Poczta Polska dla obywateli Rzeczypospolitej

ŁĄCZNOŚĆ IV
Dodatek reklamowy do RZECZPOSPOLITEJ.
nr 240 (5405) 13 października 1999 r.

Poczta Polska dla obywateli Rzeczypospolitej
Poczta Polska

 

Poczta Polska zmienia swój wizerunek i sposób działania. Pocztowcy będą dumni, że pracują na poczcie, a klienci będą tam przychodzili nie tylko po to, by odebrać polecony!

Część zmian na poczcie wymusza postęp technologiczny. Coraz rzadziej chodzimy tam, by zamówić międzymiastową, bo większość rozmów odbywa się w ruchu automatycznym. W dobie faksu, telefonów komórkowych i Internetu coraz mniej klientów korzysta z telegramu. Karty kredytowe wyparły już praktycznie wszędzie telegraficzne przesyłanie pieniędzy. Dlatego Poczta Polska obok rozwijania swojej podstawowej działalności, czyli dostarczania listów i paczek, rozwija działalność w sektorze usług bankowych i ubezpieczeniowych.

Poczta Polska to przedsiębiorstwo wielozakładowe o charakterze sieciowym, obejmujące swym zasięgiem całą Polskę. W ramach Poczty Polskiej funkcjonują:

 

  • jednostki organizacyjne o zasięgu ogólnokrajowym: 
    • Centralny Zarząd Poczty Polskiej,
    • Centrum Badawczo-Szkoleniowe,
    • Centralny Ośrodek Rozliczeniowy,
    • Centrum Handlu i Poligrafii,
    • Urząd Wymiany Poczty z Zagranicą Warszawa 3;

     

  • o zasięgu terenowym, podległe dyrekcji poszczególnych okręgów Poczty: 
    • 10 dyrekcji okręgów Poczty,
    • 11 zakładów transportu samochodowego;

     

  • o zasięgu terenowym, podległe dyrekcji poszczególnych okręgów Poczty: 
    • 66 rejonowych urzędów Poczty nadzorujących i koordynujących pracę urzędów pocztowych na swoim obszarze,
    • 14 urzędów przewozu Poczty.

 

Zgodnie z regulacjami Światowego Związku Pocztowego rynek usług pocztowych jest podzielony na trzy obszary:

Procentowy przyrost liczby przesyłek w stosunku do roku poprzedniego

 

Rok 1995 1996 1997 1998
Przesyłki listowe zwykłe 1131237,6
100%
1203857,9
106%
1353799,3
112%
2214680,7
164%
Przesyłki listowe polecone 151849,8
100%
170562,3
112%
194768,3
114%
204691,4
105%
Paczki nadane 14065,1
100%
17575,1
125%
23370,6
133%
25486,1
109%

Statystycznie w Polsce na jednego mieszkańca przypadało rocznie

 

Rok 1995 1996 1997 1998
Listy zwykłe 29,0 31 35 57
Listy polecone 4 4,1 5 5

 

  1. obszar usług zastrzeżonych dla Poczty Polskiej – obejmuje usługi o charakterze powszechnym: przyjmowanie, przewóz i doręczanie w obrocie krajowym i zagranicznym przesyłek listowych o masie do 2000 g (z wyłączeniem druków bezadresowych i ankiet), listów wartościowych o masie do 2000 g, paczek pocztowych oraz przekazów pocztowych;
  2. obszar dozwolony dla każdego operatora po uzyskaniu koncesji – Poczta Polska uzyskała od ministra łączności koncesję na usługi kurierskie;
  3. obszar całkowicie wolny – ten segment obejmuje usługi pocztowe, które nie mają charakteru powszechnego.

Terminowość przebiegu listów i kartek

wykres

Mimo że w ostatnich latach na rynku usług pocztowych pojawiło się wielu nowych operatorów, Poczta Polska potrafiła nie tylko utrzymać, ale także zwiększyć liczbę wykonywanych usług oraz podnieść ich standard i rozszerzyć zakres.

Poczta Polska oferuje około 300 rodzajów usług, w tym 44 rodzaje podstawowych usług w obrocie krajowym i 50 w obrocie zagranicznym. Duże znaczenie przywiązuje do podniesienia standardu i jakości tych usług. Wzrosła też dbałość o komfort klientów. Od czterech lat w urzędach pocztowych funkcjonują stanowiska (okienka) uniwersalne; dzięki takiej organizacji pracy urzędów klienci mogą załatwić przy jednym stanowisku wszystkie rodzaje usług, np. finansowo-bankowe, paczki, listy. Znacznie rozszerzono ofertę usług pocztowych adresowanych do klientów indywidualnych, jak i masowych.

Szczególnie dynamicznie rozwijają się następujące usługi:

 

  • kurierskie EMS – POCZTEX – przesyłki indywidualne lub masowe; usługa prowadzona w systemie „od drzwi do drzwi” przez kuriera;
  • paczki – wysyłane przez masowych nadawców, np. firmy wysyłkowe;
  • finansowe na rzecz banków – wpłaty na rachunki banków, obsługa czeków prawie 30 banków; sprzedaż produktów Banku Pocztowego w urzędach pocztowych: obsługa kont giro, w tym autoryzacja kart płatniczych VISA oraz obsługa kredytów konsumpcyjnych, zlecenia w zakresie lokat i depozytów bankowych;
  • druki bezadresowe – dostarczane klientom na zlecenie także w umówionym terminie lub na określonym obszarze;
  • DM System – usługa wykonywana w pełnym zakresie: od wyszukania klienta, przez opracowanie oferty, aż do doręczenia adresatowi lub tylko poszczególne jej fragmenty, np. foliowanie (kopertowanie), adresowanie (z bazy adresowej klienta lub zakupionej od Poczty), ekspedycja;
  • Prenumerata gazet i czasopism
  • Obsługa Otwartego Funduszu Emerytalnego „Pocztylion”, którego udziałowcami są: Paribas, Cardif i Poczta Polska; Fundusz rozpoczął działalność 1 marca 1999 roku; akwizytorami są przeszkoleni na specjalistycznych kursach pracownicy urzędów pocztowych: asystenci okienkowi, listonosze i inni;
  • Handel – sprzedaż w urzędach, agencjach i oddziałach pocztowych oraz u listonoszy;
  • Telekomunikacja – te usługi systematycznie spadają w związku ze wzrostem liczby połączeń automatycznych, spada także liczba nadawanych telegramów i telegraficznych przekazów pieniężnych.

 

Wyniki ekonomiczne Poczty Polskiej

 

Rok 1995 1996 1997 1998
przychody (w tys. PLN) 2103240 2881464,9 3418960,4 4219340,4
wskaźnik rentowności obrotu brutto (%) -0,95 -0,32 -1,39 +0,90
Koszt wypracowania 1 złotówki przychodu: 1,011 1,003 1,012 0,991

Od kilku lat Poczta Polska prowadzi prace, których celem jest znalezienie optymalnych rozwiązań systemu przewozu poczty. Od 1996 roku został uruchomiony lotniczy system przewozu ładunków. Umożliwia on szybki przewóz przesyłek listowych na terenie całego kraju.

Poczta Polska przywiązuje ogromną wagę do jakości usług. Podstawowym kryterium jakości usług jest terminowość przebiegu przesyłek. Od kilku lat Poczta Polska prowadzi badania terminowości przebiegu przesyłek.

Od 1989 roku poprawia się również bezpieczeństwo przesyłek. Maleje liczba zaginionych przesyłek. Mniej jest ubytków zawartości paczek lub ich uszkodzenia. Spada także liczba przypadków sprzeniewierzenia w obrocie pieniężnym.

Liczba placówek pocztowych utrzymuje się na stałym poziomie, jednak w ostatnim czasie widoczna jest tendencja rosnąca. Dotyczy to przede wszystkim miast i wynika z konieczności dostosowania liczby placówek do wzrastającego zapotrzebowania na usługi pocztowe.

Do podstawowych kierunków inwestowania w Poczcie Polskiej należy zaliczyć:

 

  • węzły ekspedycyjno-rozdzielcze, umożliwiające automatyzację procesu przyjęcia i ekspedycji materiału pocztowego,
  • budowę nowych i modernizację istniejących urzędów pocztowych,
  • informatyzację obejmującą sieć urzędów pocztowych do poziomu gminy,
  • zakupy maszyn i urządzeń usprawniających obróbkę materiału pocztowego.

 

W ciągu ostatnich pięciu lat Poczta Polska przeznaczyła znaczne środki na inwestycje i remonty. W tym czasie wybudowano 75 nowych obiektów pocztowych, rozbudowano, zmodernizowano i zaadaptowano 1899 obiektów pocztowych i transportowych oraz zmodernizowano w 450 obiektach instalację grzewczą i kotłownie;

 

  • zakupiono pięć linii technologicznych do rozdziału listów, trzy linie do rozdziału paczek i jedną do pakietów;
  • rozpoczęto największą inwestycję Poczty Polskiej, tj. Centrum Ekspedycyjno-Rozdzielcze w Warszawie; zakończenie budowy i uruchomienie nastąpi zgodnie z planem w 2002 roku;
  • w części placówek zainstalowano automaty do obsługi zleceń pocztowej reklamy kierunkowej;
  • wykonano remonty w 3915 obiektach pocztowych.

 

Doceniając znaczenie informatyzacji Poczty Polskiej, w planach roku 1999 przewidziano nakłady inwestycyjne znacznie przewyższające wydatki poniesione łącznie w latach 1992 – 1998. Polityka inwestycyjna i modernizacyjna jest jednym z podstawowych elementów wspierania strategicznych celów przez obecne kierownictwo Poczty Polskiej.

W związku z nowymi wyzwaniami technologicznymi Poczta Polska rozwija nowe usługi oraz nowe inwestycje. Przygotowywane jest też nowe prawo pocztowe, które określi miejsce, status oraz misję Poczty Polskiej w XXI wieku. Dokument ma na celu m.in. dostosowanie obowiązującego w Polsce prawa pocztowego do wymagań Unii Europejskiej, dla której Poczta Polska otworzy swój rynek po 2003 roku. W myśl Dyrektywy Parlamentu Europejskiego nastąpi stopniowa, (ale kontrolowana) liberalizacja rynku pocztowego w naszym kraju. W praktyce oznacza to, że zniesiony zostanie monopol Poczty Polskiej na niektóre rodzaje usług.

Poczta Polska w liczbach

 

  • Poczta Polska zatrudnia 102 716 pracowników.
  • W połowie tego roku miała 7741 placówek. Wśród nich są nie tylko urzędy, ale także tzw. agencje starego typu (oddziały, kioski, pośrednictwa) oraz agencje pocztowe, prowadzone przez osoby nie będące pracownikami poczty.
  • Listonosze, którzy dostarczają przesyłki, używają samochodów, motocykli, motorowerów i rowerów, a w miastach najczęściej chodzą pieszo.
  • 98,4% listów i kartek jest dostarczanych terminowo.
  • Jedna placówka w mieście obsługuje średnio około 8 tysięcy mieszkańców, a na wsi średnio 3 tysiące.