Jakość XIV
Dodatek reklamowy do RZECZPOSPOLITEJ.
nr 130 (6510) 5 czerwca 2003 r.
VI edycja Programu Promocji Kultury Przedsiębiorczości
„Przedsiębiorstwo Fair Play”
Rozmowa z dr. Mieczysławem Bąkiem, prezesem Instytutu Badań nad Demokracją i Przedsiębiorstwem Prywatnym, przewodniczącym Ogólnopolskiej Komisji Programu „Przedsiębiorstwo Fair Play”
Czym jest program „Przedsiębiorstwo Fair Play” ?
Jest to program promocji etyki w biznesie, przeznaczony dla przedsiębiorstw prowadzących działalność w myśl zasad „fair play”.
Skąd pomysł przyznawania tytułu „Przedsiębiorstwo Fair Play”?
Idea programu narodziła się w 1997 r. gdy Fundacja „Instytut Badań nad Demokracją i Przedsiębiorstwem Prywatnym” KIG wygrała konkurs Polskiej Fundacji Promocji i Rozwoju MSP (obecnie PARP) na realizację projektu popularyzującego rzetelność w biznesie wśród małych i średnich przedsiębiorstw (w ramach PHARE). Konkurs „Przedsiębiorstwo Fair Play” był jednym z elementów tego projektu. Już w trakcie trwania I edycji okazało się, że konkurs cieszy się dużym zainteresowaniem również wśród większych podmiotów. Postanowiliśmy więc, że kolejna edycja adresowana będzie także do nich, a konkurs przekształciliśmy w program certyfikacyjny.
Jaki jest cel programu?
Celem programu jest jak już wspomniałem, promocja etyki w działalności gospodarczej. Etyki rozumianej jako zespół norm postępowania we wzajemnych relacjach przedsiębiorców z kontrahentami, klientami, pracownikami, wspólnikami oraz społecznością lokalną, władzą lokalną i państwową. Wspiera on też rozwój firm, promując przedsiębiorstwa działające zgodnie z prawem i zasadami etyki. Dzięki programowi możemy wykazać, że biznes i etyka nie są pojęciami sprzecznymi!
Kto może startować w programie?
Od II edycji właściwie wszystkie firmy, warunkiem przystąpienia do programu jest prowadzenie działalności gospodarczej przez co najmniej cały rok poprzedzający daną edycję oraz posiadanie siedziby w Polsce.
Dlaczego warto ubiegać się o tytuł „Przedsiębiorstwo Fair Play”?
Tytuł jest elementem przyciągającym uwagę potencjalnych kontrahentów. Jakość produktów czy usług jest obecnie do siebie zbliżona, a udokumentowanie postępowania zgodnego z zasadami etyki daje firmie możliwość budowania pozytywnego wizerunku i promowania się wśród innych, podobnych branżowo przedsiębiorstw. Tytuł jest także potwierdzeniem wiarygodności firmy i rekomendacją KIG.
Jakie korzyści, oprócz prestiżu, daje uzyskanie tytułu?
Na przykład promocję w mediach ogólnopolskich, regionalnych i branżowych. Certyfikat „Przedsiębiorstwo Fair Play” ułatwia kontakty z bankami i urzędami skarbowymi, kontakty handlowe oraz negocjacje z partnerami. Od firm mamy informacje, że pomaga w pozyskaniu zamówień publicznych. Ponadto udział firmy w programie integruje pracowników, których wysiłki są docenione przez zewnętrzną instytucję, jaką jesteśmy, a także daje możliwość weryfikacji przez zarząd stosunków panujących w firmie. „Przedsiębiorstwa Fair Play” mają również możliwość udziału w programach przeznaczonych wyłącznie dla naszych laureatów.
Jak wygląda proces weryfikacji?
Należy podkreślić, że do udziału w programie zapraszamy firmy, które naszym zdaniem spełniają jego kryteria, jednak podstawą oceny jest ankieta (www.fairplay.pl/formularze.html), w której przedsiębiorstwa szczegółowo prezentują swoją działalność w zakresie relacji z: klientami, kontrahentami, pracownikami, konkurencją, urzędami państwowymi i społecznością lokalną. Firmy są również proszone o przedstawienie zaświadczeń z ZUS, US, a także z banków, w których są prowadzone ich rachunki. Ankiety oceniają Komisje Regionalne, które przedstawiają listy firm nominowanych do drugiego etapu programu komisji ogólnopolskiej, która je ostatecznie zatwierdza.
II etap to audyty we wszystkich firmach, które uzyskały nominacje. Przedsiębiorstwa, u których audytorzy potwierdzą zgodność informacji podanych w ankietach i dokumentacji ze stanem faktycznym, otrzymują certyfikat i tytuł „Przedsiębiorstwo Fair Play”. Podejmowanie ostatecznych decyzji o przyznaniu certyfikatu, a także nagród głównych przypada Kapitule Programu. W sprawach interpretacji zapisów i wymagań regulaminowych, decyzje podejmuje Komisja Ogólnopolska, zastrzegająca sobie prawo cofnięcia lub zawieszenia zgody na używanie tytułu „Przedsiębiorstwo Fair Play”, w przypadku stwierdzenia zachowania niegodnego rzetelnego przedsiębiorcy. O dyskwalifikacji firmy w programie może zadecydować też uzasadniony protest konkurencji, klienta, kontrahenta lub pracownika przedsiębiorstwa.
Dziękuję za rozmowę.
Rozmawiał MCh