UDT-CERT – marka, która liczy się na rynku

Jakość – Normalizacja – Certyfikacja
Dodatek promocyjno-reklamowy do RZECZPOSPOLITEJ.
10 listopada 2006 r.

UDT-CERT – marka, która liczy się na rynku

Rozmowa z Anną Gerymską, dyrektorem UDT-CERT

Urząd Dozoru Technicznego

W ramach Urzędu Dozoru Technicznego działają:

  • Jednostka Certyfikująca UDT-CERT,
  • Jednostka Notyfikowana nr 1433,
  • Akademia UDT.

Jednostka Certyfikująca UDT-CERT zajmuje się certyfikacją:

  • systemów zarządzania w zakresie norm: PN-EN ISO 9001:2001, PN-EN ISO 14001:2005, PN-N-18001:2004, PN-EN 729-2, -3, -4:1997 / PN-EN ISO 3834-2, -3, -4:2006 oraz PN-I-07799-2:2005/ISO 27001,
  • osób w zakresie spawaczy oraz personelu badań nieniszczących (m.in. w ramach Krajowego Systemu Certyfikacji Personelu Badań Nieniszczących),
  • wyrobów w zakresie zgodności z wymaganiami dokumentów odniesienia, wyspecyfikowanych przez klienta.

Jednostka Certyfikująca UDT-CERT przeprowadza również badania i ekspertyzy techniczne, np. badania stanu bezpieczeństwa placów zabaw.

Jednostka Notyfikowana nr 1433 świadczy usługi związane z oceną zgodności w odniesieniu do dyrektyw: „Urządzenia ciśnieniowe”, „Urządzenia gazowe”, „Dźwigi”, „Proste zbiorniki ciśnieniowe”, „Efektywność energetyczna kotłów”, „Niskie napięcia”, „Maszyny”, „ATEX”, „Dyrektywa hałasowa” oraz „Transportowe urządzenia ciśnieniowe”, a w odniesieniu do dyrektywy „Kompatybilność elektromagnetyczna” UDT-CERT posiada status jednostki kompetentnej.

Akademia UDT organizuje szkolenia przeznaczone dla kadry zarządzającej, specjalistów technicznych, specjalistów do spraw jakości i wszystkich innych osób, zainteresowanych wdrożeniem krajowych i europejskich zasad zapewnienia bezpieczeństwa urządzeń technicznych. n

Rynek certyfikacji systemów zarządzania w ostatnich latach rozwijał się bardzo dynamicznie. Czy ta tendencja ma szansę się utrzymać?

Polska nadal jest ogromnym rynkiem pod względem certyfikacji systemów. Jest to wciąż znaczący rynek, oceniany na około 40 tys. certyfikatów. Duże firmy w znaczącej części wdrożyły już systemy zarządzania, ale pozostaje jeszcze ogromna liczba średnich przedsiębiorstw, które takich certyfikatów nie mają. To one będą decydować o rozwoju rynku. Zainteresowanie certyfikacją systemów zarządzania wciąż rośnie, choć tempo wzrostu nieznacznie zmalało. Moim zdaniem, kluczową kwestią jest wiedza i świadomość społeczeństwa, czym jest certyfikacja i jakie ma ona znaczenie, np. dla konsumentów. Firmy wdrażając i certyfikując system zarządzania muszą widzieć w tym korzyści rynkowe, np. wzrost sprzedaży swoich wyrobów. Uważam, że jednostki certyfikujące, w tym nasza, powinny zająć się także edukacją społeczeństwa w dziedzinie jakości.

Nie tylko przedsiębiorstwa są zainteresowane wdrażaniem systemów zarządzania. Dotyczy to także szeregu instytucji, jak administracja rządowa i samorządowa, szkoły, szpitale, komendy policji itd. Sami certyfikowaliśmy między innymi dziesięć urzędów skarbowych.

Jakie korzyści zyskają małe i średnie firmy z wdrożenia systemu zarządzania?

Wśród zysków można wyróżnić organizacyjne, takie jak: zidentyfikowanie procesów zachodzących w organizacji, wyeliminowanie zbędnych działań, ujednolicenie systemu funkcjonowania firmy, przejrzystość i wyraźne wyodrębnienie zakresu zadań i odpowiedzialności poszczególnych pracowników. Z korzyści produkcyjnych warto wspomnieć o możliwości lepszego wykorzystania zasobów organizacji, poprawie produktywności czy zoptymalizowaniu procesów produkcyjnych. Z rynkowego punktu widzenia firma zyskuje lepszy wizerunek, zdobywa zaufanie klientów, zwiększa swą konkurencyjność.

Często jest tak, że przy wyborze firmy certyfikującej klienci wybierają najtańsze oferty. Czy cena usługi powinna być decydującym kryterium wyboru?

Faktycznie czasami cena bywa dominującym kryterium wyboru jednostki certyfikującej systemy zarządzania. Nie jest to jednak najlepsze kryterium. Istnieją wytyczne, które określają minimalny czas niezbędny do rzetelnego i profesjonalnie przeprowadzonego auditu certyfikującego. Jeżeli wytyczne wskazują, że danej firmie trzeba poświęcić cztery dni, a znajdują się certyfikatorzy, którym wystarczają dwa dni, to znaczy, że ocena nie może być rzetelnie przeprowadzona, choć jest na pewno tańsza.

Przy wyborze jednostki certyfikującej nie powinniśmy się kierować wyłącznie ceną. Najważniejsze kryteria to doświadczenie, kwalifikacje kadry auditorskiej oraz wartość dodana wniesiona podczas procesu certyfikacji.

Jakie były przyczyny powstania
UDT-CERT w strukturach Urzędu Dozoru Technicznego? Jaką inną działalnością oprócz certyfikacji systemów zarządzania zajmuje się UDT-CERT?

Nowe przepisy, obowiązujące od momentu wejścia naszego kraju do UE, istotnie zmieniły system bezpieczeństwa wyrobów, a szczególnie urządzeń podlegających dozorowi technicznemu. Nowe warunki działania spowodowały konieczność utworzenia w ramach Urzędu Dozoru Technicznego nowej jednostki, działającej na zasadach rynkowych. UDT-CERT powstało sześć lat temu. W odróżnieniu od samego Urzędu Dozoru Technicznego prowadzimy działalność rynkową, zajmując się certyfikacją dobrowolną. Początkowo była to głównie certyfikacja systemów zarządzania, później także wyrobów i personelu. Obecnie działalność UDT-CERT wiąże się również działalnością Akademii UDT, a także w dużej mierze z funkcją jednostki notyfikowanej do dyrektyw Unii Europejskiej. Posiadamy notyfikację do 11 dyrektyw nowego podejścia, dzięki czemu jesteśmy największą tego typu jednostką w Europie Środkowej. Zdecydowaliśmy się na tak szeroką notyfikację, ponieważ dzięki temu możemy zapewnić naszym klientom kompleksową obsługę. Najwięcej certyfikatów, które wydaliśmy, dotyczyło dyrektyw związanych z urządzeniami ciśnieniowymi i dźwigowymi. Na tym rynku jesteśmy w Polsce liderem.

Jednostka notyfikowana działa zgodnie z ustawą o ocenie zgodności. Przedsiębiorca w określonych wypadkach musi poddać się takiej ocenie. Może natomiast wybrać jednostkę, która ją przeprowadzi. Dlaczego warto zgłosić się do UDT-CERT?

Jak już wspomniałam, jesteśmy największą tego typu jednostką w naszym regionie Europy. Mamy za sobą blisko stuletnie doświadczenie Urzędu Dozoru Technicznego. Największym kapitałem firmy jest jej załoga. Zatrudniamy około 1200 osób, w tym ponad 700 inżynierów. Mamy około 320 wysoko wykwalifikowanych ekspertów jednostki notyfikowanej, a także blisko 110 auditorów. Warto podkreślić, że są to osoby zatrudnione na stałe, a nie jak w wielu innych firmach, na umowę zlecenie. Mając stały personel, możemy zapewnić profesjonalną i sprawną obsługę. Dużą uwagę poświęcamy stałemu doskonaleniu kadr. Nasi eksperci są znakomicie wyszkoleni, znają urządzenia nie tylko od strony wytwarzania, ale także od strony eksploatacji. Prowadzimy ocenę urządzeń, którymi zajmowaliśmy się od zawsze. Jestem przekonana, że nasi inspektorzy postrzegani są przez klientów jako ludzie kompetentni. Klienci nas znają od lat, dlatego decyzja o współpracy już w nowych obszarach działalności była dla wielu z nich naturalna.

UDT-CERT posiada sieć 29 oddziałów na obszarze całego kraju. Nie musimy więc wysyłać specjalistów z centrali do pracy w terenie. Dzięki temu możemy przyspieszyć i usprawnić naszą działalność oraz zoptymalizować jej koszty.

Jak już wspomniałam, posiadamy notyfikację do 11 dyrektyw. Niejednokrotnie urządzenie techniczne podlega wymaganiom czterech czy pięciu dyrektyw, dzięki naszym notyfikacjom możemy przeprowadzić jego pełną ocenę. Mogę powiedzieć, że nie spotkałam jeszcze takiego urządzenia, gdzie nie moglibyśmy dokonać kompleksowej oceny. Mamy własne centralne laboratorium dozoru technicznego. Nie musimy zatem szukać podwykonawców, a badania prowadzą nasi specjaliści. Niedawno uruchomiliśmy komorę do badania kompatybilności elektromagnetycznej. Jest to jedna z najnowocześniejszych komór w Europie. Pomoże to na pewno rozwiązać problem utrudnionej dostępności do badań tego typu w Polsce. Uważam, że dla naszych klientów cenna jest również marka UDT-CERT, kojarzona z urządzeniami technicznymi. Certyfikat ze znakiem UDT-CERT na pewno liczy się na rynku.

Dziękuję za rozmowę.

Piotr Janczarek

www.udt.gov.pl