Poczta Polska dziś

Teleinform@tyka VI – Dzień Łącznościowca
Dodatek reklamowy do RZECZPOSPOLITEJ.
nr 244 (5714) 18 października 2000 r.

Poczta Polska dziś
Prezentacja

 

Poczta Polska to przedsiębiorstwo wielozakładowe o charakterze sieciowym obejmujące swym zasięgiem całą Polskę. W ramach Poczty Polskiej funkcjonują:

 

  • jednostki organizacyjne o zasięgu ogólnokrajowym: 
    • Centralny Zarząd Poczty Polskiej,
    • Centrum Badawczo-Szkoleniowe,
    • Centralny Ośrodek Rozliczeniowy,
    • Centrum Handlu i Poligrafii,
    • Urząd Wymiany Poczty z Zagranicą Warszawa 3;

     

  • jednostki o zasięgu terenowym, podległe bezpośrednio dyrektorowi generalnemu Poczty Polskiej: 
    • 10 Dyrekcji Okręgów Poczty,
    • 11 Zakładów Transportu Samochodowego;

     

  • jednostki o zasięgu terenowym, podległe dyrekcjom poszczególnych Okręgów Poczty: 
    • 67 Rejonowych Urzędów Poczty nadzorujących i koordynujących pracę urzędów pocztowych na swoim obszarze,
    • 14 Urzędów Przewozu Poczty.

Zgodnie z obowiązującymi regulacjami Światowego Związku Pocztowego, rynek usług pocztowych podzielony jest na trzy obszary:

 

  1. Obszar usług zastrzeżonych dla Poczty Polskiej;
  2. Obszar dozwolony dla każdego operatora po uzyskaniu koncesji;
  3. Obszar całkowicie wolny.

Po przyjęciu nowej ustawy Prawo pocztowe sytuacja powyższa ulegnie zmianie. Zniesiony zostanie wymóg uzyskiwania koncesji na świadczenie usług pocztowych i kurierskich. Wystarczy uzyskanie zezwolenia. Zostanie również obniżona masa przesyłek w obszarze usług zastrzeżonych dla Poczty Polskiej z 2000 g do 350 g.

W ciągu kilku ostatnich lat pojawiło się na rynku usług pocztowych w naszym kraju wiele firm świadczących usługi kurierskie (jest ich ok. 30). W związku z wzrastającą konkurencją Poczta Polska podejmuje liczne działania mające na celu nie tylko utrzymanie dotychczasowej pozycji na rynku, ale również zwiększa liczbę świadczonych usług oraz rozszerza ich zakres i stale podnosi jakość.

Poczta Polska oferuje kilkaset rodzajów usług, w tym około stu rodzajów usług podstawowych. Duże znaczenie przywiązuje do podnoszenia standardu i jakości świadczonych usług. Wzrosła też dbałość o komfort klientów. Od kilku lat w urzędach pocztowych funkcjonują okienka uniwersalne; dzięki takiej organizacji pracy klienci mogą załatwiać przy jednym okienku różne rodzaje usług, np. listowe, paczkowe czy finansowo-bankowe.

Poczta Polska stale rozszerza ofertę usług pocztowych, adresowanych zarówno do klientów indywidualnych, jak i masowych. Szczególnie dynamicznie rozwijają się usługi:

 

  • kurierskie EMS-Pocztex – przesyłki indywidualne lub masowe; usługa prowadzona w systemie „od drzwi do drzwi” (w tegorocznym teście firm kurierskich Pocztex odniósł zdecydowane zwycięstwo);
  • paczki – wysyłane przez masowych nadawców, np. firmy wysyłkowe;
  • finansowe na rzecz banków – wpłaty na rachunki bankowe, obsługa czeków prawie 30 banków, sprzedaż produktów Banku Pocztowego w urzędach pocztowych: obsługa kont giro, w tym autoryzacja kart płatniczych VISA oraz obsługa kredytów konsumpcyjnych, zlecenia w zakresie lokat i depozytów bankowych;
  • druki bezadresowe – dostarczane klientom na zlecenie (także w umówionym terminie lub na określonym obszarze);
  • DM System – usługa wykonywana w pełnym zakresie (od wyszukania klienta, przez opracowanie oferty, aż do dostarczenia adresatowi) lub tylko poszczególne jej fragmenty (np. foliowanie, kopertowanie, adresowanie – z bazy adresowej klienta lub zakupionej od Poczty Polskiej, ekspedycja). Coraz większym zainteresowaniem wśród klientów Poczty Polskiej cieszy się usługa wykonywana kompleksowo;
  • prenumerata gazet i czasopism;
  • obsługa Otwartego Funduszu Emerytalnego „Pocztylion”, którego udziałowcami są: Paribas, Cardif i Poczta Polska. Fundusz rozpoczął działalność 1 marca 1999 r. Akwizytorami są po przeszkoleniu na specjalistycznych kursach pracownicy urzędów pocztowych: asystenci okienkowi, listonosze i inni;
  • handel – sprzedaż w urzędach, agencjach i oddziałach pocztowych oraz u listonoszy.

Od kilku lat Poczta Polska prowadzi prace, których celem jest znalezienie optymalnych rozwiązań systemu przewozu poczty. W 1996 r. został uruchomiony lotniczy system przewozu ładunków. Każdego roku wzrasta liczba połączeń lotniczych. Umożliwiają one szybki przewóz przesyłek listowych na terenie całego kraju. Stale usprawniany jest również transport drogowy. Sukcesywnie wymieniane są wysłużone środki transportu na nowe, zapewniające większą sprawność i podnoszące jakość świadczonych usług.

Poczta Polska przywiązuje dużą wagę do jakości usług. Kryteriami są: terminowość, bezpieczeństwo czy dostępność do usług. Podstawowym kryterium jakości usług jest terminowość przebiegu przesyłek. Od kilku lat Poczta Polska prowadzi badania w tym zakresie.

Od 1989 r. Poczta Polska poprawia również bezpieczeństwo przesyłek, które jest kolejnym kryterium jakości. Mimo, że ujemne przejawy w służbie doręczeń stanowią wielkości bardzo małe (liczone w promilach), wciąż podejmowane są działania mające na celu zagwarantowanie stuprocentowego bezpieczeństwa. Maleje liczba przesyłek zagubionych. Mniej jest również ubytków zawartości paczek lub ich uszkodzenia. Spada także liczba przypadków sprzeniewierzenia w obrocie pieniężnym.

Liczba placówek pocztowych utrzymywana była na stałym poziomie, jednak w ostatnim czasie widoczna jest tendencja wzrostowa. Dotyczy to przede wszystkim miast i wynika z konieczności dostosowania liczby placówek do wzrastającego zapotrzebowania na usługi pocztowe. W ostatnim okresie statystyka dostępności uległa pewnej poprawie.

 

1997 1998 1999
Ogółem placówek 7782 7837 7888
miasto 2934 2992 3064
wieś 4847 4844 4823
Liczba osób przypadających na jedną placówkę (w tys.)
miasto 8,2 8,0 7,8
wieś 3,0 3,0 3,0

Od kilku lat Poczta Polska przeznacza znaczne środki na inwestycje i remonty. W tym czasie wybudowano kilkaset nowych obiektów pocztowych, rozbudowano, zmodernizowano i zaadaptowano ponad 800 obiektów pocztowych i transportowych oraz wyremontowano prawie 6000 obiektów. Ponadto zakupiono nowe linie technologiczne do rozdziału listów, paczek i pakietów. Rozpoczęto największą inwestycję Poczty Polskiej – Centrum Ekspedycyjno-Rozdzielcze w Warszawie, które zacznie funkcjonować w pełni w 2002 r. oraz budowę terminalu pocztowego w Poznaniu.

Do podstawowych kierunków inwestowania w Poczcie Polskiej należy zaliczyć:

 

  • węzły ekspedycyjno-rozdzielcze, umożliwiające automatyzację procesu przyjęcia i ekspedycji materiału pocztowego (do 2010 r. ma zostać uruchomionych ok. 40 węzłów),
  • budowę nowych i modernizację istniejących urzędów pocztowych,
  • informatyzację obejmującą sieć urzędów pocztowych do poziomu gminy,
  • zakup maszyn i urządzeń usprawniających obróbkę materiału pocztowego.

Doceniając znaczenie informatyzacji Poczta Polska w roku 1999 r. podniosła nakłady inwestycyjne znacznie przewyższające wydatki poniesione łącznie w latach 1992 – 1998. W tym roku wdrażany jest kolejny etap informatyzacji. Polityka inwestycyjna i modernizacja jest jednym z podstawowych elementów wspierania strategicznych celów przez obecne kierownictwo Poczty Polskiej. Do końca tego roku Poczta Polska w swój rozwój zainwestuje prawie 270 mln zł.

W związku z nowymi wyzwaniami technologicznymi Poczta Polska rozwija nowe usługi oraz nowe inwestycje. Trzy z nich zasługują na szczególne podkreślenie.

W marcu 1999 r. rozpoczął działalność OFE Pocztylion. Po roku działalności do tego funduszu zapisało się ponad 350 tysięcy osób. Jest w tym wielka zasługa pracowników Poczty Polskiej, którzy jako akwizytorzy działają na rzecz funduszu. Dzięki temu mogli podnieść swoje kwalifikacje, sprawdzić się na polu ubezpieczeniowym i dodatkowo osiągnąć korzyści finansowe. Swoją postawą pocztowcy udowodnili, że Poczta Polska jest w stanie podejmować nowe wyzwania i robić to dobrze. Podstawowe cele, jakie stawia sobie OFE Pocztylion to: powiększanie realnej wartości powierzonych środków, osiąganie wyników lepszych od średniej pozostałych funduszy, przejrzysta polityka informacyjna oraz dalsze zwiększanie liczby uczestników. OFE Pocztylion zajął IV miejsce w rankingu rentowności mierzonego od 30 września 1999 r. do 31 sierpnia 2000 r. Fundusz charakteryzuje się również wysoką rozpoznawalnością na rynku. Pod tym względem zajmuje drugie miejsce.

Równie ważnym przedsięwzięciem było odzyskanie kontroli nad Bankiem Pocztowym. Obecnie Poczta Polska ma 66,6 proc. akcji i 74,2 proc. głosów na walnym zgromadzeniu akcjonariuszy. W ten sposób bank stał się pocztowy nie tylko z nazwy. Podpisane zostały porozumienia, których celem jest wprowadzenie obsługi bankowej we wszystkich jednostkach Poczty Polskiej na terenie kraju. Umożliwia to skuteczniejsze zarządzanie finansami oraz osiąganie przez Pocztę dodatkowych zysków z operacji finansowych. Na każdej poczcie można założyć konto osobiste giro, dokonać wpłat i wypłat z konta, a także podpisać umowę kredytową. W wybranych urzędach pocztowych klienci mogą zakładać lokaty. Bank Pocztowy dostosowuje sieć do struktury organizacyjnej poczty i przygotowuje się do wejścia ze swoimi produktami do wszystkich urzędów pocztowych w kraju. W przyszłym roku zostaną podjęte działania, których celem będzie wprowadzenie do urzędów pocztowych własnych bankomatów. Dziś wiele europejskich i azjatyckich banków pocztowych pracuje w oparciu o rozbudowaną sieć pocztową. To powoduje, że są postrzegane jako przyjazne i dostępne dla wszystkich klientów.

Ponadto od kilku miesięcy trwają prace nad utworzeniem Pocztowej Agencji Usług Finansowych. Agencja ma prowadzić sprzedaż produktów bankowych i ubezpieczeniowych. Jej utworzenie pozwoli efektywniej wykorzystać potencjał Poczty Polskiej i stworzy gwarancję zatrudnienia oraz perspektywy rozwoju zawodowego pracownikom przedsiębiorstwa.

logo

00-940 Warszawa, ul. Małachowskiego 2
tel. (022) 656-50-00, fax (022) 826-19-07
Internet: http://www.poczta-polska.pl