Prywatyzacja – modernizacja – konkurencyjność

ENERGIA XXI – Prywatyzacja polskiej energetyki, cz. 4
Dodatek reklamowy do RZECZPOSPOLITEJ.
nr 62 (5532) 14 marca 2000 r.

Prywatyzacja – modernizacja – konkurencyjność
Wypowiedź Tadeusza Czyża, prezesa Zarządu, dyrektora generalnego „Elektrociepłowni Warszawskich” S.A.

foto

W październiku 1993 r. „Elektrociepłownie Warszawskie” zostały przekształcone w jednoosobową spółkę Skarbu Państwa. Od początku było wiadome, że jest to tylko forma przejściowa, tak też przewidywał ustawodawca w zapisach ustawy o komercjalizacji i prywatyzacji przedsiębiorstw państwowych.

Zarząd spółki, zgodnie z opinią strategów zajmujących się polską gospodarką, w 1994 r. rozpoczął prace przygotowawcze do procesu prywatyzacji. Polegały one głównie na opracowaniu i przedstawieniu pierwszej koncepcji prywatyzacji spółki dla potrzeb rady nadzorczej i organizacji związkowych działających w przedsiębiorstwie. Materiał ten wywołał dyskusje wśród pracowników, dyskusje między organizacjami związkowymi a zarządem. Jej efektem było porozumienie zawarte we wrześniu 1994 r. w którym zarząd stwierdził, że uważa prywatyzację spółki za celową i korzystną, a organizacje związkowe zagwarantowały sobie prawo decyzji we wszystkich sprawach związanych z bezpieczeństwem i warunkami pracy.

Rok później pod patronatem Ministerstwa Przemysłu i Handlu powstawały koncepcje dotyczące metod prywatyzacji przedsiębiorstw energetycznych. W 1996 r., zgodnie z koncepcją prywatyzacji w podsektorze elektrociepłowni, minister przemysłu i handlu podjął decyzję o rozpoczęciu prywatyzacji naszego przedsiębiorstwa, wybrał firmę doradczą, spowodował powstanie pierwszej analizy przedprywatyzacyjnej spółki.

Reforma centrum administracyjnego i przejęcie kompetencji właścicielskich nad firmami naszej branży przez Ministerstwo Skarbu Państwa spowodowało pewne opóźnienie w realizacji projektu. Decyzję o prywatyzacji „Elektrociepłowni Warszawskich” S.A. minister skarbu państwa podjął w pierwszym kwartale 1999 r. Realizacja tej decyzji trwała około 9 miesięcy. Pomyślnym finałem procesu prywatyzacji było podpisanie umowy z inwestorem strategicznym, firmą Vattenfall AB, w dniu 27 stycznia 2000 r.

Od początku zdawaliśmy sobie sprawę, że prywatyzacja spółki jest konieczna. W warunkach międzynarodowej konkurencji przetrwać mogą tylko silne, sprawne, dobrze zarządzane przedsiębiorstwa, niezależnie jaką branżę reprezentują. Z punktu widzenie firmy głównym celem prywatyzacji jest dostosowanie poziomu technologii i zarządzania przedsiębiorstwem do standardów europejskich. Podpisując umowę prywatyzacyjną koncern Vattenfall AB zobowiązał się po pierwsze: do przeprowadzenia programu inwestycyjnego w „Elektrociepłowniach Warszawskich” S.A., a po drugie: do poprawy warunków pracy – w ramach pakietu gwarancji socjalnych wynegocjowanego ze związkami zawodowymi przy udziale zarządu spółki.

Aktualnie trwają prace związane z dostosowaniem standardów i organizacji naszej firmy do obowiązujących w koncernie Vattenfall AB. Proces ten będzie trwał kilka lub kilkanaście miesięcy. Jego efektem będzie poprawa organizacji zarządzania do poziomu właściwego dla energetycznych przedsiębiorstw europejskich. Trwają też prace nad precyzowaniem zakresów inwestycji, ze szczególnym uwzględnieniem ich efektów ekologicznych.

Zdaniem zarządu prywatyzacja stwarza warunki do precyzyjnego, długoterminowego planowania rozwoju firmy i powinna zapewnić skuteczne finansowanie tego programu. Zgodnie z informacjami, jakie posiadamy od inwestora, jego celem jest finansowanie innych form aktywności na terenie Polski, a prywatyzacja „Elektrociepłowni Warszawskich” S.A. jest jednym z pierwszych, ale nie jedynym z projektów, jakie inwestor pragnie zrealizować w naszym kraju.

Trzeba pamiętać, że integracja naszego kraju z Unią Europejską będzie skutkowała m.in. połączeniem systemów elektroenergetycznych. Dzięki prywatyzacji „Elektrociepłownie Warszawskie” S.A. mają szansę na odpowiednio wczesne i dobre przygotowanie się do tego momentu oraz na skuteczne funkcjonowanie na otwartym, a przynajmniej bardziej otwartym niż obecnie rynku energii w Europie.

„Elektrociepłownie Warszawskie” S.A.

są dominującym producentem energii cieplnej w regionie warszawskim, a także największym wytwórcą tej energii w kraju. Ich udział w warszawskim rynku energii cieplnej wynosi około 98 proc., krajowym – 24 proc. Zaś udział w warszawskim rynku energii elektrycznej – 68 proc., a w krajowym – 3 proc. Spółka zatrudnia ponad 4 tys. osób.

W skład EW S.A. wchodzą:

 

  • Zespół Elektrociepłowni Żerań – EC Żerań, EC Powiśle, C Wola, EC Pruszków I,
  • Elektrociepłownia Siekierki,
  • Elektrociepłownia Kawęczyn,
  • Elektrociepłownia Pruszków II w budowie.

Podstawowym celem działalności Elektrociepłowni Warszawskich S.A. jest produkcja energii cieplnej dla odbiorców komunalnych i przemysłowych Warszawy oraz energii elektrycznej dla Krajowego Systemu Elektroenergetycznego. Spółka zapewnia pokrycie aktualnego zapotrzebowania Warszawy na ciepło z centralnego systemu grzewczego oraz pary i wody technologicznej dla przemysłu, poprzez sieć ciepłowniczą Stołecznego Przedsiębiorstwa Energetyki Cieplnej.

Prywatyzacja „Elektrociepłowni Warszawskich” S.A.

27 stycznia 2000 r. została podpisana umowa sprzedaży pakietu 55 proc. akcji spółki szwedzkiej firmie energetycznej Vattenfall Aktiebolag za kwotę 959.541.893,53 zł, co stanowiło 1,52 wartości księgowej spółki. Zgodnie z warunkami umowy inwestor zobowiązał się do podwyższenia kapitałów spółki w ciągu sześćdziesięciu miesięcy od daty zawarcia umowy o kwotę stanowiącą równowartość 80 mln USD z przeznaczeniem na modernizację obiektów EW S.A., zwłaszcza pod kątem ochrony środowiska.

Vattenfall AB zamierza wdrożyć w Elektrociepłowniach Warszawskich S.A. swoje najnowsze technologie, które pozwolą spełnić przedsiębiorstwu techniczne i środowiskowe standardy i wymagania przyszłych uregulowań dotyczących ochrony środowiska.

Zobowiązania inwestycyjne szwedzkiego koncernu zamykają się ogółem kwotą 600 mln USD. Inwestor zagwarantował pracownikom spółki w pakiecie socjalnym m.in. sześćdziesięciomiesięczny okres gwarancji zatrudnienia.