Port Gdynia stawia na rozwój

Infrastruktura – Środowisko – Energia
Dodatek promocyjno-reklamowy do „RZECZPOSPOLITEJ”.
20 marca 2007 r.

in english

Port Gdynia stawia na rozwój

Zarząd Morskiego Portu Gdynia S.A. – spółka zawiązana przez Skarb Państwa i Gminę Gdynia – odpowiada za planowy i harmonijny rozwój portu. Priorytetem działania spółki, której przedsiębiorstwo ma ustawowy status „przedsiębiorstwa użyteczności publicznej”, jest optymalne wykorzystanie terenów i infrastruktury portowej, jej modernizacja i rozbudowa oraz poprawa dostępności portu od strony lądu.

Infrastruktura portowa (akweny portowe, nabrzeża, drogi, tory kolejowe) ma charakter publicznej infrastruktury ogólnodostępnej i jest udostępniana wszystkim użytkownikom na jednakowych warunkach określonych w Taryfie Opłat Portowych.

Działalność eksploatacyjna jest natomiast prowadzona przez odrębne podmioty gospodarcze, dzierżawiące od Zarządu Portu powierzchnie składowe w trybie publicznych przetargów i inwestujące we własne urządzenia przeładunkowe.

W granicach portu morskiego Gdynia, obejmującego obszar 492,7 ha działa około 400 różnych podmiotów gospodarczych – począwszy od operatorów przeładunkowych przez stocznie produkcyjne i remontowe do usługodawców transportowych i turystycznych.

„Poprzez rozwój infrastruktury portu osiągniemy wyznaczone cele: nowi inwestorzy oraz stabilny i zrównoważony rozwoju sektora usługowego w Porcie Gdynia”.

Przemysław Marchlewicz, prezes Zarządu
Morskiego Portu Gdynia S.A.

Głównym zadaniem Zarządu Morskiego Portu Gdynia S.A. jest zarządzanie gruntami i infrastrukturą. Realizując wizję rozwoju portu Zarząd Spółki od wielu lat konsekwentnie realizuje proces inwestowania w strategiczne dziedziny działalności portu.

Specjalnością gdyńskiego portu są ładunki skonteneryzowane. Ich obsługa jest domeną Bałtyckiego Terminalu Kontenerowego Sp. z o.o. (BCT) oraz nowo powstałego Gdynia Container Terminal S.A. (GCT). Dziś obsługujemy 85% polskich przeładunków kontenerów. Gdyński port to także, wyposażone w nowoczesne urządzenia przeładunkowe, terminale towarów masowych: Bałtycki Terminal Zbożowy Sp. z o.o. (BTZ), MTMG Morski Terminal Masowy Gdynia Sp. z o.o. (MTMG) oraz Bałtycka Baza Masowa Sp. z o.o. (BBM), przeznaczona do obsługi eksportu polskich produktów chemicznych, a w szczególności nawozów sztucznych.

„Stena Line, obsługująca relację Gdynia – Karlskrona dwoma promami, przewiozła w 2006 r. ponad 86,8 tys. jednostek frachtowych (ponad 19% więcej niż w 2005 r.)”

Marek Grzybowski
„Żegluga promowa w 2006 roku”
Polska Gazeta Transportowa 22.02.2007

Gdynia to port uniwersalny z przewagą obsługiwanych ładunków drobnicowych. BTDG – Bałtycki Terminal Drobnicowy Gdynia Sp. z o.o. (BTDG) stanowi w istocie połączenie dwóch terminali: ro-ro i drobnicowego, oferując technologie przeładunku dostosowane do wymogów transportu multimodalnego.

Oprócz stale rosnących obrotów towarowych gdyński port odnotowuje coraz większy ruch promów pasażersko-towarowych na regularnej, całorocznej linii Gdynia – Karlskrona.

Dziś, gdy ostra konkurencja wymusza nieustanny proces modernizacji i stosowanie najnowszych technologii, Port Gdynia angażuje środki we własną infrastrukturę po to, by stworzyć klientom optymalne warunki obsługi i funkcjonowania oraz przyciągnąć krajowych i zagranicznych inwestorów. Od roku 2003 do 2006 Zarząd Morskiego Portu Gdynia S.A. zainwestował w rozwój kwotę 226,56 mln zł. Dodatkowo spółki portowe (zarówno te sprywatyzowane, jak i pozostające w grupie kapitałowej ZMPG-a S.A.) zainwestowały ponad 100 milionów zł w urządzenia przeładunkowe.

Warto tu dodać, że w tym samym okresie (2003-2006) przeładunki w porcie Gdynia wzrosły z 9,74 do 14,2 milionów ton rocznie, tj. o prawie 46%.

Najważniejsze inwestycje portowe na najbliższe lata

Zarząd Morskiego Portu Gdynia S.A. zgłosił do dofinansowania na lata 2007 – 2013 w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko realizację pięciu przedsięwzięć inwestycyjnych o ogólnej wartości szacowanej na 510 mln zł netto:

  1. „Budowa Nowego Terminalu Promowo-Pasażerskiego wraz z dostępem drogowym i kolejowym” (223,8 mln zł).
  2. „Rozbudowa Terminalu RO-RO” (69,5 mln zł).
  3. „Modernizacja (pogłębienie) Kanału Portowego wraz z dostępem do Basenów III, IV oraz Nabrzeży Helskie I i II” (70,3 mln zł).
  4. „Zagospodarowanie Rejonu Nabrzeża Bułgarskiego” (87,0 mln zł).
  5. „Infrastruktura Centrum Logistycznego”(59,4 mln zł).

Celem realizacji ostatniej z ww. inwestycji jest przygotowanie infrastruktury pod przyszłe Centrum Logistyczne. Będzie ono zlokalizowane w Porcie Zachodnim w pobliżu terminali kontenerowych. Prace w ramach tego projektu będą prowadzone na obszarze o powierzchni ok. 40 ha.

Wizja rozwoju portu

„Utrzymywanie stabilnej i mocnej pozycji portu w regionie bałtyckim, jako wiodącego w obsłudze ładunków drobnicowych, w tym głównie zjednostkowanych, przewożonych w kontenerach i w systemie ro-ro, w oparciu o rozwiniętą sieć połączeń multimodalnych z zapleczem oraz liczne linie regularne żeglugi bliskiego zasięgu, połączenia promowe i żeglugę wycieczkową. Mocna pozycja portu będzie wynikała z zapewniania odpowiednich standardów bezpieczeństwa obsługi osób i ładunków oraz standardów ochrony środowiska, a także stałej dbałości o wysoką sprawność i efektywność funkcjonowania portu.”

Strategia Rozwoju
Portu Gdynia do roku 2015

Elementy składowe pierwszej fazy inwestycji dotyczyć będą: głównej drogi komunikacyjnej, układu bocznic kolejowych, parkingu dla samochodów ciężarowych, infrastruktury nadziemnej i podziemnej (w tym między innymi stacji transformatorowych) oraz uporządkowanie gospodarki wodnej na terenach rozwojowych portu. Wykonanie tych elementów jest niezbędnym wewnętrznym warunkiem powodzenia w przyciąganiu inwestorów do Gdyni. Bardzo istotne są również warunki zewnętrzne, a wśród nich dostęp do obszaru inwestowania, tj. Trasa Kwiatkowskiego i autostrada A1.

Dotychczas Ministerstwo Gospodarki Morskiej zakwalifikowało dwa nasze projekty na listy projektów, dla których już zostały zarezerwowane środki finansowe:

  • Baza Promowa została wpisana na listę tzw. dużych (powyżej 50 mln EUR) projektów o znaczeniu strategicznym, podlegających zatwierdzeniu przez Komisję Europejską (lista indykatywna);
  • Terminal RO-RO wpisano na listę mniejszych projektów o znaczeniu strategicznym, zatwierdzanych przez administrację krajową.

Dzięki realizacji tych ambitnych zadań terminale będą mogły znacznie zwiększyć swoje obroty, a do portu będą mogły zawijać większe statki. Znajdzie się też jeszcze więcej miejsca dla inwestorów, którzy chcą w Gdyni zrobić dobry biznes.

Port Gdynia to miejsce, gdzie mocno bije serce morskiej gospodarki.

Zarząd Morskiego Portu Gdynia
Spółka Akcyjna

ul. Rotterdamska 9, 81-337 Gdynia,
skrzynka pocztowa 225
tel. (+48 58) 627 40 36, 627 40 46
fax (+48 58) 627 41 85, 620 31 91
www.port.gdynia.pl