Ochrona Środowiska XI – Międzynarodowe Targi Ekologiczne POLEKO 2000
Dodatek reklamowy do RZECZPOSPOLITEJ.
nr 271 (5741) 21 listopada 2000 r.
Paliwa światowej jakości
Czy grozi nam napływ skażonego paliwa z zagranicy?
Grand Prix
V Międzynarodowych Targów Przemysłu Naftowego
i Gazownictwa
„Nafta i Gaz 2000”
dla
PKN ORLEN SA
Brak odpowiedniego ustawodawstwa dotyczącego kontrolowania jakości paliw jest wykorzystywany przez zagranicznych producentów do lokowania w naszym kraju produktów niskiej jakości. Nie spełniają one zarówno norm ekologicznych, jak i eksploatacyjnych. Szczególne obawy budzi wysoka zawartość siarki oraz węglowodorów aromatycznych w importowanym paliwie. W wielu przypadkach jest ono również skażone mikrobiologicznie.
Paliwa wytwarzane przez Polski Koncern Naftowy ORLEN SA są najwyższej jakości zarówno pod względem użytkowym, jak i ekologicznym. Nie tylko odpowiadają polskim wymogom jakościowym, ale w odniesieniu do większości parametrów przewyższają obowiązujące w kraju normy.
Wszystkie benzyny produkowane przez PKN ORLEN SA zawierają nowoczesny pakiet dodatków uszlachetniających. Zawarte w nim detergenty spełniają dwie podstawowe funkcje w odniesieniu do układów paliwowych:
- utrzymują w czystości („keep-clean”),
- oczyszczają („clean-up”).
Znormalizowane testy Mercedesa i Opla wykazały, że zawory w silnikach, do których systematycznie używa się benzyn z koncernu, nawet po długim okresie eksploatacji pozostają czyste. Oprócz tego, po przebiegu około 6 tysięcy kilometrów bardzo zanieczyszczone układy dolotowe silnika są oczyszczane. Dzięki temu jego praca jest bardziej regularna, oszczędna i przyjazna dla środowiska.
Dzięki realizowanym inwestycjom, od czwartego kwartału 2000 roku całość produkcji benzyn Polskiego Koncernu Naftowego ORLEN SA będą stanowiły benzyny bezołowiowe.
PKN ORLEN SA już w 1994 roku wprowadził na rynek, jako pierwszy w kraju i na razie jedyny, olej napędowy miejski o nazwie handlowej – Eol City. Charakteryzuje się on bardzo niską zawartością siarki, aromatów oraz odpornością na niskie temperatury, czyli własnościami niskotemperaturowymi. Paliwo to zawiera pakiet dodatków uszlachetniających, dzięki czemu ma bardzo dobre właściwości myjące, przeciwkorozyjne, przeciwutleniające. Posiada również dobre właściwości smarne, które pomimo niskiej lepkości i bardzo niskiej zawartości siarki, zapewnia paliwu zawarty w pakiecie dodatek smarnościowy. Eol City stosowany jest głównie do środków komunikacji miejskiej w dużych aglomeracjach i strefach ekologicznych.
Jednym z najnowszych osiągnięć PKN ORLEN SA jest ulepszona wersja tego produktu – olej napędowy miejski Standard 50. Jego jakość jest lepsza od norm, jakie mają obowiązywać za pięć lat w krajach Unii Europejskiej. Standard 50 został wprowadzony na rynek we wrześniu br. i jeszcze w tym samym miesiącu zdobył Grand Prix na V Międzynarodowych Targach Przemysłu Naftowego i Gazownictwa – „Nafta i Gaz 2000”.
W ubiegłym roku koncern wprowadził na rynek olej napędowy Ekodiesel Plus. Zastąpił on wytwarzany do niedawna Ekodiesel. Produkcja jego stała się możliwa między innymi dzięki wprowadzeniu w 1997 roku procesów hydrokrakingu. Natomiast dzięki oddaniu do użytku w IV kwartale br. instalacji Hydroodsiarczania Olejów Napędowych nr VI, PKN ORLEN SA mógł rozpocząć produkcję jeszcze bardziej udoskonalonej wersji tego oleju pod nazwą Ekodiesel Plus 50.
Ekodiesel Plus 50 ma obniżoną zawartość siarki do 0,005%. Jest to więc siedmiokrotnie mniej niż dopuszcza obowiązująca norma Unii Europejskiej. Warto podkreślić, iż tak niska zawartość siarki pozwala na rozpoczęcie stosowania filtrów cząstek stałych spalin z silników dieselowych.
Olej ten cechuje także ulepszenie takich parametrów, jak zawartość aromatów, w szczególności wielopierścieniowych, czy też podniesienie liczby cetanowej do minimum 51, co zapewnia jego lepsze spalanie się oraz ułatwia uruchomienie pojazdu zimą. Zawiera on również dodatek zapobiegający osadzaniu się parafin, czyli rozwarstwianiu paliwa.
Ekodiesel Plus 50 może być stosowany w temperaturach poniżej 20°C – 25°C.
Zapobieganie skażeniom
Pomimo dostosowywania ustawodawstwa polskiego do standardów europejskich, do tej pory nie wprowadzono jednolitych przepisów dotyczących monitorowania jakości paliwa na rynku. Oznacza to, że nasz rynek może być „śmietniskiem Europy”, wykorzystywanym do lokowania paliw niskiej jakości zarówno pod względem użytkowym, jak i ekologicznym. Inną konsekwencją tego jest niekontrolowany rozwój skażeń mikrobiologicznych paliw, którego przyczynę mogą stanowić importowane składniki paliw.
Skażone mikroorganizmami paliwo zanieczyszcza całe sieci dystrybucji oraz magazynowania. W efekcie powoduje ono rozwój korozji, a także blokowanie filtrów i niszczenie układów napędowych w samochodach. Z tych względów niezbędne staje się dokonywanie pomiarów czystości oraz przeprowadzanie systematycznego odkażania. Ważne jest również zapewnienie odpowiednich warunków transportu, składowania oraz sprzedaży paliwa.
W Polsce problem ten był ignorowany aż do połowy lat dziewięćdziesiątych, kiedy to po raz pierwszy obecność grzybów i bakterii została potwierdzona przez specjalistów. Ustalili oni, że cały system produkcji oraz dystrybucji paliwa krajowego jest zanieczyszczony. W oleju napędowym wykryto między innymi beztlenowce, powodujące korozję zbiorników i rurociągów. Naukowcy zdołali ustalić również, iż głównym źródłem zagrożenia były importowane komponenty ropy.
Koncern, we współpracy z krakowskim Instytutem Technologii Nafty oraz brytyjskim Echa Microbiology, przeprowadził odkażenie całego systemu produkcyjno-dystrybucyjnego. Od tego czasu firma w kooperacji z ośrodkami naukowymi podejmuje działania, których celem jest zachowanie czystości paliwa.
- Informacja o firmie Polski Koncern Naftowy ORLEN