Spojrzenie w Przyszłość

Jakość XV
Dodatek reklamowy do RZECZPOSPOLITEJ.
nr 262 (6642) 10 listopada 2003 r.

Propozycje Inicjatyw Projakościowych w Polsce

„Spojrzenie w Przyszłość”

Ideą nadającą kierunek „Spojrzenia w Przyszłość” powinna być potrzeba godnego życia i ciągłego doskonalenia filozofii „Jakości Życia”. Potrzebne jest więc nowe spojrzenie na życie obywateli, na ich cele i związaną z nimi odpowiedzialność.

Perspektywa bliskiego wejścia Polski do Unii Europejskiej wymaga od naszego państwa opracowania i realizacji wizji i strategii, które będą kreować warunki rozwoju i doskonalenia funkcjonowania gospodarki oraz jakości życia wszystkich obywateli.

Dlatego rozważania dotyczące korzyści wynikających dla naszego kraju ze wspólnego rynku europejskiego są bezprzedmiotowe, jeżeli nie zostanie podniesiony poziom jakości wyrobów i usług, jakie będą reprezentować polską gospodarkę na tym rynku.

Wzrost jakości pracy jest podstawowym warunkiem osiągnięcia wysokiej i trwałej pozycji w systemie gospodarki światowej oraz szansą na uzyskanie korzyści wynikających z uczestnictwa w tym systemie.

W krajach, które od wielu lat mają gospodarkę rynkową, działania rządów ukierunkowane są na rzecz podniesienia poziomu jakości zarządzania. Działania rządowe są elementem wzmacniającym projakościową orientację gospodarki.

Także w warunkach polskich udział państwa powinien być wiodącym czynnikiem przyspieszającym rozwiązanie tego ważnego problemu – państwo powinno stwarzać warunki wspierające konkurencyjność polskich przedsiębiorstw.

W Polsce podjęto wysiłki wdrażania do organizacji produkcyjnych, usługowych i publicznych nowoczesnej koncepcji Zarządzania przez Jakość (ZPJ), czyli Total Quality Management (TQM). Narzędziem służącym do oceny skuteczności tych działań jest opracowany i wdrożony w 1995 roku Model Doskonalenia Zarządzania Polskiej Nagrody Jakości. Nawiązuje on do Modelu Europejskiej Fundacji Zarządzania Jakością (EFQM). Polska Nagroda Jakości jest także instrumentem promowania idei nowoczesnych metod zarządzania, mających na celu osiąganie sukcesu w warunkach wolnorynkowej konkurencji.

Zasadniczym elementem kreującym konkurencyjność polskich organizacji powinno więc być podejście jakościowe, rozumiane nie tylko jako wyroby i usługi wysokiej jakości, ale przede wszystkim jako sposób funkcjonowania polskich organizacji umiejących skutecznie dostosowywać się do szybko zmieniających się warunków rynkowych.

Realizacja powyższych celów powinna być adresowana poprzez działania obejmujące trzy obszary:

  • Edukacyjny – do tego obszaru zaliczyć należy powszechną edukację w zakresie jakości:
    • w szkolnictwie (od stopnia gimnazjalnego wzwyż),
    • dla menedżerów (zwłaszcza najwyższego szczebla),
    • w administracji publicznej;
  • Wymiany i pogłębiania zdobytych doświadczeń – w tym obszarze działania wspierające powinny obejmować:
    • Stworzenie i wykorzystanie na szczeblu krajowym/regionalnym forum wymiany doświadczeń i doskonalenia metod oraz narzędzi zarządzania organizacją, a m.in.: Systemów zarządzania jakością ISO, filozofii „Zarządzania przez Jakość”, czyli Total Quality Management – TQM”, Modelu Doskonalenia Zarządzania Polskiej Nagrody Jakości itp.;
  • Promocji:
    • wykorzystanie ogólnopolskich i regionalnych mass mediów,
    • stworzenie warunków promocji polskich organizacji osiągających sukces, dla przykładu: wsparcie istniejących konkursów Polskiej i Regionalnych Nagród Jakości.

Uchwała Komitetu Jakości i Normalizacji
Krajowej Izby Gospodarczej

„Spojrzenie w przyszłość”

Jakość XIII
Dodatek reklamowy do RZECZPOSPOLITEJ.
nr 263 (6340) 12 listopada 2002 r.

Propozycje Inicjatyw Projakościowych w Polsce

„Spojrzenie w przyszłość”

Ideą nadającą kierunek „Spojrzenia w przyszłość” powinna być potrzeba godnego życia i jego ciągłego doskonalenia.

Perspektywa bliskiego wejścia Polski do Unii Europejskiej, wymaga od naszego państwa opracowania i realizacji wizji i strategii, które będą kreować warunki rozwoju i doskonalenia funkcjonowania gospodarki oraz jakości życia wszystkich obywateli. Dlatego rozważania dotyczące korzyści wynikających dla naszego kraju ze wspólnego rynku europejskiego są bezprzedmiotowe, jeżeli nie zostanie podniesiony poziom jakości wyrobów i usług, jakie będą reprezentować polską gospodarkę na tym rynku. Wzrost jakości pracy jest podstawowym warunkiem osiągnięcia wysokiej i trwałej pozycji w systemie gospodarki światowej oraz szansą na uzyskanie korzyści wynikających z uczestnictwa w tym systemie. W krajach, które od wielu lat mają gospodarkę rynkową, zauważa się wysiłki rządów na rzecz podniesienia poziomu jakości zarządzania. Działania rządowe są elementem wzmacniającym projakościową orientację gospodarki. Także w warunkach polskich udział państwa powinien być wiodącym czynnikiem przyspieszającym rozwiązanie tego ważnego problemu – państwo powinno stwarzać warunki wspierające konkurencyjność polskich przedsiębiorstw. Potrzebne jest więc nowe spojrzenia na życie obywateli, na ich cele i związaną z nimi odpowiedzialność.

W Polsce podjęto wysiłki wdrażania do organizacji produkcyjnych, usługowych i publicznych nowoczesnej koncepcji Zarządzania przez Jakość (ZPJ), czyli Total Quality Management (TQM). Narzędziem służącym do oceny skuteczności tych działań jest opracowany i wdrożony w 1995 roku Model Doskonalenia Zarządzania Polskiej Nagrody Jakości. Nawiązuje on do Modelu Europejskiej Fundacji Zarządzania Jakością (EFQM). Polska Nagroda Jakości jest także instrumentem promowania idei nowoczesnych metod zarządzania mających na celu osiąganie sukcesu w warunkach wolnorynkowej konkurencji.

Zasadniczym elementem kreującym konkurencyjność polskich organizacji powinno więc być podejście jakościowe, rozumiane nie tylko jako wyroby i usługi wysokiej jakości, ale przede wszystkim jako sposób funkcjonowania polskich organizacji umiejących skutecznie dostosowywać się do szybko zmieniających się warunków rynkowych.

Realizacja powyższych celów powinna być adresowana poprzez działania obejmujące trzy obszary:

  • edukacyjny – do tego obszaru zaliczyć należy powszechną edukację w zakresie jakości: w szkolnictwie (od stopnia średniego wzwyż), dla menedżerów (zwłaszcza najwyższego szczebla), w administracji publicznej;
  • wymiany i pogłębiania zdobytych doświadczeń – w tym obszarze działania wspierające powinny obejmować stworzenie i wykorzystanie na szczeblu krajowym/regionalnym forum wymiany doświadczeń i doskonalenia metod oraz narzędzi zarządzania organizacją, a min.: Modelu Doskonalenia Polskiej Nagrody Jakości;
  • promocji – ten obszar powinien obejmować: wykorzystanie ogólnopolskich i regionalnych massmediów; stworzenie warunków promocji polskich organizacji osiągających sukces, dla przykładu: wsparcie istniejących konkursów Polskiej i Regionalnych Nagród Jakości.

Sekretariat Komitetu Polskiej Nagrody Jakości
www.pnj.pl