System społecznej odpowiedzialności Elektrowni „Opole” SA

Energia XXIX
Dodatek reklamowy do RZECZPOSPOLITEJ.
nr 296 (6069) 19 grudnia 2001 r.

System społecznej odpowiedzialności Elektrowni „Opole” SA

Istotne znaczenie Elektrowni „Opole” dla gospodarki narodowej, jej pozycja w krajowym systemie elektroenergetycznym, świadomość znaczenia pracy dla potrzeb człowieka jako pracownika i partnera, a także obowiązek troski o optymalne korzystanie z zasobów przyrody nakazują oparcie naszej działalności o zasady zrównoważonego rozwoju, wymagające jednoczesnych starań o efektywność ekonomiczną, ochronę środowiska naturalnego i rozwój społeczny.

Kierując się powyższym zobowiązujemy się do:

  • ścisłego przestrzegania wymogów prawa polskiego i międzynarodowego, zasad etycznych i dobrych obyczajów,
  • ciągłego doskonalenia naszych działań dla budowania trwałych, pozytywnych relacji ze wszystkimi zainteresowanymi stronami,
  • propagowania zasad społecznej odpowiedzialności wśród wszystkich naszych partnerów,
  • stosowania wymogów międzynarodowej normy Odpowiedzialność Społeczna 8000 (SA 8000) oraz zasad przedstawionych w niniejszej Księdze Systemu Społecznej Odpowiedzialności.

Zasadami polityki społecznej kierować się będziemy wobec pracowników, dostawców i partnerów, klientów i odbiorców oraz społeczności lokalnej.

Przyjęty system społecznej odpowiedzialności, wraz z wdrożonymi systemami zarządzania bezpieczeństwem pracy oraz zarządzania środowiskowego, stanowi podstawę zarządzania strategicznego Elektrowni „Opole”.

Wizja i wartości

Punktem wyjścia w systemie społecznej odpowiedzialności jest wizja Elektrowni „Opole”, która opiera się na wartościach uznawanych w ramach kultury organizacyjnej firmy. Istnieje duża zgodność wśród naszych pracowników co do wartości, którymi firma powinna się kierować w swoich działaniach. Podstawowe wartości dają się ułożyć w trzy główne grupy:

  1. dobre zarządzanie, skuteczność, konkurencyjność,
  2. odpowiedzialność, uczciwość,
  3. bezpieczeństwo, dbałość o środowisko.

Grupa pierwsza dotyczy wartości związanych z wymiarem ekonomicznym i organizacyjnym funkcjonowania Elektrowni „Opole” i jest wyrazem ambicji związanych z potrzebą osiągnięcia sukcesu na rynku. Nasi pracownicy chcą pracować w firmie, która jest konkurencyjna, skuteczna w realizacji postawionych zadań produkcyjnych i dobrze zarządzana.

Grupa druga dotyczy wartości związanych z wymiarem etycznym, ludzkim, odnosi się do jakości relacji pomiędzy ludźmi zaangażowanymi w funkcjonowanie przedsiębiorstwa, także w szerokim sensie – relacji ze wszystkimi interesariuszami. Pracownicy Elektrowni „Opole” chcą, aby firma była postrzegana jako odpowiedzialna i uczciwa wobec wszystkich zainteresowanych stron: zarówno ich samych, jak i partnerów, dostawców, klientów, społeczności lokalnej.

Trzecia grupa wartości dotyczy wysokiej jakości ochrony środowiska, zarówno wewnątrz, jak i na zewnątrz zakładu. Pracownicy są przekonani, że dbałość o środowisko i bezpieczeństwo są wartościami realizowanymi na co dzień w Elektrowni „Opole” i jednocześnie są przeświadczeni, że właśnie te wartości powinny leżeć u podstaw działania przedsiębiorstwa także w przyszłości. Elektrownia „Opole” powinna funkcjonować tak, aby zapewnić najwyższe standardy bezpieczeństwa, aby nie była zagrożeniem dla zdrowia i życia pracowników, ich rodzin oraz pozostałych mieszkańców regionu.

Opierając się na wartościach uznawanych w ramach kultury organizacyjnej firmy, określamy wizję, która wyznacza pożądaną przyszłość. Kadra Elektrowni „Opole” swoje ambicje i aspiracje zawodowe utożsamia z długofalową polityką zrównoważonego rozwoju. Wizja Elektrowni „Opole” odwołuje się do następującej deklaracji:

Elektrownia „Opole” kieruje się w swojej działalności zasadami zrównoważonego rozwoju, dbając jednocześnie o efektywność ekonomiczną, ochronę środowiska naturalnego i rozwój społeczny.

Takie sformułowanie wizji Elektrowni „Opole” nawiązuje do planowanych kierunków rozwoju przedstawionych w „Strategii rozwoju województwa opolskiego na lata 2000 – 2015”, zgodnie z którymi województwo opolskie chce być w przyszłości regionem zrównoważonego rozwoju. Wizja naszej firmy odzwierciedla zatem nastawienie na coraz lepsze wypełnianie zasad zrównoważonego rozwoju i przekłada się na konkretny program wyrażony w misji.

Misja Elektrowni „Opole”

Misją Elektrowni „Opole” jest wytwarzanie i sprzedaż energii elektrycznej na polskim i europejskim rynku energii elektrycznej oraz dostawa ciepła dla potrzeb regionu – na dogodnych warunkach, przy zachowaniu najwyższych standardów etyki, ochrony środowiska i bezpieczeństwa pracy.

Polityka społeczna

Zasady Polityki Społecznej wynikają z deklaracji Zarządu Elektrowni „Opole” do przestrzegania wymogów standardu społecznej odpowiedzialności SA 8000. W procesie doskonalenia Polityki Społecznej w Elektrowni „Opole” kierujemy się następującymi zasadami:

  • Polityka Społeczna jest ściśle powiązana z wartościami, które kształtują kulturę organizacyjną i eksploatacyjną Elektrowni „Opole” oraz z miejscową tradycją.
  • Polityka Społeczna uwzględnia działania obligatoryjne i dobrowolne, i wyraźnie je odróżnia.
  • Zasady Polityki Społecznej są udostępniane przedstawicielom wszystkich zainteresowanych stron.

Politykę Społeczną Elektrowni „Opole”, wypracowaną w procesie dialogu z przedstawicielami różnych zainteresowanych grup, sformułowano w sposób następujący:

  1. Uznajemy, że polityka społecznej odpowiedzialności jest nieodłącznym elementem zarządzania zgodnie z zasadami rozwoju zrównoważonego. Na wszystkich szczeblach zarządzania kierujemy się zasadami odpowiedzialności społecznej.
  2. Pracownicy są dla nas najważniejsi. Stwarzamy im równość szans rozwoju, a wszelkie formy uprzedzeń i dyskryminacji w miejscu pracy uznajemy za niedopuszczalne.
  3. Chcemy być atrakcyjnym pracodawcą w naszym regionie. Dążymy do tego, aby poziom wynagrodzeń był co najmniej zgodny ze standardami stosowanymi w energetyce.
  4. Szanujemy zdrowie pracowników. Podejmujemy wszystkie możliwe działania by eliminować zagrożenia ze środowiska pracy, obniżać ryzyko zawodowe, a także zapewnić pracownikom wysokiej klasy opiekę medyczną.
  5. Wspieramy zaangażowanie naszych pracowników w proces przygotowywania i realizacji zadań z zakresu polityki społecznej.
  6. W doborze dostawców kierujemy się ich gotowością do spełniania wymagań społecznej odpowiedzialności. Będziemy zachęcać naszych partnerów do podejmowania działań w duchu społecznej odpowiedzialności i przedstawiania dowodów, że wymagania te są spełniane.
  7. Budujemy partnerskie stosunki z naszymi klientami i odbiorcami, oparte na wzajemnym zaufaniu i przejrzystości.
  8. Kierując się szacunkiem wobec otoczenia, chcemy być wobec niego wiarygodnym partnerem. Staramy się o to, aby nasz pozytywny wkład w rozwój lokalnej społeczności przynosił szeroko rozumiane korzyści wszystkim zainteresowanym.
  9. Chcemy wykorzystać wszystkie nasze atuty, by stać się motorem zmian strukturalnych w wymiarze regionalnym i krajowym. Włączamy się w działania na rzecz kształcenia kadr regionu, stwarzania szans zatrudnienia, rozwoju małych i średnich przedsiębiorstw i budowania nowoczesnej kultury przemysłowej.
  10. Dokładamy wszelkich starań, by optymalizować wykorzystanie zasobów surowcowych, dokonując jednocześnie znaczącej redukcji emisji szkodliwych substancji do środowiska i dbając o poprawę warunków życia w regionie poprzez obniżanie kosztów utrzymania rodzin.
  11. Wspieramy ważkie społecznie działania na rzecz upowszechniania kultury i etosu mieszkańców Śląska Opolskiego, a także zdrowia, nauki i edukacji. Prowadzimy również działania na rzecz wspomagania najuboższych i tych, którzy są zagrożeni społeczną marginalizacją.
  12. Staramy się jak najszerzej upowszechniać zasady społecznej odpowiedzialności. Zapraszamy wszystkich do współpracy przy ich doskonaleniu.

Aby zapewnić właściwą realizację zasad Polityki Społecznej został powołany Pełnomocnik Zarządu ds. Systemu Społecznej Odpowiedzialności, który:

  • dba o ciągłe doskonalenie tej polityki,
  • przeprowadza okresowe oceny efektów wdrożonych strategii,
  • zapewnia przepływ informacji na temat Polityki Społecznej do wszystkich zainteresowanych stron,
  • zapewnia właściwe archiwizowanie dokumentów określających Politykę Społeczną i dowodów jej realizacji.

Na zasadzie konsensu z wszystkimi organizacjami związkowymi rozszerzono zakres ustawowych funkcji wybieranego przez załogę Zakładowego Społecznego Inspektora Pracy, o obowiązki Pełnomocnika Pracowników ds. Polityki Społecznej, powierzając mu zadania:

  • monitorowania realizacji deklarowanych strategii,
  • zbierania informacji na temat oceny tych strategii od przedstawicieli wszystkich zainteresowanych stron,
  • zbierania informacji na temat ewentualnych naruszeń deklarowanych zasad,
  • wspomagania procesu komunikowania zasad i konkretnych zaleceń,
  • ułatwiania przedstawicielom zainteresowanych stron wpływu na modyfikację Polityki Społecznej,
  • odbywania okresowych spotkań z Pełnomocnikiem Zarządu.

Dla kontroli skuteczności przyjętej Polityki Społecznej oraz jej zgodności z wymogami normy SA 8000 Zarząd Elektrowni „Opole” dokonuje raz w roku, w marcu, oceny funkcjonowania Systemu Społecznej Odpowiedzialności w oparciu o raport, przygotowany przez Pełnomocnika ds. Systemu Społecznej Odpowiedzialności (SSO) w uzgodnieniu z Zakładowym Społecznym Inspektorem Pracy. Na podstawie raportu i oceny funkcjonowania systemu przez Zarząd, pełnomocnik ds. SSO przygotowuje ewentualny plan działań korygujących.

Szczegółowe zadania wynikające z Polityki Społecznej w stosunku do czterech grup interesariuszy: pracowników, dostawców i partnerów, klientów i odbiorców, a także społeczności lokalnej przedstawiono w postaci odrębnych polityk szczegółowych.

Polityka społecznej odpowiedzialności wobec pracowników

Podstawą polityki społecznej odpowiedzialności wobec pracowników są następujące wartości wynikające z Polityki Społecznej:

  • traktowanie pracowników zgodnie z zasadami równości,
  • uczciwość we wzajemnych stosunkach pomiędzy pracownikami,
  • stwarzanie najlepszych warunków pracy pod względem bezpieczeństwa,
  • zapewnienie właściwej opieki medycznej,
  • troska o odpowiednią strukturę wynagrodzeń,
  • zapewnienie satysfakcjonujących warunków zatrudnienia,
  • wspieranie procesu rozwoju pracownika w najszerszym sensie.

W oparciu o te wartości uznano, że podstawą kształtowania polityki społecznej odpowiedzialności wobec pracowników jest odpowiednio przygotowana i realizowana polityka zatrudniania, tak aby Elektrownia „Opole” była atrakcyjnym pracodawcą dbającym o stosowanie takiego systemu wynagradzania, który zapewnia pracownikom satysfakcjonujący poziom życia. W systemie zarządzania personelem uznajemy za ważne zapewnienie warunków niezbędnych do rozwoju zawodowego pracowników, zgodnie z zasadą mówiącą, że wykorzystanie kompetencji jednostek to siła napędowa gospodarki.

Ale adekwatny poziom wynagrodzenia nie może być jedynym czynnikiem kształtującym właściwe relacje z pracownikami. Dlatego zwracamy też uwagę na kulturę organizacyjną, szczególnie w aspekcie komunikacji społecznej wewnątrz Elektrowni „Opole”, tak aby pracownicy nie mieli poczucia dyskryminacji i innych form naruszania godności osobistej, oraz w aspekcie motywowania pracowników do współdziałania na rzecz zaangażowania społecznego. Istotnym elementem jest także zapewnienie bezpieczeństwa miejsca pracy oraz opieki medycznej, a tym zakresie Elektrownia „Opole” zdecydowanie wykracza ponad obligatoryjne standardy. Punktem wyjścia dla nas jest troska o odpowiednie warunki pracy i zatrudnienia przy uwzględnieniu konsekwencji, które wynikają z tego dla pracownika w jego codziennym życiu, zarówno w aspekcie zawodowym jak i osobistym.

Nasza polityka społecznej odpowiedzialności wobec pracowników jest zgodna z uniwersalnymi wymogami standardu SA 8000. Realizujemy następujące zasady:

  1. Elektrownia „Opole” przestrzega praw człowieka przyjętych przez społeczność międzynarodową, a w szczególności podejmuje wszelkie możliwe działania mające na celu zapewnienie osobom młodocianym właściwej ochrony. Przyjmuje jako niepodważalną zasadę, że w przedsiębiorstwie nie są zatrudniane dzieci, oraz że w żaden sposób nie wspiera się dostawców, którzy naruszają tę zasadę. Zobowiązanie to nie obejmuje pracy młodocianych zatrudnionych zgodnie z zatwierdzonym programem edukacyjnym.
  2. Elektrownia „Opole” wymaga, aby wszyscy pracownicy zatrudniani przez przedsiębiorstwo pracowali w nim z własnej woli. W trakcie trwania zatrudnienia pracowników nie może być wywierana na nich jakakolwiek forma nacisku, nie akceptuje się także u dostawców żadnej formy zmuszania do pracy.
  3. Zaangażowanie i dbałość o tworzenie warunków bezpieczeństwa pracy, zdrowia i wypoczynku pracowników jest jednym z najważniejszych zadań i obowiązków kierownictwa Elektrowni „Opole”, zgodnie z Polityką Bezpieczeństwa Pracy.
  4. Elektrownia „Opole” respektuje prawo wszystkich pracowników do swobodnego tworzenia związków zawodowych, wstępowania w ich szeregi i prowadzenia zbiorowych negocjacji z pracodawcą – zgodnie z istniejącymi regulacjami prawnymi. W szczególności zapewnia się prawo przedstawicieli związków zawodowych do swobodnego kontaktowania się z pracownikami w miejscu ich pracy.
  5. W Elektrowni „Opole” przestrzegane są zasady równości szans efektywnej i dobrze zorganizowanej pracy tak, aby wynagrodzenie odpowiadało rodzajowi wykonywanej pracy w powiązaniu z jej jakością i wydajnością. Przyznawanie świadczeń związanych ze stosunkiem pracy, traktowanie w dziedzinie zatrudniania i zawodu, dostęp do zatrudnienia, szkolenia, awansów, utrzymania zatrudnienia i warunków pracy wolne jest od jakichkolwiek decyzji o charakterze dyskryminacyjnym. Jakakolwiek dyskryminacja w stosunku pracy, w szczególności ze względu na płeć, orientację seksualną, wiek, niepełnosprawność, rasę, narodowość, przekonania, zwłaszcza polityczne lub religijne oraz przynależność związkową – jest zabroniona. Nie zezwala się na żadne zachowania, w tym gesty, słownictwo i kontakt fizyczny o charakterze przymusu seksualnego, groźby, molestowania i wykorzystywania.
  6. W Elektrowni „Opole” nie stosuje się żadnych form przymusu fizycznego lub psychicznego, ani też nie dopuszcza się zachowań, które prowadzą do naruszenia godności osobistej pracownika.
  7. Elektrownia „Opole” stosuje się do podjętych w ramach ZUZP ustaleń dotyczących czasu pracy i godzin nadliczbowych.
  8. Elektrownia „Opole” przyjmuje, że stawka wynagrodzenia zasadniczego pracownika nie może być niższa od najniższego wynagrodzenia określonego przez MPiPS. Elektrownia „Opole” podejmuje starania, aby struktura wynagrodzenia była przedstawiana pracownikom w sposób zrozumiały i przejrzysty.

Zasady wymienione w powyższych punktach opierają się na regulacjach prawnych oraz dobrowolnych zobowiązaniach stron i są jasno sformułowane w istniejących w Elektrowni „Opole” dokumentach, takich jak: Regulamin Pracy, Zakładowy Układ Zbiorowy Pracy, Księga Bezpieczeństwa Pracy, system komunikacji wewnętrznej, regulaminy świadczeń dodatkowych, regulaminy świadczeń branżowych, czy regulaminy konkursów pracowniczych.

W celu usprawnienia procesu komunikacji rozważymy możliwość przyjęcia Kodeksu Postępowania Pracowniczego, jako deklaracji ogólnej, określającej zasady etyczne i normy, akceptowane jako reguły komunikacji interpersonalnej pomiędzy wszystkimi pracownikami. Kodeks powinien formułować wyjściowe wartości, które są ważne dla kultury organizacyjnej Elektrowni „Opole” i przekładać je na konkretne oczekiwania i reguły postępowania na co dzień w stosunkach międzyludzkich. n

 

Informacje o Elektrowni Opole S.A.