Jakość – Normalizacja – Certyfikacja
Dodatek promocyjno-reklamowy do RZECZPOSPOLITEJ.
10 listopada 2006 r.
Laureat konkursu Polskiej Nagrody Jakości w kategorii zespołowej: organizacje publiczne – służba zdrowia
Z jakością Miejskiego Szpitala Zespolonego w Olsztynie
Wypowiedź Joanny Szymankiewicz-Czużdaniuk, dyrektor Miejskiego Szpitala Zespolonego w Olsztynie
Jakość w medycynie to wiedza, etyka i duma zawodowa, to zrozumienie roli i poczucia sensu, świadome współuczestnictwo w ratowaniu życia, leczeniu i umacnianiu zdrowia. Bierze się z odpowiedzialności i zawsze kosztuje.
Rodzaj wspólnoty
Jakość raz osiągnięta wymaga stałej pielęgnacji i doskonalenia. W praktyce opiera się na założeniu, że ludzie chcą być lepsi, chcą się doskonalić. Jakość działalności szpitala jest sumą jakości świadczeń cząstkowych: lekarskich, pielęgniarskich, diagnostycznych, rehabilitacyjnych ale też aptecznych, żywieniowych czy zarządczych. Niezwykle istotnym czynnikiem wpływającym na bezpieczeństwo pacjenta i personelu medycznego jest dbałość o sprawność aparatury i sprzętu medycznego, a także cały obszar tak zwanego środowiska opieki, na które składa się zapewnienie bezpieczeństwa środowiskowego, higieny pracy, przeciwpożarowego oraz awaryjnego zasilania szpitala w energię, wodę i gazy medyczne.
Miejsce wśród elit
11 listopada 2006 roku ma dla nas, pracowników olsztyńskiego Miejskiego Szpitala Zespolonego szczególną wagę. Otrzymujemy oto dokument potwierdzający przynależność naszej placówki do elitarnego klubu organizacji posiadających Statuetkę Laureata Polskiej Nagrody Jakości. Warunkiem otrzymania tytułu Laureata było wypełnienie niezwykle szczegółowo określonych kryteriów, których badaniem zajmowała się niezależna grupa ekspertów Polskiej Nagrody Jakości.
Z troską o pacjenta
O klasie naszego Szpitala, jakości świadczonych tu usług medycznych, fachowości zespołów oraz szczególnej niemal rodzinnej trosce o każdego pacjenta wiedzieliśmy od dawna. Było to naszą chlubą potwierdzaną wielokrotnie przez rozmaite rankingi Rzeczypospolitej, Wprost czy też Gazety Olsztyńskiej. Otrzymane Certyfikaty w tym szczególnie Akredytacja Szpitala, ISO 9001:2000 oraz ISO 22000:2005 potwierdzają utrwaloną w naszym Szpitalu praktykę kompleksowego zarządzania jakością.
Miejski Szpital Zespolony w Olsztynie należy do nielicznego grona szpitali w Polsce, w którym wdrożono zintegrowany system zarządzania jakością składający się z Akredytacji Szpitala zgodnie z wymaganiami akredytacyjnymi Centrum Monitorowania Jakością w Służbie Zdrowia, system zarządzania jakością zgodnie z normą ISO 9001:2000 obejmujący usługi medyczne we wszystkich oddziałach szpitalnych, poradniach przyszpitalnych, programu promocji karmienia piersią, diagnostyki laboratoryjnej oraz zarządzania bezpieczeństwem żywności zgodnym z normą ISO 22000:2005.
Zarządzanie i satysfakcja
Zarządzanie przez jakość ułatwia efektywne zarządzanie szpitalem, umożliwia racjonalne gospodarowanie posiadanymi zasobami i skutkuje obniżeniem kosztów działalności. Dobra jakość zwiększa satysfakcję pacjentów i ułatwia wykonywanie zadań pracownikom służby zdrowia. Świadczenia medyczne udzielane są zgodnie ze stanem aktualnej wiedzy i z wykorzystaniem dostępnych środków, przy pełnej redukcji marnotrawstwa. Potwierdzona jakość usług zdrowotnych, czyli posiadanie odpowiednich certyfikatów i akredytacji umożliwia korzystanie z funduszy unijnych, daje dodatkowe punkty w konkursie ofert na zawarcie umów o udzielanie świadczeń zdrowotnych, gwarantuje świadczenia na wysokim poziomie oraz poprawia przejrzystość systemu zarządzania szpitalem, co pozwala zaoszczędzić czas i pieniądze.
Kolejny cel Miejskiego Szpitala Zespolonego w Olsztynie w zakresie podwyższania jakości usług to ubieganie się o Certyfikat ISO 14001:2005 Zarządzanie Środowiskowe i PN-N-18001:2004 Zarządzanie Bezpieczeństwem i Higieną Pracy. Dyrekcja i załoga są przekonani, że stanie się to jeszcze w 2007 roku.
Jakość zawsze potwierdzona
Wysoką jakość potwierdzają również nagrody i wyróżnienia m.in. statuetka zwycięzcy XII Edycji Polskiej Nagrody Jakości w kategorii organizacje publiczne – służba zdrowia oraz wyróżnienia w IX i XI Edycji Polskiej Nagrody Jakości w kategorii organizacje publiczne, statuetka Zwycięzcy II Edycji Warmińsko-Mazurskiej Nagrody Jakości oraz wyróżnienia w III i IV Edycji Warmińsko-Mazurskiej Nagrody Jakości. Ponadto szpital od kilku lat zajmuje wysokie pozycje w rankingach Rzeczypospolitej, Wprost i Gazety Olsztyńskiej. Wysoka jakość potwierdzona jest również przez pacjentów w prowadzonych przez szpital badaniach.
Korzenie historii
Uroczyste wmurowanie kamienia węgielnego po budowę Szpitala Mariackiego – taka jest bowiem historyczna nazwa placówki – odbyło się 4 października 1864 roku. Zaraz po II wojnie, kiedy nastąpiło formowanie się polskiej służby zdrowia na Warmii i Mazurach, szpitala podjął działalność medyczną. Placówka przez wiele lat była wiodącym zakładem opieki zdrowotnej w regionie. Tu odbywało się leczenie specjalistyczne, szkolenia i rozwijało się życie naukowe towarzystw lekarskich. Dalsze lata przyniosły kolejne zmiany – kontynuowano rozbudowę, powstawały nowe oddziały, poradnie, następowały zmiany strukturalne. Ale cały czas szpital rozwijał się, unowocześniał, pozyskiwał znakomitych fachowców.
Mimo trudności
Jaki jest obecnie Szpital Miejski? Wzniesiony na użytek niewielkiego miasta, jakim był Olsztyn w 1870 roku obejmuje obecnie swoją opieką niemal cały region Warmii i Mazur. Rozbudowa i unowocześnienie szpitala to przede wszystkim stworzenie zespołu wysokiej klasy specjalistów posługujących się najnowszą wiedzą medyczną. Mimo zmienionych radykalnie warunków, dobrze pełni funkcje, do których został powołany.
W szpitalu rozwija się te świadczenia, których w Olsztynie (regionie) brakuje: oddział torakochirurgii jest jedynym tego typu oddziałem w regionie, jednym z niewielu jest oddział chirurgii szczękowej, urologii, dermatologii i reumatologii. Nowatorskim wyzwaniem było rozpoczęcie w 2005 roku działalności oddziału leczenia otyłości i innych zaburzeń odżywiania. Kilka lat temu pokonując trudy przeobrażeń w służbie zdrowia, zdecydowaliśmy się na wielki plac budowy. Architekturę starego zabytku stopniowo wypełniają odrestaurowane i unowocześnione wnętrza. Udało się nam pogodzić potrzeby pacjenta z wymogami współczesnego lecznictwa. Nasz szpital wciąż się rozwija, wystarczy popatrzeć na remontowane budynki, zakupy nowego sprzętu medycznego, komputeryzację. W roku 2003 zakończono gruntowny remont pomieszczeń dla oddziału chirurgii ogólnej i chirurgii klatki piersiowej, W roku 2004 zakończono remont kapitalny pomieszczeń dla oddziału urologii oraz interny I, który zakończył dostosowanie do wymogów wszystkich oddziałów w budynku głównym przy ul. Niepodległości 44. W bieżącym roku zakończyliśmy modernizację i rozbudowę Izby Przyjęć, której powierzchnia zwiększyła się o dodatkowe 200 m2. Koszt remontu to 3,2 mln zł (2,4 mln zł z funduszy Unii Europejskiej, 750 tys. zł z budżetu Miasta Olsztyna, 50 tys. z budżetu szpitala). Równolegle powstał łącznik z budynku chirurgii szczękowej do budynku głównego szpitala.
Nasza sława
Szpital Miejski słynie w regionie z doskonałego oddziału położniczo-ginekologicznego, W oddziale pomimo wyraźnego niżu demograficznego z roku na rok rośnie liczba kobiet rodzących. Oferowana przez kadrę medyczną szpitala indywidualna opieka anestezjologa, znieczulenia zewnątrzoponowe, porody rodzinne oraz porody w wodzie są ważnym elementem w podjęciu decyzji pacjentki o wyborze placówki do porodu. Poradnia i oddział okulistyczny co roku ratuje wzrok setkom pacjentów, dynamicznie rozwija się oddział urologii, który rozpoczął wykonywanie laserowego rozbijania kamieni nerkowych. Dużą dynamiką rozwoju charakteryzuje się oddział kardiologiczny z pododdziałem intensywnej opieki kardiologicznej. Główny blok operacyjny zmodernizowany i wyposażony zgodnie ze standardami europejskimi znacznie podnosi bezpieczeństwo pacjenta. Procesowe zarządzanie opieką lekarską i pielęgniarską posiada określone cele jakościowe, które podlegają stałemu monitorowaniu. Osiągnięte wskaźniki pozwalają na ocenę poziomu realizacji ustanowionych standardów i procedur oraz szybką weryfikację i modyfikację postępowania całego zespołu terapeutycznego. Pielęgniarki i położne poza opieką nad człowiekiem chorym angażują się w kształtowanie świadomości zdrowotnej pacjentów leczonych w szpitalu, członków ich rodzin oraz społeczności lokalnej. Duży nacisk kładziemy na edukację zdrowotną motywującą pacjentów do wyboru prozdrowotnych stylów życia. Utworzony Zespół do spraw edukacji zdrowotnej swoją działalnością wychodzi poza teren szpitala współuczestnicząc w realizacji programów zdrowotnych skierowanych do mieszkańców miasta. Proces zarządzania przez jakość wprowadza do praktyki szpitalnej zasady współczesnego pielęgniarstwa opartego na naukowym dorobku w tej dziedzinie, wyrazem tego są wyniki badania satysfakcji pacjenta oraz głosy opinii publicznej oceniającą opiekę pielęgniarską na bardzo wysokim poziomie.
Nie spoczniemy na laurach
Szpital borykając się z trudnościami finansowymi poszukuje dalszych możliwości w pozyskiwania dodatkowych środków. Dużą szansę dla Szpitala stanowią dotacje z funduszy strukturalnych. Wiele robimy w kierunku pozyskiwania dodatkowych funduszy spoza systemu. Jesteśmy w trakcie przygotowania wniosku na dofinansowanie budowy pawilonu dla oddziałów: chirurgii szczękowej, okulistyki, laryngologii, OIT oraz sterylizacji ze środków Unii Europejskiej. Chciałabym podkreślić, że każda złotówka przekazywana Szpitalowi Miejskiemu jest bardzo dobrze wykorzystana. Nie spoczniemy na laurach. Certyfikaty Jakości i Statuetka Laureata Polskiej Nagrody Jakości zobowiązuje do dalszego doskonalenia zarządzania i profesjonalnej opieki. Zabiegi Dyrekcji i całej załogi o jak najwyższy poziom usług znajdują odbicie w opinii większości leczonych pacjentów. Nasz szpital ciągle musiał zabiegać o swoją pozycję, a jednocześnie był szpitalem, który nie mówił – my tego przypadku nie przyjmujemy, to należy do kogoś innego.
Kapitał to ludzie
Na przykładzie naszego szpitala, przekonałam się, że kapitał każdej firmy to ludzie. Chciałabym przytoczyć myśl Lee Iacocca: „Wszystkie działania w dziedzinie biznesu dają się sprowadzić do trzech spraw: ludzie, produkt, zysk. Ludzie są na pierwszym miejscu. Jeśli nie masz dobrego zespołu na niewiele przydadzą Ci się pozostałe elementy”. Parafrazując cytowane słowa śmiem twierdzić, że gdy ludzie są na pierwszym miejscu, wszystko inne jest na swoim!
Mam ogromne szczęście pracować z ludźmi, których charakteryzuje zawodowe zaangażowanie i troska o atmosferę podobną do domowego ciepła. Chciałabym podkreślić, że wszystkie osiągnięcia były możliwe dzięki wyjątkowemu zespołowi, którym mam zaszczyt kierować: profesjonalnego, współdziałającego ze sobą i identyfikującego się w pełni z przyjętymi celami strategicznymi szpitala. To pracownicy w szczególny sposób ukształtowali charakter szpitala i narzucili tempo wszechstronnego rozwoju. Kierując takim zespołem ludzi bez obaw mogę patrzeć w przyszłość. n