„Przedsiębiorstwo Fair Play”

Jakość XIV
Dodatek reklamowy do RZECZPOSPOLITEJ.
nr 130 (6510) 5 czerwca 2003 r.

VI edycja Programu Promocji Kultury Przedsiębiorczości

„Przedsiębiorstwo Fair Play”

Rozmowa z dr. Mieczysławem Bąkiem, prezesem Instytutu Badań nad Demokracją i Przedsiębiorstwem Prywatnym, przewodniczącym Ogólnopolskiej Komisji Programu „Przedsiębiorstwo Fair Play”

Czym jest program „Przedsiębiorstwo Fair Play” ?

Jest to program promocji etyki w biznesie, przeznaczony dla przedsiębiorstw prowadzących działalność w myśl zasad „fair play”.

Skąd pomysł przyznawania tytułu „Przedsiębiorstwo Fair Play”?

Idea programu narodziła się w 1997 r. gdy Fundacja „Instytut Badań nad Demokracją i Przedsiębiorstwem Prywatnym” KIG wygrała konkurs Polskiej Fundacji Promocji i Rozwoju MSP (obecnie PARP) na realizację projektu popularyzującego rzetelność w biznesie wśród małych i średnich przedsiębiorstw (w ramach PHARE). Konkurs „Przedsiębiorstwo Fair Play” był jednym z elementów tego projektu. Już w trakcie trwania I edycji okazało się, że konkurs cieszy się dużym zainteresowaniem również wśród większych podmiotów. Postanowiliśmy więc, że kolejna edycja adresowana będzie także do nich, a konkurs przekształciliśmy w program certyfikacyjny.

Jaki jest cel programu?

Celem programu jest jak już wspomniałem, promocja etyki w działalności gospodarczej. Etyki rozumianej jako zespół norm postępowania we wzajemnych relacjach przedsiębiorców z kontrahentami, klientami, pracownikami, wspólnikami oraz społecznością lokalną, władzą lokalną i państwową. Wspiera on też rozwój firm, promując przedsiębiorstwa działające zgodnie z prawem i zasadami etyki. Dzięki programowi możemy wykazać, że biznes i etyka nie są pojęciami sprzecznymi!

Kto może startować w programie?

Od II edycji właściwie wszystkie firmy, warunkiem przystąpienia do programu jest prowadzenie działalności gospodarczej przez co najmniej cały rok poprzedzający daną edycję oraz posiadanie siedziby w Polsce.

Dlaczego warto ubiegać się o tytuł „Przedsiębiorstwo Fair Play”?

Tytuł jest elementem przyciągającym uwagę potencjalnych kontrahentów. Jakość produktów czy usług jest obecnie do siebie zbliżona, a udokumentowanie postępowania zgodnego z zasadami etyki daje firmie możliwość budowania pozytywnego wizerunku i promowania się wśród innych, podobnych branżowo przedsiębiorstw. Tytuł jest także potwierdzeniem wiarygodności firmy i rekomendacją KIG.

Jakie korzyści, oprócz prestiżu, daje uzyskanie tytułu?

Na przykład promocję w mediach ogólnopolskich, regionalnych i branżowych. Certyfikat „Przedsiębiorstwo Fair Play” ułatwia kontakty z bankami i urzędami skarbowymi, kontakty handlowe oraz negocjacje z partnerami. Od firm mamy informacje, że pomaga w pozyskaniu zamówień publicznych. Ponadto udział firmy w programie integruje pracowników, których wysiłki są docenione przez zewnętrzną instytucję, jaką jesteśmy, a także daje możliwość weryfikacji przez zarząd stosunków panujących w firmie. „Przedsiębiorstwa Fair Play” mają również możliwość udziału w programach przeznaczonych wyłącznie dla naszych laureatów.

Jak wygląda proces weryfikacji?

Należy podkreślić, że do udziału w programie zapraszamy firmy, które naszym zdaniem spełniają jego kryteria, jednak podstawą oceny jest ankieta (www.fairplay.pl/formularze.html), w której przedsiębiorstwa szczegółowo prezentują swoją działalność w zakresie relacji z: klientami, kontrahentami, pracownikami, konkurencją, urzędami państwowymi i społecznością lokalną. Firmy są również proszone o przedstawienie zaświadczeń z ZUS, US, a także z banków, w których są prowadzone ich rachunki. Ankiety oceniają Komisje Regionalne, które przedstawiają listy firm nominowanych do drugiego etapu programu komisji ogólnopolskiej, która je ostatecznie zatwierdza.

II etap to audyty we wszystkich firmach, które uzyskały nominacje. Przedsiębiorstwa, u których audytorzy potwierdzą zgodność informacji podanych w ankietach i dokumentacji ze stanem faktycznym, otrzymują certyfikat i tytuł „Przedsiębiorstwo Fair Play”. Podejmowanie ostatecznych decyzji o przyznaniu certyfikatu, a także nagród głównych przypada Kapitule Programu. W sprawach interpretacji zapisów i wymagań regulaminowych, decyzje podejmuje Komisja Ogólnopolska, zastrzegająca sobie prawo cofnięcia lub zawieszenia zgody na używanie tytułu „Przedsiębiorstwo Fair Play”, w przypadku stwierdzenia zachowania niegodnego rzetelnego przedsiębiorcy. O dyskwalifikacji firmy w programie może zadecydować też uzasadniony protest konkurencji, klienta, kontrahenta lub pracownika przedsiębiorstwa.

Dziękuję za rozmowę.

Rozmawiał MCh

„Przedsiębiorstwo Fair Play”

Jakość XIII
Dodatek reklamowy do RZECZPOSPOLITEJ.
nr 263 (6340) 12 listopada 2002 r.


Program Promocji Kultury Przedsiębiorczości

„Przedsiębiorstwo Fair Play”

Program promocji kultury przedsiębiorczości „Przedsiębiorstwo Fair Play”, prowadzony w bieżącym roku po raz piąty, pozostaje jedynym wiarygodnym realizowanym na skalę krajową przedsięwzięciem, ukierunkowanym na propagowanie zasad etyki i kultury przedsiębiorczości w biznesie. Jest to również jedyny program, w którym oceniane są wszystkie aspekty działalności przedsiębiorstwa, a nie tylko wyniki ekonomiczne czy jakość wyrobów, a wszystkie przedsiębiorstwa, które przeszły do II etapu, są poddawane szczegółowej weryfikacji w swoich siedzibach. Poprzez uniwersalną wymowę logo „PFP” i rzetelność weryfikacji – program stał się pożądanym narzędziem budowania prestiżu firmy na rynku ogólnopolskim. Program jest organizowany przez Krajową Izbę Gospodarczą i Fundację „Instytut Badań nad Demokracją i Przedsiębiorstwem Prywatnym”, jest popierany przez prezydenta RP, premiera RP oraz ministra gospodarki. W wielu województwach patronat honorowy objęli przedstawiciele władz regionalnych.

Z każdym rokiem zwiększa się grupa przedsiębiorstw pragnących potwierdzenia własnej wiarygodności. W ciągu pięciu lat napłynęły 1993 deklaracje od przedsiębiorców pragnących poddać się weryfikacji zgodnie z obowiązującą procedurą, w czterech zakończonych edycjach przyznano 1077 certyfikatów. Z doświadczeń lat ubiegłych wynika, że 20% przedsiębiorstw pretendujących do tytułu „Przedsiębiorstwo Fair Play” w rzeczywistości nie spełnia wymagań. W bieżącej V edycji, spośród 646 zgłoszonych firm, do II etapu polegającego na wizytacjach i rozmowach bezpośrednich w siedzibach firm przeszło 570 przedsiębiorstw. Najwięcej firm pochodzi z województw: wielkopolskiego, śląskiego i podkarpackiego; najmniej – z podlaskiego, warmińsko-mazurskiego i świętokrzyskiego. Są to firmy różnej wielkości oraz należące do wielu różnych branż. Dotychczas najwięcej przedsiębiorstw, spośród biorących udział, było związanych z produkcją lub usługami dla budownictwa. Dotychczasowi laureaci tworzą grupę niemal 800 firm, niektóre z nich potwierdziły swoją wiarygodność trzy, a nawet cztery razy, biorąc udział we wszystkich dotychczasowych edycjach.

Udział w programie wiąże się z konkretnymi korzyściami dla jego uczestników. Należą do nich m.in.: uzyskanie certyfikatu rzetelności oraz możliwość legitymowania się nim, wzmocnienie wizerunku firmy, nobilitacja i prestiż, szeroka promocja (media, spotkania i wydarzenia ogólnopolskie i regionalne, biuletyny, CD, Internet), nawiązanie nowych korzystnych kontaktów handlowych, większe zaufanie ze strony kontrahentów, uzyskanie lepszych warunków współpracy (m.in. banków, organizatorów przetargów publicznych i in.), większe zaufanie ze strony klientów, lepsze stosunki z US, weryfikacja stosunków w firmie przez jej zarząd, integracja pracowników, a także możliwość udziału w programach specjalnych skierowanych wyłącznie do laureatów „PFP”.

27 listopada br. w Sali Kongresowej PKiN w Warszawie odbędzie się V – Jubileuszowa Gala Programu „Przedsiębiorstwo Fair Play”, podczas której nastąpi oficjalne ogłoszenie wyników oraz wręczenie nagród laureatom. Pełna lista laureatów oraz informacja nt. gali będzie dostępna w Internecie na stronie: http://www.fairplay.pl.

Dodatkowe informacje:
Biuro Programu „Przedsiębiorstwo Fair Play”
ul. Trębacka 4, 00-074 Warszawa
tel. (22) 630-97-05, 630-98-01, fax (22) 826-25-96
e-mail: [email protected], http://www.fairplay.pl

Przedsiębiorstwo „Fair Play”

Jakość – Normalizacja – Certyfikacja
Dodatek promocyjno-reklamowy do RZECZPOSPOLITEJ.
10 listopada 2006 r.

www.fairplay.pl