Jakość i Certyfikacja
Dodatek promocyjno-reklamowy do RZECZPOSPOLITEJ.
20 czerwca 2005 r.
Nominacja do Nagrody Gospodarczej Prezydenta RP w kategorii polskie przedsiębiorstwo
Solidarność – marka dobrej jakości
Wypowiedź Dariusza Marka, prezesa Firmy Cukierniczej Solidarność
Firma Cukiernicza Solidarność jest jednym z największych i najstarszych producentów wyrobów czekoladowych w Polsce. W naszej działalności łączymy ponad pół wieku tradycji, najwyższą jakość produkcji oraz sprawność działania nowoczesnego przedsiębiorstwa.
Wysoka jakość i bezpieczeństwo produktów zawsze były podstawowym kierunkiem rozwoju naszej firmy, a dzisiaj są podstawą sukcesu rynkowego Solidarności. Doskonałą, zawsze powtarzalną jakość zapewnia m.in. zastosowanie najnowocześniejszych, zautomatyzowanych linii technologicznych odpowiadających najwyższym europejskim i światowym standardom. Do produkcji wykorzystuje się jedynie najlepsze surowce, opatrzone certyfikatami dopuszczającymi do ich sprzedaży w Polsce i krajach UE.
W wysoką jakość trzeba stale inwestować. Dlatego w roku 2003 podjęliśmy decyzję o zakupie nowoczesnej linii produkcyjnej i wybudowaniu dla niej nowej hali. W błyskawicznym czasie, bo już w tym samym roku powstała jedna z najnowocześniejszych w Europie linii do produkcji bombonier oraz pralin z płynnym likierem, a także czekoladek z wiśnią w likierze.
Na jakość składa się nie tylko wyśmienity smak wszystkich wyrobów osiągany dzięki oryginalnym recepturom opracowywanym we własnych laboratoriach, ale również ekskluzywne, atrakcyjne graficznie opakowania. W parze z atrakcyjnością opakowań idzie dbałość o rzetelność informacji. Jeżeli w czekoladce nie ma np. koniaku, myląca nazwa nie może pojawić się na opakowaniu produktu Solidarności.
Formalnym potwierdzeniem jakości i bezpieczeństwa naszych produktów jest wdrożenie zintegrowanego systemu jakości ISO 9001:2000 oraz HACCP. W tym roku Solidarność przeszła pomyślnie audyty przyznające certyfikat Międzynarodowego Standardu Żywności IFS.
Korzyści są bardzo wymierne
Filozofia działania, którą od lat konsekwentnie realizujemy, przynosi bardzo wymierne korzyści. Najnowsze dane wskazują, iż lubelska Firma Cukiernicza Solidarność z blisko 7-procentowym udziałem ilościowym i niemal 6-procentowym udziałem wartościowym w rynku pralin osiągnęła pierwsze miejsce wśród polskich producentów wyrobów czekoladowych. Lepsze wyniki należą jedynie do wielkich zagranicznych koncernów, oferujących swoje wyroby na polskim rynku.
Tak dobry wynik, tym bardziej że Solidarność jest firmą polską, niezależną, funkcjonującą wyłącznie w oparciu o kapitał własny. Warto dodać, że kolejne lata działalności naszej firmy kończą się dodatnim wynikiem finansowym.
Tu trzeba „czuć” rynek
W Solidarności od zawsze dużą wagę przykłada się do dbałości o gusta konsumentów, dlatego stworzyliśmy tak szeroką gamę wyrobów. Aby trafić w upodobania klientów i związać ich z firmą, nie wystarczy opierać się na badaniach marketingowych, potrzeba czegoś więcej. Po prostu trzeba „czuć” rynek, obserwować go, szybko się uczyć i jeszcze szybciej reagować na jego potrzeby. Torowanie drogi nowym trendom na polskim rynku, kreowanie stylów w branży cukierniczej to już nasza tradycja.
Wiele naszych produktów zasługuje już na miano klasyki smaków: „Śliwka Nałęczowska w czekoladzie”, „Złoty Orzech”, galaretki pektynowe „Wiosenne” lub „Czekoladki z Klasą” – marki od lat obecne w ofercie Solidarności, uhonorowane licznymi nagrodami w prestiżowych krajowych i zagranicznych konkursach. Warto wspomnieć o czekoladkach „Zakręconych”, pakowanych w folię zawiniętą jednostronnie, które wprowadziliśmy na rynek w latach 90. Wówczas była to nowość, dzisiaj to już standard, niemal każda firma cukiernicza ma taki produkt w swojej ofercie. Kolejny przykład nowatorskich pomysłów – kilka lat temu Solidarność zaoferowała klientom czekoladki wyglądem przypominające sztabki złota. Atrakcyjna forma i klasyczne smaki szybko pozyskały znaczną część nie tylko polskiego rynku pralin.
Renoma firmy i jej produktów
Nieustanny wzrost sprzedaży zawdzięczamy również strategii sprzedaży. Jednym z jej elementów jest odpowiednia polityka cenowa. Polega ona m.in. na tym, że nasze najlepsze produkty oferujemy w średnim przedziale cenowym. Ponadto systematycznie budujemy sieć partnerów handlowych, począwszy od kanałów hurtowych, przez wielkie sieci super- i hipermarketów, na bardzo istotnym ogniwie detalicznym kończąc.
Systematycznie rozwijamy również sprzedaż eksportową. Dzięki niej produkty Firmy Cukierniczej Solidarność znają i cenią klienci w kilkudziesięciu krajach Europy, odbiorcy ze Stanów Zjednoczonych, Kanady, Rosji i innych państw. W ubiegłym roku Solidarność zanotowała 35-procentowy wzrost liczby odbiorców zagranicznych.
Rozwój naszej firmy opiera się na wprowadzaniu kolejnych produktów, inwestowaniu w nowe technologie i umacnianie sprzedaży. Nie mamy natomiast w planach fuzji i przejęć. Moim zdaniem nie warto kupować małej i słabej firmy, aby zwiększyć własny udział w rynku o promile procenta, by zaraz potem zwalniać pracowników i likwidować kolejne marki. Są lepsze i bardziej etyczne sposoby pomnażania udziału w rynku.
Niewątpliwie jednym ze sposobów jest budowanie wartości marki, zarówno marki firmy, jak i renomy poszczególnych produktów. Uznajemy markę jako strategiczny kapitał firmy i dlatego podlega odpowiedniej ochronie. Oprócz logo i logotypu Firmy do rejestracji na terenie Polski zgłoszono 464 znaki towarowe, występujące na rynku pod marką Solidarność. Za granicą zgłosiliśmy 8 znaków towarowych. W trybie porozumienia madryckiego dwa z nich dodatkowo zgłoszono do rejestracji w Stanach Zjednoczonych. Sztandarowe wyroby produkowane są w oparciu o dwie, opatentowane na rzecz firmy technologie.
Firma Cukiernicza Solidarność posiada wiele nagród i wyróżnień przyznanych w konkursach dla wiodących przedsiębiorstw. Najważniejsze z nich to m.in. nominacja Kapituły Nagrody Gospodarczej Prezydenta RP do Nagrody Gospodarczej – Polskie Przedsiębiorstwo w roku 1998, Akt Legitymacyjny – nominacja Ministra Gospodarki i Krajowej Izby Gospodarczej w roku 2002 i wiele innych. n