reklamowy do RZECZPOSPOLITEJ.
nr 240 (5405) 13 października 1999 r.

Nowa strategia Poczty Polskiej
Rozmowa z Mariuszem Wiatrowskim, dyrektorem generalnym Poczty Polskiej

foto

Panie dyrektorze, Poczta Polska przechodzi zmiany o kapitalnym znaczeniu dla jej funkcjonowania. Proszę powiedzieć, jakie w związku z tym są podejmowane prace?

Poczta Polska intensywnie pracuje nad stworzeniem strategii. Ma to dla nas szczególne znaczenie w związku z wchodzeniem naszego kraju do Unii Europejskiej. Musimy dobrze przygotować Pocztę Polską do funkcjonowania w warunkach konkurencji na wspólnym rynku, na którym pozycję przedsiębiorstwa wyznacza jakość usług i troska o klientów. Niezbędne jest poszerzenie zakresu usług oraz poprawa jakości ich świadczenia.

Z satysfakcją muszę podkreślić, że wynik finansowy netto Poczty za 1998 rok jest po raz pierwszy dodatni od czasu podziału przedsiębiorstwa w 1992 roku na Telekomunikację Polską S.A. i Pocztę Polską. Jest to ogromny sukces pracowników i nowego kierownictwa. Jest on też wynikiem wielu podejmowanych przedsięwzięć w zakresie racjonalizacji kosztów, sprzedaży, rozwoju i modernizacji usług, podnoszenia jakości obsługi klientów. Ważnym osiągnięciem było w ostatnim czasie udostępnienie placówek pocztowych w systemie elektronicznego przesyłania danych dla wpłat na ubezpieczenia społeczne w ścisłej współpracy z Bankiem Pocztowym. Wynik mierzony wielkością objętego rynku jest dowodem ogromnych możliwości Poczty Polskiej w zakresie obsługi transakcji finansowych.

Poczta Polska jest jednym z twórców Powszechnego Towarzystwa Emerytalnego, które zarządza Otwartym Funduszem Emerytalnym „Pocztylion”. W ten sposób Poczta Polska włączyła się w jedną z najważniejszych reform społecznych przeprowadzanych w naszym kraju. Przedsięwzięcie to pozwala naszym pracownikom na podnoszenie kwalifikacji oraz daje możliwość dodatkowego zarobkowania. Ten element zmian jest szczególnie ważny, jako że Poczta jest jednym z niewielu przedsiębiorstw mogących poszczycić się wielotysięczną kadrą lojalnych, długoletnich pracowników. Na każdym etapie realizacji przedsięwzięć nie zapominamy o konieczności poprawy warunków ich pracy, bez względu na miejsce jej wykonywania, pamiętając, że pocztowcy są współtwórcami sukcesu.

Poczta Polska to firma bardzo aktywnie uczestnicząca w życiu narodu. Włącza się w wiele akcji charytatywnych. W jakich najważniejszych z nich uczestniczyła?

Poczta Polska jest bardzo szczególną instytucją. Oprócz tego, że jej działalność musi być konkurencyjna wobec coraz większej liczby operatorów oraz przynosić zyski, nie zapominamy o tym, że jako przedsiębiorstwo użyteczności publicznej musimy spełniać dodatkowe zadania. Dlatego działalność Poczty Polskiej obejmuje także aktywne włączanie się w wydarzenia ważne dla narodu i państwa. Takim była niewątpliwie ostatnia pielgrzymka Ojca Świętego do ojczyzny, której Poczta Polska, co podkreślam z dumą, była oficjalnym sponsorem.

Poczta Polska od wielu lat uczestniczy w organizacji wielu imprez charytatywnych, bierze udział w akcjach mających na celu niesienie pomocy ludziom dotkniętym klęskami żywiołowymi, wspiera działalność fundacji i organizacji samorządowych. Współuczestniczy też w akcjach charytatywnych na rzecz ludzi chorych i niepełnosprawnych. Nie sposób wymienić wszystkich akcji, w które Poczta Polska była lub jest zaangażowana, ale niewątpliwie do jednych z najważniejszych możemy zaliczyć uczestniczenie w zbiórkach pieniędzy przeznaczonych na zakup sprzętu medycznego. Od kilku lat prowadzimy akcję „Pocztówka do Świętego Mikołaja”. Dochód z niej przeznaczamy na pomoc dla domów dziecka. Pomagamy między innymi Polskiej Akcji Humanitarnej, Caritas Polska i Polskiemu Czerwonemu Krzyżowi.