Regionalna Grupa Energetyczna SA

Energia XXV
Dodatek reklamowy do RZECZPOSPOLITEJ.
nr 296 (5766) 20 grudnia 2000 r.

Regionalna Grupa Energetyczna SA
Wypowiedź Marka Błaszkowskiego, prezesa Zarządu Łódzkiego Zakładu Energetycznego S.A.

Foto

Zmiany rynkowe, zainicjowane na gruncie prawa energetycznego oraz rozpoczęta prywatyzacja sektora skłaniają uczestników rynku do zajęcia stanowiska i aktywnego zaangażowania się w te procesy.

Łódzki Zakład Energetyczny SA znajduje się w specyficznej sytuacji. Spółka nie jest bowiem członkiem żadnej z grup prywatyzacyjnych podsektora dystrybucji energii elektrycznej. Zgodnie z harmonogramem prywatyzacji sektora elektroenergetycznego, prywatyzacja ŁZE SA przewidywana jest dopiero w 2002 roku razem z ZE Warszawa-Teren, ZE Białystok oraz ZE Częstochowa. Z drugiej strony widoczna perspektywa przystąpienia Polski do Unii Europejskiej, z koniecznością daleko posuniętej liberalizacji i integracji rynku energii elektrycznej (zgodnie z dyrektywą Unii Europejskiej 96/92/EC z 1996 roku kraje członkowskie muszą otworzyć co najmniej 25% swego rynku dla nowych dostawców), oznacza kres monopoli w dziedzinie dostaw energii. W walce o klienta będą uczestniczyć podmioty o dużym potencjale ekonomiczno-finansowym, doświadczeniu rynkowym, mające dostęp do tanich źródeł kapitału, najprawdopodobniej zagraniczne.

W tej sytuacji w ŁZE SA podjęto próbę wypracowania strategii rozwoju, która gwarantowałaby zachowanie tożsamości i silnej pozycji rynkowej w warunkach pełnej konkurencyjności. Istotnym elementem, stymulującym realizację strategii rozwoju ŁZE SA, jest odpowiednio przeprowadzona prywatyzacja, poprzedzona konsolidacją podmiotów z centralnej Polski. Wstępna koncepcja konsolidacji mogłaby obejmować Grupę Kapitałową, w skład której wchodziłyby następujące podmioty: KWB Bełchatów, Elektrownia Bełchatów, Łódzki Zakład Energetyczny i ZE Łódź-Teren. O potrzebie konsolidacji świadczą powszechne trendy łączenia kapitału przez koncerny światowe, zmierzające do innej organizacji i podziału rynku oraz do wykorzystania „efektu skali” w obniżaniu łącznych kosztów i uzyskania korzystnej pozycji w międzynarodowej konkurencji. Koncepcja konsolidacji podmiotów sektora energetycznego nie stoi w sprzeczności z realizowaną przez Ministerstwo Skarbu Państwa i Ministerstwo Gospodarki strategią prywatyzacji energetyki. Wyrazem tego jest akceptacja Ministerstwa Skarbu Państwa na utworzenie zintegrowanego poziomo Południowego Koncernu Energetycznego czy chociażby ekspansywne działania inwestorów zagranicznych, jak np. EdF, dokonujących systematycznie konsolidacji sektora poprzez prywatyzację. Udana konsolidacja pozwoliłaby z pewnością na sprzedaż akcji holdingu (Regionalna Grupa Energetyczna SA) w ofercie publicznej lub połączenie tej ścieżki ze sprzedażą akcji inwestorowi strategicznemu, przez co jej akcjonariuszami mogliby stać się również mali inwestorzy krajowi, z korzyścią dla rozwoju całego rynku kapitałowego.

Zastanówmy się, jakie skutki pociąga za sobą stworzenie silnego, regionalnego organizmu gospodarczego o skumulowanych obrotach rzędu 1 mld USD. Proponowana koncepcja będzie miała pozytywny wpływ na funkcjonowanie rynku energii, gdzie potrzebni są uczestnicy o dużym doświadczeniu oraz stabilnym standingu finansowym. Państwo zachowa realny wpływ na kształtowanie polityki energetycznej i polskiego, szeroko rozumianego, sektora elektroenergetycznego (należy pamiętać, że wokół sektora działa cały szereg krajowych podmiotów, których podstawą egzystencji jest praca zlecana przez przedsiębiorstwa sektora). O kształcie polskiej elektroenergetyki nie powinny decydować wyłącznie koncerny zagraniczne, które wezmą udział w jej prywatyzacji.

Proponowana koncepcja pozwala na stworzenie silnego podmiotu, zdolnego w pełni konkurować na lokalnym, jak i krajowym rynku energii. Oczekuje się, iż połączenie wpłynie na poprawę efektywności działania w skali całej grupy, jak również pozwoli w lepszym stopniu wykorzystać istniejące w spółkach zasoby. W efekcie wzrośnie atrakcyjność grupy dla krajowych i zagranicznych inwestorów, a Ministerstwo Skarbu Państwa uzyska lepszą pozycję negocjacyjną i potencjalnie większe wpływy ze sprzedaży grupy, aniżeli osobno spółek, uczestniczących w konsolidacji.

Nie bez znaczenia podkreślany jest regionalny charakter holdingu „Regionalna Grupa Energetyczna SA”. Silny podmiot gospodarczy, utworzony w regionie o jednej z najwyższych stóp bezrobocia, będzie miał pozytywny wpływ na rozwój lokalnej infrastruktury. Poprzez inicjowanie i tworzenie nowych warunków biznesowych będzie motorem przemian struktury gospodarczej regionu. Poniżej kilka przykładów na poparcie powyższych tez:

 

  • Elektrownia Bełchatów należy do producentów o najniższych kosztach produkcji energii elektrycznej w kraju. Poprzez zagwarantowanie dostaw dla powiązanych dystrybutorów, ceny energii elektrycznej dla końcowych odbiorców mogłyby być niższe niż w pozostałych regionach. Tworzyłoby to warunki dla rozwoju przedsiębiorczości, aktywnego inwestowania i tworzenia nowych miejsc pracy.
  • Spółki, wchodzące w skład grupy, wykorzystując swoją infrastrukturę, potencjał kapitałowy i ludzki, mogłyby być inicjatorami przedsięwzięć gospodarczych w regionie. Wśród możliwych obszarów działania można wymienić: usługi telekomunikacyjne, dostarczanie informacji (internet, łącza telekomunikacyjne), działalność doradczą czy reklamową. Nie tylko nie likwidowałyby miejsc pracy, ale tworzyły nowe.
  • Połączenie doświadczeń i potencjałów poszczególnych uczestników grupy pozwoli na zastosowanie rozwiązań technicznych i nowych technik zarządzania (w oparciu o zintegrowane systemy informacyjne), które zapewnią poprawę świadczonych usług elektroenergetycznych i wyjście z kompleksową ofertą usług do klientów.

Wśród efektów możliwych do uzyskania przez Grupę należy wymienić:

 

  • możliwość realizacji spójnej strategii rozwoju spółek uczestniczących w konsolidacji,
  • wzrost potencjału kapitałowego,
  • wzrost wartości rynkowej,
  • poprawę konkurencyjności (reorganizacja działalności, efekty synergii),
  • optymalne wykorzystanie zasobów ludzkich i kapitałowych (obecnych i przyszłych),
  • spójną politykę inwestycyjną,
  • wzmocnienie roli Grupy jako stabilnego pracodawcy i inicjatora przedsięwzięć gospodarczych w regionie,
  • możliwość zachowania polskiej tożsamości Grupy po prywatyzacji.

Wdrożenie proponowanej koncepcji konsolidacji jest skomplikowanym i rozłożonym w czasie zadaniem. Do najważniejszych zadań należy zaliczyć uzyskanie akceptacji Decydentów i determinację w momencie wdrażania zmian.

Logo

Łódzki Zakład Energetyczny SA
90-950 Łódź, ul. Tuwima 58
tel. (042) 675-11-00, fax (042) 674-58-58
e-mail: [email protected]
http://www.lze.lodz.pl