Paliwa światowej jakości

Ochrona Środowiska XI – Międzynarodowe Targi Ekologiczne POLEKO 2000
Dodatek reklamowy do RZECZPOSPOLITEJ.
nr 271 (5741) 21 listopada 2000 r.

Paliwa światowej jakości
Czy grozi nam napływ skażonego paliwa z zagranicy?

 

Grand Prix
V Międzynarodowych Targów Przemysłu Naftowego
i Gazownictwa
„Nafta i Gaz 2000”
dla
PKN ORLEN SA

Brak odpowiedniego ustawodawstwa dotyczącego kontrolowania jakości paliw jest wykorzystywany przez zagranicznych producentów do lokowania w naszym kraju produktów niskiej jakości. Nie spełniają one zarówno norm ekologicznych, jak i eksploatacyjnych. Szczególne obawy budzi wysoka zawartość siarki oraz węglowodorów aromatycznych w importowanym paliwie. W wielu przypadkach jest ono również skażone mikrobiologicznie.

Paliwa wytwarzane przez Polski Koncern Naftowy ORLEN SA są najwyższej jakości zarówno pod względem użytkowym, jak i ekologicznym. Nie tylko odpowiadają polskim wymogom jakościowym, ale w odniesieniu do większości parametrów przewyższają obowiązujące w kraju normy.

Wszystkie benzyny produkowane przez PKN ORLEN SA zawierają nowoczesny pakiet dodatków uszlachetniających. Zawarte w nim detergenty spełniają dwie podstawowe funkcje w odniesieniu do układów paliwowych:

 

  • utrzymują w czystości („keep-clean”),
  • oczyszczają („clean-up”).

Znormalizowane testy Mercedesa i Opla wykazały, że zawory w silnikach, do których systematycznie używa się benzyn z koncernu, nawet po długim okresie eksploatacji pozostają czyste. Oprócz tego, po przebiegu około 6 tysięcy kilometrów bardzo zanieczyszczone układy dolotowe silnika są oczyszczane. Dzięki temu jego praca jest bardziej regularna, oszczędna i przyjazna dla środowiska.

Dzięki realizowanym inwestycjom, od czwartego kwartału 2000 roku całość produkcji benzyn Polskiego Koncernu Naftowego ORLEN SA będą stanowiły benzyny bezołowiowe.

PKN ORLEN SA już w 1994 roku wprowadził na rynek, jako pierwszy w kraju i na razie jedyny, olej napędowy miejski o nazwie handlowej – Eol City. Charakteryzuje się on bardzo niską zawartością siarki, aromatów oraz odpornością na niskie temperatury, czyli własnościami niskotemperaturowymi. Paliwo to zawiera pakiet dodatków uszlachetniających, dzięki czemu ma bardzo dobre właściwości myjące, przeciwkorozyjne, przeciwutleniające. Posiada również dobre właściwości smarne, które pomimo niskiej lepkości i bardzo niskiej zawartości siarki, zapewnia paliwu zawarty w pakiecie dodatek smarnościowy. Eol City stosowany jest głównie do środków komunikacji miejskiej w dużych aglomeracjach i strefach ekologicznych.

Jednym z najnowszych osiągnięć PKN ORLEN SA jest ulepszona wersja tego produktu – olej napędowy miejski Standard 50. Jego jakość jest lepsza od norm, jakie mają obowiązywać za pięć lat w krajach Unii Europejskiej. Standard 50 został wprowadzony na rynek we wrześniu br. i jeszcze w tym samym miesiącu zdobył Grand Prix na V Międzynarodowych Targach Przemysłu Naftowego i Gazownictwa – „Nafta i Gaz 2000”.

W ubiegłym roku koncern wprowadził na rynek olej napędowy Ekodiesel Plus. Zastąpił on wytwarzany do niedawna Ekodiesel. Produkcja jego stała się możliwa między innymi dzięki wprowadzeniu w 1997 roku procesów hydrokrakingu. Natomiast dzięki oddaniu do użytku w IV kwartale br. instalacji Hydroodsiarczania Olejów Napędowych nr VI, PKN ORLEN SA mógł rozpocząć produkcję jeszcze bardziej udoskonalonej wersji tego oleju pod nazwą Ekodiesel Plus 50.

Ekodiesel Plus 50 ma obniżoną zawartość siarki do 0,005%. Jest to więc siedmiokrotnie mniej niż dopuszcza obowiązująca norma Unii Europejskiej. Warto podkreślić, iż tak niska zawartość siarki pozwala na rozpoczęcie stosowania filtrów cząstek stałych spalin z silników dieselowych.

Olej ten cechuje także ulepszenie takich parametrów, jak zawartość aromatów, w szczególności wielopierścieniowych, czy też podniesienie liczby cetanowej do minimum 51, co zapewnia jego lepsze spalanie się oraz ułatwia uruchomienie pojazdu zimą. Zawiera on również dodatek zapobiegający osadzaniu się parafin, czyli rozwarstwianiu paliwa.

Ekodiesel Plus 50 może być stosowany w temperaturach poniżej 20°C – 25°C.

Zapobieganie skażeniom

Pomimo dostosowywania ustawodawstwa polskiego do standardów europejskich, do tej pory nie wprowadzono jednolitych przepisów dotyczących monitorowania jakości paliwa na rynku. Oznacza to, że nasz rynek może być „śmietniskiem Europy”, wykorzystywanym do lokowania paliw niskiej jakości zarówno pod względem użytkowym, jak i ekologicznym. Inną konsekwencją tego jest niekontrolowany rozwój skażeń mikrobiologicznych paliw, którego przyczynę mogą stanowić importowane składniki paliw.

Skażone mikroorganizmami paliwo zanieczyszcza całe sieci dystrybucji oraz magazynowania. W efekcie powoduje ono rozwój korozji, a także blokowanie filtrów i niszczenie układów napędowych w samochodach. Z tych względów niezbędne staje się dokonywanie pomiarów czystości oraz przeprowadzanie systematycznego odkażania. Ważne jest również zapewnienie odpowiednich warunków transportu, składowania oraz sprzedaży paliwa.

W Polsce problem ten był ignorowany aż do połowy lat dziewięćdziesiątych, kiedy to po raz pierwszy obecność grzybów i bakterii została potwierdzona przez specjalistów. Ustalili oni, że cały system produkcji oraz dystrybucji paliwa krajowego jest zanieczyszczony. W oleju napędowym wykryto między innymi beztlenowce, powodujące korozję zbiorników i rurociągów. Naukowcy zdołali ustalić również, iż głównym źródłem zagrożenia były importowane komponenty ropy.

Koncern, we współpracy z krakowskim Instytutem Technologii Nafty oraz brytyjskim Echa Microbiology, przeprowadził odkażenie całego systemu produkcyjno-dystrybucyjnego. Od tego czasu firma w kooperacji z ośrodkami naukowymi podejmuje działania, których celem jest zachowanie czystości paliwa.

Logo

 

Paliwa światowej jakości

Jakość IX
Światowy Dzień Jakości, 9 listopada,
Europejski Tydzień Jakości, 6-12 listopada

Dodatek reklamowy do RZECZPOSPOLITEJ.
nr 261 (5731) 08 listopada 2000 r.

Paliwa światowej jakości
PKN ORLEN SA

 

Tankując samochód coraz częściej zastanawiamy się nad jakością benzyny czy oleju napędowego wlewanego do baku pojazdu. Producenci paliw ciągle „poprawiają” oferowane produkty albo wprowadzają na rynek zupełnie nowe benzyny lub oleje. Decyzja o zakupie paliwa u konkretnego producenta może oznaczać czystość i równomierną pracę silnika naszego samochodu, a ca za tym idzie – niższe zużycie paliwa. Albo… częste wizyty w stacji serwisowej. Niezależnie od tego czy jesteśmy klientem indywidualnym, czy firmą posiadającą tabor samochodowy, warto zwrócić uwagę, gdzie i co tankujemy.

Dwa w jednym

Wszyscy odpowiedzialni producenci benzyn, zarówno bezołowiowych (w tym benzyny uniwersalnej U-95 z dodatkiem antyrecesyjnym), jak i etylin (benzyn z dodatkiem ołowiu) stosują pakiet dodatków uszlachetniających. Ma on za zadanie poprawę wielu cech „benzyny surowej”. Pomijając szczegółowe omówienie wszystkich funkcji, jakie on spełnia, zatrzymajmy się przy zasadniczym zadaniu dodatków uszlachetniających – tj. funkcjach myjących, niezmiernie ważnym dla nas użytkowników samochodów.

Działania detergencyjne pakietów uszlachetniających dodawanych do benzyn ocenia się w dwóch aspektach:

 

  • funkcji zwanej keep-clean: utrzymanie w czystości układów dolotowych silników, a więc gaźnika, wtryskiwaczy i zaworów dolotowych,
  • funkcji zwanej clean-up: czyszczenie układów dolotowych, zanieczyszczonych na skutek używania „benzyn surowych”, nie zaopatrzonych w pakiet dodatków uszlachetniających.

Tradycyjne benzyny, przynajmniej te produkowane w Polsce przez wiodące firmy paliwowe, zawierały i zawierają pakiety dodatków uszlachetniających, w skład których wchodzą detergenty chroniące układ zasilania przed tworzeniem się osadów.

Największy krajowy producent paliw – Polski Koncern Naftowy ORLEN SA stosuje szerokie spektrum dodatków uszlachetniających od początku lat 90. (wtedy jeszcze jako Petrochemia Płock SA). Użytkownicy benzyn wytwarzanych w Płocku nie mają więc problemów z osadami na zaworach silników. Nawet jeśli posiadacz samochodu przez pewien czas kupował benzynę pochodzącą z innego źródła, to po powrocie do benzyn z Koncernu, będzie miał w silniku wyczyszczony układ zasilania.

Aktualnie benzyny produkowane przez PKN ORLEN SA wyposażane są w importowany, nowoczesny pakiet dodatków produkowanych przez firmę BASF. Z testów silnikowych, przeprowadzonych na benzynie zawierającej ten pakiet wynika, że spełnia ona doskonale funkcję czyszczącą clean-up. Nawet przy bardzo zanieczyszczonym układzie dolotowym silnika pełne jego doczyszczenie następuje po przebiegu około 6 tys. km.

Właściwości „odmywające” dodatków miały duże znaczenie w okresie upowszechniania się ich obecności w benzynach, czyli w przypadku polskich producentów paliw – na początku lat 90. Obecnie zwraca się głównie uwagę na trwałe zachowanie czystości elementów silnika (keep-clean). Tak więc warto przed zatankowaniem zastanowić się, na której stacji dokonamy zakupu benzyny.

Logo

Informacja o firmie Polski Koncern Naftowy