Energia XXXVIII / Ochrona Środowiska XX
Dodatek promocyjno-reklamowy do RZECZPOSPOLITEJ.
nr 64 (6747) 16 marca 2004 r.
Wypowiedź Jean-Francois Talbot, dyrektora ds. rozwoju Grupy Saur
Pierwszego maja 2004 roku Polska stanie się pełnoprawnym członkiem Unii Europejskiej, tym samym będzie zobowiązana do spełnienia wymogów wspólnotowych w określonym terminie. W ciągu najbliższych 10 lat Polska powinna zainwestować w sektor wodociągowy kwotę 15 do 20 mld euro. Europejskie fundusze strukturalne i spójności pomagać będą w finansowaniu tych wydatków. Przygotowanie dokumentacji projektów, które miałyby uzyskać dofinansowanie oraz znalezienie uzupełniających źródeł finansowania leży w gestii władz samorządowych.
Aby zmodernizować infrastrukturę stosownie do regulacji unijnych, samorządy będą zmuszone podjąć podwójne wyzwanie:
- przygotować kompleksową dokumentację,
- pozyskać brakującą część niezbędnych środków finansowych ograniczając jednocześnie swoje zadłużenie, w szczególności poprzez optymalizację kosztów eksploatacji.
W osiągnięciu tego będzie pomocne samorządom partnerstwo publiczno-prywatne. Jak to podkreślił, Michel Barnier, komisarz europejski odpowiedzialny za politykę regionalną i reformę instytucji, w zielonej księdze dla PPP: „sektor prywatny, ze względu na swoje doświadczenie i jego możliwości finansowe, jest szczególnie pożądanym partnerem zarówno dla finansowania, jak i realizacji oraz bezpośredniego zarządzania czy też powierzenia mu zarządzania usług publicznych”.
Partnerstwo publiczno-prywatne poprzez zintegrowanie ogólnej koncepcji, budowy i eksploatacji infrastruktur pozwala uniknąć pułapek przeinwestowania zaobserwowanych w wielu krajach, gdzie inwestycje szeroko subwencjonowane, często realizowane bez uwzględnienia potrzeb przyszłej eksploatacji i jej kosztów, prowadziły do nadmiernej rozbudowy infrastruktury, a w efekcie do marnotrawienia środków finansowych.
Przedsiębiorstwa publiczno-prywatne stanowią dla samorządów narzędzie pozwalające im na osiągnięcie trwałej poprawy jakości usług, poprzez optymalizację eksploatacji generują one jednocześnie dodatkowe środki, na finansowanie nowej infrastruktury.
W tym zakresie, Saur proponuje dziś samorządom specjalistyczną wiedzę uznaną na świecie. Dysponując 70-letnim doświadczeniem we Francji i dodatkowo 40-letnim doświadczeniem międzynarodowym, Grupa jest partnerem dla ponad 7000 gmin we Francji, w ponad 30 krajach poza jej granicami obsługuje 30 milionów klientów.
Saur jest również pierwszym w Polsce operatorem, który podjął się partnerstwa publiczno-prywatnego w sektorze wodociągowym. To już 12 lat, jak Saur podpisał umowę partnerską z miastem Gdańsk na zarządzanie usługami wodno-kanalizacyjnymi. W ten sposób powstała SNG, która jest częścią Grupy Saur, a polscy menedżerowie i inżynierowie wnoszą istotny wkład w jej rozwój.
Sukces partnerstwa opiera się na zastosowaniu kilku zasad:
- Wola stron: Gdańsk potrzebował uznanego operatora w celu poprawy jakości usług wodociągowych i kanalizacyjnych, nie tylko zaś wsparcia finansowego.
- Poszanowanie dla lokalnej specyfiki: rozwiązania zaproponowane przez Saur są rozwiązaniami „na miarę” i uwzględniają lokalny kontekst społeczny i ekonomiczny.
- Podział odpowiedzialności i ryzyka: operator wnosi swoje doświadczenie i wiedzę dotyczącą zarządzania usługą, doradza miastu w kwestiach inwestycji, miasto natomiast pozostaje właścicielem infrastruktury i odpowiada za inwestycje.
- Przejrzystość i kontrola: miasto Gdańsk na mocy kontraktu z operatorem, jakim jest SNG oraz jako jego akcjonariusz uczestniczy w organach kontrolnych spółki. W związku z tym miasto bierze udział w podejmowaniu ważnych decyzji dla SNG i zachowuje prawo kontroli nad funkcjonowaniem jego służb. SNG musi więc stale uzasadniać swoją wartość dodaną i wciąż poprawiać jakość usług.
Wzmocniony tymi doświadczeniami, stawianymi za przykład przez liczne organizacje i instytucje europejskie i międzynarodowe, Saur jest dziś właściwym rozmówcą dla tych polskich samorządów, które również chcą skorzystać z jego doświadczeń i technologii, aby wchodząc do Europy móc dysponować jak najlepszą jakością usług. n