Staramy się sprostać oczekiwaniom społecznym

Jakość – Normalizacja – Certyfikacja
Dodatek promocyjno-reklamowy do RZECZPOSPOLITEJ.
10 listopada 2006 r.

Wyróżnienia w konkursie Polskiej Nagrody Jakości
w kategorii zespołowej – organizacje publiczne

Staramy się sprostać oczekiwaniom społecznym

Wypowiedź nadinspektora Andrzeja Matejuka, komendanta wojewódzkiego Policji we Wrocławiu

Policja jako organizacja od dłuższego czasu uczestniczy w procesie standaryzacji zarządzania, polegającym na stosowaniu systemów zarządzania jakością, będącego jednym z narzędzi nowoczesnego kierowania jednostkami i zespołami ludzkimi. Komenda Wojewódzka Policji we Wrocławiu jest tego dobrym przykładem.

W roku 2004 wdrożony został w naszej jednostce system zarządzania jakością zgodny z normą PN-EN ISO 9001:2001, a ponadto uczestniczyliśmy w Projekcie Europejskiej Fundacji Zarządzania Jakością Wzmocnienie zdolności zarządczych w Policji. Realizacja tego programu przebiegała pomyślnie i zakończyła się dokonaniem samooceny oraz podjęciem działań doskonalących, dotyczących poprawy jakości oraz efektywności pracy. Uzyskiwane wysokie oceny z realizacji zadań oraz fakt, że w roku 2005 zostaliśmy laureatem Dolnośląskiej Nagrody Jakości – w kategorii organizacji sektora usług publicznych, zachęciły nas do prezentacji komendy w konkursie Polskiej Nagrody Jakości. Otrzymane wyróżnienie stanowi dla Policji dolnośląskiej motywację do jeszcze lepszej służby na rzecz społeczeństwa, w zakresie zapewnienia bezpieczeństwa i porządku publicznego.

Tak dobre wyniki można osiągnąć poprzez stosowanie rozwiązań systemowych, konsekwentnie i w perspektywie długofalowej. Zgodnie z Polityką Jakości najważniejsze przesłanie tej jednostki Policji stanowi realizacja zadań ustawowych, z uwzględnieniem oczekiwań społecznych oraz systematycznego wzrostu poziomu skuteczności i efektywności pracy. Mimo wielu obiektywnych trudności założenia te udaje się realizować. Jeszcze w latach 2003 i 2004 Komenda Wojewódzka Policji we Wrocławiu dwukrotnie zdobyła pierwszą lokatę w rankingu tygodnika „WPROST”, obejmującym szesnaście komend wojewódzkich Policji i Komendę Stołeczną Policji oraz została uznana za najlepiej pracującą jednostkę. Takie wyniki zachęcały do wydajniejszej pracy i dlatego w 2004 roku został wdrożony system zarządzania jakością najpierw w Wydziale Postępowań Administracyjnych Komendy Wojewódzkiej Policji we Wrocławiu, a w roku 2005 został rozszerzony do pełnego zakresu jej działalności. Normy ISO kładą nacisk przede wszystkim na spełnianie oczekiwań klientów, a w przypadku Policji również na realizację jej ustawowych zadań oraz na kreowanie jej pozytywnego wizerunku w oczach społeczeństwa. System zarządzania jakością, zgodny z normą ISO oraz stosowany w tej jednostce Total Quality Management – czyli system kompleksowego zarządzania przez jakość umożliwiły wprowadzenie nowego modelu filozofii pracy, poprawę skuteczności partnerskiego współdziałania między poszczególnymi komórkami organizacyjnymi komendy oraz podmiotami zewnętrznymi, doskonalenie systemu zarządzania i wreszcie wzrost zadowolenia z pracy jej funkcjonariuszy i pracowników Policji. W filozofii pracy położono nacisk na utożsamianie się z instytucją, mając świadomość, że bez odpowiedniego zaangażowania kierownictwa, policjantów i pracowników Policji w realizację zadań nie jest możliwy rozwój. Osiągnięcie wysokich standardów jakościowych wiąże się z pokonaniem wielu przeszkód sfery ekonomicznej, ale przede wszystkim mentalnej. Złe nawyki są szybko przyswajane przez młodych pracowników, natomiast te dobre, wymagające zmiany systemu wartości często nie mają szans na utrwalenie się i przetrwanie. Wprowadzanie zmian i wdrażanie systemu efektywnego zarządzania zwykle natrafia na opór, dlatego przekonanie pracowników do podjęcia próby przełamania stereotypów nie jest zadaniem łatwym i wymaga ciągłego w tej mierze zaangażowania ze strony najwyższego kierownictwa. Jest to jednak proces, który dzięki nowoczesnym i efektywnym metodom można przyspieszyć. Taki kierunek działania, krok po kroku prowadzi do tego, że dolnośląska Policja wykorzystuje szansę stania się instytucją bardziej przyjazną dla obywateli i dla swoich pracowników.

W coraz lepszy sposób przyswajana jest filozofia wysokiej jakości służby i pracy oraz łączenie jej z codzienną praktyką, co powoduje rzeczywisty wzrost zaufania społecznego do Policji, systematycznie podnosi kulturę organizacyjną, atrakcyjność zatrudnienia i konkurencyjność na rynku pracy. Korzyść płynącą z zastosowania systemów zarządzania jakością w Komendzie Wojewódzkiej Policji we Wrocławiu, jaką w pierwszej kolejności zauważyli eksperci Polskiej Nagrody Jakości, stanowi standaryzacja i uporządkowanie organizacji, poprzez wdrożenie wielu głównych procesów z zakresu służby prewencyjnej, kryminalnej i logistycznej oraz tych dotyczących rozwiązań systemowych. Taki system umożliwia podejmowanie wielu działań zarówno korygujących, zapobiegawczych, jak i doskonalących. Dobrze zaplanowane i efektywne audity wewnętrzne spełniają funkcję kontrolną i stanowią znakomite narzędzie do samoregulacji funkcjonowania tej jednostki Policji. Kolejną korzyścią tego systemu, jaką zdefiniowano podczas auditu Polskiej Nagrody Jakości jest przełamanie funkcjonalnej zasady działania jednostek Policji województwa dolnośląskiego i komórek organizacyjnych KWP na korzyść postępowania procesowego, w łańcuchu wzajemnych powiązań. Wiele spraw do czasu zastosowania systemów zarządzania jakością było traktowanych przez pojedyncze komórki organizacyjne komendy jako priorytetowe i korzystne tylko dla nich samych, bez refleksji – ile strat może przynieść takie indywidualne działanie dla całej organizacji. Postępowanie zgodnie z ustaloną procedurą, ponad jednostkowym interesem komórki organizacyjnej lub jednostki, w ciągu powiązań z jej uczestnikami udrożniło kanały komunikacji wewnętrznej, doprowadziło do optymalizacji i efektywności realizacji zadań oraz utrwaliło te mechanizmy, poprzez ich powtarzalność. Należy podkreślić, że mimo wielu dotychczasowych osiągnięć tej jednostki pokonany został dopiero początek drogi do uzyskania w pełni satysfakcjonujących efektów. Najistotniejsze jest to, że zostały zidentyfikowane elementy podlegające działaniom korygującym, zapobiegawczym i doskonalącym, z którymi w najbliższym czasie się zmierzymy. Należy ciągle doskonalić formy realizacji naszych działań, aby sprostać rosnącym wymaganiom, w zakresie zaspokajania potrzeb społeczeństwa oraz wysoko stawianej poprzeczki przez Komendę Główną Policji. Temu wyzwaniu udaje nam się sprostać zarówno w aspekcie badań społecznych, dotyczących poczucia bezpieczeństwa, jak również ocen dotyczących wyników statystycznych. Dolnośląska Policja w zakresie osiąganych wyników od lat zajmuje pozycję lidera lub znajduje się w ścisłej czołówce. Komenda Wojewódzka Policji we Wrocławiu oprócz realizacji swoich ustawowych zadań ściśle współpracuje z policjami innych państw celem wzajemnej wymiany doświadczeń. Przede wszystkim utrzymujemy stałe kontakty z policją holenderską i niemiecką, w zakresie benchmarkingu i współdziałania koncentrując się na kilku strategicznych elementach: służebnej roli wobec społeczeństwa oraz identyfikowaniu przestępczości transgranicznej, jej zapobieganiu i skutecznemu zwalczaniu.

Jestem przekonany, że taki kierunek jest godny naśladowania i przynosi wymierne korzyści dla społeczeństwa jako odbiorcy naszych usług. n

www.dolnoslaska.policja.gov.pl