Infrastruktura – Środowisko – Energia
Dodate lobbingowy do „RZECZPOSPOLITEJ”.
20 czerwca 2007 r.
Stawiam na Babimost!
Wypowiedź Krzysztofa Szymańskiego,
marszałka województwa lubuskiego
Uchwała Rady Ministrów w sprawie Programu rozwoju sieci lotnisk i lotniczych urządzeń naziemnych daje możliwości wykorzystania przez Port Lotniczy Zielona Góra w Babimoście do tej pory nie w pełni realizowanego potencjału.
Szczególnie istotna dla województwa lubuskiego jest ta część Programu, która mówi o wykorzystaniu i adaptacji byłych lotnisk wojskowych. Ważny jest zwłaszcza zapis o tym, że nieruchomości, które podlegają Ministerstwu Obrony Narodowej, zostaną nieodpłatnie przekazane gminom lub samorządom województw. W wykazie zbędnych MON nieruchomości powinno pojawić się lotnisko w Babimoście. A taka sytuacja otwiera drogę do założenia spółki publicznej z udziałem Samorządu Województwa, Miasta Zielona Góra, Powiatu Zielonogórskiego, Gminy Babimost oraz Przedsiębiorstwa Państwowego Porty Lotnicze.
Zaletą położenie
Port Lotniczy w Babimoście jest położony w odległości 35 km od Zielonej Góry, 95 km od Gorzowa Wlkp. Odległość na tyle mała, aby mieszkańcy stolic województwa mogli bez trudu dojechać, a na tyle duża, że hałas startujących i lądujących samolotów nawet w nocy nikomu nie będzie przeszkadzał.
Istotne dla pasażerów są także możliwości połączeń pozostałymi środkami komunikacji. Port jest oddalony o 12 km od drogi 32 Zielona Góra – Poznań, 21 km od przyszłej autostrady A-2. Tylko 10 km dzieli lotnisko od węzła kolejowego w Zbąszynku.
Ponadto warunki technicze lotniska w Babimoście pozwalają na przyjęcie prawie wszystkich typów samolotów, w tym największych.
Położenie lotniska już doceniają przedstawiciele sąsiednich województw: wielkopolskiego, dolnośląskiego i zachodniopomorskiego. Nie ma już możliwości rozbudowy istniejących lotnisk we Wrocławiu i Poznaniu, a rosną potrzeby szybkiego przewożenia towarów samolotami. Stąd pomysł utworzenia wspólnego dla zachodniej Polski lotniska pasażerskiego i cargo właśnie w Babimoście. Mogłyby z niego korzystać samoloty transportowe z całego świata. Wkrótce podpisany zostanie list intencyjny w tej sprawie.
Zadanie priorytetowe
Rozbudowa Portu Lotniczego Zielona Góra została zaliczona do priorytetowych zadań inwestycyjnych w regionie. Jest zgodna z celem głównym Strategii Rozwoju Województwa, którym jest „zapewnienie przestrzennej, gospodarczej i społecznej spójności regionu” i celem operacyjnym „wykorzystanie warunków do rozwoju transportu lotniczego”.
Szacujemy, że w ramach Lubuskiego Regionalnego Programu Operacyjnego na modernizację lotniska i montaż urządzeń do naprowadzania samolotów uda się przeznaczyć 5 mln euro.
Infrastruktura – Środowisko – Energia
Dodatek lobbingowy do „RZECZPOSPOLITEJ”.
20 czerwca 2007 r.
I put for Babimost!
The statement of Krzysztof Szymański, the Marshall of lubuskie province
The Resolution of the Board of the Ministers on the Program of the development of airport network and aircraft on-land devices gives the possibility to use by Zielona Góra Airport in Babimost, the potential that had not been fully realized yet.
Especially essential for lubuskie province is the part of the Program which mentions the usage and adaptation of the former military airports. The entry saying that the real estates which are subjected to the Ministry of National Defence shall be handed over to the communes or the province self-governments free of charges, is extremely important. In the listing of the Ministry of National Defence redundant real estates, the airport in Babimost shall be present. And such a situation opens the way for establishing a public company with the participation of the Province Self-government, Zielona Góra city, Zielonogórski district, Babimost commune as well as Przedsiębiorstwo Państwowe Porty Lotnicze (National Enterprise of Airports).
Location is the advantage
The Airport in Babimost is located 35 kilometres from Zielona Góra, 95 kilometres from Gorzów Wielkopolski. The distance is short enough so that the inhabitants of the province capital were able to get there without any difficulties, and at the same time, long enough that the noise of the planes taking off and landing did not disturb anyone even during the night.
For passengers also the possibilities of connections with the other means of transport are essential. The airport is 12 km away from the road 32 Zielona Góra – Poznań, 21 km from the future A-2 highway. There are only 10 km from the airport to the railway station in Zbąszynek.
Additionally, the airport in Babimost technical conditions allow to accept almost all types of planes, including the biggest ones.
The location of the airport is already appreciated by the representatives of the neighbouring provinces: wielkopolskie, dolnośląskie and zachodniopomorskie. It is not possible to develop the existing airports in Wrocław and Poznań, and the demands of quick transport of goods by planes are increasing. This is why there is an idea about the creation of the common for west Poland passenger’s airport and cargo in Babimost. It could be used by transport planes from all over the world. Soon a letter of intent shall be signed in the matter.
The priority task
The development of Zielona Góra Airport has been included in the priority investment tasks in the region. It is consistent with the main aim of the Province Development Strategy which is „the assurance of special, economical and social region cohesion” and its operative aim is „the usage of the conditions for air transport development”.
We estimate that, in terms of Lubuski Regional Operation Program it will be possible to assign 5 million Euro for the modernization of the airport as well as the assembly of the devices used for plane guidance.