Przez okno dachowe na świat!

Jakość XII
Dodatek reklamowy do RZECZPOSPOLITEJ.
nr 139 (6216) 17 czerwca 2002 r.

Od Chile po Rosję i od Nowej Zelandii po Francję

Przez okno dachowe na świat!

„Firma FAKRO realizuje wszelkie życzenia klientów. FAKRO jest przedsiębiorstwem młodym, lecz charakteryzuje się nadzwyczaj szybkim rozwojem. W przeciągu dziesięciu lat, a w Niemczech w ciągu dwóch lat, firma FAKRO stała się jednym z największych na świecie producentów okien dachowych, dysponując 13-procentowym udziałem w rynku światowym. Inżynieryjno-techniczny hi-tech światowego formatu umożliwia firmie FAKRO oferowanie produktów najwyższej jakości”.

Nie jest to tekst kolportowanej przez tę firmę ulotki reklamowej, ale relacja niemieckiego magazynu „Focus” z ubiegłorocznych i niemieckich również targów budowlanych Dach + Wand. Angielski z kolei miesięcznik „The Professional Builder” uznał, na podstawie opinii swoich czytelników, okno dachowe ze znakiem fabrycznym FAKRO za najlepszy produkt roku 2001.

Trudno byłoby wymienić wszystkie uzyskane dotąd nagrody, dyplomy i wyróżnienia, jakie są udziałem tej powstałej w 1991 roku w Nowym Sączu firmy, której produkcja w 70 procentach trafia na rynki nie tylko całej Europy, ale także Kanady, USA, Chile, Nowej Zelandii, Australii i Japonii.

FAKRO oferuje cztery typy okien (klapowe, obrotowe, ewakuacyjne i wyłazowe), 25 produktów towarzyszących (dodatki do okien, w tym markizy, rolety, kołnierze i akcesoria elektryczne) oraz schody strychowe. Uwzględniając 11 standardowych rozmiarów i nie licząc zamówień indywidualnych w zakresie nietypowych rozmiarów, kształtów i kolorów, stanowi to łącznie ponad 300 pozycji katalogowych.

– Pomysł narodził się przed 25 laty podczas zagranicznych praktyk studenckich w Niemczech, gdzie zobaczyłem podobne produkty. Moje wykształcenie budowlane i rodzinne tradycje stolarskie sprawiły, że dostrzegłem szansę sprawdzenia swoich umiejętności konstruktorskich. W Polsce nie było producenta tych okien i nie importowano ich ze względu na dominację dachów płaskich i, rzecz oczywista, cenę – mówi o genezie firmy FAKRO jej prezes i właściciel, Ryszard Florek.

Trzeba było mieć duże poczucie wyobraźni nie tylko technicznej, ale i ekonomicznej, żeby zdecydować się na wejście w tę niszę na rynku krajowym. Wyobraźnią tą i odwagą wykazał się absolwent Wydziału Budownictwa Lądowego Politechniki Krakowskiej, Ryszard Florek, który startował do swojej wielkiej kariery od zmontowania wraz z żoną kilku pierwszych okien dachowych, by wkrótce potem podjąć ich produkcję seryjną.

– Jeszcze w tym samym roku – wspomina prezes Florek – wystawiliśmy nasze okna na Targach Poznańskich. Ponieważ nie stać nas było na miejsce w hali wystawowej, więc wybudowaliśmy domek na powierzchni otwartej. Już w pierwszym dniu targów stoisko nasze obległ tłum klientów, których zainteresowały nie okna, ale domek…!

Uwagę pierwszych nabywców okien dachowych przyciągnęła dopiero stała ekspozycja na wystawie budownictwa przy ul. Bartyckiej w Warszawie. Tak zaczął się triumfalny marsz firmy FAKRO wpierw na rynek krajowy, a z czasem i na światowy, w tym głównie czeski i słowacki, niemiecki i holenderski, francuski i włoski, brytyjski, irlandzki, a także ukraiński i rosyjski. Dzisiaj w Niemczech, Anglii, Francji, Holandii, Rosji, na Ukrainie i na Węgrzech FAKRO prowadzi własne firmy zajmujące się dystrybucją, pełną obsługą handlową i doradztwem technicznym.

– W naszej branży konkurencja jest nie mniejsza niż w każdej innej, ale na rynku globalnym liczą się tylko trzy firmy. My jesteśmy liderem na rynku krajowym i firmą numer dwa na świecie. Sadzę, że konkurencja jest niezbędna, gdyż zmusza do ciągłego podnoszenia jakości, posiadając pewne cechy rywalizacji sportowej. I tak ją traktujemy – mówi dawny działacz sportowy i dzisiejszy prezes.

Profesjonalne wejście na rynki zagraniczne wymaga uzyskania stosownych certyfikatów.

– Certyfikat jest koniecznym warunkiem wejścia na którykolwiek rynek Unii Europejskiej – stwierdza prezes Florek. – Każdy kraj ma własne uwarunkowania i różne wymagania, które potencjalny sprzedawca ma obowiązek spełnić. Obecnie posiadamy już wszystkie najważniejsze certyfikaty europejskie na produkt i proces produkcji, w tym francuskie CSTB i CTBA, niemiecki IFT Rosenheim i brytyjski BBA. Aktualnie jesteśmy na etapie uzyskiwania certyfikatów na nasze nowe produkty w USA i Kanadzie.

Posiadanie certyfikatu sprawy jeszcze nie zamyka. Klient zagraniczny oczekuje również udostępnienia instrukcji montażu, folderów i cenników w językach obcych, a także prezentacji produktów na targach branżowych oraz zapewnienia stałej dostępności produktu i serwisu. Ze wszystkim tym firma FAKRO doskonale daje sobie radę, oferując pod własną – co też istotne – marką produkt najwyższej jakości i zwiększając produkcję mimo chronicznego braku pogody dla przedsiębiorców krajowych, zwłaszcza z branży budowlanej.

Jakkolwiek w przekonaniu prezesa Florka o sukcesie jego firmy decydują głównie kwalifikacje, inwencja, zaangażowanie i entuzjazm ogółu pracowników, to jednak nie sposób pominąć znaczenia takich elementów, jak realizowana od początku zasada inwestowania w rozwój oraz współpraca z firmami zagranicznymi w dziedzinie wymiany doświadczeń i technologii. Dzięki temu firma sądecka zaskakuje często konkurencję nowościami. W najnowszej ofercie znalazło się wyróżnione złotym medalem na tegorocznych targach BUDMA w Poznaniu okno uchylno-obrotowe. Do nowości zaliczyć też należy skonstruowane na potrzeby rozwoju sprzedaży w Niemczech, Holandii i Anglii okna ewakuacyjne oraz świetlik produkowany na rynek amerykański.

– Te i wiele innych nowości – mówi prezes Florek – są dziełem naszych własnych konstruktorów. Dział ten szczyci się dziesiątkami nowatorskich rozwiązań i jest autorem wielu patentów.

Firma FAKRO odgrywa trudną do przecenienia rolę na lokalnym i płytkim rynku pracy. Tworząc w ostatniej dekadzie ponad 1500 miejsc przyczyniła się ona do złagodzenia wysokiego bezrobocia. Stały jej rozwój stworzył też możliwość zatrudnienia blisko 300 osób w kilku powiązanych kooperacją firmach podsądeckich.

Lider i Złota Firma Regionu Małopolski, Wybitny Polski Eksporter, Teraz Polska i – tegoroczna nominacja do Nagrody Gospodarczej Prezydenta RP to właśnie osiągnięcia firmy FAKRO.

(n)


33-300 Nowy Sącz, ul. Węgierska 144a
tel. (018) 444-0-444, fax (018) 444-0-333
e-mail: [email protected]
www.fakro.com.pl

  • Informacje o firmie FAKRO