Przyszłość w konsolidacji

Energia – Środowisko
Dodatek promocyjno-reklamowy do „RZECZPOSPOLITEJ”.
nr 299 (6982) 22 grudnia 2004 r.

Przyszłość w konsolidacji

Rozmowa z Józefem Szpotonem, prezesem Zakładu Energetycznego Łódź-Teren S.A.

Z czego wynika potrzeba konsolidacji Łódzkiego Zakładu Energetycznego S.A. i Zakładu Energetycznego Łódź-Teren S.A.?

Od kilku lat obserwujemy w Europie i na świecie konsolidację przedsiębiorstw energetycznych. Proces ten jest realizowany również w Polsce, a konsolidacja ŁZE S.A. i ZEŁ-T S.A. jest jednym z jego elementów. Utworzenie Energetyki Łódzkiej S.A. – taka będzie nazwa nowej spółki – jest dostosowaniem się do potrzeb rynku. Konsolidacja oznacza bowiem m.in. obniżkę kosztów funkcjonowania, większy potencjał, łatwiejszy dostęp do kredytów potrzebnych na inwestycje i rozwój oraz większe szanse na skuteczną konkurencję z zagranicznymi przedsiębiorstwami energetycznymi, coraz mocniej zaznaczającymi swoją obecność na naszym rynku.

Łączymy się, by móc w większym stopniu decydować o naszej przyszłości, by planowana prywatyzacja przyniosła rzeczywiste korzyści właścicielowi, czyli Skarbowi Państwa, pracownikom, klientom i społecznościom lokalnym, na terenie których funkcjonujemy.

Jaką pozycję na rynku będzie miała nowo utworzona grupa?

Główną korzyścią konsolidacji jest wzrost siły rynkowej nowej firmy. Energetyka Łódzka S.A. będzie miała ponad 7% udział w rynku. Przedsiębiorstwo będzie dostarczać energię elektryczną i usługi energetyczne do około 1,1 miliona klientów.

Jakie korzyści z połączenia będą mieli klienci firmy, a co zyskają same przedsiębiorstwa?

Energetyka Łódzka S.A.

  • Obszar działania – 16.617 km2 (5,31% powierzchni kraju)
  • Zakup energii elektrycznej – 6.672,35 GWh (6,8% rynku)
  • Przychody ze sprzedaży energii – 1.659.225 tys. zł
  • Liczba klientów – 1 mln 096 tys. (7,12% rynku)

Na konsolidacji zyskają przede wszystkim klienci. Połączenie spółek przyniesie oszczędności, będzie się bowiem wiązać m.in. z silniejszą pozycją nowo powstałego koncernu w rozmowach z dostawcami energii elektrycznej, a także korzystniejszą pozycją na rynku bilansującym. Jaki ma to związek z zyskiem klienta? Niższe koszty – w tym przede wszystkim koszty zakupu energii od dostawców – wpłyną na stabilizację cen prądu. Niższe koszty oznaczają również możliwość przeznaczenia większych nakładów na modernizację i rozwój infrastruktury energetycznej, a to oznacza podniesienie jakości i niezawodności dostaw energii. Ujednolicenie struktur spowoduje większą wydajność, a to również będzie czynnik ograniczający koszty i powodujący wzrost sprawności jednostek organizacyjnych powstającego koncernu. Wszystko to przełoży się na jeszcze lepszą obsługę klientów, szybsze załatwianie wszelkich spraw związanych ze świadczonymi usługami.

Zyskają również społeczności lokalne, ponieważ konsolidacja nie oznacza likwidacji firm, a w wyniku ich przekształcenia nastąpi jedynie centralizacja majątku i zarządzania. Dotychczasowe zakłady energetyczne będą nadal istnieć, jednostki terenowe i stanowiska pracy pozostaną w dotychczasowych miejscach i w dalszym ciągu będą obsługiwać swoich klientów oraz region, w którym działają. Nowa firma ma w planach rozwój usług pokrewnych (okołoenergetycznych), a co za tym idzie – poszerzenie swojej oferty. W ten sposób lokalne społeczności nie utracą dotychczasowych miejsc pracy i przychodów z podatków lokalnych, a wręcz przeciwnie – zyskają nowy potencjał gospodarczy.

Czy w wyniku konsolidacji nastąpi redukcja załogi przedsiębiorstwa?

Nie, gdyż konsolidacja oznacza większą stabilność i stwarza większe możliwości rozwoju, a co za tym idzie – zachowanie istniejących miejsc pracy. Przewidziane są długoterminowe gwarancje zatrudnienia w Energetyce Łódzkiej pracowników łączących się spółek. Pracownicy będą nadal pracować, ale w dużej, odpornej na wstrząsy firmie.

Jakie są perspektywy rozwoju przedsiębiorstwa i plany na najbliższe lata?

Nasz wysiłek będzie się teraz koncentrował na przygotowaniu się do funkcjonowania w zmienionych realiach rynkowych. Przede wszystkim będziemy skupiać się na procesie konsolidacji. Będziemy chcieli osiągnąć jeszcze wyższy i jeszcze bardziej nowoczesny poziom obsługi klientów. Zamierzamy również rozszerzyć działalność i ukierunkować ją na rozwój nowych ofert usługowych na rynku lokalnym, m.in. w obszarach telekomunikacji i usług multienergetycznych.

Wielkie zadania stoją przed nami także w dziedzinie dostosowywania naszej działalności do dyrektyw unijnych i konkurencyjnego rynku energii. Będzie to przede wszystkim powołanie niezależnego operatora systemu rozdzielczego, przygotowanie poziomu obsługi naszych klientów do sprostania wymogom prawa swobodnego wyboru dostawcy energii, jakie obejmie, z dniem 1 lipca 2007 r., także gospodarstwa domowe oraz przygotowanie naszej sieci i urządzeń do zwiększonych wymogów w dziedzinie ochrony środowiska.

Dziękuję za rozmowę.

Rozmawiał Zbigniew Solarz