Wielkopolska otwiera się na Europę

Infrastruktura II
Dodatek reklamowy do RZECZPOSPOLITEJ.
nr 55 (6132) 6 marca 2002 r.

Wypowiedź Krzysztofa Pawłowskiego, prezesa Portu Lotniczego Poznań-Ławica

– Nowy terminal pasażerski w Porcie Lotniczym Poznań-Ławica wpisuje się w ostatnio opracowaną strategię rządu, dotyczącą rozwoju infrastruktury portów lotniczych ze szczególnym uwzględnieniem portów regionalnych. Jest on potrzebny Poznaniowi dla dalszego rozwoju miasta i województwa. Już 1 stycznia 2004 roku ma wejść w życie konwencja „otwartego nieba”, czyli konwencja, która umożliwi latanie obcym przewoźnikom bez pytania o zgodę Ministerstwa Infrastruktury i bez renegocjacji dzisiaj obowiązujących umów. Terminal, który funkcjonował do tej pory, byłby za mały do obsługi lotów; przewiduje się trzykrotny wzrost ruchu lotniczego po „otwarciu nieba”.

Dziś już nawet średni biznes nie odwiedzi naszego kraju innym środkiem lokomocji jak samolotem. Włosi twierdzą, że lotnisko jest tym dla miasta, czym tlen dla człowieka. Lotnictwo jest przemysłem innowacyjnym. Dzisiaj nie ma gałęzi przemysłu, która może się rozwinąć bez szybkiej komunikacji, a którą zapewnia tylko lotnictwo. Polska miała szansę na wybudowanie dwóch znaczących inwestycji motoryzacyjnych, a które nie zostały zrealizowane ze względu na brak połączenia lotniczego. Dlatego rozwój terminalu pasażerskiego w Porcie Lotniczym Poznań-Ławica jest tak istotny w strategii gospodarczej kraju.

Terminal pasażerski Poznań-Ławica jest już oddany do użytku, a lotnisko w dalszym ciągu się rozwija. Kolejnym etapem jest rozbudowa płyty postojowej dostosowanej do każdego typu samolotu. Tegoroczna wizyta prezydenta Federacji Rosyjskiej Władimira Putina dowiodła, że rozwój lotniska był niezbędny. Żaden inny regionalny port lotniczy w Polsce nie mógł przyjąć tak dużej liczby samolotów. Poznań obsługuje, zaraz po Warszawie, największą liczbę samolotów w Polsce, około 8 tys. rocznie. Rozwój lotniska oznacza jednoznacznie, że Wielkopolska ma przygotowaną infrastrukturę do wejścia do Unii Europejskiej, bo w planach jest także przebudowa starego terminalu pasażerskiego na terminal General Aviation oraz wybudowanie hangaru z prawdziwego zdarzenia i rozbudowa infrastruktury lotniskowej.

Terminal pasażerski jest trzecim wybudowanym w ciągu 10 lat. Jest to najlepsze odzwierciedlenie ciągle wzrastającego ruchu pasażerskiego i rozwoju portu lotniczego. Trzeci terminal różni się we wszystkim od poprzednich. Powstał po przekształceniu oddziału PPL w spółkę prawa handlowego. Budowę sfinansowali wspólnicy, spółka ze środków własnych oraz – co jest nowością w portach regionalnych – nasza spółka skorzystała z kredytów firm budowlanych. To wszystko pozwoliło na wybudowanie terminalu nie na następne 4 lata, lecz perspektywicznie z myślą o wzmożonym ruchu po przyjęciu konwencji „otwartego nieba”. n