Słowa ulatują, przykłady pociągają

Jakość – Normalizacja – Certyfikacja
Dodatek lobbingowy do RZECZPOSPOLITEJ.
9 listopada 2007 r.

System Zarządzania Jakością w Regionalnej Izbie Gospodarczej w Katowicach

Słowa ulatują, przykłady pociągają

Regionalna Izba Gospodarcza w Katowicach rozpoczęła promowanie filozofii Zarządzania przez Jakość od organizowania Śląskiej Nagrody Jakości , której X edycja właśnie się rozpoczęła.

Było to niezwykle istotne działanie dla śląskiej gospodarki, pozostającej w tym czasie w permanentnej restrukturyzacji, kiedy wielkie przedsiębiorstwa zastępowane były małymi i średnimi, a ich właścicieli borykali się z problemami dnia codziennego. Zorientowanie MŚP na jakość, która umożliwia uzyskanie, a następnie utrzymanie przewagi konkurencyjnej na rynku, stało się podstawowym zadaniem Izby spośród wielu, jakie podjęła na rzecz promowania nowoczesnego zarządzania gospodarką. Nasza misja na lata 2006-2010 zakłada „wspieranie podmiotów gospodarczych, szczególnie firm członkowskich , poprzez aktywne uczestnictwo w procesie budowy silnego samorządu gospodarczego we współpracy z parlamentarzystami, przedstawicielami samorządu terytorialnego i wszystkimi organizacjami,

działającymi na rzecz budowy konkurencyjnej i innowacyjnej gospodarki w naszym regionie i kraju”. Tak sformułowana misja zobowiązuje nas do pełnego przestrzegania wymagań normy 9001 i totalnego zarządzania jakością (TQM). Pierwsze działania dla wdrożenia Systemu Zarządzania Jakością wg normy ISO 9001 w obszarach usług: szkoleniowych, informacyjnych, doradczych, współpracy z zagranicą i reprezentowania środowiska przedsiębiorców, podjęliśmy na początku roku 2004, a certyfikację uzyskaliśmy od TUV CERT dla QM – Systeme RW TUV Systems GmbH nr 04100 20048256 – E2 w dniu 9 listopada 2004.

Od tego czasu, na bieżąco doskonalona jest skuteczność systemu, a u jego podstaw leży stałe podnoszenie kompetencji pracowników i bogacenie infrastruktury. Dysponujemy własnym budynkiem, objętym opieką konserwatora zabytków, stanowiącym dziś nowoczesne zaplecze dydaktyczne dla profesjonalnie prowadzonej usługi szkoleniowej, informacyjnej i doradczej (również w ramach KSU). Nasi członkowie wysoko cenią sobie także kontakty zagraniczne, które nawiązują dzięki pośrednictwu Działu Współpracy Międzynarodowej. Przygotowywane misje gospodarcze (tj. właśnie zakończona misja do Maroka), usługa kojarzenia firm, fora gospodarcze to działania, które promują nasze firmy członkowskie nie tylko na rynku krajowym, ale i globalnym, a przyznawane „Laury umiejętności i kompetencji” stanowią silny głos Śląska w sprawach dla Polski najważniejszych – pokazują kondycję naszej gospodarki i jej znaczenie dla kraju.

Dzieje się tak dlatego, że przyjęta przez Zarząd RIG w Katowicach i stosowana przez wszystkich pracowników polityka jakości, zakłada szczególną dbałość wszystkich pracowników o zachowanie najwyższej jakości w obsłudze klientów, zarówno – członków Izby, jak i pozostałych, którzy się do nas zwracają. Kodeks Postępowania Etycznego RIG w Katowicach stanowi trzon kultury organizacyjnej Izby, a działalność jednostek organizacyjnych ukierunkowana jest na pełne zaspakajanie potrzeb naszych klientów oraz rozpoznawanie potrzeb klientów potencjalnych.

Orientacja promarketingowa, wynikająca z przyjętej misji, powoduje, że nasi kwalifikowani dostawcy, partnerzy w biznesie, są również partnerami naszych klientów.

Dzięki takiej filozofii zarządzania udało się wypracować model zarządzania jakością zorientowany na Klienta i jego potrzeby, zaś obsługa PR w otoczeniu wewnętrznym i zewnętrznym pozwala na stałe umacnianie marki RIG, jako instytucji wiarygodnej, promującej kulturę i jakości wśród swoich Klientów, ale i we własnej organizacji .

Honorowa Nagroda Jakości, którą właśnie otrzymaliśmy, to ogromne wyróżnienie dla pracowników naszej Izby oraz wszystkich Jej Członków.

Tak więc sprawdza się tu łacińska maksyma, że słowa mogą ulecieć, ale przykłady pociągają.

Renata Stejskal
Pełnomocnik ds. Systemu Jakości

tel. 032 35-111-80, fax 032 35-111-85
www.rig.katowice.pl