Systemy billingowe to nasza specjalność

Energia XXXI
Dodatek reklamowy do RZECZPOSPOLITEJ.
nr 139 (6216) 17 czerwca 2002 r.

 

Systemy billingowe to nasza specjalność

Rozmowa z Aleksandrą Czopik, kierownikiem Działu Systemów Energetycznych w PUP SPIN Sp. z o.o.

Czy mogłaby pani pokrótce scharakteryzować rozwiązania firmy SPIN dla sektora energetycznego?

Firma SPIN jest liderem na krajowym rynku systemów billingowych. Posiadamy w swojej ofercie System Obsługi i Rozliczeń Klienta Telekomunikacyjnego SERAT 2; planuje się, że do końca roku obejmie on swoim zasięgiem wszystkich abonentów Telekomunikacji Polskiej S.A. Natomiast jeśli chodzi o rynek energetyczny, to zajmujemy się konserwacją i rozwojem systemu rozliczania wielkiego odbioru energii AWO/U. W ofercie SPIN znajdują się także rozwiązania dla organizacji o znacznym stopniu zinformatyzowania, takie jak REGISTRATURA (obsługa korespondencji), system pracy grupowej MAXe, hurtownia danych i rozwiązania Business Intelligence firmy COGNOS, a także systemy do centralnego zarządzania rozproszonymi, wieloplatformowymi środowiskami amerykańskiej firmy CANDLE.

Przewiduje pani wzmożoną aktywność firm elektroenergetycznych na rynku systemów billingowych?

Informatyczne systemy billingowe będą z pewnością przedmiotem zainteresowań firm dystrybucyjnych.

Wieloletnie doświadczenie w wykorzystywaniu systemów bilingowych mają zakłady energetyczne. W większości z nich funkcjonują dwa odrębne systemy billingowe (autorstwa różnych firm) obsługujące drobny i wielki odbiór. Przyczyną jest to, że żadnej z firm informatycznych zajmujących się billingiem nie udało się jednakowo dobrze wyspecjalizować w zakresie problematyki drobnego i wielkiego odbioru.

W zakładach energetycznych przeważa koncepcja jednego systemu billingowego obsługującego drobny i wielki odbiór, który zastąpi obecnie używane systemy billingowe różnych dostawców. Ze względu jednak na koszty przedsięwzięcia, wybiera się też rozwiązania inne. Pozwalają one na uzyskanie potrzebnych informacji dzięki opracowaniom zapewniającym właściwy przepływ danych generowanych w różnych systemach informatycznych.

Natomiast nowo powstające spółki dystrybucyjne w miarę zwiększania obsługiwanego rynku będą mocno zainteresowane jednym, kompleksowym i nowoczesnym systemem billingowym.

Jak pani zdaniem będzie wyglądał rozwój rynku systemów billingowych dla energetyki?

Widzę dwa różne podejścia do rozwoju systemów billingowych. Pierwsze z nich ogranicza rolę systemu billingowego do samego tylko rozliczania odbiorców, całość spraw związanych z obsługą księgową przekazując do systemu finansowo-księgowego funkcjonującego w zakładzie. Przy dużej liczbie klientów takie rozwiązanie nadmiernie obciąża bazę danych systemu F-K i znacznie obniża efektywność całego systemu. Można ewentualnie tego uniknąć wykorzystując do finansowej obsługi odbiorców aplikację F-K, natomiast do systemu księgowego przekazywać zagregowane dane poprzez odpowiedni interfejs.

Drugie podejście jest tradycyjne i traktuje billing jako kompleksową obsługę klienta, począwszy od złożenia zamówienia na usługę, przejęcie danych o zużyciu, rozliczenie, wygenerowanie faktury, windykację i obsługę reklamacji.

Ważnym trendem na rynku będzie także tworzenie systemów na tyle elastycznych, aby były w stanie rozliczać odbiorców nie tylko energii elektrycznej, ale też innych mediów (gaz, energia cieplna, woda, usługi teleinformatyczne). Jest to związane z koncepcją tworzenia przedsiębiorstw multienergetycznych, które już niedługo mają szansę zaistnienia na polskim rynku energetycznym.

Rozmawiał ML

PUP SPIN Sp. z o.o.
40-954 Katowice, ul. Wita Stwosza 7
tel. (032) 251-00-61, (032) 251-15-12
e-mail: [email protected]
www.spinet.com.pl